نیم قرن با اقتصاد ایران در 23 مرداد

تکذیب فروش ارزان نفت ایران به چین

کدخبر: ۴۳۳۱۱۲
وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد دو میلیارد دلار اوراق قرضه ارزی منتشر کرد.سفیر ایران در چین ارزان فروشی نفت ایران را رد کرد و گفت:تا پنج سال آینده روابط تجاری‌مان را به بیش از 60 تا 70 میلیارد دلار برسانیم.
تکذیب فروش ارزان نفت ایران به چین

به گزارش اقتصاد نیوز، ماشین زمان امروز به 23 مرداد 1351 رسید و از آن نقطه هر 10 سال یک بار وقایع اقتصادی مرور شده است، در 23 مرداد اتفاقات از سال 1381 شروع می شود زیرا روزهای هدف گذاری شده در سال های قبلی جمعه بوده است. در 23 مرداد دهه های قبل رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مطالعه طرح اقتصاد مقاومتی با محوریت حمایت از تولید و ساماندهی ارز در مرکز پژوهش‌ها و نهایی شدن آن تا پایان هفته خبر داد و گفت: سهمیه‌بندی کالاهای اساسی برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی و تدبیر برای جلوگیری از افزایش مشکلات حتمی است.

23 مرداد 1381

تعیین محل هزینه‌کرد 2 میلیارد دلار اوراق قرضه ارزی

منابع حاصل از فروش اوراق قرضه ارزی باید در بخش‌هایی مورداستفاده قرار گیرد که میزان بازده بیش از سود اوراق قرضه باشد.

طهماسب مظاهری یکی از اهداف انتشار و عرضه اوراق قرضه ارزی را تامین منابع مالی موردنیاز طرح‌های زیربنایی و نیمه‌تمام اعلام کرد و گفت: براساس تبصره 21 قانون بودجه سال 81 کل کشور، مقرر شد 2 میلیارد دلار منابع اعتباری ارزی از خارج کشور به‌صورت استقراض تامین شود و بخشی از این منابع به ریال تبدیل و بخشی دیگر برای نیازهای ارزی طرح‌های عمرانی هزینه شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: از مجموع دو میلیارد دلار منابع ارزی، یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار آن به ریال تبدیل و به طرح‌های نیمه‌تمام تزریق می‌شود و 300 میلیون دلار دیگر نیز برای تامین نیازهای ارزی این پروژه‌ها اختصاص می‌یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، تامین منابع مالی با روش فروش اوراق قرضه ارزی را به نفع اقتصاد ملی دانست و گفت: انتشار اوراق قرضه ارزی در مقایسه با سایر روش‌های تامین منابع همچون یوزانس و فاینانس بهینه و اقتصادی‌تر است؛ زیرا مثلا در روش‌ فاینانس از سازوکار پیش‌فروش قراردادهای نفتی استفاده شد، اما اوراق قرضه ارزی فقط با تضمین بانک مرکزی در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، سود اوراق قرضه ارزی ایران را مناسب دانست و گفت: نرخ سود اوراق قرضه 5 ساله تعیین شده است و بازپرداخت آن نیز پس از 5 سال صورت می‌گیرد، بنابراین میزان سود و شرایط بازپرداخت آن مناسب تعیین شده است. ضمن اینکه باید توجه کرد انتشار اوراق قرضه نخستین تجربه کشور برای حضور در بازارهای سرمایه‌ای جهان بوده است و در مراحل بعدی قطعا در جهت کاهش سود این اوراق تلاش خواهد شد.

 

23 مرداد 1391

تکذیب ارزان‌فروشی نفت به چین

سفیر ایران در پکن گفت: اگر وزارت بازرگانی و صنایع ما یک اولویت‌ خاص در جهت صادرات به چین مدنظر قرار دهند، بازار چین می‌تواند ما را به اندازه تمام بازارهای‌مان در صادرات اشباع کند.

مهدی صفری در جمع هیات رسانه‌ای همراه رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه که اخیرا به چین سفر کرده بود، با رد اینکه چین نفت ایران را ارزان می‌خرد، گفت: چین به نفت ما نیاز دارد و تقریبا بین 10 تا 12 درصد نفت خود را از ما تهیه می‌کند. قراردادهای پنج و هفت ساله با چین داریم و امیدواریم با تلاش‌هایی که می‌شود بتوانیم این فضا را گسترده‌تر کنیم. قیمت‌ها استاندارد است و این سیاست وزارت نفت است.

صفری همچنین خاطرنشان کرد: در سال 2009 روابط تجاری ما با چین حدود 20 میلیارد دلار بوده؛ در 2010 حدود 30 میلیارد دلار، در 2011 حدود 45 میلیارد دلار و برنامه داریم که تا پنج سال آینده روابط تجاری‌مان را به بیش از 60 تا 70 میلیارد دلار برسانیم.

صفری خاطرنشان کرد: خوشبختانه در سال گذشته، بین سازمان استاندارد دو کشور تفاهم‌نامه و قرارداد استاندارد امضا شده است و از اواسط تابستان این کار شروع شده است. حدود 600 امضا تایید شد و هیچ کانتینر و جنسی بدون استاندارد از چین مستقیم به ایران نخواهد رفت.

مهدی صفری

 

تعهدسپاری صادرکنندگان به بانک‌های عامل

به دنبال اولویت‌بندی کالاهای مشمول دلار 1226 تومانی، صادرکنندگان عزم به سپردن تعهد به بانک‌ها شدند تا نگرانی‌ها بابت خروج دوباره «کالاهای ارزان» از کشور قدری کاهش یابد.

براساس مصوبه جدید کارگروه توسعه صادرات، «صدور همین/عین کالاهای وارداتی که از ارز دولتی برخوردار شده‌اند، ممنوع است» و صادرکنندگان باید برای انجام صادرات کالاهای اساسی از بانک عامل طرف قرارداد خود مجوز دریافت کنند.

به معنای دیگر از این پس صادرکنندگان باید برای فروش معادل ارز دریافتی مرجع به بانک‌های عامل در مقابل صادرات کالاهای وارداتی به دولت تعهد دهند.

 

ضرب‌الاجل یک ساله برای تولید کالاهای اساسی

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مطالعه طرح اقتصاد مقاومتی با محوریت حمایت از تولید و ساماندهی ارز در مرکز پژوهش‌ها و نهایی شدن آن تا پایان هفته خبر داد و گفت: سهمیه‌بندی کالاهای اساسی برای پیاده کردن اقتصاد مقاومتی و تدبیر برای جلوگیری از افزایش مشکلات حتمی است.

ارسلان فتحی‌پور اظهار کرد: طرح 9 ماده‌ای «حمایت از تولید ملی با استفاده از ساماندهی نظام ارزی» که از آن به طرح مقاومت اقتصادی یاد می‌شود و هم‌اکنون در جلسات مجلس و مرکز پژوهش‌ها در حال بررسی است.

وی خاطرنشان کرد: هدف از ارائه این طرح بررسی و ساماندهی نحوه توزیع کالاهای اساسی به شکلی است که دیگر مشکلات کنونی اقتصاد را شاهد نباشیم.

فتحی‌پور یادآور شد: در این طرح درباره روش توزیع کالاهای اساسی راهکاری قید نشده است، اما پیشنهاد این است که بندی به این طرح اضافه شود تا کالاهای اساسی از طریقی ازجمله توزیع کارت الکترونیکی به خانوارها ارائه شود تا هر خانواده از سهم مشخصی از دریافت کالاهای اساسی که با ارز مرجع وارد می‌شود، برخوردار شود.

ارسلان فتحی پور

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید