نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 26 اردیبهشت

راه‌اندازی نخستین خط تولید اتوبوس «ولوو» در ایران

کدخبر: ۴۱۲۵۸۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 26 اردیبهشت در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:کاهش سهم یارانه‌ای تولید به 10 هزار میلیارد تومان
راه‌اندازی نخستین خط تولید اتوبوس «ولوو» در ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 اردیبهشت 1351؛قیمت کاغذ تحریر افزایش یافت

معاملات در بازار کاغذ به‌ویژه اقلام تحریر آن گرم است. گرمی معاملات روی قیمت کاغذ وارداتی اثر گذاشته و سبب شده که قیمت اقلام مختلف کاغذ تحریر خارجی افزایش یابد.

موجودی و زمینه اقلام مختلف کاغذهای خارجی در بازار کم شده است. و تجار واردکننده به علت گرانی کاغذ خارجی ظرف دو ماه اخیر سفارشات تازه‌ای برای واردات کاغذ تحریر خارجی نداده‌اند.

کمبود زمینه کاغذ تحریر خارجی و افزایش قیمت آن روی قیمت‌های کاغذ داخلی اثری نداشته است.

با وجودی که گرمی معاملات کاغذ خارجی سبب رونق دادوستد کاغذ داخلی شده است، معهذا قیمت کاغذ داخلی تغییری پیدا نکرده است.

قیمت کاغذ تحریر خارجی امروز در بازار بدین قرار بود: کاغذ تحریر جور ژاپنی کیلویی 48 ریال. کاغذ تحریر جور رومانی کیلویی 41 ریال.

قیمت کاغذ تحریر داخلی بدین شرح است: 50 تا 59 گرمی لوله کیلویی 36 ریال.

50 تا 59 گرمی ورق کیلویی 37.5 ریال.

60 تا 74 گرمی لوله کیلویی 33 ریال.

60 تا 74 گرمی ورق کیلویی 35.5 ریال.

75 گرمی به بالا لوله کیلویی 23 ریال.

75 گرمی به بالا ورق کیلویی 34.5 ریال.

26 اردیبهشت 1361؛ کشف یک شبکه جاسوسی و قاچاق ارز در تهران

یک شبکه جاسوسی صهیونیستی و خارج‌کنندگان ارز کشور که مستقیما با آمریکا و اسرائیل ارتباط داشتند در تهران کشف شد و رهبر شبکه دستگیر گردید.

یک مقام آگاه در امور اجرایی دادستانی کل انقلاب درباره کیفیت کشف این شبکه گفت: چندی قبل طی یک گزارش محرمانه به ستاد مرکزی سپاه پاسداران اطلاع داده شد که یکی از صرافان خیابان فردوسی مقادیر زیادی ارز از کشور خارج کرده و به آمریکا و اسرائیل انتقال داده است.

واحد اطلاعات سپاه پاسداران در مورد گزارش رسیده به تحقیق پرداختند و متوجه شدند شخصی یهودی‌الاصل به نام موسی فرج‌زاده معروف به حکیمی یکی از صرافان و سرمایه‌داران خیابان فردوسی اقدام به خارج کردن ارز از کشور می‌کند و تاکنون چندین بار نیز این کار را کرده است.

در تحقیقات بیشتری که به عمل آمد معلوم شد که موسی فرج‌زاده این صهیونسیت خیانتکار علاوه‌بر خارج کردن ارز به طرق مختلف رهبری یک شبکه‌ جاسوسی 20 نفری را نیز که در داخل ایران فعالیت می‌کنند، عهده‌دار می‌باشد.

نامبرده مرتبا با آمریکا و  اسرائیل در تماس بوده و اخبار و اطلاعات موردنظر را در اختیار عوامل صهیونیسم بین‌المللی و جاسوسان آمریکایی قرار می‌دهد.

پس از بازجویی اولیه از موسی فرج‌زاده مشخص شد، فرج‌الله حکیمی برادر متهم نیز که در حال حاضر تحت تعقیب دادستانی کل انقلاب می‌باشد، در دوران انقلاب با مقادیر زیادی ارز به آمریکا فرار کرده و با جاسوسان آمریکایی و عوامل صهیونیست بین‌المللی همکاری می‌کند.

26 اردیبهشت 1371؛ راه‌اندازی نخستین خط تولید اتوبوس «ولوو» در ایران

نخستین شرکت تولیدکننده اتوبوس ولوو در ایران با حضور دکتر نژادحسینیان، وزیر صنایع سنگین کشورمان در شهرستان ساوه راه‌اندازی شد.

یکی از اعضای هیات‌مدیره این شرکت تولیدی افزود: این شرکت تولیدی قادر خواهد بود سالانه پانصد دستگاه اتوبوس ولوو مدل شهری و بیابانی تولید و روانه بازار مصرف کشور کند.

وی گفت: برای راه‌اندازی این شرکت که در زمینی به مساحت چهل هزار مترمربع و با 10 هزار مترمربع زیربنا احداث شده تاکنون 8 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی افزود: در حال حاضر چهل درصد قطعات موردنیاز اتوبوس ولوو شامل مراحل ساخت اتاق آن با 30 درصد ارزش افزوده در این شرکت انجام می‌شود که در این شرکت انجام می‌شود که در این مرحله 20 درصد صرفه‌جویی ارزی دربردارد.

به گفته این مقام مسوول، انتقال تکنولوژی ساخت کامل اتوبوس ولوو در ایران 7 سال طول خواهد کشید و در نخستین مرحله هم‌اکنون مطالعات اجرای فاز دوم این شرکت برای تولید برخی از قطعات شاسی و قطعات بدنه در دست اجرا است.

وی در پایان گفت: در حال حاضر عملیات ساخت و مونتاژ 22 دستگاه اتوبوس ولوو در خط تولید این شرکت قرار دارد که تا پایان امسال 460 دستگاه تولید می‌شود و برای استفاده در خطوط اتوبوسرانی شهری کشور در اختیار وزارت کشور قرار می‌گیرد.

26 اردیبهشت 1381؛ تکلیف تمامی میادین مشترک امسال روشن می‌شود

تکلیف تمامی میادین مشرکت نفت و گاز ایران تا پایان امسال روشن می‌شود.

مهندس بیژن زنگنه گفت: طبق وعده‌ای که داده بودیم تکلیف میادین مشترک نفت و گاز ایران با کشورهای همسایه روشن شده و تنها 2 میدان دیگر باقی مانده است که مطالعات روی آنها در حال انجام است و احتمال دارد این دو میدان نیز مشترک باشد.

وی گفت: یکی از میادین، لایه نفتی پارس‌جنوبی است که تکلیف آن حداکثر تا پایان سال‌جاری روشن خواهد شد و میدان دیگر «هنگام» نام دارد که ممکن است این میدان نیز مشترک باشد.

وزیر نفت درخصوص افزایش درآمد ارزی ایران ناشی از بهره‌برداری از میادین مشترک گفت: هر فاز پارس جنوبی حداقل 2 میلیون دلار در روز برای ایران درآمد ارزی می‌دارد و در حال حاضر برای 8 فاز آن قرارداد بسته‌ایم.

همچنین میدان‌های فروزان و اسفندیار که قرارداد آن بسته شده حدودا 450 میلیون دلار در سال افزایش درآمد خواهد داشت.

وی گفت: خوشبختانه طرح‌هایی که توسط ایرانی‌ها در دست اجرا است به سرعت جواب می‌دهد که یکی از این طرح‌ها، میدان «سلمان» است. امیدواریم با افزایش توان ساخت شرکت‌های داخلی، مهندسان و نیروهای متخصص ما در آینده نقش کلیدی در اجرای پروژه‌های داخلی و بین‌المللی داشته باشند.

26 اردیبهشت 1391؛ ایجاد 2.5 میلیون شغل در دو سال

رئیس مرکز آمار ایران، جزئیات تازه‌ای از پرونده اشتغالزایی سال 90 را اعلام کرد. عادل آذر که سازمان تحت مدیریتش حدود یک ماه قبل از کاهش نرخ بیکاری سال گذشته به 12.3 درصد خبر داده بود، گفت: در پایان سال 90 تعداد بیکاران به دو میلیون و 800 هزار نفر رسیده که نشان از کاهش 400 هزار نفری تعداد بیکاران نسبت به پایان سال 89 دارد.

به گفته وی، طی سال گذشته یک میلیون و 200 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار شده‌اند که این تعداد یک میلیون نفر به کار مشغول شده‌اند؛ بنابراین می‌توان گفت دولت در سال قبل حدود یک میلیون و 400 هزار شغل ایجاد کرده است.

ازسوی دیگر در حالی که مرکز آمار ایران چند ماهی است انتشار عمومی آمار مربوط به نرخ تورم را متوقف کرده است، بانک مرکزی، نرخ ترم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین 1390 را معادل 21.8 درصد اعلام کرد. نرخ تورم نقطه به نقطه که تغییرات قیمت در یک بازه زمانی مشخص یک ساله را نشان می‌دهد به حدود 24 درصد رسیده است.

 

 

 

کاهش سهم یارانه‌ای تولید به 10 هزار میلیارد تومان

فعالان اقتصادی با پیش‌بینی محقق نشدن سهم بخش تولید از منابع فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها که دو روز پیش از سوی مجلس تعیین تکلیف شد، نسبت به «تبعات فاجعه‌بار» این روند هشدار دادند و تاکید کردند که سهم 10 هزار میلیارد تومانی که در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها برای نان، برق و سایر کالاها و عملا بخش تولید در نظر گرفته شده، حتی نصف آن مبلغی که در قانون هدفمندی تصویب شده، نیست. در این شرایط مجلس از بدهی 12 هزار میلیارد تومانی دولت بابت اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها خبر می‌دهد.

به گفته فعالان بخش خصوصی، سهم بخش تولید براساس قانون باید 30 درصد از منابع هدفمندی یارانه‌ها باشد و با نگاه به 56 هزار و 660 میلیارد تومان که برای منابع یارانه‌ای دولت به تصویب رسیده، باید حداقل حدود 17 هزار میلیارد تومان برای بخش تولید در نظر گرفته شود؛ در حالی است که در قانون مصوب فاز دوم هدفمندی صرفا 10 هزار میلیارد تومان برای بخش تولید تحت‌عنوان یارانه، نان، برق و سایر کالاها در نظر گرفته شده است.

این در شرایطی است که براساس اعلام فعالان اقتصادی به‌رغم اینکه تورم حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول حتی تا 60 درصد در بخش‌های مختلف رسید، اما هنوز هیچ رقمی از یارانه تولیدی و صنعتی سال گذشته برای تولیدکنندگان و صنعتگران محقق نشده است و دولت با بدهی سنگین در این زمینه به سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی گام گذاشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید