نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از ۲9 دی‌ماه آغاز هر دهه

دعوت آلمان از نیروهای متخصص ایران / ضرب‌الاجل بانک مرکزی به دارندگان ارز

کدخبر: ۳۸۶۶۱۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات29دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: قیمت خاویار صادراتی ایران بالا رفت
دعوت آلمان از نیروهای متخصص ایران / ضرب‌الاجل بانک مرکزی به دارندگان ارز

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 دی 1350؛ قیمت خاویار صادراتی ایران بالا رفت

در مزایده اخیر شرکت سهامی شیلات ایران برای صدور خاویار به ایالات‌متحده آمریکا یک شرکت آمریکایی برنده شد و با افزایش قیمت به میزان قابل‌توجه صادرات خاویار ایران به آمریکا را به خود اختصاص داد.

«شرکت رمانف خاویار» که برنده مزایده صادرات خاویار به آمریکا شده است، بالاترین قیمت را جهت خرید خاویار ایران پیشنهاد کرده بود و به همین جهت در بررسی کلیه پیشنهادهای رسیده این شرکت برنده مزایده شد.

طبق برآوردی که به عمل آمده است قیمت صادرات خاویار ایران نسبت به گذشته حدود سه برابر افزایش یافته است. قیمت صادرات خاویار ایران نسبت به گذشته حدود سه برابر افزایش یافته است به‌طوری‌که شرکت شیلات از 55 تن صادرات خاویار به آمریکا حدود 40 میلیون تومان بیش از سابق اضافه قیمت دریافت کرده است.

29 دی 1360؛ تبادل نفت ایران با تکنولوژی ایتالیا 

دکتر بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه هدف از مسافرت به ایتالیا را تشریح کرد.وی ضمن اعلام این مساله که دولت ایران احتیاج به اعتبار خارجی ندارد، شایعه دریافت اعتبار از ژاپن را که نخست‌وزیر کشورمان آن را رد کرده بود، بار دیگر به شدت تکذیب کرد و گفت: این مسافرت در زمینه همکاری‌های کشاورزی بازرگانی، مسائل بانکی و نیز در مورد فروش نفت انجام گرفته و در ازای مبادله تکنولوژی صنعتی و کشاورزی به ایتالیا نفت فروخته خواهد شد.

آقای بانکی ادامه داد: ایران مایل است با ایتالیا موافقتنامه‌های کوتاه‌مدت پنج ساله و درازمدت بیست ساله منعقد کند.

29 دی 1380؛ امضای یادداشت تفاهم همکاری‌های ایران و هند در بخش انرژی

شرکت ملی نفت ایران و شرکت گاز هند (گیل) یک تفاهم‌نامه در زمینه مطالعه خط لوله گاز از مسیر خشکی و انتقال تجربیات در بخش «سی‌ان‌جی» و نیز گسترش همکاری‌ها امضا کردند. این تفاهم‌نامه بین احمد رهگذر، معاون وزیر نفت ایران و کی بانرجی، رئیس شرکت گیل در دهلی نو امضا شد.

براساس این تفاهم‌نامه دو کشور برای مطالعه امکان‌سنجی طرح خط لوله گاز از ایران به هند در مسیر خشکی ازسوی دو مشاور بین‌المللی مستقل موافقت کردند. برای مطالعه امکان‌سنجی ساخت خط لوله گاز از ایران به هند از مسیر زمینی دو مشاور بین‌المللی مستقل یکی برای پاکستان و دیگری برای هند تا حدود دو ماه دیگر کار را آغاز خواهند کرد.

دعوت آلمان از نیروهای متخصص ایران

وزیر کار و امور اجتماعی آلمان از نیروهای ماهر ایرانی برای حل مشکل کمبود نیروی متخصص کشورش دعوت کرد.

«والتر ریستر» در حاشیه سفر وزیر کار و امور اجتماعی به برلین گفت: جمهوری فدرال آلمان با آغوش باز از متخصصان ایران به‌ویژه در رشته‌ کامپیوتر دعوت می‌کند تا برای رفع کمبود و نیاز شدید این کشور به آلمان سفر کنند.

ریستر گفت: متقضیان ایرانی باید از طریق سفارتخانه آلمان در تهران و سفارتخانه ایران در برلین و ادارات مرکزی کار دو کشور اقدام کنند. وزیر کار و امور اجتماعی آلمان با اشاره به اینکه کشورش همچنان نیازمند مهاجرت نیروهای متخصص به آلمان است، افزود: از نیروهای متخصص ایرانی که در رشته کامپیوتر مهارت دارند، برای همکاری با آلمان دعوت می‌کنم.

29 دی 1390؛ ضرب‌الاجل بانک مرکزی به دارندگان ارز

بانک مرکزی به‌ دارندگان ارزهای بدون فاکتور تا 15 بهمن‌ماه فرصت داد تا نسبت به تعیین وضعیت ارز خود اقدام کنند. براساس اعلام معاون نظارتی بانک مرکزی، دارندگان ارز بدون مدرک برای آنکه مشمول جرایم قانون قاچاق کالا و پولشویی نشوند باید تا نیمه بهمن از بین دو گزینه سپرده‌گذاری ارزی در بانک‌ها یا فروش آن به این شبکه براساس نرخ بازار فرعی یکی را انتخاب کنند. معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: در صورت آنکه افراد دارای ارز بدون مدرک خرید، گزینه اول را انتخاب کنند می‌توانند ارز خود را در یکی از شعب ارزی بانک‌ها که بیشترین سود را به آنها می‌دهد، سپرده‌گذاری کنند.

وی افزود: بانک‌ها نیز موظف شدند سود سپرده‌های ارزی را با همان ارز به سپرده‌گذار پرداخت کنند و هر گاه افراد به ارز خود نیاز داشتند سپرده‌ها به آنان عودت دهند. درویشی درخصوص انتخاب گزینه دوم نیز گفت: با بانک‌ها توافق شده که با نرخ شناور بازار فرعی که برای دلار حدود 1350 تومان است ارز افراد متقاضی فروش را خریداری کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: پس از پایان مهلت تعیین‌شده ارزهای مکشوفه قاچاق تلقی و متناسب با مقررات و قانون مبارزه با پولشویی با دارندگان آن برخورد خواهد شد.

اشتباه در سیاست‌گذاری پولی؛ عامل التهاب بازارها

تئوریسین اقتصادی دولت معتقد است، هجوم مردم به بازارهای طلا و ارز به‌دلیل «نقدینگی سرگردان» در جامعه و «نااطمینانی» به وضعیت اقتصادی کشور در کنار سیاست‌گذاری‌های «اشتباه» بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است که با دادن علامت‌های غلط به بازار، موجب هجوم نقدینگی سرگردان به بازارها شده است.

این اقتصاددان همچنین از پیش‌بینی‌های اشتباه دولت درباره درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی سخن گفته و تاکید می‌کند: اول باید مشکل بازار ارز را حل کنیم و سپس گام دوم هدفمندی یارانه‌ها را به اجرا درآوریم. ضمن آنکه او معتقد اسد در افزایش قیمت‌ها در گام دوم هدفمندی باید «خیلی ملایم» حرکت کنیم.

رئیس شورای رقابت در ادامه تصویب نرخ سود 21 درصد در شورای پول و اعتبار را خوب، اما همچون نوشداروی پس از مرگ سهراب دانست و افزود: شورای پول و اعتبار غیرتخصصی و غیرعلمی با وجود نقدینگی بالای جامعه و تورم نرخ سود بانکی را پایین می‌آورد و حال باید تبعات آن را نیز بپردازد. وی گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که با تصویب این مصوبه و اعمال آن، به سرعت بازار متحول شود.

 

سوخت استاندارد تنها برای یک روز

رسیدن روز هوای پاک و افزایش روزهای ناسالم در کلان‌شهرها موجب شد تا مسوولان اقدام به عرضه یک روزه سوخت با استاندارد یورو 4 در کلانشهر تهران کنند.

پیگیری‌ها از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران حکایت از این دارد که با گذشت روز هوای پاک، باز هم سوخت با استاندارد یورو 2 در انتظار خودروها خواهد بود و برای دریافت مجدد این سوخت صاحبان خودرو باید تا سال آینده انتظار بکشند.

عرضه یک روزه سوخت با استاندارد یورو 4 در جایگاه‌های کلانشهر تهران در حالی صورت گرفته که براساس مصوبه سال 84 هیات وزیران، جدول زمانی استاندارد حد مجاز آلایندگی انواع خودروهای بنزینی، گازوئیلی، دوگانه‌سوز و گازسوز ساخت داخل و وارداتی، همچنین موتورسیکلت تعیین و به تصویب رسید و مقرر شد کلیه خودروهای سبک و سنگین پایه بنزین‌سوز از سال 84 تا پایان سال 88 استاندارد آلایندگی یورو 2، از سال 89 تا پایان سال 91 استاندارد یورو 3 و از سال 91 تا پایان سال 93 استاندارد یورو 4 را اخذ کنند.

 

  • اطلاعات29  دی 1350
  • اطلاعات29  دی 1360
  • اطلاعات29  دی 1380
  • اطلاعات29  دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید