نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 28بهمن

تهدید به تعطیلی فروشگاه فردوسی

کدخبر: ۳۹۳۲۱۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:2 روز تعطیل در هفته اجرا می‌شود
تهدید به تعطیلی فروشگاه فردوسی

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 بهمن 1350؛ تهدید به تعطیلی فروشگاه فردوسی 

در جلسه علنی دیروز بعد از ظهر مجلس شورای ملی پس از خاتمه اظهارات آقای زهتاب‌فرد، نماینده مجلس شورای ملی از حزب مردم آقای ولیان، وزیر تعاون و امور روستاها در پاسخ قسمتی از اظهارات ایشان در زمینه قیمت‌ها اظهار کرد: به همان ترتیب که چندی قبل مطرح کردم وزارت تعاون و امور روستاها برای جلوگیری از گران‌فروشی کالاهای مورد احتیاج مردم هیچ‌گونه تکلیف قانونی برعهده ندارد و براساس قانون عمران و نوسازی روستاها و انحلال وزارت تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی که اخیرا تصویب و به این وزارت ابلاغ شده وظایف این وزارت محدود به امور زیر است:

بررسی تغییر قیمت مواد غذایی اساسی مردم، گزارش آن به هیات دولت برای اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر اقتصادی لازم و همچنین بررسی میزان مواد غذایی موردنیاز مردم و گزارش نتیجه این بررسی‌ها به هیات وزیران جهت تعیین سیاست و برنامه کشاورزی مملکت و اتخاذ تصمیمات لازم برای وارد کردن میزان احتمالی مواد غذایی اساسی.

ولیان اضافه کرد: براساس قانون عمران و نوسازی روستاها و انحلال وزارت تولیدات کشاورزی، وزارت تعاون و امور روستاها وظیفه دارد پس از انجام حسابرسی‌های لازم شرکت سهامی فروشگاه فردوسی را به شرکت تعاونی فروشگاه فردوسی تبدیل کنند و اساسنامه این شرکت تعاونی در اردیبهشت‌ماه سال آینده برای بررسی و تصویب کمیسیون‌های مربوطه به مجلسین تقدیم خواهد شد و پس از آن چنانچه ملاحظه شود فروشگاه‌ تعاونی فردوسی و شعب آن نتوانند در مهار کردن قیمت در جهت مبارزه با گران‌فروشی و تقلیل هزینه زندگی مردم و به‌خصوص طبقات متوسط و کم‌درآمد اقدامات موثری انجام دهند، در این فروشگاه شعبه‌های آن را خواهیم بست.

واردات طلا آزاد شود

آقای آذر طوس یکی از اعضای اتحادیه طلا و جواهرساز گفت: اگر اتحادیه ما قانونی است باید واردات مواد اولیه آن نیز مجاز و قانونی باشد. وی توضیح داد که باید واردات این فلز مثل واردات نقره، طلای سفید، آزاد شود. افراد اتحادیه ما حدود 2 ماه است که با کمبود عرضه طلا مواجه هستند و ظرف این مدت به علت گرانی قیمت رسمی طلا اکثر کارگاه‌های طلاسازی، تعطیل شده است و افراد این اتحادیه در اثر تعطیل کارگاه‌های مزبور بیکار شده‌اند.

آذر طوس افزود: واردات طلا باید برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و بیکار شدن اعضای اتحادیه طلا و جواهرساز آزاد شود. سهمیه‌ای که از طرف دولت برای اعضای این اتحادیه تعیین شده و باید از طریق بانک ملی ایران تامین شود، به علت هزینه زیادی که واردات این فلز ازجمله 4 درصد هزینه بانکی و 5.5 درصد ثبت‌سفارش دارد، قیمت رسمی طلا در ایران در سطح خیلی بالا عرضه می‌شود و گرانی طلا باعث کسادی و تعطیلی کارگاه‌ها شده است.

اشتری یکی دیگر از اعضای اتحادیه گفت: در تمام کشورهای دنیا هزینه‌های مربوط به خرید و تهیه این فلز از مبدا تا مقصد بیش از یک درصد نمی‌شود؛ درصورتی‌که هزینه تهیه این فلز، برای افراد اتحادیه ما با در نظر گرفتن هزینه‌های ثبت‌سفارش و هزینه بانکی مجموعا 9.5 درصد می‌شود و این هزینه برای تهیه مواد اولیه افراد اتحادیه طلا و جواهرساز بسیار سنگین است.

2 روز تعطیل در هفته اجرا می‌شود

طرح دو روز تعطیل در هفته و یکسره شدن کار توسط وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی که هنوز مثل سابق 6 روز در هفته کار می‌کنند تحت بررسی است.

گفته می‌شود از سال آینده چند وزارتخانه و سازمان دولتی دیگر طرح مزبور را به اجرا بگذارند.

تاکنون بیش از 11 وزارتخانه و سازمان‌های دولتی طرح دو روز تعطیلی در هفته را به موقع اجرا درآورده‌اند و کارکنان این وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از دو روز تعطیل استفاده می‌کنند.

ساعات کار کارکنان این وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها 5 روز در هفته است که از ساعت 8:30 صبح آغاز و ساعت 4:30 بعد از ظهر خاتمه می‌یابد.

نخست‌وزیری، کار و امور اجتماعی، اقتصاد، کشور، فرهنگ و هنر، سازمان برنامه، سازمان امور اداری و استخدامی کشور، سازمان اوقاف، مرکز توسعه صادرات ایران، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و ارتش ازجمله سازمان‌ها و نهادهایی هستند که طرح دو روز تعطیل در آنها اجرا می‌شود.

اجرای طرح دو روز تعطیل در هفته در بخش خصوصی نیز با استقبال روبه رو شده است و احتمالا در صورت اجرای این طرح‌ها به‌وسیله بانک‌ها که فعلا در دست بررسی نهایی است، سازمان‌های خصوصی هم فرصتی خواهند یافت که این طرح را به موقع به اجرا درآورند.

28 بهمن 1360؛ امضای پروتکل همکاری‌های مشترک ایران و شوروی

حسن غفوری‌فرد، وزیر نیرو که در راس یک هیات تبلیغات اسلامی به مناسبت سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به شوروی سفر کرده بود به تهران بازگشت.

وزیر نیرو به هنگام ورود به تهران در مورد نتایج این سفر گفت: هدف اصلی از انجام این سفر رساندن پیام انقلاب اسلامی به مسلمانان شوروی بود که از طریق مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوهایی که با مقامات محلی این کشور و به‌خصوص مقامات روحانی در جمهوری تاجیکستان و ازبکستان به‌عمل آمد موفق شدیم این پیام را به مسلمانان این کشور برسانیم و در تمامی موارد آنها اظهار می کردند که امام خمینی به‌عنوان یک رهبر انقلابی در تمامی جهان اسلام مورد ستایش آنها قرار دارد.

وی ادامه داد: طی این سفر با مقامات شوروی به‌خصوص وزیر نیروی این کشور پیرامون مسائل مختلف اقتصادی گفت‌و‌گو شد که براساس آن موفق شدیم پروتکلی در زمینه همکاری‌های مشترک بین دو کشور امضا کنیم.

در این پروتکل تسریع اتمام عملیات ساختمانی نیروگاه‌های رامین و اصفهان را خواستار شدیم همچنین در زمینه احداث سد جدیدی بر روی رودخانه مرزی ارس در ناحیه خداآفرین آذربایجان با همکاری مشترک ایران و شوروی توافق‌هایی به عمل آمد.

غفوری‌فرد اعلام کرد: با اقداماتی که به‌عمل آمده در آینده‌ای نزدیک یک واحد از نیروگاه رامین وارد مدار می‌شود.

28 بهمن 1370؛ ایتالیا یک میلیارد دلار اعتبار به ایران داد

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: پیرو مذاکرات قبلی با بانک‌های ایتالیایی و امضای تفاهم‌نامه اعطای اعتبار به مبلغ یک میلیارد دلار توسط موسسه «مدیو کردیتو» در سفر هفته گذشته مدیرعامل این موسسه توافق‌های نهایی جهت امضا و نحوه استفاده از این قرارداد به‌عمل آمد.

بانک مرکزی ایران تعدادی از پروژه‌هایی را که دارای اولویت هستند، جهت استفاده از این اعتبار به موسسه مذکور معرفی کرد.

علاوه‌بر اعتبار فوق قرارداد تامین مالی دیگری به مبلغ 157 میلیون دلار با این موسسه برای پروژه فولاد خراسان مذاکره و نهایی شد.

با این دو قرارداد جدید میزان اعتباراتی که از بانک‌های ایتالیایی برای پروژه‌های مختلف عمرانی و تولیدی کشور استفاده شده است، به بیش از 2.5 میلیارد دلار خواهد رسید.

28 بهمن 1380؛ اختصاص دلار 175 تومانی برای کالاهای اساسی

در پایان مباحثات نمایندگان مخالف و موافق در مورد کلیات لایحه بودجه سال 1381 کل کشور، محسن صفایی فراهانی مخبر کمیسیون تلفیق در دفاع از این لایحه سخن گفت و اصلاح ساختار بودجه و کاهش تعداد تبصره‌ها را از جمله تغییرات این لایحه دانست.

وی در پاسخ به انتقادهای مخالفان این لایحه که رشد بودجه امسال ناشی از افزایش نرخ ارز می‌دانند، اظهار کرد: همه رشد بودجه به‌خاطر نرخ ارز نیست و این‌گونه نیست که یکباره به  این دلیل بودجه 66 درصد رشد کرده باشد.

در مورد نفت نیز امیدواریم نفت به کم‌تر از بشکه‌ای 20 دلار نرسد. مخبر کمیسیون آنگاه ضمن برشماری ویژگی‌های طرح‌هایی که از طریق قراردادهای «بیع متقابل» انجام می‌شود، اعلام کرد: جمع رقم طرح‌های بیع متقابل 22 میلیارد دلار است.

درباره نوسانات نرخ ارز در سال 81، وی اضافه کرد: در گذشته نیز هیچ بخش از تولید کشورمان به جز کالاهای اساسی و دارو در بعضی موارد با دلار 175 تومان تامین نمی‌شد و در بودجه امسال مابه‌التفاوت نرخ ارز پیش‌بینی شده است.

در ضمن صندوق ذخیره ارزی نیز به این سیستم و جلوگیری از نوسان نرخ ارز کمک خواهد کرد.

صفایی‌فراهانی سپس ضمن اعلام آمار بدهی‌های کشور درباره علت برداشت از صندوق ذخیره ارزی، توضیح داد: مبلغ 20.9 میلیارد دلار بدهی داریم که 10 میلیارد دلار آن تعهد شرکت‌هاست و خودشان باید بپردازند.

10 میلیارد دلار دیگر نیز تعهد دولت است و اگر هم ارز تک‌نرخی نمی‌شد، لازم بود که این تعهدات پرداخت شود، آن هم در شرایطی که درآمد نفت تامین‌کننده نیست، باید از صندوق ذخیره ارزی برداشت شود.

اعلام میزان مابه‌التفاوت ارزی پرداخت شده

محمد ستاری‌فر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در مورد یکسان‌سازی نرخ ارز که مابه‌التفاوت ارز 300 تومانی تا ارز یکسان‌شده را دولت باید بپردازد، گفت: حدود 3 میلیارد دلار حجم این مابه‌التفاوت است که قرار شد که 500 میلیون دلار آن از محل سود سپرده‌های ارزی کشور در بانک‌های خارج پرداخت شود و 2.5 میلیارد آن نیز از صندوق ذخیره ارزی برداشت شود.

این 2.5 میلیارد دلار مصرف نیست، بلکه مالکیت آن از صندوق ذخیره ارزی به بانک مرکزی منتقل می‌شود و در داخل کشور باقی می‌ماند. وی در این مورد که برخی گفته‌اند با یکسان‌سازی نرخ ارز میزان بدهی خارجی افزایش می‌یابد، گفت: ما در سال آینده باید 4 میلیارد دلار از بدهی‌های خود را بازپرداخت کنیم که بودجه آن هم تامین شده است و با یکسان‌سازی، میزان بدهی هیچ تفاوتی نخواهد کرد.

تولیدات ایران‌خودرو به 200 هزار دستگاه رسید

از ابتدای سال‌جاری تا 24 بهمن‌ماه بیش از 200 هزار دستگاه انواع خودرو سواری در گروه صنعتی ایران‌خودرو تولید شد.

در این مدت 6690 دستگاه خودرو پارس، 20 هزار و 522 دستگاه پژو «جی‌ال‌ایکس»، 111 هزار و 275 دستگاه پیکان، 20 هزار و 174 دستگاه وانت‌پیکان و 29 هزار و 139 دستگاه پژو آردی تولید شد. براساس این گزارش طی سال‌جاری 11 هزار و 311 دستگاه پژو 206 و هزار دستگاه سمند تولید شد.

ایران‌خودرو قصد دارد میزان تولید خود را طی سه سال آینده به بیش از 400 هزار دستگاه در سال افزایش دهد.

  • اطلاعات 28بهمن 1350
  • اطلاعات 28بهمن 1360
  • اطلاعات 28بهمن 1370
  • اطلاعات 28بهمن 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید