نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25خرداد

تشکیل شرکت پتروپارس با هماهنگی مقامات

کدخبر: ۴۱۹۲۴۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات25 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
تشکیل شرکت پتروپارس با هماهنگی مقامات

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 خرداد 1351؛ قرارداد تشکیل شرکت جنرال موتورز در ایران

بنیاد پهلوی و شرکت سهامی جیپ امروز مشترکا اعلام داشتند که با جنرال موتورز کورپوریشن برای تشکیل شرکت مشترکی به نام جنرال موتورز ایران قراردادی منعقد کردند.

این موافقتنامه برای تولید و توزیع اتومبیل‌های سواری 6 و 8 سیلندر جنرال موتورز در ایران و صادرات آن و همچنین تولید اتومبیل‌های جیپ محصول آمریکن موتورز تحت قرارداد خواهد بود که توزیع آن کما فی‌السابق توسط شرکت سهامی جیپ انجام خواهد یافت.

به موجب این قرارداد آقای جعفر اخوان، رئیس هیات‌مدیره شرکت سهامی جیپ رئیس‌ هیات‌مدیره شرکت جنرال موتورز ایران نیز خواهد بود.اتومبیل جنرال موتورز که قرار است در ایران ساخته شود، هنوز به‌طور نهایی انتخاب نشده است.

صدور محصول صنایع کاغذسازی نوظهور به عربستان

شرکت سهامی صنایع کاغذسازی نوظهور که بنیانگذار صنعت کاغذسازی در ایران می‌باشد مفتخر است که به پیروی از سیاست اقتصادی دولت، اولین صادرکننده کاغذ ساخت ایران نیز می‌شود. این شرکت که حدود 4 سال است صنعت کاغذسازی را در ایران پایه‌گذاری نموده است، در این مدت کوتاه موفق شده است که نه‌تنها با تولید کاغذ مرغوب بهداشتی کشور، کشور را از مقادیری واردات کاغذهای بهداشتی از خارج بی‌نیاز نماید بلکه توانسته است که در بازارهای صادراتی نیز رخنه کند که این خود نشانه آن است که کاغذ تولیدی این کارخانه از نظر مرغوبیت و قیمت در بازارهای بین‌المللی نیز کاملا رقابت می‌کند.

پیرو مذاکراتی که اخیرا با کمک و همکاری مرکز توسعه صادرات ایران با بازرگانان کشور همجوار عربستان سعودی و بحرین انجام گرفت پس از ارائه نمونه کاغذ ساخت این کارخانه مرغوبیت جنس و قیمت پیشنهادی مورد قبول واقع شد و اولین پارتی سفارشات دریافتی برای عربستان سعودی حمل شد.

25 خرداد 1361؛ بررسی مبانی فقهی حدود مالکیت دولت در شورای اقتصاد

شورای اقتصاد به ریاست آقای میرحسین موسوی نخست‌وزیر و در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خامنه‌ای، رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد.

در این جلسه که جمعی از اساتید حوزه علمیه قم نیز حضور داشتند، درباره مبانی فقهی حدود حاکمیت دولت در مقابل حقوق افراد و جامعه بحث و گفت‌و‌گو به عمل آمد.

در ادامه این جلسه همچنین مساله گران تمام شدن کار برای پیمانکاران (سازندگان) ایرانی در مقابل پیمانکاران خارجی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به سیاست کلی دولت مبنی‌بر واگذاری امور به پیمانکاران ایرانی سازمان برنامه و بودجه موظف شد ضوابط لازم را جهت فراهم کردن شرایط مساعد برای پیمانکاران ایرانی تدوین و برای بررسی و تصویب به شورای اقتصاد ارائه نماید.

25 خرداد 1371؛ لغو ممنوعیت 5 ساله انتقال زمین‌های واگذاری زمین شهری

براساس تصمیم هیات دولت سیر مراحل اجرایی تخصیص زمین به متقاضیان در سازمان زمین شهری کاهش یافته است. به این صورت متقاضیان زمین سازمان زمین شهری در مدت کوتاه‌تری صاحب زمین می‌شوند.

هیات دولت این تصمیم را در چارچوب بررسی و تصویب پیشنهادی دستگاه‌ای اجرایی در کمیسیون‌های دولت اتخاذ کرد.

یکی از مصوبات این جلسه اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون زمین شهری بود که براساس آن محدودیت زمانی مربوط به انتقال زمین‌های واگذاری که در آیین‌نامه قبلی 5 ساله در نظر گرفته شده بود، لغو شد.

تشکیل شرکت پتروپارس با هماهنگی مقامات کشور بوده است

وزیر نفت با دفاع از عملکرد شرکت نفتی پتروپارس گفت: تشکیل این شرکت با هماهنگی مقامات کشور بوده و این شرکت عملکرد مثبت و موفقی داشته است.

مهندس بیژن نامدار زنگنه در اجتماع مبلغان دینی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در پاسخ به سوالی در این باره افزود: این شرکت سهم خصوصی ندارد و سهامداران آن صندوق بازنشستگی و سازمان گسترش وزارت نفت می‌باشند.

وی تاکید کرد: هیچ‌گونه انتفاع شخصی در این شرکت وجود ندارد و به دلیل قوانین دست و پاگیر، دولتی نشده اما تحت نظارت وزارت نفت است.

وی افزود: پتروپارس با هدف در اختیار قرار دادن فعالیت‌های نفتی به پیمانکاران ایرانی ایجاد شد و این شرکت اگرچه به حد شرکت‌های خارجی نمی‌رسد، اما آینده موفقی خواهد داشت.

ایران در برداشت از میدان مشترک گازی 10 سال از قطر عقب است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: جمهوری اسلامی ایران در برداشت سهم خود از میدان مشترک گازی با قطر 10 سال از آن کشور عقب‌تر است.

مهندس اسدالله صالحی‌فروز افزود: این میدان گازی بین قطر و جمهوری اسلامی ایران مشترک است که در سال 50 توسط قطر و دهه‌ 60 توسط جمهوری اسلامی ایران کشف شد.

وی اظهار کرد: با این وجود کشور همسایه از سال 1991 کار بهره‌برداری از این میدان مشترک را آغاز کرد که در سال نخست 800 میلیون فوت مکعب گاز استحصال کرد.

مهندس صالحی‌فروز یادآور شد: براساس برنامه‌های تعیین‌شده مسوولان قطری تا سال 2007 میلادی برداشت 8 میلیارد فوت مکعب گاز از این میدان را پیش‌بینی کرده‌اند.

25 خرداد 1391؛ عرضه خودرو رانا با دو قیمت

قیمت نهایی خودروی رانا با دخالت سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان هم‌اکنون در وضعیت نامشخصی قرار دارد. این در حالی است که در حاشیه نمایشگاه شیراز، قائم‌مقام تولید ایران‌خودرو با صراحت اعلام کرد که خودروی رانا با دو قیمت متفاوت در بازار عرضه خواهد شد.

به گفته وی دومین خودروی ملی ایران‌خودرو در دو کلاس نیمه‌فول با قیمت کمتر از 15 میلیون تومان و مدل فول با قیمت بالای 15 میلیون تومان عرضه خواهد شد.

 

حسین نجاری درخصوص تولید قطعات رانا گفت: این خودرو با حدود 90 درصد داخلی‌سازی قطعات به تولید می‌رسد و تلاش می‌کنیم تا 6 ماه آینده داخلی‌سازی بیشتر قطعات انجام شود.

نجاری همچنین درخصوص تولید خودروی دنا تصریح کرد: تولید آزمایشی این خودرو تا پایان امسال شروع می‌شود و در سال 1392 به تولید انبوه می‌رسد.

قائم‌مقام تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین با رد افزایش قیمت خودروهای این شرکت تصریح کرد که تنها در برخی از خودروها به‌دلیل افزایش امکانات از قبیل نصب ترمز ای‌بی‌اس و کیسه هوا، کمی افزایش قیمت وجود داشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید