نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19خرداد

اختصاص یک میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان هوایی

کدخبر: ۴۱۷۸۹۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات19 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
اختصاص یک میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان هوایی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

کلیات طرح اصلاحات راهبردی بانک‌ها تصویب شد

 

19 خرداد 1381؛اعطای تسهیلات ارزی به صنعت سیمان

هیات امنای صندوق ذخیره ارزی شرایط اعطای تسهیلات ارزی طرح‌های سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان کشور را مورد تصویب قرار داد. براساس این تصمیم دوره سرمایه‌گذاری 5 ساله، دوره تنفس حداکثر 2 سال و دوره بازپرداخت تسهیلات حداکثر 10 سال تعیین شد.

همچنین نرخ سود اعتبار اعطایی به مشتری معادل نرخ سود بین بانکی در بازارهای بین‌المللی است (مشروط بر آنکه از 2 درصد کمتر نباشد). همچنین در این جلسه هیات امنای حساب ذخیره ارزی، مقرر کرد بانک‌های عامل می‌توانند از محل حساب ذخیره ارزی، تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در زمینه‌های تولیدی در بخش صنعت را در مناطق آزاد تجاری – صنعتی کشور به متقاضیان حائز شرایط بخش خصوصی و تعاونی اعطا کنند.

اختصاص یک میلیارد دلار برای نوسازی ناوگان هوایی

اعضای کمیسیون عمران و انجمن حمایت از فناوری مجلس شورای اسلامی به همراه مسوولان دفتر همکاری‌های نیروهای مسلح در شاهین شهر اصفهان با روند تولید اولین هواپیمای مسافربری ساخت جمهوری اسلامی ایران (ایران 140) آشنا شدند.

دکتر سقایی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در حاشیه این بازدید گفت: با پیگیری مجلس شورای اسلامی، در بودجه سال 81 رقمی نزدیک به یک میلیارد دلار برای بازسازی و نوسازی ناوگان هوایی کشور تخصیص یافته که بهره‌برداری از این بودجه در مسیر حمایت از صنایع داخلی دارای اولویت است.

کلیات طرح اصلاحات راهبردی بانک‌ها تصویب شد

کلیات طرح اصلاحات راهبردی بانک‌ها با حضور مهندس مظاهری در مجمع عمومی بانک‌ها به تصویب رسید.

در این نشست روند برنامه‌های اصلاحی در سیستم بانکی که در چند محور در حال بررسی و تکمیل است، مورد بحث قرار گرفت.

کلیات برنامه‌های راهبردی بانک‌ها شامل روش تامین منابع برای افزایش سرمایه بانک‌ها و تناسب آن با استانداردهای قابل‌قبول، تفویض اختیار تهیه آیین‌نامه‌های استخدامی، گزینشی، انضباطی و جذب نیرو به هیات‌مدیره بانک‌ها، تفویض اختیار تدوین، تصویب و اجرای برنامه نظام انگیزشی کارکنان، اصلاح پاره‌ای از مواد آیین‌نامه معاملات بانک‌ها، اصلاح ضوابط فروش و واگذاری شرکت‌های وابسته به‌منظور کاهش تصدی‌گری، حداکثر حقوق مستخدمین بانک‌ها و... در این جلسه بررسی شد.

این طرح همچنین براساس شناسایی تنگناهای موجود از دیدگاه مشتریان ازجمله برخورد نامتناسب کارکنان بانک‌ها در برخی موارد با مشتریان، کندی ارائه خدمات عدم‌تنوع خدمات بانکی و کیفیت نامطلوب بعضی از این خدمات و ضعف پاسخگویی به متقاضیان تنظیم شده است.

بر پایه این گزارش، افزایش کارآیی و بهره‌وری بانک‌ها و ساده‌سازی مجاری اجرایی، اجتناب از تداخل رکن نظارتی و مالکیتی، ارتقای نقش سیاست‌گذاری‌ هیات مدیره بانک‌ها یا انتقال بخشی از وظایف شورای عالی به مجمع عمومی و هیات‌مدیره فراهم کردن زمینه تحقق وظایف وکالتی بانک‌ها، توجه به لزوم آزادی عمل برای اداره امور بانکی با توجه به الزامات روز و آینده‌نگری و... ازجمله مواردی است که در اساسنامه جدید پیشنهادشده و تغییر یافته است.

«سومیتومو» ژاپن در ایران نیروگاه می‌سازد

هفته‌نامه مید چاپ لندن در شماره جدید خود نوشت: یک شرکت ژاپنی تفاهم‌نامه ساخت یک کارخانه برق را با شرکت توسعه برق ایران به امضا رساند.

بر پایه این گزارش، شرکت «سومیتومو» با امضای این تفاهم‌نامه در 22 مه (اول خرداد) موافقت خود برای ساخت نیروگاه شیروان در استان خراسان را اعلام کرد.

میدل ایست اکونومیک دایجست (مید) افزوده که قرار است در این پروژه شرکت ایرانی «مدیریت پروژه‌های برق ایران (مپنا)» با شرکت ژاپنی مشارکت داشته باشد.

نشریه مزبور چارچوب کلی این تفاهم‌نامه را پیشبرد طرح براساس فرمول: «ساخت بهره‌برداری واگذاری اعلام کرده است.»طرح مزبور پنجمین موردی است که تحت این فرمول در ایران ساخته خواهد شد و ارزش کل آن نیز 557 میلیون دلار برآورد شده است.

به نوشته مید، شرکت مپنا که در دوبی ثبت شده است در گذشته نیز در 30 درصد از پروژه نیروگاه «پره سر» شریک شده است.پروژه پره‌سر نخستین پروژه برق در ایران بوده است که تحت فرمول ساخت، بهره‌برداری و واگذاری اجرا شد.

تقاضا برای خرید اوراق قرضه ارزی ایران زیاد است

بانک آلمانی «کومرتس» اعلام کرد، با وجود آنکه شرکت آمریکایی «مودیز» از درجه‌بندی اعتبار بین‌المللی ایران خودداری کرده است، 500 میلیون یورو اوراق قرضه دولتی ایران طبق برنامه منتشر خواهد شد.

بانک آلمانی کومرتس مدیریت این اوراق قرضه دولتی ایران را به عهده گرفته است و در اروپا به‌دلیل پشتوانه عظیم منابع انرژی ایران، تقاضا برای خرید اوراق قرضه این کشور زیاد است.

روزنامه ژاپنی «ماینیچی» در گزارشی نوشت، دست‌اندرکاران بازار می‌گویند امتناع مودیز از درجه‌بندی اوراق قرضه ایران تاثیر چندانی بر تصمیم سرمایه‌گذاران اروپایی نخواهد گذاشت. فشار دولت آمریکا به شرکت مودیز سبب شد تا این شرکت از درجه‌بندی اوراق قرضه ایران‌ خودداری کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید