نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 25 شهریور

اثر دور زدن تحریم‌ها 7، 8 ماه آینده مشخص می‌شود!

کدخبر: ۴۴۰۸۶۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات25 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:در جزایر تنب بزرگ و ابوموسی فرودگاه ساخته می‌شود
اثر دور زدن تحریم‌ها 7، 8 ماه آینده مشخص می‌شود!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

25 شهریور 1351؛ خیابان عباس‌آباد 45 متری می‌شود

خیابان عباس‌آباد تعریض می‌شود و به صورت یک جاده 45 متری درمی‌آید و برای حرکت سریع وسائل نقلیه بیشتر خیابان‌های فرعی خیابان مذکور بسته می‌شود.

یک مقام مطلع در شهرداری پایتخت اظهار کرد: شهرداری پایتخت در اجرای برنامه احداث و ایجاد جاده‌های عریض مخصوص حرکت سریع وسایل نقلیه در نظر دارد خیابان 35 متری عباس‌آباد را که دو جاده شمیران را به هم وصل می‌کند به‌صورت یک جاده 45 متری درآورد.

در نقشه اجرایی این برنامه پیش‌بینی شده است که خیابان‌ها کوچک فرعی منشعب از عباس‌آباد را مسدود کند.

هم‌اکنون متقاضیان پروانه ساختمانی در مسیر جاده عباس‌آباد موظف هستند 5 متر از حریم فعلی عقب‌تر بروند.

در جزایر تنب بزرگ و ابوموسی فرودگاه ساخته می‌شود

10 فرودگاه جدید در بنادر و جزایر جنوبی کشور در خلیج فارس ساخته می‌شود و با ایجاد این فرودگاه‌ها بین بنادر و جزایر ساحلی با سایر نقاط کشور ارتباط هوایی پستی و مسافری منظمی برقرار خواهد شد.

سازمان برنامه اعتبار احداث فرودگاه در جزایر قشم، تنب بزرگ، ابوموسی و بنادر لنگه، خمیر، گاوبندی و بستک را تصویب کرد و این اعتبار در اختیار استاندار ساحلی و بندر و جزایر خلیج فارس قرار گرفت.

همچنین براساس این طرح در میناب، جیرفت،‌ رودان و حاجی‌آباد فرودگاه ساخته می‌شود و طرح‌های فرودگاه این شهرها پس از تهیه بلافاصله به مورد اجرا درخواهد آمد.

خبرنگار اطلاعات می‌نویسد، ساختمان فرودگاه قشم، تنب بزرگ و ابوموسی آغاز شده و احتمالا تا پایان سال آینده خاتمه خواهد یافت.

در این جزایر فرودگاه‌هایی ساخته می‌شود که هواپیماهایی پستی و مسافری کوچک از آن استفاده خواهند کرد.

25 شهریور 1361؛ پیروزی ایران در محافل بیمه جهانی

نرخ پیشنهادی یک درصد ایران برای بیمه نفتکش‌ها و محموله‌های آنها که از بنادر ایران بارگیری می‌کنند نوعی شکست بیمه‌های انگلیسی تلقی شده است.

لیبراسیون چاپ پاریس نوشته است: درحالی‌که شرکت‌های بیمه انگلیس نرخ بیمه نفتکش‌های عازم بنادر نفتی ایران در خلیج فارس را به هفت درصد رسانده بود نرخ پیشنهادی ایران که دو هفته پیش به میزان یک درصد اعلام شد نشان‌دهنده قدرت ایران بوده و در محافل بیمه جهانی به عنوان شکست شرکت‌های بیمه انگلیس محسوب می‌شود.

25 شهریور 1371؛ مشارکت 51 کشور در نمایشگاه بین‌المللی تهران

هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران با شرکت 51 کشور جهان از دهم تا بیستم مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌ها برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه که در عرصه‌ای به وسعت یک میلیون و پانصد هزار مترمربع تشکیل می‌شود، علاوه‌بر ممالک مختلف جهان،‌ 2 هزار تولیدکننده از 30 وزارتخانه و ارگان دولتی ایران، 200 شرکت داخلی از بخش خصوصی و 150 شرکت بین‌المللی به‌طور مستقل حضور خواهند یافت.

مهندس هاشمی‌طبا، رئیس‌کل مرکز توسعه صادرات ایران گفت: امسال 30 هزار مترمربع سالن نسبت به پارسال به کل مجموعه نمایشگاهی اضافه شده و کشورهای آلمان، انگلستان، ژاپن و ایتالیا به ترتیب بیشترین متراژ را برای ارائه کالاهای خود در اختیار خواهند داشت.

25 شهریور 1381؛ قرارداد فازهای 9 و 10 پارس جنوبی امضا شد

قرارداد توسعه فازهای نهم و دهم میدان گازی پارس‌جنوبی با حضور وزیر نفت ایران و وزیر ساختمان و راه کره جنوبی میان شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت کره‌ای امضا شد.

شرکت‌های مهندسی و ساختمان صنایع نفت و مهندس و ساخت صنایع دریایی ایران به همراه شرکت مهندسی و ساختمان لاکی گلداستار کره جنوبی به طور مشترک، قرارداد توسعه فازهای نهم و دهم حوزه گازی پارس جنوبی را با شرکت ملی نفت ایران امضا کردند.

ارزش این قرارداد یک میلیارد و 600 میلیون دلار است که سهم شرکای ایرانی حدود 60 درصد و سهم شریک کره‌ای حدود 40 درصد است.

کنسرسیوم ایرانی – کره‌ای متعهد شده حداقل 51 درصد از کل کار را به شرکت‌های ایرانی محول کرده و بخش ایرانی در همه فعالیت‌های مهندسی، تامین کالا، ساخت و اجرای این طرح مشارکت کند.

احداث پروژه فاضلاب صنعا توسط بنیاد مستضعفان

کار احداث فاضلاب شهر «صنعا» یمن با اعتباری بالغ‌بر 5 میلیون و 800 هزار دلار به سازمان عمران و مسکن بنیاد مستضعفان سپرده شد.

نصیر بنیاد سازمان عمران و مسکن بنیاد با همکاری سازمان عمران و مسکن بنیاد برنده مناقصه شبکه جمع‌آوری فازهای 7 و 9 فاضلاب شهر صنعای یمن شد.

شبکه فاضلاب شهر صنعا به طول 64 کیلومتر و با قطر 20 تا 40 سانتی‌متر اجرا خواهد شد. نصیر بنیاد سازمان عمران و مسکن بنیاد مستضعفان اخیرا کار توسعه پایانه نفتی بندر حدیده را به پایان رساند.

25 شهریور 1391؛ وعده تعدیل قیمت ارز با افزایش عرضه

وزیر امور اقتصادی و درایی به تشریح علل افزایش قیمت‌های اخیر در بازار پرداخت و ضمن اشاره به کاهش عرضه بانک مرکزی و بخش خصوصی، برداشت خود را اینگونه مطرح کرد که احیانا برای ارزهای خرد که دست عده‌ای بود، قیمت‌های کاذبی مطرح شده که این امر منجر به ایجاد اختلال در بازار شده است.

شمس‌الدین حسینی طرح مباحثی مبنی‌بر عدم تخصیص ارز به کالاهای اساسی را عاملی در جهت شکل‌گیری فضای روانی و سفته‌بازی است که هر موقع به نقطه‌ای رسیده که نگران‌کننده باشد مدیریت کشور در مجموع توانسته بر آن فائق بیاید و این بار هم همان خواهد شد، وی با تاکید دوباره بر وضعیت مناسب ذخایر ارزی بانک مرکزی این ذخایر را پشتوانه کشور دانست و عنوان کرد: می‌توانیم از این ذخایر برداشت کنیم، اما سیاست ما این نیست که ذخایر ارزی کشور را که حاصل انباشت سال‌ها ارز است صرف نیازهای جاری و وارداتی کنیم. بر این اساس برآورد آن است که حجم ارزی را که می‌توانیم تخصیص دهیم، فراتر از کالاهای اساسی خواهد بود.

حسینی ادامه داد: از هفته جاری تلاش خواهیم کرد ارز را برای آن کالاها نیز تخصیص دهیم اما قطعا با نرخ مرجع نخواهد بود.

محسن رضایی: اثرات دور زدن تحریم‌ها 7 تا 8 ماه آینده مشخص می‌شود

فایننشال تایمز به نقل از محسن رضایی تاکید که ایران با توسعه اقتصاد مقاومتی درصد کاهش وابستگی به نفت است.

براساس گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فایننشال تایمز، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گویی با این روزنامه گفت: واردات، با تولید داخلی کالاها جایگزین خواهد شد و تهران برای معاملات تهاتری با دیگر کشورها اقدام خواهد کرد.

وی اظهار کرد که ایران همچنین سرمایه‌گذاری خارجی را افزایش خواهد داد.

وی گفت: دو تیم دولتی در حال کار کردن «مستمر» بر روی دور زدن تحریم‌ها هستند که یکی تحت نظارت مستقیم محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور و دیگری تحت اختیار محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور است.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که اینها به کاهش اثر تحریم‌ها کمک کرد: اما تاثیر واقعی هنوز احساس نشده است و ظرف هفت یا هشت ماه آینده مشخص خواهد شد.

وعده بازگشت به دوران طلایی خودروسازی

این برای دومین بار است که مسوولان وزارت صمت از بازگشت روزهای طلایی خودروسازان طی یک ماه آینده خبر می‌دهند.

پیش از این محسن صالحی‌نیا هفته گذشته در نشستی خبری عنوان کرده بود که با پیگیری تامین مالی شرکت‌های خودروساز، تولید محصولات خودرویی در نیمه دوم سال روند طبیعی خواهد داشت. اظهارنظر وی در شرایطی است که دیروز خبرگزاری ایسنا به نقل از فاطمی امین، معاون برنامه‌ریزی وزارت صمت عنوان کرده بود که خودروسازان طی دو ماه آینده روال عادی تولید را از سر خواهند گرفت.

هرچند هنوز هیچ یک از مسوولان شرکت‌های خودروساز در مورد زمان بازگشت تولید به روال سال‌های گذشته اظهارنظری نکرده‌اند؛ اما واضح است که مقامات مسوول در وزارت صمت با استناد به تسهیلات هزار میلیاردی که هنوز در پیچ و خم بوروکراسی نظام بانکی کشور قرار دارد در این زمینه به اظهارنظر نپرداخته‌اند.

نخستین «آی‌فون» بعد از استیو جابز

آی‌فون 5 بدون هیچ هیجانی چهارشنبه شب به وقت ایران رونمایی شد. گوشی‌ای که برخلاف نمونه‌های قبلی مشخصات و چهره‌اش در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی لو رفته بود. براساس گفته‌های تیم کوک مدیرعامل شرکت اپل آی‌فون5 نتیجه تمام تلاش این شرکت است که به باور او بسیار هم هیجان‌انگیز است. شاید وقتی که این جمله‌ها از زبان وی جاری می‌شد، تیم کوک انتظار هیجان زیادی را از سوی حاضران در جلسه داشت؛ واکنشی که در واقعیت تنها به یک دست کوتاه دسته‌جمعی تبدیل شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید