نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛14 شهریور

پول جدید افغانستان به جریان می‌افتد

کدخبر: ۴۳۸۱۳۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات14 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
پول جدید افغانستان به جریان می‌افتد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

14 شهریور 1351؛ محتکران سیمان متضرر می‌شوند

محتکران سیمان تا چند روز دیگر متوجه اشتباه خود خواهند شد و از سودجویی پشیمان می‌شوند زیرا در روزهای آینده سیمان زیادی وارد بازار خواهد شد.

یک مقام مسوول درباره بازار سیمان گفت: متاسفانه این بازار به علت یک ادعای غیر صحیح به وجود آمد، ولی بلافاصله سازمان مرکزی شرکت‌ها وابسته به وزارت اقتصاد وارد اقدام شد و برای جبران کمبود سیمان اقدام به خرید سیمان از کشورهای شوروی و ترکیه کرد. همین مقام در تشریح بیشتر علت گرانی سیمان در بازار آزاد متذکر شد که یکی از کارخانه‌های تولیدی که تولیدات خود را در تهران عرضه می‌کند به علت اشکالات فنی ناچار به تعطیلی یکی از کوره‌های خود شد، ولی قول داد که کوره را که ظرفیت آن 2100 تن در روز می‌باشد تا آخر اردیبهشت امسال راه بیندازد اما این قول تاکنون عملی نشده است و در نتیجه در تولید و مصرف سیمان در تهران اختلافی به وجود آمد که تنها راه جبران آن ورود سیمان از خارج بود. به همین دلیل تاکنون ۱۴۰ هزار تن سیمان به دو کشور همسایه سفارش داده شده که قسمت عمده آن تاکنون وارد شده و بقیه نیز ظرف هفته آینده تحویل ایران خواهد شد.

همین مقام اعلام کرد: مصرف سیمان تهران با اینکه به حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته اما حجم آن به چهار هزار تن نمی‌رسد در حالی که هم‌اکنون موجباتی فراهم شده که روزانه چهار هزار تن سیمان به بازار عرضه می‌شود ولی گروهی محتکر سیمان‌ها را روی هم انبار می‌کنند و آن را به قیمت گران به فروش می‌رسانند تا هفته آینده با عرضه بیشتر سیمان، سیمان‌های انبارشده روی دست صاحبانش خواهد ماند و قیمت‌ها به میزان متعادل دولتی یعنی تنی ۱۳۵ تومان تقلیل خواهد یافت.

14 شهریور ۱۳۶۱؛ در اسلام باید با مال در راه خدا مجاهده کرد

وزیر صنایع در سمینار بررسی مسائل صنایع در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مورد جهت‌گیری صنایعی که تا پیروزی انقلاب اسلامی در کشور وجود داشته است، گفت: نحوه پاگیری صنایع در ایران براساس فروش نفت و تامین بودجه از کشورهای خارجی که بابت نفت پرداخت می‌شده است، شکل گرفته است. اصولاً برای اینکه راه چاره‌ای جهت خرج درآمد نفت و تامین منافع شرکت‌های چندملیتی سلطه‌گر پیدا کنند این جور صنایع را پایه‌گذاری کردند صنایعی که اکثریت قریب به اتفاق آن فقط حلقه آخر تولید را در اختیار دارد.

وی در قسمت دیگری از سخنانش پیرامون جهت‌گیری صنایع در جمهوری اسلامی ایران، گفت: در برهه کنونی وضعیت صنعت ما متفاوت است دیگر حال باید جهت‌گیری صنایع ما در تکمیل خودکفایی و به ظهور رساندن استعدادهای مردم مملکت برای تکمیل آن صنایع باشد.

ما الان سال حدود ۶ میلیارد دلار برای تامین مواد اولیه و لوازم یدکی نیاز داریم - اما ما الان دیگر هیچ توجیهی نداریم که بخواهیم صنایع مونتاژ وابسته را زیاد کنیم. ما باید با این صنایع به‌صورت کیفی مقابله کنیم.

وی افزود: اگر احیاناً مراجعاتی که به وزارت صنایع می‌شود با بعضی از انواع کارخانه‌ها و پیشنهادات مخالفت می‌شود به‌خاطر این است که ما بتوانیم در صنعت یک جهت‌گیری مردمی جهت‌گیری براساس استقلال و گسستن از شرق و غرب داشته باشیم.

وزیر صنایع پیرامون سرمایه‌گذاری در جمهوری اسلامی گفت: در کشورهای اروپای شرقی و غربی جهت‌گیری فرق می‌کند. اما هم در سرمایه‌داری اروپایی و هم در سوسیالیسم شرقی در هر دو جهت‌گیری هدف‌ها براساس مادیات است. اما در قوانین اسلامی مساله فرق می‌کند. در اسلام مالی که در اختیار فرد قرار دارد به‌صورت امانت در اختیارش است در اسلام آزادی مالکیت وجود دارد اما نه به‌عنوان اینکه اگر مالکیت ظاهری این دنیا به نام او شد فعال مایشاء آن مال باشد. بلکه وی امین و امانتدار است که باید با آن مال در راه خدا مجاهده کند.

بنابراین آیا کسی که جمهوری اسلامی اعتقاد دارد و می‌خواهد به جمهوری اسلامی خدمت کند باید ترس از دست دادن مالش را داشته باشد؟

اگر ما سرمایه‌گذاری را نوعی مجاهده در راه خدا بدانیم و با این روحیه سرمایه‌گذاری کنیم و اگر بر فرض مال از دست رفت چیزی از دست ندادیم.

۱۴ شهریور ۱۳۷۱؛ از سرگیری پروازهای هواپیمایی افغانستان به تهران

پرواز‌های بین‌المللی هواپیمایی افغانستان از مقصد کابل به تهران و سایر کشورها از سر گرفته شد. پروازهای هواپیمایی «آریانا افغان» به علت درگیری‌های اخیر «کابل» از سومین هفته مردادماه گذشته متوقف شده بود.

بر پایه این گزارش، اولین پرواز هواپیمایی «آریانا افغان» پس از درگیری‌های شدید کابل روز گذشته به مقصد دهلی انجام شد.

رئیس هواپیما «آریانا افغان» در فرودگاه کابل گفت: در حال حاضر سه فروند هواپیمای خطوط بین‌المللی «آریانا افغان» فعال است و طی روزهای آینده پرواز به تاشکند، دوبی و پیشاور از سر گرفته خواهد شد. وی گفت: ۹ فروند هواپیمای پرواز‌های داخلی که در فرودگاه «کابل» متوقف بودند، توسط سلاح‌های دوربرد حزب اسلامی آسیب دیده‌اند و فقط دو فروند آن در صورت همکاری کشورهای دوست، قابل مرمت است.

رئیس هواپیمایی افغانستان افزود: بازسازی برج مراقبت فرودگاه کابل به علت پیچیدگی‌های فنی که دارد، امکانات و زمان طولانی را طلب می‌کند، وی از سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی برای رفع مشکل فنی برج ‌مراقبت، تقاضای همکاری کرد.

۱۴ شهریور ۱۳۸۱؛ پول جدید افغانستان از امروز به جریان می‌افتد

دولت افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که حامد کرزای، رئیس دولت انتقالی این کشور قرار است امروز به جریان افتادن اسکناس‌های جدید افغانی را که برابر 1000 افغانی سابق ارزش دارد، اعلام کند.

براساس بیانیه دولت افغانستان، رواج اسکناس‌های جدید به‌منظور ثبات بیشتر بازارهای مالی صورت می‌گیرد.

حامد کرزای، رئیس دولت انتقالی افغانستان قرار است به جریان افتادن اسکناس‌های جدید را در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کند.

بیانیه دولت افغانستان اضافه کرده است دو فروند هواپیمای پر از اسکناس‌های جدید که در آلمان چاپ شده، پیش از این در فرودگاه کابل به زمین نشسته است و تعویض اسکناس‌های قدیمی با اسکناس‌های جدید در آینده‌ای نزدیک آغاز خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول نیز از تصمیم دولت افغانستان مبنی بر معرفی واحد پول جدید افغانستان استقبال کرد.

«هورست کهلر» رئیس صندوق بین‌المللی پول با انتشار بیانیه‌ای گفت: این تصمیم گامی است مهم در راه کوشش‌های دولت افغانستان برای بنیانگذاری اقتصاد کلان باثبات و ایجاد شرایطی که به رشد اقتصادی پویا منجر خواهد شد.

کهلر گفت: «افغانی» جدید همچنین سمبل استقلال و یکپارچگی ملی خواهد بود.

در پی تصمیم دولت به خارج کردن پول قدیمی افغانستان از بازار پولی، مردم از نخستین دقایق بامداد امروز تلاش کردند همه پول‌های نقد خود را به ارز خارجی تبدیل کنند. کرزای در بیانیه‌ای تاکید کرد: پول قدیمی افغانستان به سرعت از بازار پول خارج نمی‌شود، بلکه بتدریج با پول جدید تعویض خواهد شد.

۱۴ شهریور ۱۳۹۱؛ جزئیات تشکیل بورس ارز

محمد نهاوندیان، رئیس اتاق بازرگانی ایران در توضیح راه‌اندازی بورس ارز گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ساماندهی بازار ارز و خروج از تعیین دستوری نرخ دلار، در حال پیاده‌سازی طرح تشکیل بورس ارز است و طرح تفصیلی آن را در شورای گفت‌وگو مطرح کرد، اگرچه به‌رغم همه نکات مثبت، اعضای شورا بر این باورند که باید نظام شناور مدیریت‌شده ارز در کشور حاکم شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید