نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 5 تیر

افزایش تعهدات ارزی سیستم بانکی ایران به انگلیس

کدخبر: ۴۲۱۸۴۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 5 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ایران و کنسرسیوم مذاکرات جدیدی را آغاز می‌کنند
افزایش تعهدات ارزی سیستم بانکی ایران به انگلیس

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پنجم تیرماه 1351؛ ایران و کنسرسیوم مذاکرات جدیدی را آغاز می‌کنند

26 روز دیگر اول مرداد یک هیات عالی‌رتبه نفتی کنسرسیوم که در آن نمایندگان کمپانی‌های نفتی آمریکا و انگلستان و فرانسه و هلند عضویت دارند، به تهران می‌آیند تا در سومین دور مذاکرات، طرح نهایی توافق‌هایی که در دور دوم مذاکره در «سن موریتس» در حضور شاهنشاه آریامهر به عمل آوردند، تدوین و تنظیم نمایند.

مذاکرات «سن موریتس» دومین دور مذاکرات بود. دور  اول سه ماه قبل در روز دوم فروردین در تهران انجام گرفت و در آن روز عده‌ای از مدیران نفت به تهران آمدند و در شرفیابی چندساعته، از رئویس خواسته‌های ایران مطلع شدند و جواب آن مذاکرات را 3 ماه بعد در «سن موریتس» به حضور ملوکانه دادند.

از مفاهیم بیانات شاهنشاه در مصاحبه لندن چنین استنباط می‌شود که این دور مذاکرات روشنگر و تفاهم‌آمیز بوده است و در حقیقت روز اول مرداد در اجلاسیه سوم مذاکرات در سطح مدیران و کارشناسان خواهد بود، توافق‌های «سن موریتس» تدوین و تنظیم می‌گردد.

هنوز به‌درستی روشن نیست که ایران در کدام یک از این مراحل به چه مقدار مزایا خواهد رسید. اما مسلم این است که از هر یک از آن سهمی از فعالیت جهانی دریافت خواهد کرد و عملا مثل خود کمپانی‌های نفتی فعالانه وارد بازار خواهد شد. فرق «مشارکتی» ا وپک با برنامه و طرح ایران در همین نکته است. اوپک برای کشورهای عربی خلیج فارس 20 درصد مشارکت می‌خواهد که محدود به فعالیت داخلی کشور است و از این مرحله به بعد توقع و تقاضایی ندارد و حتی آماده است که نفتی را که سر چاه تحویل می‌گیرد، مجددا به همان کمپانی‌ها بفروشد.

اما خواسته ایران این نوع «مشارکت» نیست توقع ایران مربوط به فعالیت‌های اختصاصی کمپانی‌های نفتی است که از بندر آغاز و تا دست مصرف‌کننده خارجی پایان می‌یابد. و ایران در این زمینه‌ها مزایای جالب‌توجهی می‌گیرد.

به همین جهت روز اول مرداد ایران با کنسرسیوم قرارداد مشارکت امضا نخواهد کرد.مذاکرات روز اول مرداد مربوط به مزایایی است که از یک جهت متوجه قرارداد ایران با کنسرسیوم و از جانب دیگر مربوط به همکاری این کمپانی‌ها با شرکت ملی نفت ایران می‌باشد که یک کمپانی فعال نفتی جهانی شناخته شده است.

آنچه در این دور مذاکرات توافق شود مربوط به توسعه فعالیت جهانی شرکت ملی نفت و بهره‌برداری بیشتر ایران از قرارداد موجود با کنسرسیوم می‌باشد.

طبق اطلاعی که به‌دست آمده، مزایای جالبی که در مذاکرات مردادماه گرفته خواهد شد از اول ژانویه 1973 به موقع عمل خواهد شد؛ یعنی ایران منتظر پایان قرارداد (1979) و سه دوره تمدید (جمعا 15 سال) نخواهد شد و از مزایای فورا استفاده خواهد کرد. در مورد تغییر قیمت هم ایران به قرارداد تهران احترام می‌گذارد و منتظر پایان پنج سال تعهد می‌شود، اما در پایان آن شاخصی برای قیمت نفت تعیین خواهد شد که مورد پذیرش محافل بین‌المللی و جوابگوی نوسانات قیمت‌ها باشد.

تصویب آیین‌نامه اجرایی اراضی شهری ازسوی دولت

آیین‌نامه اجرایی قانون اراضی شهری به تصویب هیات‌دولت رسید.

جعفر علاقه‌مندان، معاون پارلمانی و امور اجتماعی وزارت مسکن و شهرسازی گفت: با تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون اراضی شهری تکلیف کسانی که دارای زمین شهری هستند و همچنین متقاضیان خرید زمین از دولت روشن شد.

وی افزود: اولا کسانی که دارای زمین موات یا بایر شهری هستند، واجد شرایط مندرج در آیین‌نامه باشند بدون نیاز به مراجعه به سازمان مذکور به شهرداری‌ها و اعلام آمادگی شهرداری‌ها برای اخذ پروانه ساختمانی در حد نصاب مقرر می‌توانند ظرف سه سال به شهرداری مربوط مراجعه نمایند و شرکت‌های تعاونی مسکن که دارای زمین باشند که سند مالکیت آن به نام شرکت تعاونی باشد، می‌توانند پس از اعلام، همراه با مدارک خود برای اخذ مجوز عمران به میزان نیاز اعضای واجد شرایط خود در تهران و سایر استان‌ها به واحدهای تابعه سازمان زمین شهری که محل آنها بعدا اعلام خواهد شد، مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه براساس این قانون دولت  ابتدا باید زمین را از مالکان بخرد و سپس آن را تفکیک و آماده واگذاری نماید. لذا مدتی فرصت لازم است تا سازمان زمین شهری زمین‌های ملکی قبلی خود را آماده واگذاری نموده و همزمان اراضی بایر شهری را خریداری و قطعه‌بندی و برای فروش ارائه کند.

پنجم تیر 1381؛ تعهدات ارزی سیستم بانکی ایران به انگلیس افزایش یافت

طی سه ماه نخست سال 2002، حجم تعهدات ارزی بانک‌ها و موسسات ایرانی به بانک‌های انگلیسی نسبت به سه ماه قبل از آن، افزایش یافته است.

براساس جدیدترین آمار بانک مرکزی انگلیس، طی سه ماه منتهی به پایان مارس گذشته (11 فروردین 81) میزان تعهدات بانک‌های ایرانی به بانک‌های انگلیسی 288 میلیون دلار بوده است. این در حالی است که رقم متناظر برای یک فصل قبل از آن (سه ماه منتهی به پایان دسامبر 2001) معادل 282 میلیون دلار بوده است.

با این وجود، میزان تعهدات ارزی بانک‌ها و موسسات ایرانی به بانک‌های انگلیسی طی یک سال گذشته، روندی نزولی نشان می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که طی بهار، تابستان و پاییز سال 2001 میلادی ارقام متناظر برابر با 424، 364 و 364 میلیون دلار بوده است.

براساس این گزارش، بانک‌ها و سایر موسسات ایرانی به ترتیب 231 و 57 میلیون دلار از مجموع تعهدات ارزی به بانک‌های انگلیس در فصل بهار امسال را به خود اختصاص داده‌اند.

در همین چارچوب اعلام شده که در فصل نخست امسال، بخش عمومی ایران تعهدی ارزی به بانک‌های انگلیسی نداشته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد میزان سپرده‌های بانک‌های انگلیسی (در قالب مرام و امثال آن) نزد بانک‌های غیرانگلیسی در دنیا طی سه ماه نخست سال جاری با 4.1 درصد رشد مواجه بوده و به 119.4 میلیارد دلار رسیده است.

پنجم تیر 1391؛ زیان‌ده شدن کارخانه‌های سیمان و مس

سازمان بازرسی در گزارشی از زیان‌ده شدن کارخانه‌های تولید سیمان و مس به دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داد. در گزارش اخیر سازمان بازرسی آمده است: اجرای قانون هدفمند کردن یارانه و به تبع آن آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی در مرحله اور تاثیر بسیار مهمی بر فرآیند تولید در کارخانه‌های صنعتی-معدنی خواهد داشت. در کارخانه‌های مذکور حامل‌های انرژی ازجمله برق، گاز، گازوئیل، مازوت و بنزین تاثیر مستقیمی بر قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی خواهد داشت. از بین صنایع مهم و تاثیرگذار در کشور می‌توان به صنایع سیمان و مس اشاره کرد.

در سال‌های گذشته کارخانه‌های سیمان تماما به بخش خصوصی واگذار شده دولت صرفا در تنظیم برخی قوانین و مقررات مرتبط با شرکت‌های سیمانی دخیل است. تاثیر اجرای قانون هدفمندسازی یارانه بر صنعت سیمان صرف‌نظر از تبعات برای شرکت‌های خصوصی ازجمله قیمت تمام شده، وضعیت اشتغال و... تاثیر مستقیمی نیز بر زندگی مردم از جمله بخش مسکن ایفا خواهد کرد.

ازسوی دیگر صنعت مس نیز یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در اقتصاد کشور به‌خصوص از بعد درآمد است.

اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌‌ها تاثیر قابل‌توجهی در بخش‌های پرسنلی، درآمدی، انجام طرح‌های توسعه‌ای، صادرات، تولید و قیمت تمام‌شده محصولات صنایع موردنظر (مس و سیمان) خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید