نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛15 شهریور

سیستم بانکی تغییرات اساسی می‌کند

کدخبر: ۴۳۸۴۴۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات15 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
سیستم بانکی تغییرات اساسی می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

15 شهریور 1351؛ آغاز فروش سهام کارخانه‌ها به مردم

پنج واحد بزرگ صنعتی کشور، امروز برای اولین بار در اجرای سیاست فروش سهام کارخانه‌ها به کارگران و کارکنان واحدهای صنعتی و همچنین مردم حدود 34 هزار سهم به ارزش 510 میلیون ریال را برای فروش عرضه کردند.

هوشنگ انصاری، وزیر اقتصاد گفت: در اجرای منویات مبارک شاهنشاه آریامهر و به پیروزی از نصایح حکیمانه معظم له به صاحبان صنایع کشور، تعداد 86 واحد بزرگ تولیدی در تاریخ 22 خردادماه سال جاری آمادگی کامل خود را برای عرضه سهام در درجه اول به کارگردان و کارکنان واحدها و سپس به عموم مردم از طریق جراید پایتخت به اطلاع عموم رساندند.

دکتر مجیدی، وزیر کار و خدمات اجتماعی نیز گفت: خوشبختانه با کوششی که به عمل آمد و استقبال و همکاری نزدیکی که از طرف این واحدها صورت تا دیروز کار رسیدگی به وضع پنج واحد از این کارخانه‌ها و ارزیابی سهام آنها پایان یافت و امروز جزئیات مرحله اول برنامه عرضه سهام آنها با ذکر تعداد و قیمت سهام و میزان تخفیف مخصوص برای کارگران و کارکنان آنها به وسیله آگهی اعلام می‌شود. این واحدها عبارتند از شرکت سهامی سیمان تهران، شرکت سهامی شیشه قزوین، شرکت سهامی نورد ایران، شرکت سهامی قند کرمانشاه و شرکت سهامی سیمان شمال.

15 شهریور 1361؛ سیستم بانکی تغییرات اساسی می‌کند

معاون امور بانکی وزارت امور اقتصادی و دارایی در دومین روز سمینار بررسی مسائل صنایع کشور گفت: به‌طور کلی سیستم بانکی در جهت تقویت و راه‌اندازی صنایع حرکت می‌کند و امسال در بودجه بانکی 34 درصد رشد برای اعتبارت صنعتی در نظر گرفته شده است.

اسدالله امیراصلانی در مورد کاستن اختیارات مسوولان اظهارکرد: در مورد بانک‌های ملی، سپه و صادرات تغییراتی به‌وجود نیامده است بلکه در سازمان بانک‌های ملت و تجارت که مجموعا 22 بانک می‌باشد، تغییرات عمده‌ای به‌وجود آمده و اختیارات یک سرپرست در این بانک‌ها در مواردی از اختیار مدیرعامل یک بانک بیشتر شده است. به طوری که یک سرپرست گاهی تا 500 میلیون ریال اختیار اعطای تسهیلات دارد.

وی در مورد رفع بوروکراسی در بانک‌ها گفت: بانک‌ها باید محل تجارت باشند و نباید به صورت ادارات دیگر درآیند البته در اوایل ادغام، مشکلاتی وجود داشت که تا اندازه‌ای حل شد.

امیر اصلانی در مورد حذف بهره افزود: چند ماه است که دولت با استفاده از منابع مختلف و متخصصان در امور اقتصادی، بانکی و اسلامی یک کار تفصیلی را انجام می‌دهد که انشاء‌الله در آینده شاهد تغییرات مهمی در سیستم بانکی کشورمان براساس مبانی اسلامی خواهیم بود. بر این اساس سیستم بانکی ما در رابطه با نوسان بازار، حرکت خواهد کرد و در بعضی موارد خرید و فروش را نیز به عهده می‌گیرد.

15 شهریور 1371؛ سفر هاشمی رفسنجانی برای خرید نیروگاه هسته‌ای از چین

وزارت خارجه چین اعلام کرد: آقای علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران هفته آینده از این کشور دیدن خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: آقای رفسنجانی از 9 الی 12 سپتامبر (18 تا 21 شهریور) دیدار رسمی از چین خواهد داشت.

دیپلمات‌ها گفتند، گفت‌و‌گو در مورد صدور یک نیروگاه هسته‌ای 300 مگاواتی چین به ایران، در برنامه کار رئیس‌جمهوری ایران قرار دارد.

انتقال تکنولوژی هسته‌ای نگرانی‌هایی را در مورد سیاست‌های صادرات هسته‌ای چین در غرب برانگیخته است.

چین گفته است که فقط در زمینه تحقیقات هسته‌ای برای مقاصد صلح‌جویانه به ایران کمک می‌کند.

15 شهریور 1391؛ دولت به فکر معیشت مردم باشد

دوازدهمین اجلاس رسمی مجلس خبرنگاران رهبری به ریاست محمدرضا مهدی کنی آغاز شد.

 مهدوی کنی گفت: دولت باید به صورت جدی‌تر و عمیق‌تر به ساماندهی وضعیت معیشت مردم بپردازد.

انقلاب ما انقلابی بود که می‌خواست هم برای دنیا و هم برای آخرت مردم کار کند.

انقلاب فقط برای این شکل نگرفت که صرفا مردم متدین باشند و وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشند؛ چراکه قبل از انقلاب هم ما مردم متدین داشتیم.

دولت باید برای رسیدن به این اهداف یعنی تامین معیشت عمومی مردم از نخبگان و کسانی که می‌توانند نظریات خوبی در اداره کشور داشته باشند کمک بگیرد و این طور نباشد که دولت خود را محصور کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید