نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 11 تیر

عرضه انبوه سکه برای قیمت شکنی!

کدخبر: ۴۲۳۲۵۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 11تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:اجرای طرح‌های کشت و صنعت و مجتمع گوشت مغان و فارس
عرضه انبوه سکه برای قیمت شکنی!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

11 تیر 1351؛ اجرای طرح‌های کشت و صنعت و مجتمع گوشت مغان و فارس

طرح‌های کشت و صنعت دامپروری مغان و مجتمع صنعتی گوشت فارس از تصویب سازمان برنامه گذشت و برای اجرا به وزارت کشاورزی و منابع طبیعی ابلاغ شد.

به موجب این طرح مهندسین مشاور موردنیاز اعم از خارجی و ایرانی جهت شروع کار در مناطق مزبور دعوت شدند و اجرای طرح‌های مصوبه اجرای کار از طرف وزارتخانه مذکور به آنان محول شد.

برای اجرای این عملیات در مورد تهیه اراضی توافق لازم بین مالکان شخصی اراضی مناسب در فارس با وزارت کشاورزی و منابع طبیعی به عمل آمد و حدود 350 هزار هکتار از اراضی در منطقه فارس به اجرای طرح مجتمع صنعتی گوشت اختصاص یافت.

برای اجرای طرح در منطقه مغان 52 هزار هکتار اراضی موردنیاز توافق لازم بین وزارتخانه‌های کشاورزی و منابع طبیعی و تعاون و امور روستاها به عمل آمده است.

عرضه سهام شرکت ملی نفت پس از تدوین مقررات

به‌دنبال اعلام واگذاری سهام شرکت ملی نفت به کارکنان نفت و مردم امروز رسما اعلام شد که سهام صنعت نفت و پالایشگاه‌ها کماکان در دست دولت باقی خواهد ماند.

شاهنشاه آریامهر در فرمایشات خود تصریح کردند که صنایع مادر همیشه در دست دولت خواهد بود. صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت کشور و از صنایع مادر است، لذا سهام صنعت نفت چه در زمینه اکتشاف و تولید و چه در مرحله تصفیه و پالایش در دست شرکت ملی نفت باقی خواهد ماند.

در مورد صنایع دیگر چه واحدی که صد درصد سهام آن متعلق به شرکت ملی نفت است و چه سهامی  که قسمتی از آن در دست شرکت ملی نفت و قسمت دیگر در دست شرکای خارجی است 99 درصد سهام متعلق به شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه آن به مردم عرضه خواهد شد.

این سیاست در آینده در واحدهای صنعتی جدید نیز رعایت خواهد شد. یک درصد سهمی که در دست شرکت ملی نفت یا شرکت‌های وابسته باقی می‌ماند به خاطر آن است که این شرکت‌ها بتوانند به نمایندگی سهامداران دیگر عملیات و مدیریت و سیاست این صنایع را که در سرنوشت صنعت و اقتصاد کشور نقش اساسی و حیاتی دارند، نگهداری کنند.

هنوز موعد واگذاری این سهام روشن نیست، این کار بستگی به تدوین و تنظیم مقرراتی دارد که به موجب آن مقررات نحوه واگذاری سهام به کارکنان روشن خواهد شد.

ظاهرا مقررات مزبور طوری خواهد بود که کارکنان صنعت نفت از طریق شرکت‌های تعاونی اقدام به خرید و فروش سهام کرده و سود حاصله را نیز از همین طریق دریافت می‌دارند.

11 تیر 1381؛ ظرفیت چاه‌های نفتی نوروز و سروش افزایش می‌یابد

مدیرکل اجرایی شرکت‌های «شل» در ایران گفت: با اجرای طرح توسعه چاه‌های نفتی نوروز و سروش در شمال خلیج فارس، ظرفیت تولید نفت این چاه‌ها از پنج هزار بشکه در روز به 190 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

رابرت دبلیو ویز در قشم افزود: قرارداد این طرح در نوامبر 1999 میلادی امضا شده و زمان اتمام طرح پایان سال 2003 میلادی می‌باشد.

وی گفت: از بعد از انعقاد قرارداد با سازه‌های موقتی که در این چاه‌ها به کار گذاشته شده ظرفیت تولید این چاه‌ها به 60 هزار بشکه در روز رسیده است.

وی افزود: در حال حاضر کارگاه ساخت سازه‌های و سکوهای نفتی توسط شرکت «نفت سازه قشم، در جزیره قشم شروع شده که پس از ساخت سکوها، این سازه‌ها جایگزین سکوهای موقت خواهد شد.»

وی گفت: شرکت نفت سازه قشم که یک شرکت ایرانی است ارزان‌ترین پیشنهاد را در مناقصه ارائه کرد و این شرکت چون از نظر ساخت، یک شرکت داخلی است و هم در جزیره قشم فعالیت می‌کند، انتخاب شد. ویز مبلغ قرارداد طرح توسعه ظرفیت چاه‌های نفتی سروش و نوروز را حدود 800 میلیون دلار عنوان کرد.

11 تیر 1391؛ قیمت‌شکنی سکه با عرضه انبوه

رئیس‌کل بانک مرکزی از تزریق 2.2 میلیون سکه در مردادماه سال‌جاری به بازار با هدف شکستن قیمت‌ها خبر داد.

عرضه این میزان سکه به دلیل رسیدن موعد تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده در سال گذشته است.بهمنی با غیرمنطقی خواندن قیمت سکه در بازار، قیمت یک سکه را معادل «یک چهارم قیمت  اونس جهانی طلا» عنوان کرد.

به عقیده بهمنی واقعی نبود قیمت سکه در بازار داخل به دلیل عواملی است که او آنها را «سیاسی» و «روانی» می‌نامد.

اما از طرف دیگر برخی معتقدند که اقدام بانک مرکزی در عرضه این میزان سکه به بازار به سفته‌بازی در این بازار دامن می‌زند.

محمدعلی مددی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است عرضه این میزان سکه به بازار بیشتر از قبل نقدینگی سرگردان در جامعه را به سمت فعالیت‌های سفته‌بازی در بازار ارز و سکه سوق خواهد داد.

به عقیده وی، این اقدام به برگرداندن تعادل به بازار سکه نمی‌تواند کمک کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید