نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛۲۹ اسفند

استقبال مردم از ورود میوه‌های خارجی

کدخبر: ۴۰۰۴۷۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات ۲۹ اسفند در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
استقبال مردم از ورود میوه‌های خارجی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 اسفند 1350؛ ساخت 500 واحد آپارتمان در اراضی شهرآرا

بامداد دیروز کلنگ ساخت 50 بلوک ساختمان پنج‌طبقه در اراضی غرب شهرآرا با حضور مهندس کورس آموزگار وزیر آبادانی و مسکن، مهندس ابوالحسن بهمنیا، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک رهنی و مهندس حسن برمک، مدیرعامل سازمان مسکن به زمین زده است و به این ترتیب آخرین فعالیت ثمربخش سازمان مسکن در ماه اسفند آغاز شد.

این آپارتمان‌ها در غرب شهرآرا واقع شده و در محوطه‌ای حدود 50 هزار مترمربع و در پنجاه بلوک ساختمانی بنا می‌گردد که شامل 32 بلوک سه اطاقه و 18 بلوک چهار اطاقی است هر بلوک در 5 طبقه بوده و آپارتمان‌های سه اطاقی 85 مترمربع و چهار اطاقی 120 مترمربع زیربنا دارد. سازمان مسکن زمین و خدمات فنی و نقشه‌ها و نظارت بر ساخت را برعهده دارد و بانک رهنی ایران و شرکت کوشک ایران در سرمایه‌گذاری شرکت می‌کنند.

درآمد ذوب آهن به 300 میلیون تومان می‌رسد

سه کوره تولید چدن در کارخانه ذوب آهن اصفهان نصب می‌شود و ساخت دومین کوره ذوب‌آهن از اوایل سال آینده آغاز خواهد شد. مذاکرات ایران و شوروی پیرامون توسعه ظرفیت کارخانه ذوب آهن پایان یافته و کارشناسان شوروی سرگرم تهیه طرحی در این زمینه هستند این طرح تسلیم مقامات شرکت ملی ذوب آهن ایران می‌شود و پس از تصویب به مرحله اجرا درخواهد آمد.

با نصب دومین کوره ذوب‌آهن که 2 هزار مترمکعب است ظرفیت کارخانه ذوب‌آهن اصفهان به 9/1 میلیون تن افزایش می‌یابد و با نصب دو کوره تولید چدن دیگر ظرفیت مجموع این کارخانه به تدریج به 4 میلیون تن در سال می‌رسد.

براساس عملکرد و بودجه شرکت‌های دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت در سال آینده شرکت ملی ذوب آهن ایران 650 میلیون ریال چدن، 84 میلیون ریال کک و 2 میلیارد و 400 میلیون ریال محصولات نورد خواهد فروخت که مجموع درآمد شرکت ملی ذوب آهن ایران در سال آینده بالغ بر سه میلیارد و 134 میلیون ریال می‌شود.

نرخ خرید و فروش ارز در بانک ملی ایران (28/12/1350 )

نوع ارز

نرخ خرید به ریال

نرخ فروش به ریال

یک دلار

25/76

50/76

یک دلار (اسکناس)

10/76

50/76

یک لیره انگلیس

50/199

50/201

یکصد فرانک سوئیس

80/19

20

یک فرانک فرانسه (بازرگانی)

10/15

25/15

یک فرانک فرانسه (غیربازرگانی)

55/15

75/15

یک مارک آلمان غربی

05/24

30/24

یکصد لیر ایتالیا

10/13

25/13

یکصد ین ژاپن

20/25

50/25

یک دینار کویت

228

238

یکصد روپیه هند

1060

1075

 

 

 

استقبال مردم از ورود میوه‌های خارجی

ربابه پورعظیمی، خانه‌دار که در فروشگاه خیابان دولت به خرید اشتغال داشت به خبرنگار «اطلاعات» گفت: قیمت پرتقال‌ها بسیار مناب و ارزان است. ما با ورود سیب و موز از خارج می‌توانیم برای پذیرایی میهمانان در ایام عید به اندازه کافی میوه بخریم.

اگر این میوه‌ها و مرکبات از خارج وارد نمی‌شد حتما قیمت هر کیلو پرتقال به 8 تومان می‌ رسد.

خانم منیژه شهابی‌فرد، ماشین‌نویس نیز گفت: ما موز را دانه‌ای 9 ریال می‌خریم در حالی که جلوی همین فروشگاه به شما موز را یکی 20 ریال کمتر نمی‌فروشند. باور کنید بهترین راه مبارزه با گرانی همین بود.

به نظر من بهتر است در تمام مدت سال ورود میوه آزاد باشد و فروشگاه‌های دولتی میوه وارد کنند تا مردم میوه را ارزان بخرند و از احجاف واسطه‌های بی‌انصاف راحت باشند.

آقای اسدالله مکرم مدیر یک مغازه خیاطی در خیابان سی‌متری نیز گفت: نه تنها میوه بلکه تمام اجناس باید با قیمت ارزان از خارج وارد شود تا تولیدکنندگان و فروشندگان داخلی مجبور شوند برای رقابت اجناس خود را ارزا‌ن‌تر بفروشند و ضمنا در مورد خوبی جنس و کیفیت کالا نیز بیشتر مراقبت کنند.

 

  • اطلاعات
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید