نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 15 تیر

نحوه انتشار اوراق قرضه ارزی در بازارهای بین‌المللی

کدخبر: ۴۲۴۱۸۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 15 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
نحوه انتشار اوراق قرضه ارزی در بازارهای بین‌المللی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

15 تیر 1351؛ مدرسه عالی گمرک تاسیس می‌شود

طرح تاسیس مدرسه عالی گمرک مورد تصویب وزارت علوم و آموزش عالی قرار گرفت. مدرسه عالی گمرک از امسال دانشجو خواهد پذیرفت و دانشجویان این مدرسه پس از پایان دوره 6 ساله، موفق به دریافت لیسانس در امور گمرکی می‌شوند.

طبق طرحی که در این مورد تهیه شده، شرایط تحصیل در مدرسه عالی گمرک داشتن دیپلم متوسطه می‌باشد و دانشجویان می‌توانند با تعهد خدمت در گمرک از پرداخت شهریه معاف باشند و پس از اخذ لیسانس در گمرک مشغول به کار شوند.

همچنین طبق مقررات مدرسه عالی گمرک، دانشجویانی که تعهد خدمت در گمرک نداشته باشند در حین تحصیل در قسمت‌های مختلف گمرک آموزش خواهند دید و ضمن دریافت کمک‌هزینه تحصیل بابت خدمات آنانا نیز حقوق پرداخت خواهد شد. براساس همین طرح مدرسه عالی گمرک در تهران به‌وجود می‌آید و از سال‌جاری دانشجو خواهد پذیرفت.

15 تیر 1361؛ سهمیه ارزی واحدهای تولیدی و صنعتی مجاز تعیین می‌شود

براساس اطلاعات جدیدی که از تمامی واحدهای تولیدی کشور تا یک ماه آینده اخذ می‌شود، به‌زودی آمار کاملی از امکانات بالقوه صنعتی کشور در کلیه زمینه‌های تولیدی به‌دست خواهد آمد.

کلیه واحدهای تولیدی مجاز کشور می‌توانند جهت اطلاع از میزان سهمیه ارزی خود حداکثر تا پایان تیرماه جاری به وزارت صنایع مراجعه کرده و از میزان سهمیه ارزی واحد مربوط به خود مطلع شوند.

سمیعی، معاون اجرایی وزارت صنایع اظهار کرد: وزارت صنایع در بخشنامه‌ای ارز اختصاص یافته برای نیازهای وارداتی صنایع در بخشنامه‌ای ارز اختصاص یافته برای نیازهای وارداتی صنایع کشور در سال 61 را اعلام کرد.

وی افزود: وزارت صنایع امیدوار است با کوشش کارگران و متخصصان مسلمان و متعهد کلیه واحدهای تولیدی کشور در جهت کم کردن تلفات مواد اولیه و استهلاک ماشین‌آلات، در مورد تامین تدریجی و سریع مواد اولیه و لوازم یدکی صنایع از منابع داخلی، میزان وابستگی به خارج را کم کند.

معاون اجرایی وزارت صنایع اظهار کرد: براساس اطلاعات کامل و جدیدی که از کلیه واحدهای تولیدی کشور ظرف یک ماه آینده اخذ خواهد شد، به‌زودی آمار کاملی از امکانات بالقوه صنعتی کشور در کلیه زمینه‌های تولیدی به‌دست خواهد آمد. به‌علاوه میزان وابستگی هر گروه از صنایع به خارج و مواد اولیه موردنیاز صنایع در تمامی زمینه‌ها مشخص خواهد شد.

15 تیر 1381؛ توضیح جانگیری درباره کاهش نیافتن قیمت خودرو

وزیر صنایع و معادن علت عدم کاهش قیمت خودروهای تولید داخل را ناشی از مسائل جاری اقتصاد کشور دانست.

اسحاق جانگیری، تحولات اقتصادی کشور ازجمله نرخ تورم، قطع فروش مازاد تراکم مسکن و سوق یافتن نقدینگی‌ جامعه به سمت خرید و فروش خودرو و تقاضای فصلی را از موانع اصلی کاهش قیمت خودرو اعلام کرد.

وی با اشاره به جایگزینی سود بازرگانی به جای عوارض و مالیات‌ خودروسازان گفت: در سال جاری مقرر شد از خودروهایی که درصد ساخت داخل آنها بیشتر باشد، سود بازرگانی کمتری دریافت شود و بر همین اساس انتظار می‌رفت قیمت خودروهای با درصد ساخت داخل بیشتر، کاهش یابد، اما موارد یادشده موجب شد این امر تحقق نیابد.

وزیر صنایع در عین حال افزایش پنج درصدی قیمت خودرو را با توجه به نرخ تورم و فصل پرتقاضا برای خودرو، طبیعی دانست و با بیان اینکه در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال پیش تولید خودرو در کشور 40 درصد افزایش یافته است، ابراز امیدواری کرد: قیمت خودروها به‌گونه‌ای باشد که رضایت شهروندان جلب شود.

جهانگیری با اشاره به افزایش عوارض و مالیات دریافتی از خودروسازان کشور تصریح کرد: امسال میزان عوارض و مالیات دریافتی از خودروسازان بازده 15 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به سه هزار میلیارد ریال شده است.

تشریح نحوه انتشار اوراق قرضه ارزی در بازارهای بین‌المللی

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با روزنامه «فایننشال تایمز» گفت: ایران از هفته آینده برای نخستین بار پس از انقلاب، اوراق قرضه ارزی خود را در اروپا منتشر می‌کند.

وی افزود: ایران مایل است حداقل 500 میلیون یورو برای یک دوره پنج‌ساله منتشر و به فروش برساند.

فایننشال تایمز به نقل از رئیس‌کل بانک مرکزی هدف اصلی از انتشار این اوراق را محک بازار بین‌المللی، جلب مشارکت سرمایه‌گذاران اروپایی و منطقه خلیج فارس عنوان کرد.

نوربخش ادامه داد: ایران هم‌اکنون نیاز مالی به این پول ندارد بلکه قصد آن این است که از این طریق به بازار سرمایه‌ای دنیا معرفی شده و راه برای شرکت‌های ایرانی جهت دریافت وام‌های خارجی هموار شود.

فایننشال تایمز همچنین نوشت: موسسه «فیچ» انگلیس درجه سرمایه‌گذاری در ایران را «B+» اعلام کرده است.

این روزنامه می‌افزاید: اما موسسه آمریکایی «مودی» که قصد داشت درجه سرمایه‌گذاری در ایران را در رده‌بندی خود از «B2» به «B1» ارتقا دهد به خاطر نارضایتی دولت نسبت به حمایت یک شرکت آمریکایی از ایران، از انجام این کار صرف‌نظر کرده است.

این روزنامه از قول رئیس‌کل بانک مرکزی افزود: برای ایران مهم است که طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران اروپایی را جلب نماید و به همین لحاظ در قیمت‌گذاری اوراق جدید همین نکته در نظر گرفته می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید