نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 12 تیر

راه‌اندازی جایگزین سوئیفت در بانک مرکزی!

کدخبر: ۴۲۳۴۲۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 12 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:15 هزار استخدام جدید در ذوب‌آهن اصفهان
راه‌اندازی جایگزین سوئیفت در بانک مرکزی!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 تیر 1351؛ 15 هزار استخدام جدید در ذوب‌آهن اصفهان

ذوب‌آهن اصفهان در 5 سال آینده قریب 15 هزار استخدام جدید خواهد داشت و استخدام این عده از سال آینده شروع می‌شود.

شرکت ملی ذوب‌آهن ایران هم‌اکنون قریب 35 هزار نفر در استخدام خود دارد که بیشتر این عده در امور اکتشاف و استخراج سنگ‌آهن و زغال‌سنگ اشتغال دارند.

براساس پیش‌بینی مقامات ذوب‌آهن، تعداد کارکنان ذوب‌آهن آریامهر اصفهان در برنامه پنجم از 50 هزار نفر تجاوز خواهد کرد و در برنامه ششم نیز به موازات توسعه و افزایش ظرفیت کارخانه ذوب‌آهن  اصفهان، کارکنان آن باز هم بیشتر خواهند شد و این کارخانه کماکان بزرگ‌ترین جذب‌کننده نیروی انسانی در بین واحدهای تولید صنعتی کشور خواهد بود.

یک مقام مطلع در زمینه افزایش تولیدات و اشتغال در ذوب‌آهن گفت: به موجب طرحی که مورد تصویب سازمان برنامه قرار گرفت، ظرفیت ذوب‌آهن اصفهان در برنامه پنجم به یک و 800 هزار تن می‌رسد و در برنامه ششم به 4 میلیون تن افزایش خواهد یافت.

این مقام افزود: ظرفیت فعلی کارخانه ذوب‌آهن اصفهان، یک میلیون و 200 هزار تن است و هم‌اکنون تولید چدن در این کارخانه جریان دارد و قرار است در آبان‌ماه سال‌جاری کوره تولید فولاد این کارخانه شروع به کار کند و فولاد تولیدشده در کارخانه نورد ذوب‌آهن تبدیل به فرآورده‌های آهن می‌شود و حتی قسمتی از فولاد دومین کارخانه ذوب‌آهن ایران نیز در کارخانه نورد ذوب‌آهن آریامهر اصفهان به آهن‌آلات مختلف تبدیل می‌شود.

12 تیر 1381؛ رشد سرمایه‌گذاری صنعتی در برنامه سوم منفی بوده است

طی برنامه سوم توسعه اقتصادی کشور رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت منفی بوده است، البته در این مدت تلاش‌های بسیاری در جهت رفع موانع توسعه سرمایه‌گذاری ازجمله کاهش مالیات‌ها و حذف نرخ‌های دستوری انجام شده است.

مهندس صمیمی دهکردی، قائم‌مقام برنامه‌ریزی، توسعه و فناوری این وزارتخانه افزود: از سال 78 رشد بخش صنعت مثبت شد و از 6 درصد به 11 درصد در سال 81 رسیده است که افق خوبی فراروی سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌باشد.

وی افزود: 85 درصد سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت در بخش‌های زیربنایی مثل آب، برق و... صورت می‌گیرد. وی سرانه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را پایین ذکر کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در بخش صنعت آن چنانکه باید رشد نیافته است و باید از کانال‌های تنگی عبور کند. وی دو مانع اساسی بر سر راه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را یکی بانک‌ها و دیگری برق کشور عنوان کرد.

وی در ادامه گفت: سیستم برق در ارتباط با سرمایه‌گذاری صنعتی بسیار عقب افتاده است و در کشور ما برق، تولید را جریمه می‌کند و اگر استفاده از برق از حد مشخصی بالاتر رود جریمه‌ای به‌عنوان حق انشعاب که در هیچ کشوری رایج نیست، از سرمایه‌گذاران اخذ می‌شود.

وی مشکل دیگر را مربوط به بانک‌ها دانست و گفت: گرفتن وثیقه از سرمایه‌گذاران و تاکید بر توجیه فنی و اقتصادی طرح‌ها دو مانع اساسی بانک‌ها برای صنعت است.

وی اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بانک‌ صنعت و معدن نه‌تنها سپرده‌گذاری نمی‌کند، بلکه فاقد امکانات سرمایه‌ای می‌باشد و از 46 درصد کل سرمایه‌گذاری در بخش صنعت تنها 3 درصد توسط بانک صنعت و معدن تامین می‌شود.

12 تیر 1391؛خروج فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از دستورکار دولت

پس از چندین بار اعلام «بی‌تصمیمی» دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سخنگوی اقتصادی دولت به‌طور رسمی از خروج این موضوع از دستورکار دولت خبر داد.

شمس‌الدین حسینی درباره آخرین برنامه‌های دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی گفت: اگر فاز دوم هدفمندی به معنای افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی تلقی می‌شود، این موضوع فعلا از دستورکار دولت خارج است.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: در شرایطی که امروز به سر می‌بریم، دولت به‌دنبال اصلاح و افزایش قیمت حامل‌های انرژی نیست، اما هدفمندسازی از دستورکار خارج نیست و این موضوع تداوم دارد.

به گفته حسینی، دولت فعلا به‌دنبال زاویه‌های دیگر اجرای این قانون است که یکی از مهم‌ترین آنها، تقویت ضریب هدفمندی پرداخت یارانه‌هاست، موضوعی که احتمالا به معنای تلاش برای حذف یا کاهش یارانه پرداختی به برخی خانوارها تعبیر خواهد شد؛ چراکه وزیر اقتصاد گفت: در حال تقویت سیستم‌های اطلاعاتی درخصوص شناسایی خانوارها هستیم.

رستم قاسمی: مشکلی برای فروش نفت نداریم

تحریم‌های جدید نفتی در حالی از 11 تیرماه (اول جولای) کلید خورد که براساس آن 27 کشور عضو اتحادیه اروپا واردات نفت خام از ایران را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درمی‌آورند. در مقابل تعلیق خرید نفت ازسوی کشورهای اروپایی اما با موافقت آمریکا 19 کشور بزرگ آسیایی و آفریقایی واردکننده نفت ایران ازجمله هند، چین، سنگاپور، سریلانکا، ژاپن، تایوان، آفریقای جنوبی، ترکیه و کره جنوبی از طرح تحریم نفت ایران معاف شده‌اند.

این تصمیم در حالی است که برخی از منابع خبری از کاهش یک میلیون بشکه‌ای صادرات نفت ایران خبر داده و به نقل از کارشناسان بازار نفت اعلام می‌کنند: مشکلات نقل و انتقال پول فروش نفت ایران، بیمه کشتی‌های نفت‌کش، بازاریابی برای فروش نفت به مشتریان جدید و... از دیگر مواردی است که روند فروش نفت را با کُندی روبه‌رو کرده و سطح درآمدهای نفتی ایران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

رستم قاسمی، وزیر نفت با بیان اینکه تحریم‌ها بحث تازه‌ای نیست و ما سال‌هاست ازسوی اتحادیه اروپا در بحث خرید نفت تحریم هستیم، گفت: این تحریم‌ها باعث شده که توسعه نفتی در کشور واضح و مشهود باشد و با وجود گزینه‌های مختلف، مشکلی از بابت فروش نفت وجود ندارد.

قاسمی با بیان اینکه این تحریم‌ها به فرصتی تبدیل شده تا بتوانیم توسعه فرآورده‌های نفتی را شاهد باشیم، گفت: تا قبل از تحریم‌ها، واردکننده فرآورده‌های نفتی بودیم اما امروز به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی تبدیل شده‌ایم.

وزیر نفت با تاکید بر برنامه‌ریزی دولت برای همه گزینه‌های تحریم، گفت: اگر نفت ایران صادر نشود، قیمت نفت حتما غیر از قیمت کنونی در بازارهای جهانی خواهد بود.

قاسمی گفت: صادرات نفت ایران به کشورهایی که از قبل جزو خریداران نفت ایران بوده‌اند، بدون توجه به اینکه آمریکا آنها را از تحریم‌ خارج کرده باشد یا جزو فهرست تحریم باشند، ادامه دارد.

راه‌اندازی جایگزین سوئیفت در بانک مرکزی

سامانه پیام‌رسانی مالی الکترونیکی (سپام) با حضور رئیس‌کل و برخی از اعضای هیات‌عامل بانک مرکزی راه‌اندازی شد.

آن‌گونه که روابط عمومی بانک مرکزی در سایت اطلاع‌رسانی این بانک اعلام کرده «سپام» یک طرح زیرساختی مهم است که با هدف مهم «یکپارچه‌سازی مراودات بانکی از طریق بستر الکترونیکی امن» و «ایجاد مسیر خدمات‌رسانی مشترک بانکی» راه‌اندازی شده است. اما در حاشیه راه‌اندازی این سامانه، محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی نیز به ارائه توضیحاتی در مورد «سپام» پرداخته است

از توضیحات وی به خوبی روشن است که مسوولان بانک مرکزی امیدوارند این سامانه جایگزین مناسبی برای «سوئیفت» باشد. سوئیفت از 27 اسفند 1390 در راستای محدودیت‌های اعمال‌شده ازسوی کشورهای اروپایی خدمات را به برخی بانک‌های ایرانی که مشمول طرح تحریم‌اند، قطع کرده است.

حال رئیس‌کل بانک مرکزی از «سپام» به‌عنوان جایگزین مناسبی برای «سوئیفت» یاد می‌کند و امیدوار است که این طرح در دهه 90 به‌عنوان نقطه عطف بانکداری ایران مطرح شود.

وی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی، از چند سال پیش ایجاد زیرساخت پیام‌رسانی مالی ملی را به منظور کاهش وابستگی بانک‌ها به سوئیفت، پردازش داخلی پیام‌های مالی بدون ارسال آن به سوئیفت، پردازش داخلی پیام‌های مالی بدون ارسال آن به سوئیفت و ایجاد یک بستر واحد و زیرساختی برای انواع پیام‌رسانی مالی را به عنوان بخشی از نظام جامع پرداخت و تسویه در دستورکار داشت. با تحولات سیاسی رخ داده در سال گذشته، استفاده از این طرح به‌عنوان «جایگزین سوئیفت» برای همه بانک‌ها و در عین حال «درگاه اتصال به سوئیفت» برای بانک‌های غیرتحریمی در دستورکار قرار گرفته و نهایتا سامانه در فروردین‌ماه سال‌جاری به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید