نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 18 اسفند

برداشت بدون اطلاع بانک‎ مرکزی از حساب‌ بانک‌ها

کدخبر: ۳۹۷۹۷۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 18 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
برداشت بدون اطلاع بانک‎ مرکزی از حساب‌ بانک‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

18 اسفند 1350؛ تشکیل شرکت مختلط نفت ایران و آلمان

مهم‌ترین توافقی که در تهران بین صدراعظم و دولت ایران انجام گرفت مربوط به نفت بود.بین ایران و آلمان از چند سال قبل به‌خصوص از زمانی‌که نخست‌وزیر ایران به آلمان سفر کرده بود، مذاکراتی جریان داشت که هیچ‌وقت به نقطه پایان نرسیده بود.

به هر صورت این مذاکرات طولانی در چند روز قبل تصویر روشنی به خود گرفت و مساله نفت در دو طرح موردقبول طرفین قرار گرفت. طرح اول فروش نفت به آلمان و طرح دوم مشارکت ایران و آلمان در صنعت و بازرگانی نفت است.

در طرح اول آلمان مقداری نفت خام که میزان آن فعلا 10 میلیون تن به ارزش 200 میلیون دلار است خریداری خواهد کرد، این طرح از سه سال قبل تاکنون مورد بحث است.

مذاکرات دو روز قبل تهران تمام خلاء‌های موجود را پر کرد و توافق به عمل آمده که یک شرکت جدید که در آن کمپانی‌های نفتی آلمان و شرکت ملی نفت ایران سهام‌دار اصلی باشند، تشکیل شود.این شرکت امر اکتشاف، تولید، تصفیه، حمل و نقل، توزیع در داخل آلمان را به دست می‌گیرد.ایران در دو مرحله اول امتیاز می‌دهد و در سه مرحله بعدی امتیاز می‌گیرد. در اکتشاف، تولید امتیاز دهنده ایران است چه بسا ایران منطقه‌ای را به این امر اختصاص دهد که در آن ریسک سرمایه اکتشاف وجود نداشته باشد. در مورد تولید با سابقه و تجهیزاتی که دارد می‌تواند به آلمان کمک کند. اما در مورد تصفیه هم هدف این است که تصفیه‌خانه در ایران تاسیس شود چون ایران نایل نیست که تصفیه‌خانه این نوع شرکت‌ها در کشورهای دیگر دائر شود چنانکه در مورد ژاپن هم به همین نحو عمل کرد.

در مورد حمل و نقل و توزیع در داخل آلمان، کمک اصلی به عهده آلمانی‌ها است. آلمانی‌ها از نظر تامین کشتی نفت‌کش قادر به کمک هستند و همچنین توزیع در داخل آلمان تا پای پمپ بنزین آلمانی‌ها باید تسهیلاتی فراهم سازند.

18 اسفند 1360؛برق مشترکین پرمصرف قطع می‌شود

وزیر نیرو با اشاره به قطع برق گفت: انتظار می‌رود با برنامه‌ریزی‌ اساسی قطع برق در کشور کاهش یابد. از جمله این اقدامات آماده کردن یک واحد 320 مگاواتی از نیروگاه اصفهان که مدتی برای تعمیر از مدار خارج شده بود و اکنون با ورود مجدد به مدار تا حدودی قطع برق کاهش می‌یابد.

دکتر حسن غفوری افزود: خاموشی‌هایی که به هر منطقه داده می‌شود بین 2 تا 4 ساعت به طول می‌انجامد و بخشی از این خاموشی‌ها برای ذخیره‌سازی آب پشت سدها برای شرب و کشاورزی در تابستان است تا مانند سال‌های گذشته با کمبود آب مواجه نباشیم.وی از کلیه هموطنان متعهد خواست تا در مصرف برق صرفه‌جویی کنند در غیر این صورت برق مشترکین پرمصرف قطع خواهد شد.

18 اسفند 1370؛  تولید آزمایشگاهی روغن کبد ماهی

با انجام یک دوره تحقیقات سه ساله، توسط گروه شیمی و صنایع غذایی مرکز آموزش و تحقیقات جهاد سازندگی خراسان، تولید و پالایش آزمایشگاهی روغن کبد ماهی، برای نخستین‌بار در کشور انجام شد.

وجود اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین‌های آ، دی و ای در روغن کبد ماهی سبب افزایش زیاد این ماده از نظر بیولوژیکی است که به همین جهت خواص دارویی آن در درمان و پیشگیری برخی، بیماری‌ها نظیر شب‌کوری، نرمی استخوان، تسهیل زایمان، مقاومت دندان‌ها، ضایعات پوستی و افزایش دفاع بدن در مقابل بیماری‌ها بسیار مفید است.

طبق آزمایش‌ها، کنترل کیفی روغن کبد ماهی تولیدی در این واحد از نظر رنگ، بو، طعم و اندیس ها مثل اسیدیته، پراکسید و ید قابل رقابت با مشابه خارجی است.

18 اسفند 1380؛ چاپ اسکناس 10 هزار تومانی به هیچ وجه در دستور کار نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد قانون جدید چک گفت: گزارش کمیسیون مربوطه در مجلس، اصلاحات معمول، متعادل و بهینه‌ای را در قانون چک گنجانده است که براساس آن چک در جایگاه واقعی خود به عنوان ابزار کارآمد، قرار خواهد گرفت.

طهماسب مظاهری افزود: چنانچه قانون در مورد عطف بماسبق شدن قانون چک تصریح نداشته باشد، این قانون در مورد مجازات‌های متخلفان قبلی نیز عطف بماسبق خواهد شد. وی درخصوص چاپ اسکناس‌های جدید با اشاره به اینکه حجم اسکناس‌های در گردش دارای مشکلاتی است، گفت: 84 درصد اسکناس‌های موجود 5 هزار ریالی و 10 هزار ریالی است و چاپ اسکناس با ارزش بالاتر، با توجه به نرخ‌های تورم چند سال اخیر، ضروری است.

مظاهری با بیان اینکه چاپ اسکناس‌های با ارزش بالاتر به هیچ‌وجه موجب تورم نمی‌شود و به معنای چاپ اسکناس بی‌ضابطه و افزایش حجم آن نیست، گفت: طرح چاپ اسکناس با ارزش بالاتر، در حال مطالعه است و احتمالا به زودی این طرح با چاپ اسکناس 2 هزار تومانی شروع خواهد شد و چاپ اسکناس‌های 5 هزار تومانی در صورت نیاز در مرحله بعد اجرا خواهد شد، ضمن آنکه در برنامه سال آینده، چاپ اسکناس 10 هزار تومانی به هیچ وجه در دستور کار قرار ندارد.

دولت به متقاضیان احداث نیروگاه تا 85 درصد وام می‌دهد

وزیر نیرو از کلیه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی دعوت کرد با احداث نیروگاه در سراسر کشور از 85 درصد تسهیلات اعطایی دولت استفاده کرده و برق تولیدی خود را نیز به قیمت تضمینی به فروش برسانند.

مهندس حبیب‌الله بیطرف با اشاره به بند ب ماده 122 قانون برنامه سوم توسعه اظهار کرد: وزارت نیرو اجازه دارد که از بخش‌های خصوصی و تعاونی برای سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه دعوت به عمل آورد و از مشارکت بخش غیردولتی بهره‌برداری کند. وزیر نیرو در تشریح موقعیت جدید و مناسبی که در این زمینه برای سرمایه‌گذاران پدیدار شده است، توضیح داد: سرمایه گذاران می‌توانند مستقل یا با مشارکت سرمایه‌گذاری خارجی در طرح‌های نیروگاهی مصوب که قرار است اجرا شوند، سرمایه‌گذاری کنند و یا اینکه خودشان پیشنهاد مستقل دیگری داشته باشند.

مهندس بیطرف در زمینه تسهیلات شرکای خارجی احداث نیروگاه گفت: در این شرایط وزارت نیرو تسهیلات بیشتری در اختیار می‌گذارد یعنی با حمایت از تبدیل درآمد سرمایه‌گذار به ارز و خروج ارز از کشور آنان را پشتیبانی می‌کند. وزیر نیرو در مورد تعیین قیمت برق تولیدی توضیح داد که دولت برق تولیدی بخش خصوصی را به  روش‌های مختلف خریداری می‌کند و در مواردی که اختلاف قیمتی وجود داشته باشد، با پرداخت یارانه برق حاصله را به قیمت یکسان در سراسر کشور در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد.

ایران در مناقصه طرح‌های آب و برق اردن مشارکت می‌کند

وزیر صنایع و معادن اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در مناقصه طرح‌های آب‌رسانی «الدیسی به امان» و برق‌رسانی اردن مشارکت می‌کند.

اسحاق جهانگیری بعد از امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی ایران و اردن گفت: دو کشور از ظرفیت‌های بالای اقتصادی برای همکاری برخوردار هستند که ضروری است این فرصت‌های همکاری به طور موثر و کارآمد بهره‌برداری شود.

وزیر صنایع و معادن گفت: حجم مبادلات ایران و اردن در سال‌های اخیر به حدود 20 میلیون دلار رسیده و البته در برخی سال‌ها تا 10 میلیون دلار کاهش یافته و در برخی سال‌ها تا 40 میلیون دلار افزایش یافته است.

جهانگیری افزود: واردات ایران از اردن، بیشتر مواد معدنی، فسفات و پتاس است. در این زمینه اردن توانمندی خوبی دارد. اردن نیز برخی از امکانات و نیازهای صنعتی خود را از ایران تامین می‌کند.

18 اسفند 1390؛ ارز 1226 تومانی در دست‌انداز بانک‌ها

یک ماه از اعلام تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان کالاهای اساسی می‌گذرد اما آن‌طور که رئیس مجمع عالی واردات می‌گوید: هنوز هیچ وارد‌کننده‌ای موفق به دریافت ارز 1226 تومانی از بانک مرکزی نشده است.

فعالان اقتصادی لحاظ کردن پیش‌شرط‌هایی چون تعیین 5028 قلم تعرفه استاندارد برای واردات کالاها و از سوی دیگر اقدام خودسرانه بانک‌ها برای دریافت 120 درصد از قیمت کالا برای آغاز ثبت سفارش را دو عامل عمده مانع تراشی در روند تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان رسمی می‌دانند هر چند که آن 120 درصد به 30 درصد کاهش یافته است اما اصل موضوع همچنین بلاتکلیف است.

محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع عالی واردات عملکرد بانک مرکزی در این زمینه از یکسو و از سوی دیگر مصوبه مجلس برای عبور واردات کالاها از 5028 قلم تعرفه استاندارد را «خودتحریمی» تعبیر و تصریح کرد: بخش عمده این تعرفه‌ها به مواد اولیه کارخانجات برمی‌گردد در صورتی که هیچ جای دنیا چنین سیستمی مرسوم نیست.

رئیس انجمن صوتی و تصویری ایران با توجه به مانع‌تراشی‌های مختلف در روند تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان، پیش‌بینی کرد که این برنامه دولت در سال جاری امکان انجام پیدا نمی‌کند و البته این طور ارزیابی کرد که در این صورت، نه تنها قاچاق در کشور افزایش می‌یابد، بلکه تولید داخل نیز با مشکل مواجه می‌شود؛ ضمن اینکه مصرف‌کنندگان نیز با گرانی قابل‌توجه کالاها مواجه خواهند شد.

برداشت بدون اطلاع از حساب تسویه بانک‌ها

دوشنبه بعدازظهر (15/12/1390) مدیران عامل بانک‌ها با شوک بانک مرکزی روبه‌رو شدند. شوک بانک مرکزی بدهکار کردن بانک‌ها با برداشت از حساب تسویه بانکی آنها بابت مابه‌التفاوت ارز دریافتی‌ با نرخ مرجع به بانک‌ها بدون اطلاع صاحبان حساب بود. تعهد مورد مطالبه از سوی بانک مرکزی رقمی حدود سه هزار میلیارد تومان است که بنا به برخی گزارش‌ها تمام این رقم از حساب بانک‌ها نزد بانک مرکزی کسر شده است.

برخی مدیران بانکی نیز از بدهکار شدن حساب آنها نزد بانک مرکزی به دلیل کافی نبودن موجودی برای رقم مطالبه شده حکایت دارد.

بنابر اطلاعات دریافتی این اقدام روز دوشنبه انجام شده اما روز گذشته خبر آن علنی شد.

خبر ابتدا از سوی خبرگزاری مهر منتشر شد و این خبرگزاری ادعا کرد منابع یارانه نقدی اسفند از این محل تامین شده است که این ادعا با تایید و تکذیب مقام‌های دولتی همراه نبود، اما خبرگزاری‌های دیگر نیز با تایید اصل خبر جزئیات تازه‌ای از آن منتشر کردند.

خبرگزاری فارس نیز به نقل از مدیرعامل یکی از بانک‌های خصوصی خبر داد، بانک مرکزی در اقدامی بی‌سابقه به چند بانک نامه نوشت و ادعا کرد که این بانک‌ها بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز بدهکار هستند که این مساله تعجب بانک‌ها را در پی داشت. بانک مرکزی در این نامه‌ها که برای بانک‌ها حکم برگه بدهکار را دارد تاکید کرده که هر کدام مبلغ مشخصی به این بانک بدهکار هستند و باید هر چه سریع‌تر به پرداخت بدهی خود اقدام کنند.

حساب

توضیح بانک مرکزی درباره برداشت از حساب بانک‌ها

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران خبر منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر تامین اعتبار یارانه‌ها از محل مابه‌التفاوت ارز دریافتی از بانک‌ها را تکذیب کرد. بانک مرکزی اعلام کرد: برداشت از حساب بانک‌ها بابت بخشی از مابه‌التفاوت قیمت ارز خریداری شده از بانک مرکزی و قیمت فروش ارز از سوی بانک‌ها و در راستای اجرای مصوبه کمیته ساماندهی بازار ارز (کمیته پنج نفره) بود که اواسط بهمن‌ماه امسال طی نامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ شده است. براساس اعلام بانک مرکزی، این امر با توجه به شرایط بازار ارز و فقط برای نظارت بانک مرکزی بر اقدامات بانک‌ها صورت گرفته است. در گزارش بانک مرکزی تاکید شده چنانچه بانک‌ها آمار و ارقام عملکرد خود را اعلام کنند. بانک مرکزی نسبت به اصلاح ارقام مورد اشاره اقدام خواهد کرد.

راه‌اندازی سایت برای افشای تسهیلات افراد

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با اعلام تصمیم‌گیری‌های پولی این ستاد گفت: در این جلسه چند تصمیم مهم گرفته شد که یکی از این تصمیمات لغو پروانه یکی از بانک‌هایی است که چندی پیش با تخلف مجوز فعالیت گرفت.

وی افزود: بانک مرکزی باید برای تعطیلی این بانک و انتقال امور بانکی به بانک‌های دیگر پشتیبانی‌های لازم را به عمل آورد. یوسفیان با بیان اینکه اطلاع‌رسانی در خصوص تمامی تسهیلات بانکی بالای 200 میلیون تومان برای آحاد مردم یکی دیگر از این تصمیمات بود، اظهار کرد: ستاد مقرر کرد از دادن وام پشت درهای بسته و بدون اطلاع مردم باید جدا خودداری شود و هر ایرانی حق دارد هر لحظه که بخواهد با مراجعه به سایت و رایانه از میزان تسهیلات بانکی افراد و اینکه این تسهیلات به چه منظوری اعطا شده، مطلع شود.

 

  • اطلاعات ۱۸ اسفند
  • اطلاعات ۱۸ اسفند
  • اطلاعات ۱۸ اسفند
  • اطلاعات ۱۸ اسفند
  • اطلاعات ۱۸ اسفند
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک