نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛25 اسفند

هشدار درباره فعالیت پولی خارج از نظارت بانک مرکزی

کدخبر: ۳۹۹۴۹۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 25 اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
هشدار درباره فعالیت پولی خارج از نظارت بانک مرکزی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 اسفند 1350؛دولت مسوول افزایش قیمت‌ها

منتظر ظهور در میزگرد «علل افزایش قیمت‌ها» گفت: افزایش قیمت‌ها در ایران متاسفانه به صورتی است که افزایش درآمدها را جذب می‌کند. درست است در کشورهایی که ما با آنها مبادلات تجاری داریم قیمت‌ها افزایش یافته است ولی معاملات ما با بازار مشترک است 21 درصد واردات ما از اروپا و 35 درصد از بازار مشترک است. پس گرانی در کشور وابستگی‌اش به گرانی دلار چندان درست نبوده است. باید ببینیم واردات ما چند درصد از درآمد ملی را تشکیل می‌دهد.

در مورد عوامل داخلی علل تورم را می‌شود تقسیم‌بندی کرد. جست‌وجوی علل را باید از سال 43 دنبال کرد. مهم‌ترین مساله افزایش تقاضا است و دولت به وسیله 548 میلیارد ریال بودجه خود بزرگ‌ترین تقاضکننده است، که سهم دولت طبق محاسبات بنده 70 درصد از درآمد ملی را تشکیل می‌دهد یعنی بودجه دولت در حد کشور سوسیالیستی لهستان است. بنابراین دولت واقعا مسوول افزایش قیمت‌هاست دولت سالی 5/10 درصد اسکناس در گردش را افزایش می‌دهد و این موجب گرانی است.

امتیاز نفت فلات قاره انگلیس به شرکت ملی نفت داده شد

گزارش خبرنگار اطلاعات حاکی است، شرکت ملی نفت مذاکرات خود را پیرامون کسب امتیاز اکتشاف و استخراج نفت در دریای شمال (فلات قاره انگلیس) پایان داد و با مشارکت کمپانی نفتی «بی‌ لی» انگلیس در این منطقه فعالیت وسیع نفتی خواهد داشت و این برای اولین بار است که ایران در رشته اکتشاف و استخراج نفت در خارج از کشور فعالیت می‌کند. گزارش نهایی آن توسط آقای دکتر اقبال به عرض ملوکانه رسید و عصر امروز قرار است نقشه و توضیحات لازم پیرامون این قرارداد در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.

قرار مزبور بعد از عید به امضای نهایی خواهد رسید. در زمینه سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت تسهیلاتی فراهم شد که امتیازات خاصی به این شرکت می‌دهد و شرکت به آسانی می‌تواند مبلغ سرمایه‌گذاری را چه از منابع سرمایه‌گذاری را چه از منابع داخلی و چه از منابع خارجی تامین سازد.

25 اسفند 1360؛ تشریح نحوه توزیع آهن در سال 61

حبیب‌الله عسکراولادی، وزیر بازرگانی درباره نحوه توزیع آهن گفت: از کمیته صنفی خواسته شد شکل اتحادیه را درست کنند و ترتیب یک اتحادیه را بدهند و اتحادیه شکل گرفت انتخاباتش انجام شد و هیات رئیسه‌اش در حال شکل گرفتن است و هر دو تعاونی به یک تعاونی سوم تبدیل می‌شوند که در واقع صنف آهن‌فروش یک تعاونی خواهد داشت. شاید ان‌شاء‌الله از اوایل فروردین ماه به طرف یک تعاونی برویم و در این باره مشکلی نخواهیم داشت. گرچه خواهی نخواهی با هر تغییری یک عده ناراضی خواهند بود.

وی افزود: ما در سال آینده و از فروردین ماه که تعاونی در تهران شکل بگیرد و بسیاری تعاونی‌ها در استان‌ها، کالا که وارد شود از طریق تعاونی توزیع خواهد شد. یعنی کالاهای ما مثل گذشته نیست. بگوییم 30 درصد و 70 درصد می‌گیریم اصلا کالا وقتی وارد می‌شود توزیعش را دولت اعلام می‌کند که چگونه توزیع می‌شود.

عسکراولادی ادامه داد: حدودا ما چیزی نزدیک به 3 میلیون تن تا آنجایی که من اطلاع دارم حد متوسط آهن‌آلات ساختمانی است که می‌خواهیم که اگر تولید داخلی به 2 میلیون تن برسد چیزی حدود یک میلیون تن حد متوسط نیاز به خارج داریم اما از نظر کل فلزات ما خواهی نخواهی اگر این به حداکثر هم برسد چیزی حدود یک‌پنجم را داریم. آمار دقیق‌ترش را البته باید صنایع و ذوب آهن بدهند.

25 اسفند 1370؛ مصوبه شورای اقتصاد برای توزیع سیب‌زمینی و پیاز

مصوبات جدید شورای اقتصاد در مورد نحوه واردات گوشت با ارز آزاد و توزیع سیب‌زمینی و پیاز توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام شد، در جلسه مورخ 19/12/70 مقرر شد که به تمامی واحدهای تولیدی، اتحادیه‌ها و تعاونی‌های فرآورده‌های گوشتی و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی اجازه داده شود با استفاده از ارز آزاد و پرداخت هزینه‌های ریالی متعلقه با رعایت 1- موازین شرعی (ذبح شرعی) و 2- اصول بهداشتی نسبت به خرید و واردات گوشت از خارج اقدام کنند.

بنابراین گزارش همچنین در جلسه اخیر شورای اقتصاد براساس اعلام آمادگی سازمان مرکزی تعاون روستایی مبنی بر امکان توزیع سیب‌زمینی و پیاز در سطح خرده‌فروشی با قیمت‌های مناسب مقرر شد که شهرداری‌های کشور با واگذاری مراکز فروش به سازمان مرکزی تعاون روستایی، تسهیلات لازم را در توزیع وسیع بسیب‌زمینی و پیاز فراهم  آورند و در صورت نیاز، شهرداری تهران با هماهنگی اداره راهنمایی و رانندگی امکان عرضه سیب‌زمینی و پیاز توسط کامیون‌های سازمان مرکزی تعاون روستایی در گذرگاه‌ها را به وجود آورد.

25 اسفند 1380؛صادرات تمام کالاها سال آینده از پیمان‌سپاری ارزی معاف می‌شود

صادرات تمام کالاها از ابتدای سال آینده از سپردن پیمان‌ارزی به سیستم بانکی معاف خواهد شد. محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی گفت: لغو پیمان‌ ارزی برای صادرات کالاهای غیرنفتی به عنوان دستور جلسه پس‌فردای شورای عالی صادرات غیرنفتی که به ریاست آقای خاتمی رئیس‌جمهوری تشکیل خواهد شد، بررسی می‌شود.

وزیر بازرگانی افزود: با تمهیدات به عمل آمده از سال آینده حدود 90 درصد از اقلام وارداتی به جمهوری اسلامی ایران بدون هرگونه مجوز و فقط با اعمال نظام تعرفه موثر و براساس ضوابط فنی استانداردها امکان ورود به کشور پیدا خواهند کرد.

شریعتمداری ادامه داد: برای کلیه قراردادهای «ال‌بی» افتتاح شده در گذشته که در تاریخ مبادله اسناد آنها در سال آینده فرا می‌ رسد، مبالغ ارزی لازم در سیستم بانکی کشور پیش‌بینی شده است و از این رو تجار کشور هیچ‌گونه مشکل ارزی در سال آینده نخواهند داشت.

هشدار مظاهری در مورد فعالیت پولی خارج از نظارت بانک مرکزی

طهماسب مظاهری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای به معاون اول رئیس‌جمهوری با ابراز نگرانی از فعالیت‌های پولی خارج از حیطه نظارت بانک مرکزی و هشدار در مورد خطرات این‌گونه فعالیت‌ها، خواستار بررسی موضوع در ستاد اقتصادی دولت و اتخاذ تدابیری برای تصحیح این وضع شد.

در این نامه آمده است: حوزه نهادهای اقدام‌کننده و دخیل در فعالیت‌های پولی خارج از حیطه نظارت بانک مرکزی به ابعاد نگران‌کننده‌ای رسیده است. هزاران تعاونی اعتبار که بعضی از آنها صدها شعبه دارند، هزاران صندوق قرض‌الحسنه که بعضی از آنها ده‌ها شعبه دارند، ده‌ها صندوق تشکیل شده طبق قوانین مختلف که بعضی صدها شعبه دارند، ده‌ها موسسه اعتباری و پولی فعال فاقد مجوز در کنار سازمان‌های ناشر نوعی کارت‌های اعتباری فاقد مجوز و یا سازمان‌های ناشر اوراق بهادار صادره بدون مجوز و غیره که همگی از حیطه نظارت بانک مرکزی خارج هستند، با ناموفق کردن سیاست‌های پولی کشور، با صدمه زدن به ارزش پول کشور یا رقابت ناسالم با نظام رسمی بانکداری و اعتباری کشور و بعضی با زمینه‌سازی برای فساد و تطهیر پول، اقتصاد ملی را با خطرات جدی روبه‌رو کرده‌اند.

25 اسفند 1390؛ طرح سوال از احمدی‌نژاد در مجلس

نمایندگان مجلس هشتم به‌رغم تمام مخالفت‌های طرفداران دولت، بالاخره پای احمدی‌نژاد را به عنوان نخستین رئیس‌جمهور در نظام جمهوری اسلامی که مورد سوال قرار می‌گیرد، به مجلس کشاندند.

وی درباره علت عدم اجرای قانون اختصاص تسهیلات دو میلیارد دلاری به مترو گفت: این مصوبه خلاف اصل 75 قانون اساسی است که می‌گوید آن طرحی که بار مالی دارد و منبعش تعیین نشده، قابل طرح در مجلس نیست، یعنی اصلا نمی‌توند وارد دستور شود.

احمدی‌نژاد با اشاره به مصوبه مربوطه گفت: چگونه می‌شود دولت وام دهد؟ یک حساب ذخیره ارزی است که آن را هم بانک مرکزی به طور مکتوب اعلام کرده که موجودی‌اش صفر است. بالاخره اگر قانون می‌نویسیم باید طوری بنویسیم که قابل اجرا باشد.

متوسط قیمت آپارتمان‌های کمتر از 50 متر

شواهد در بازار مسکن برخی از مناطق تهران، حاکی از این مساله است که حداقل قیمت خرید یک واحد مسکونی «50 میلیون تومان» این روزها ارزش واحدهایی با متراژ حدود 30 مترمربع، چند سال ساخت است.

اکثر بنگاه‌داران مسکن در تهران به ‌«دنیای‌اقتصاد» اظهار کردند: در حال حاضر قیمت اغلب واحدهای مسکونی متراژ کوچک دست‌کم 60 میلیون تومان به بازار فروش عرضه شده است.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ (مترمربع)

سن بنا (سال)

قیمت کل (تومان)

میدان فلاح

40

-

65میلیون

دامپزشکی

37

نوساز

79میلیون

پونک

45

7

130میلیون

خواجه عبدالله

40

-

110میلیون

تهرانپارس

40

-

75میلیون

پیامبر

40

-

150میلیون

اسکندری

42

-

69میلیون

کردستان

42

یک ساله

155میلیون

یوسف‌آباد

30

8

112میلیون

خوش

40

4

80میلیون

رودکی

43

10

82میلیون

 

 

 

  • اطلاعات ۲۵ اسفند
  • اطلاعات ۲۵ اسفند
  • اطلاعات ۲۵ اسفند
  • اطلاعات ۲۵ اسفند
  • اطلاعات ۲۵ اسفند
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید