نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 29 تیر

اجاره زمین‌های کشاورزی به امارات و قطر

کدخبر: ۴۲۷۴۳۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات29 تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
اجاره زمین‌های کشاورزی به امارات و قطر

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

29 تیر 1351؛آمادگی یک موسسه آمریکایی برای اجرای طرح نوسازی عباس‌آباد

شهرداری پایتخت، برای اجرای طرح عمران و نوسازی عباس‌آباد، یکصد میلیون دلار اعتبار لازم دارد. در این زمینه شرکت آمریکایی «کیلروی» بخت زیادی برای مشارکت دارد.

هفته آینده مدیر موسسه آمریکایی «کیلروی» که گزارش اقتصادی شهرسازی عباس‌آباد را تهیه و تسلیم شهردار پایتخت کرده است، همراه تنی چند از کارشناسان آن موسسه، برای مذاکره به تهران وارد خواهد شد.

شهردار پایتخت در این زمینه به خبرنگار اظهار کرد: گزارش اقتصادی طرح عباس‌آباد که به وسیله موسسه «کیلروی» تهیه و تسلیم شهرداری تهران شده بود، دقیقا مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت.

این گزارش حاکی است که شرکت مذکور آمادگی لازم را برای سرمایه‌گذاری در طرح عباس‌آباد دارد.

شهردار پایتخت افزود: شرکت مذکور زمانی می‌تواند در اجرای این طرح با ما همکاری کند که حداقل 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند. شاید مسوولان موسسه آمریکایی در نظر دارند راجع به مسائل پولی شفاها وارد مذاکره شوند که آن هم در هفته آینده با ورود آنها به تهران، روشن خواهد شد.

29 تیر 1361؛ ایران و یمن جنوبی کالا مبادله خواهند کرد.

صبح دیروز یک موافقتنامه مهم اقتصادی و بازرگانی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری دموکراتیک خلق یمن به امضا رسید.

براساس این موافقتنامه که ازسوی ایران به وسیله حبیب‌الله عسگراولادی وزیر بازرگانی و ازسوی یمن جنوبی عبدالقادر باجمال امضا شد. دو کشور بخشی از صادرات خود را به یکدیگر اختصاص خواهند داد. پس از امضای قرارداد غنیمی‌فرد طی مذاکره و گفت‌و‌گویی اظهار کرد: براساس این قرارداد، کالاهای ساخت ایران به یمن صادر خواهد شد.

همچنین امکانات صدور کالا ازسوی یمن به ایران نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وی افزود: با توجه به اینکه جمهوری دموکراتیک خلق یمن کشوری است با امکانات بالقوه، با همکاری اقتصادی ایران در آینده انشاء‌الله به‌صورت بالفعل، کالاهای خود را به ایران صادر خواهد کرد و این همکاری به نفع دو کشور خواهد بود.

وی در پایان گفت: چنانچه طرفین قرارداد موافق باشند، این قرارداد هر سال تجدید می‌شود.

عسگراولادی، وزیر بازرگانی نیز اعلام کرد: ما در مسائل اقتصادی و مبادلات بازرگانی بین دو ملت برادر، تصورمان این نیست که بنشینیم و به چانه زدن بپردازیم. بلکه در کنار یکدیگر بررسی می‌کنیم که ببینیم شما چه کالاهایی اضافه دارید و ما چه کالاهایی و از طریق صدور اضافات به یکدیگر، کمبودهای یکدیگر را برطرف کنیم تا دو ملت را در راه انسانی‌تر و بهتر زندگی کردن به پیش برانیم.

29 تیر 1371؛ شرکت شاهد در مسکو و باکو شهر بازی می‌سازد

با تصویب بنیاد شهید و هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، شرکت شاهد در مسکو، عشق‌آباد و باکو سه شهر بازی ایجاد می‌کند. برای این منظور، دو میلیارد و یکصد میلیون ریال اعتبار اولیه پیش‌بینی شده است.

این مطلب را حسین حاج‌رضا، عضو هیات‌مدیره شرکت شاهد و مدیرعامل شهر بازی بزرگ تهران اعلام کرد و افزود: به‌زودی یک هیات از کارشناسان شرکت شاهد برای مقدمات کار عازم این شهرها خواهد شد.

حاج رضا گفت: احداث شهر بازی توسط شرکت شاهد در بحرین و افغانستان نیز در دست مطالعه است.

مدیرعامل شهر بازی بزرگ تهران سپس به تشریح چگونگی تولید وسایل شهر بازی در داخل پرداخت و گفت: شرکت شاهد برای اولین بار در ایران، موفق به ساخت قطار برقی شد که به لحاظ کیفیت و نوع ساخت با انواع خارجی خود قابل‌رقابت است.

وی افزود: ساخت این دستگاه با 250 ریال مربوطه 330 میلیون ریال هزینه در بر داشته است. این در حالی است که مشابه خارجی آن توسط ایتالیا ساخته می‌شود و با قیمت یک میلیون و 250 هزار دلار در اختیار کشورهای منطقه قرار می‌گیرد.

29 تیر 1391؛ تفاهم اقلیم کردستان با بخش خصوصی ایران

نخست‌وزیر سابق اقلیم کردستان و معاون کنونی «جلال طالبانی» رئیس‌جمهوری عراق و رئیس اتحادیه میهنی کردستان در راس یک هیات تجاری به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران آمد تا با مسوولان تجاری ایران وارد مذاکره شود.

نخست‌وزیر سابق اقلیم کردستان عراق نیز در این نشست تاکید کرد که حضور شرکت‌های ایرانی در این منطقه هنوز پررنگ نشده است و مسوولان اقلیم انتظار دارند شرکت‌های معتبر و بزرگ ایرانی در این منطقه حضور جدی و فعال داشته باشند.

یحیی آل‌اسحاق به حجم تجارت خارجی ایران در سال 90 که بالغ‌بر 100 میلیارد دلار می‌شود اشاره کرد و گفت: اگر دامنه همکاری‌های اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق گسترش یابد و گام‌های عملی در این مسیر برداشته شود، حجم مبادلات تجاری میان دو طرف را می‌توان به 10 میلیارد دلار در سال رساند.

اجاره زمین‌های کشاورزی به امارات و قطر

پس از آنکه اماراتی‌ها طرحی برای توسعه زمین‌های کشاورزی ایران ارائه دادند، قطری‌ها هم برای اجاره بلندمدت زمین‌های کشاورزی کشور خیز برداشته‌اند و در حالی که رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در حال تهیه فهرست متقاضیان برای مشارکت در این طرح است، مسوولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند: فعلا در حال بررسی موضوع هستیم و نظر قطعی نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نامه‌ای به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه، از آمادگی بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور قطر برای سرمایه‌گذاری در ایران از طریق اجاره بلندمدت زمین‌های زارعی در بخش کشاورزی خبر داده و تاکید کرده که بر این اساس، متقاضیان باید مشخصات مربوط به زمین‌های کشاورزی همچون زمین، ساختمان، تاسیسات زیربنایی، نحوه تولید، وضعیت آبی و مواردی از این دست را به مدیریت صدور پروانه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان تهران اعلام کنند.

اما وزارت کشاورزی اعلام کرد، هرگونه درخواست سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارجاع می‌دهد و سپس این وزارتخانه با وزارتخانه مربوطه مکاتبه و از زمینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی‌ها کسب اطلاع می‌کنند.

چنانچه اخیرا سازمان امور اقتصادی و دارایی استان تهران هم طی نامه‌ای به سازمان جهاد کشاورزی استان خواستار کسب اطلاعات در زمینه سرمایه‌گذاری قطری‌ها در بخش کشاورزی از طریق اجاره بلندمدت زمین‌های زراعی شده است.

این در حالی است که طبق اعلام یکی از کارشناسان دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی، طی دو سال گذشته قطری‌ها اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند یک میلیارد دلار برای واگذاری زمین کشاورزی در استان فارس بپردازند.

قیمت آپارتمان لوکس در تهران

بازار معاملات واحدهای متراژ بزرگ (بالای 300 مترمربع) چه از لحاظ فروش چه از بابت رهن و اجاره با رکود سپری می‌شود. افزایش قیمت برای هر مترمربع واحدهای لوکس در شمال تهران در سال‌جاری بین 500 هزار تا 2 میلیون تومان بوده و همچنین افزایش اجاره‌بها برای این دسته از واحدهای مسکونی نزدیک به 30 درصد نسبت به سال قبل روی داده است.

 

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ

عمر بنا

قیمت هر مترمربع تومان

چناران

310

8

5.600.000

زعفرانیه

360

-

5.800.000

صاحبقرانیه

313

-

5.100.000

الهیه

310

5

6.000.000

فرشته

360

-

5.300.000

دروس

280

-

6.800.000

نیاوران

280

-

4.200.000

کامرانیه شمالی

290

-

6.550.000

اقدسیه – گلستان

260

نوساز

8.300.000

فرشته – باغ فردوس

230

نوساز

6.200.000

نیاوران

240

-

4.600.000

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید