نیم قرن با اقتصاد ایران؛ رخدادهای 13 مرداد

1.5 میلیارد دلار برای خرید هواپیما

کدخبر: ۴۳۰۹۱۶
ماشین زمان امروز به 13 مرداد رسید و رخدادهای اقتصادی در سال های 61 و 81 را بررسی کرده است.
1.5 میلیارد دلار برای خرید هواپیما

ماشین زمان در قالب نیم قرن با اقتصاد ایران وقایع گذشته را مرور می کند.وقایعی که به مواضع و تصمیم های مسئولان در روزهای مقارن با تاریخ روز دارد.

 

13 مرداد 1361

طرح ضربتی بازسازی خط آهن اهواز-خرمشهر

آقای عبدالمجید افضل، معاون فنی و بهره‌برداری راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌ها و طرح‌های راه‌آهن را برای آینده اعلام کرد.

آقای افضل با تاکید بر مساله بازسازی خطوط راه‌آهن خوزستان افزود: دشمن مزدور در نتیجه پیروزی‌های مکرر رزمندگان ایران و مجبور شدن به عقب‌نشینی مذبوحانه، دست به انهدام و ویران ساختن کلیه تاسیسات و شهرهای تحت اشغال خود، ازجمله خط و تاسیسات راه‌آهن زد. درنتیجه تاسیسات راه‌آهن در ایستگاه حمیدیه و خرمشهر نابود شد و 80 کیلومتر از 120 کیلومتر خط راه‌آهن اهواز-خرمشهر به‌طور کلی از میان رفت که فقط 20 کیلومتر از این خط سالم باقی مانده و 20 کیلومتر دیگر هم تنها دارای زیرسازی است.

معاون فنی راه‌آهن افزود: در شرایط عادی برای بازسازی این خط یک سال و نیم وقت لازم بود اما راه‌آهن جمهوری اسلامی با اجرای یک برنامه ضربتی و با همکاری بیش از 1400 نفر پرسنل شریف و زحمتکش این سازمان که بدون دریافت اضافه‌کار، ایثارگرانه روزانه 10 تا 12 ساعت کار می‌کنند، قادر خواهد بود این پروژه را 100 روزه به پایان برساند.

با پیشرفتی که هم‌اکنون مشاهده می‌شود، امیدواریم به‌زودی خط اهواز – خرمشهر مورد بهره‌برداری قرار گیرد و مصالح موردنیاز بازسازی خرمشهر و آبادان از طریق این خط حمل شود.

 

13 مرداد 1381

 1.5 میلیارد دلار برای تجهیز ناوگان هوایی سرمایه‌گذاری می‌شود

ناوگان هوایی، دریایی، ریلی و زمینی کشور فرسوده است. احمد خرم، وزیر راه و ترابری گفت: از عمر ناوگان هوایی کشور 21 سال و ناوگان دریایی 17 سال می‌گذرد و وجود چنین ناوگانی دور از شأن و منزلت ملت شریف ایران است.

وی عمر مفید ناوگان هوایی، دریایی، زمینی و ریلی جوامع صنعتی و در حال توسعه را به ترتیب زیر پنج سال و پنج تا 10 سال ذکر کرد.

وی استفاده از لکوموتیو، اتوبوس، کشتی و کامیون نو را حق مردم دانست و گفت: با 6 تا 7 هزار دستگاه اتوبوس جدید این بخش از ناوگان نو خواهد شد.

وزیر راه و ترابری گفت: با خرید تعدادی هواپیما به ارزش 1.5 میلیارد دلار امسال و سال آینده بخشی از مشکل ناوگان هوایی رفع خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای خرید 150 دستگاه واگن قرارداد بسته شده که ظرف دو سال آینده تحویل شود، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی فقط 150 دستگاه واگن نو خریداری شد و بقیه واگن‌ها دست دوم بود.

 

اعلام زمان بهره‌برداری از برج میلاد

دو سوم عملیات ساخت برج میلاد توسط متخصصان ایرانی انجام و فقط یک سوم از عملیات ساخت این برج که مربوط به تجهیزات و ابزارآلات می‌شود توسط مشاوران خارجی انجام می‌شود.

آقای زرکوب، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت یادمان سازه گفت: در سال 1372 مطالعات مربوط به برج میلاد توسط چهار شرکت ایرانی انجام شد، این برج 435 متر ارتفاع دارد و برای ساخت این برج 17 نقطه مورد بررسی قرار گرفت، اما تقاطع اتوبان همت و شیخ فضل‌الله نوری برای ساخت این برج در نظر گرفته شد.

مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت یادمان سازه با اشاره به اینکه 3500 مترمربع از این سازه به مجموعه مخابرات و رادیو و تلویزیون اختصاص خواهد یافت، گفت: در رستوران چرخان این برج می‌توان از 600 نفر پذیرایی کرد. همچنین یک رستوران دیگر برای مذاکرات و انعقاد قراردادهای تجاری در این برج در نظر گرفته شده است.

وی افزود: گنبد آسمان که آخرین طبقه و زیر آنتن مخابراتی است دارای 450 مترمربع زیربنا است.

آقای زرکوب با بیان اینکه شکل هندسی 8 ضلعی یکی از اشکال هندسی اسلامی و ایرانی است، خاطرنشان کرد: در مدت 8 سال سرمایه برج میلاد قابل‌برگشت است، این پروژه مانند یک ماهواره محلی برای تهران عمل می‌کند و دارای سیستم اینترنت بی‌سیم است که برای استفاده از آن احتیاج به تلفن نیست.

آقای زرکوب در مورد زمان بهره‌برداری از این برج گفت: برج میلاد در پایان سال 1383 همچنین مرکز همایش‌های این برج در پایان سال 1384 به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید