نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 2تیر

غرامت ایران در جنگ تحمیلی باید پرداخت شود

کدخبر: ۴۲۱۱۸۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات2 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:مقابله با رانت‌خواری در اجرای طرح ضربتی اشتغال
غرامت ایران در جنگ تحمیلی باید پرداخت شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دوم تیر 1371؛ غرامت ایران در جنگ تحمیلی باید پرداخت شود

حمید میرزاده، معاون اجرایی و نماینده ویژه رئیس‌جمهور در بازسازی مناطق جنگ‌زده با آقای «نیازی» مشاور عالی دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌و‌گو کرد. میرزاده با اشاره به اهمیت ماموریت مشاور عالی دبیرکل سازمان ملل اظهار کرد: اقتصاد کشور در طول جنگ تحمیلی آسیب‌های فراوانی دید و بسیاری از مردم مجبور به مهاجرت شدند.

وی افزود: ما به کوشش‌های بین‌المللی در جهت احقاق حق جمهوری اسلامی ایران احترام می‌گذاریم و امیدواریم که حق واقعی ملت ایران از طریق تامین غرامت جنگ ادا شود.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور در بازسازی مناطق جنگ‌زده با استقبال از پیشنهاد برگزاری سمینار بین‌المللی برای بازسازی ایران با اشاره به شرکت فعالانه ایران در کنفرانس اظهار امیدواری کرد که این کنفرانس در آینده نزدیک توسط سازمان ملل برگزار شود.

نیازی، مشاور عالی دبیرکل سازمان ملل با تاکید به اینکه اجرای کامل قطعنامه 598 برای امنیت منطقه بسیار ضروری است، اظهار کرد: آقای پطروس غالی، دبیرکل سازمان ملل پس از ملاقات خود با آقای هاشمی‌رفسنجانی، رئیس‌جمهوری ایران، اولویت خاصی را در به اجرا درآوردن همه بندهای قطعنامه 598 در نظر گرفته است و اعزام اینجانب و هیات‌ همراه نیز از جمله اقدامات دبیرکل برای پشتیبانی در امر بازسازی در ایران است.

مشاور عالی دبیرکل افزود: آسیب‌های ناشی از جنگ در کشور شما بسیار بزرگ است و ما باید برای نشان دادن آن به جهانیان امکاناتی فراهم کنیم که برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی متعدد در زمینه آسیب‌های ناشی از جنگ، زمینه همکاری‌های بین‌المللی را برای بازسازی فراهم می‌سازد.

راه‌اندازی خط تولید اتوبوس شهری در ایران‌خودرو

خط تولید اتوبوس شهری بنز 355 با حضور حسن حبیبی، معاون اول رئیس‌جمهور و نژادحسینیان وزیر صنایع سنگین در ایران‌خودرو راه‌اندازی شد.

ذکایی، مدیر تولید مجتمع اتوبوس‌سازی ایران‌خودرو گفت: اتوبوس جدید گنجایش حمل 105 مسافر را به‌صورت ایستاده و نشسته دارد و از لحاظ توان موتور از اتوبوس قدیمی این شرکت قوی‌تر و همچنین درجه ایمنی آن به‌دلیل وجود دنده اتوماتیک و ترمز گیربکس بیشتر است.

وی افزود: ظرفیت روزانه تولید این خط 6 دستگاه در 2 شیفت خواهد بود که اکنون با تولید یک دستگاه در روز شروع شده و تا مهرماه به ظرفیت کامل تولید خواهد رسید.

ذکایی با ذکر این نکته که شالی و بدنه اتوبوس 355 و «ایران‌خودرو» طراحی و ساخته‌شده و مورد تایید کمپانی بنز است، افزود: به‌دلیل کیفیت مطلوب این اتوبوس زمینه‌های صادراتی مناسبی برای آن وجود دارد؛ به‌طوری‌که در ماه جاری 4 دستگاه آن به «دوبی» صادر خواهد شد و قراردادهایی نیز برای فروش آن با چند کشور دیگر در حال انعقاد است.

دوم تیر 1381؛ مقابله با رانت‌خواری در اجرای طرح ضربتی اشتغال

50 درصد تولید ناخالص ملی کشور در بخش خدمات انجام می‌گیرد، بنابراین جذب تسهیلات طرح ضربتی اشتغال در این بخش هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی در سمینار تبیین ضوابط ماده 56 قانون برنامه سوم توسعه (تسهیلات اشتغال) ضمن بیان مطلب بالا گفت: در حال حاضر میزان عرضه در بخش تولید به نقطه مطلوبی رسیده و در کارگاه‌ها ظرفیت تولیدی مناسب ایجاد شده است. وی تاکید کرد: الان زمانی است که باید به بحث فروش ‌و ترکیب خدمات با تولید و بازاریابی نیز توجه شود.

دکتر نوربخش با بیان اینکه نباید به بخش خدمات به‌عنوان بخش زائد نگاه شود، افزود: در صورت عدم توجه به بخش مزبور، با مشکلات ساختاری جدی مواجه خواهیم شد. وی در مورد ویژگی‌های طرح ضربتی اشتغال برای ایجاد 300 هزار فرصت شغلی گفت: براساس این طرح هم متقاضیان نیروی کار و هم عرضه‌کنندگان واقعی کار شناخته می‌شود.

نوربخش از بانک‌ها خواست مطابق دستورالعمل شورای پول و اعتبار حرکت کنند و وام 3 میلیون تومانی را براساس ضوابط در اختیار متقاضی قرار دهند. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به طرح قبل که وام به میزان یک میلیون تومان را در اختیار نیروی کار قرار می‌داد و زمینه ایجاد رانت را فراهم می‌کرد، گفت: اجازه نمی‌دهیم اعتبارات طرح جدید در مسیر رانت‌جویی بیفتد.دکتر نوربخش اظهار کرد: نتایج مثبت این طرح 4 ماه بعد اعلام می‌شود.

دولت خاتمی در حوزه اقتصاد یکی از موفق‌ترین دولت‌ها است

موفقیت‌های اقتصادی دولت سیدمحمدخاتمی در سایه بزرگ‌نمایی مشکلات و حرکات تبلیغی برای مایوس کردن مردم، نادیده انگاشته شده است.

محمد شریعتمداری افزود: در دولت آقای خاتمی گام‌های بزرگی برای اصلاح مقررات اقتصادی کشور برداشته شده که نتایج آن به‌زودی مشهود خواهد شد.وزیر بازرگانی با اشاره به مخالفان سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و پتروشیمی گفت: چه بخواهیم و چه نخواهیم، جمهوری اسلامی ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت و دومین دارنده ذخایر گازی جهان است و هر گونه سرمایه‌گذاری در این صنعت برای ایجاد اشتغال کاری پسندیده است.

وی از معادن کشور به‌عنوان دیگر سرمایه‌های میهن نام برد و افزود: وقتی صحبت از جذب سرمایه خارجی برای استفاده از این توانمندی‌ها به میان می‌آید، مجبوریم صحبت‌های خود را سانسور کنیم. مگر استفاده از توانایی‌های یک کشور برای رسیدن به توسعه چه اشکالی دارد؟

وزیر بازرگانی از اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، تدوین قانون جلب و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی، اصلاح قانون مقررات صادرات و واردات، لغو نظام صدور مجوزهای وارداتی، لغو پیمان‌سپاری صادراتی، تدوین قانون جدید نظام صنفی و نظام تک‌نرخی ارز به عنوان بزرگ‌ترین پیشرفت‌های اقتصادی دولت آقای خاتمی نام برد و گفت: حرکت برای اصلاح قانون کار نیز یکی دیگر از موفقیت‌های دولت آقای خاتمی است ولی باید توجه کرد که اصلاحیه این قانون، حفظ حقوق تمام کارگران لحاظ شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید