جریان های سیاسی از اتحاد تا جدایی

زاکانی و رسایی چگونه از هم جدا شدند؟+عکس

کدخبر: ۴۳۲۱۰۳
علی رضا زاکانی و حمید رسایی پس از سالها اتحاد در مخالفت با دولت روحانی، علی لاریجانی و جریان اصلاح طلب این روزها و پس از خروج این جریان از قدرت علیه یکدیگر شده اند.
زاکانی و رسایی چگونه از هم جدا شدند؟+عکس

به گزارش اقتصاد نیوز، در دولت اول حسن روحانی، حمید رسایی و علی رضا زاکانی نماینده مجلس بودند این دو در جریان رای اعتماد به وزیران پیشنهادی روحانی و در ادامه تصویب برجام همکار و متحد یکدیگر بودند و یک هدف مشترک داشتند؛مخالفت. در واقع این دو در مخالفت با دولت روحانی موافقت داشتند. اما با رو به پایان بودن دولت روحانی و شروع رقابت های انتخاباتی از وصل مشترک به فصل جدایی رسیدند. در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این جدایی آغاز شد و هنگام انتخاب شهردار به اوج رسید.

رسایی در فصل لابی ها برای نامزدی انتخابات یک بار برای زاکانی به کنایه نوشت: با خط و نشانی که حضرتعالی به صراحت برای بقیه کاندیداهای احتمالی مورد توجه افکار عمومی کشیده‌اید و در انتها با تأکید فرموده‌اید که کسی حق ندارد اجماع مورد نظر شما روی فرد مورد نظرتان را بهم بزند، طیف گسترده‌ای از خواص و فعالان سیاسی و اجتماعی، از خبط و خطایی که تاکنون کرده‌اند، به خود آمدند و از این پس، به هیچ کاندیدای دیگری به غیر از فرد مورد نظر شما فکر نمی‌کنند.

اشاره رسایی به  کلیپی از زاکانی بود که در آن به جریانی که او نامش را جریان انقلاب گذاشته بود هشدار داده بود: حق ندارد به گونه ای عمل کنند که به انسجام اجتماعی این جریان لطمه بزنند.

رسایی نوشت:بدون تعارف، جملگی از اینکه برای مدتی درباره کاندیداهای احتمالی دیگر که با توجه به سوابق‌شان، سلامت‌ مالی خودشان و مدیران زیرمجموعه‌شان، کارآمدی‌، توانایی و جهت‌گیری آنها می‌توانند مصداق اصلح باشند، “فکر” کرده‌ایم و برای لحظاتی در مسیری قرار گرفته‌ایم که انسجام و اجماع شما روی فرد مورد نظر را بهم زده، به درگاه خدای سبحان عذر تقصیر می‌بریم. قطعا پروردگار عالم ما را خواهد بخشید، امید است جمع شما هم ما را برای این خطای بزرگ ببخشد.فقط اگر جسارت و بی ادبی نباشد و ما را عفو کنید، لطفا بعد از چهار سال، اسامی این ۱۳ بزرگوار که شما حکم بزرگتری و ولایت بر بقیه را برای آنها صادر کرده‌اید را اعلام نمایید، تا همه ما که ملزم به اطاعت از تصمیمات‌شان هستیم، بیش از این در گمراهی قرار نگیریم و با تمام وجود، “فکر کردن” خود را تعطیل و همه امورمان را با ایشان تطبیق دهیم.او در ادامه کنایه خود اشاره کرده بود زاکانی و حداد عادل به دنبال آن هستند که گزینه خود را به نام جریان انقلاب به پاستور بفرستند.

به گزارش جماران در هنگام انتخاب شهردار  رسایی توئیتی زد که در آن  با انتقاد از  شهردار شدن زاکانی و افرادی که به او رأی دادند نوشت: داستان از این قرار است:  اگر عضو یک سامانه و حلقه خاص باشی، قانون  نادیده گرفته می‌شود و حتی اصلاح می‌شود تا بی‌ربط،  ربط پیدا کند؛  و بالا تر از آن،  نهی علنی و صریح رهبر انقلاب  به بایگانی می‌رود و تعریف و تمجیدهای غیرمستند و غیرعلنی جای آن را می گیردفساد سیاسی به همین راحتی شکل می گیرد.

علی رضا زاکانی و حمید رسایی پس از سالها اتحاد در مخالفت با دولت روحانی، علی لاریجانی و جریان اصلاح طلب این روزها و پس از خروج این جریان از قدرت علیه یکدیگر شده اند.ظاهرا یکدستی اصولگرایان افسانه ای بیش نیست و رقابت بر سر سنگرهای به دست آمده قدرت از هم اکنون موجب ترک در جریان یکدست دیروز شده است.زاکانی و رسایی می تواند پیش پرده ای از آینده اصولگریان حاضر در قدرت باشد که امروز همه نهادهای انتخابی را در دست دارند و البته نمادی از وضعیت جریان های سیاسی در ایران پس از حذف رقبا و رسیدن به قدرت،. جریان هایی که هنگام خارج بودن از قدرت متحد هستند اما به محض حذف رقیب و پیروزی دچار کشمکش بر سر غنائم و پست ها می شوند به گونه ای که این تفرقه آنان را تداوم حضور در قدرت باز می دارد.

 

 

 

 

  • 635801695393417777_B_lg
  • 635803339478462708_B_lg
  • 635803339508726761_B_lg
  • 635803339780947239_B_lg
  • 635803339792179259_B_lg
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید