تغییر مجدد در ستاد اقتصادی دولت سیزدهم

تیم اقتصادی کابینه رئیسی نهایی شد؟

کدخبر: ۴۳۲۲۴۴
اقتصادنیوز: از قرار معلوم تیم اقتصادی رئیسی امروز ظهر دچار تغییر شده و با این تغییر فهرست کابینه نهایی فردا به مجلس خواهد رفت.
تیم اقتصادی کابینه رئیسی نهایی شد؟

به گزارش اقتصاد نیوز، اختلاف در راس موجب شد تشکیل تیم اقتصادی ابراهیم رئیسی چند بار جابجا شود با وجود اینکه قرار بود ترکیب اولیه تیم اقتصادی از میان چهره هایی چون عادل آذر، محمد رضا فرزین و محمد طالبی تشکیل شود اما روز جمعه خبر رسید ترکیب کابینه را چهره هایی همانند محمد هادی زاهدی وفا، علی صالح آبادی و مسعود میرکاظمی با محوریت فرهاد رهبر تشکیل می دهند.

این ترکیب مدنظر محمد مخبر معاون اول تازه منصوب شده رئیسی نبود زیرا او علاقه داشت که تیم اقتصادی مدنظر خود را از ستاد اجرایی به دولت بیاورد. دور بودن چهره های چون محمد هادی زاهدی وفا از دیدگاه مخبر که علاقه دارد کارآمدی دولت را در اجرای پروژه اقتصادی نشان دهد عمده دلیل مخالفت بیان می شد.

حال در فاصله کمتر از 24 ساعت مانده به قول و قرار ابراهیم رئیسی با مجلس برای معرفی کابینه ، خبرها حکایت از آن دارد که ترکیب اقتصادی دو تغییر مهم کرده است. وزارت امور اقتصادی و دارایی از زاهدی وفا به احسان خاندوزی منتقل شده است و به جای علی صالح آبادی هم نام محمد طالبی برای بانک مرکزی جدی شده است. مسعود میرکاظمی تنها گزینه ای است که فعلا ریاست سازمان برنامه و بودجه را برای خود حفظ کرده است. با این حساب اگر تا آخر وقت رایزنی های جدید نتیجه متفاوتی را رقم نزند مثلث اقتصادی دولت رئیسی با حضور خاندوزی،میرکاظمی و طالبی تشکیل می شود.

احسان خاندوزی کیست؟

سید احسان خاندوزی  زاده ۲۳ شهریور ۱۳۵۹ در گرگان است نام خاندوزی با گزارش های کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس در رسانه ها شنیده شد. او از جمله دانشجویان رشته اقتصاد دانشگاه امام صادق بود که در دوره ریاست احمد توکلی بر مرکز پژوهش ها وارد این مرکز شد و توانست به مرور سلسه مراتب اداری را طی کند. خاندوزی در مرکز پژوهش های مجلس به سمت مدیرکل اقتصادی رسید و پس از آن توانست در یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی با کسب ۸۰۱ هزار و ۶۹۶ رای، به عنوان نفر هفتم از حوزه انتخابیه تهران وارد مجلس شود. او در مجلس به عضویت کمیسیون اقتصادی درآمد در سال اول نایب رئیس اول این کمیسیون شد و در سال دوم به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شد. خاندوزی در دوره نمایندگی در حدود 14 طرح را امضا کرده که 9 طرح آن در حوزه اقتصاد بوده است.

 یکی از حوزه های مورد علاقه خاندوزی بحث های مالیاتی است و او از طراحان اخذ مالیات بر عایدی سرمایه است و اعتقاد دارد:یکی از ابزار کنترل سوداگری در بازارهای دارایی  مالیات بر عایدی سرمایه است.

او درباره احیای برجام نیز در نوشته های قبلی خود سه شرط گذاشته بود: ۱- تضمین صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز/ ۲- آزادسازی ۱۵ میلیارد دلار دارایی‌های خارجی مسدود شده ایران/ ۳- معامله تا ۴ میلیارد دلار ماهانه در سویفت.

خاندوزی

مسعود میرکاظمی سکاندار برنامه و بودجه؟

مسعود میرکاظمی از فروشگاه اتکا به وزارت بازرگانی دولت محمود احمدی نژاد رسید. او در دوران وزارت بازرگانی با مسائل چون واردات بی رویه شکر و افزایش قیمت مواد غذایی روبرو شد. مسائلی که منجر به جمع آوری امضای برای استیضاح او شد. اما این طرح عملیاتی نشد. میر کاظمی در دولت دوم احمدی نژاد به وزارت نفت رفت در وزارت نفت عملکرد او پر سر و صدا بود طرح توقف سواپ نفت و تولید بنزین در پتروشیمی ها از جمله اقدامات میرکاظمی در نفت بود او سال 90 از سوی احمدی نژاد کنار گذاشته شد او پس از دولت برای مجلس نهم نامزد شد و به عنوان نماینده تهران به مجلس راه پیدا کرد.اما او در مجلس دهم نتوانست کرسی نمایندگی را حفظ کند. در سال 1396 در ستاد رئیسی فعال بود و مسئولیت کمیته طرح و برنامه را بر عهده داشت.اگر اتفاقی رخ ندهد او با مدرک دکترای مدیریت صنایع به ریاست سازمان برنامه و بودجه می رسد. از نظر برخی ناظران آنچه به او در این مسیر کمک کرده دو ویژگی است: تدریس وسابقه سیاسی او. میرکاظمی  در دانشگاه امام حسین و امام صادق تدریس می کند دو دانشگاهی که به اصولگریان نزدیک هستند و به نظر اتاق فکر دولت آینده هستند به جهت سیاسی نیز  به جبهه پایداری نزدیک است این نزدیکی از آن جهت اهمیت دارد که برخی اصولگریان می گویند کابینه رئیسی تمایل به واگرایی با اعضای این جبهه نمی خواهد داشته باشد.

میرکاظمی

دبیرکل رئیس کل می شود؟ 

محمد طالبی در دولت حسن روحانی دبیر کل بانک مرکزی بوده است. نام او برای او رئیس کلی بانک مرکزی در دولت رئیسی مطرح است برای چنین اتفاقی می توان دو دلیل طرح کرد :همکاری طالبی با محمد مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام و تدریس در دانشگاه امام صادق.

طالبی دارای مدرک دکترای مدیریت مالی از دانشگاه تهران است، مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی را به ترتیب در رشته های مدیریت مالی دانشگاه تهران و مدیریت بازرگانی دانشگاه شیراز گذرانده است.او پس از یک دهه فعالیت در ستاد اجرایی فرمان امام به بانک کشاورزی رفت و هفت سال نیز مدیرعامل این بانک بود طالبی در ادامه مدیرعامل  صندوق ضمانت سپرده ها شد اما عکس دو تجربه قبلی دوره مدیریت کوتاهی داشت زیرا با آغاز ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی او به عنوان دبیر کل انتخاب شد.اگر طالبی رئیس کل بانک مرکزی شود از اتاق شمالی طبقه شانزدهم بانک مرکزی به اتاق جنوبی که دفتر رئیس کل است نقل مکان خواهد کرد کوتاه ترین مسیر برای جابجایی یک مقام در دولت سیزدهم.

طالبی

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید