نیم قرن با اقتصاد ایران در 28 مرداد

قیمت برق ارزان می شود

کدخبر: ۴۳۴۲۶۷
طی 5 سال آینده تعرفه فعلی بهای برق تغییری نخواهد کرد و با ثابت نگه داشتن تعرفه برق نه‌تنها قیمت برق افزایش نخواهد داشت بلکه با در نظر داشتن افزایش نسبی قیمت‌ها، بهای برق برای مصرف‌کننده ارزان‌تر هم تمام می‌شود.
 قیمت برق ارزان می شود

به گزارش اقتصادنیوز، نیم قرن با اقتصاد ایران از 28 مرداد 1351 تا 28 مرداد 1391. این روز در یک برش ده ساله بررسی شده است. سال 51 وزارت آب و برق رسما اعلام کرده طی 5 سال آینده تعرفه فعلی بهای برق تغییری نخواهد کرد و با ثابت نگه داشتن تعرفه برق نه‌تنها قیمت برق افزایش نخواهد داشت بلکه با در نظر داشتن افزایش نسبی قیمت‌ها، بهای برق برای مصرف‌کننده ارزان‌تر هم تمام می‌شود رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به کاهش تولید خودرو گفت: بهتر، ترافیک کمتر می‌شود

 

28 مرداد 1351

بهای برق در 5 سال آینده تغییری نخواهد کرد

مقامات مسوول در وزارت آب و برق رسما اعلام داشتند که در برنامه پنجم 150 میلیارد ریال در صنعت برق سرمایه‌گذاری خواهد شد که قسمت اعظم این سرمایه‌گذاری برای افزایش نیروگاه‌های آبی تولید برق به‌کار گرفته می‌شود و با توجه به میزان احتیاجات مصرف برق کشور در دوران برنامه عمرانی پنجم دارای رشد سالانه 25 درصد خواهد بود. وزارت آب و برق همچنین اعلام کرد طی 5 سال آینده تعرفه فعلی بهای برق تغییری نخواهد کرد و با ثابت نگه داشتن تعرفه برق نه‌تنها قیمت برق افزایش نخواهد داشت بلکه با در نظر داشتن افزایش نسبی قیمت‌ها، بهای برق برای مصرف‌کننده ارزان‌تر هم تمام می‌شود.رقم مستخدمین دولت از مرز 300 هزار نفر گذشت و تنها ظرف پنج سال اول تصویب قانون استخدام کشوری بیش از 31 هزار نفر به مستخدمین دولت اضافه شد. در سال 1391 نیز 

رقم کارمندان دولت از 300 هزار نفر گذشت

رقم مستخدمین دولت از مرز 300 هزار نفر گذشت و تنها ظرف پنج سال اول تصویب قانون استخدام کشوری بیش از 31 هزار نفر به مستخدمین دولت اضافه شد.

آمار مستخدمین دولت از تاریخ تصویب قانون استخدام کشوری که ضوابط جدیدی را جایگزین مقررات سابق شد، روزبه‌روز افزایش می‌یابد و هر سال با توجه به گسترش سازمان‌های دولتی و ایجاد وظایف جدید و اشتغال اضافه بر تعداد مستخدمین افزوده شده است.

سال 1346 که اولین سال‌ اجرای قانون استخدام جدید بوده است، رقم استخدام‌های جدید بسیار ناچیز و کم در سال‌های بعد به‌تدریج تعداد از یک هزار نفر بوده است، ولی این استخدام‌ها افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده نیز رقم استخدامی هرگز کمتر از 12 هزار نفر در سال نخواهد بود.

تامین اجتماعی

 

28 مرداد 1371

وام تامین اجتماعی به واحدهای تولیدی

معاون مدیرعامل در امور سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی گفت: با توجه به اینکه تحولات اقتصادی کشور و سیاست تعدیل اقتصادی بر ارزش ذخایر سازمان تاثیر منفی گذاشته است، برای جلوگیری از این امر سازمان در سال‌جاری به سرعت در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش‌های خرید سهام کارخانجات، مشارکت در پروژه‌هایی که سرعت بازگشت سرمایه آن بیشتر باشد و اعطای تسهیلات مالی به بخش اقتصادی کشور اقدام کردها ست.

وی در مورد نحوه این سرمایه‌گذاری‌ها گفت: در بخش تسهیلات مالی به دلیل سیاست تعدیل اقتصادی دولت، نقدینگی کارخانجات و واحدهای تولیدی به شدت کاهش پیدا کرده است؛ لذا ما در راستای کمک به دولت در سال‌جاری 130 میلیارد ریال برای تامین نیازهای مالی آنان اختصاص داده‌ایم که به‌صورت وام در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی افزود: در بخش سرمایه‌گذاری مستقیم و خرید سهام کارخانه‌ها نیز در 4 ماه اول امسال به‌طور فعال سهام قابل‌توجهی از کارخانه‌های تحت‌پوشش سازمان صنایع ملی و بانک صنعت و معدن را خریداری کرده‌ایم، به‌طوری‌که بودجه سازمان در این زمینه در سال‌جاری 250 میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: سازمان امسال 50 میلیارد ریال اعتبار برای انبوه‌سازی و 150 میلیارد ریال تسهیلات ساخت مسکن برای بخش خصوصی اختصاص داده است که به‌صورت وام در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

 

28 مرداد 1381

تعاونی‌های مشاور در امور سرمایه‌گذاری تشکیل می‌شود

شرکت‌های تعاونی مهندسی مشاور در امور سرمایه‌گذاری در استان تهران تشکیل می‌شود.

مهندس هوشمند صفایی مشاور وزیر و مدیرکل تعاون استان تهران گفت: ازجمله وظایف این تعاونی‌ها امکان‌سنجی و زمینه‌یابی اجرای طرح‌های اقتصادی با توجه به مزیت‌های نسبی منطقه و سیاست‌گذاری دستگاه‌های تخصصی و همچنین طرح توجیهی فنی، اقتصادی، مالی، حقوقی و نیز بررسی بازار طرح‌های ارجاعی ازسوی دستگاه‌های تخصصی بانک‌های عامل و متقاضیان سرمایه‌گذاری و انجام امور اداری و هماهنگی برای تامین منابع اعتباری و همچنین نظارت بر اجرای طرح‌ها از نظر رعایت اصولی فنی – مهندسی و ضوابط و الزامات مربوطه از دیگر وظایف این تعاونی‌ها قید شده است.

صفائی افزود: اعضای این تعاونی‌ها مرکب از مهندسان و کارشناسان در گرایش‌های مختلف می‌باشند که زمینه بسیار مناسبی برای اشتغال جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در این گونه فعالیت‌هاست.

 

28 مرداد 1391

شمارش معکوس برای بورس ارز

با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان، شمارش معکوس برای اجرای تازه‌ترین وعده دولت برای مدیریت بازار ارز آغاز شده است. آن‌گونه که مقامات اقتصادی دولت وعده داده‌اند، قرار است بورس ارز پس از عید فطر راه‌اندازی شود. با این حال هنوز برخی ابهامات درباره نحوه فعالیت این بورس وجود دارد. به همین دلیل معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با حضور در جمع فعالان اقتصادی و تجاری تلاش کرد برخی از این ابهامات را برطرف کند.

محمد پاریزی سه هدف عمده تاسیس این بورس را کشف قیمت رقابتی، مدیریت اطلاعات بازار و مدیریت عرضه و تقاضا دانست و گفت: در بازار جدید عرضه و تقاضای ارز در قالب صدور و مبادله گواهی ارزی خواهد بود و معاملات فیزیکی ارز انجام نمی‌شود.

بنابراین امور مربوط به حواله‌ها و خرید و فروش ارز کماکان توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز انجام خواهد شد.

ارز برای بازپرداخت وام‌ها نیز در این بازار وجود دارد و به‌طور کلی به تمام تقاضاها در این بازار جواب داده خواهد شد، اما معاملات خرد مانند تامین ارز خرید کتاب، خرید نرم‌افزار و... براساس قیمت اعلامی بورس به بانک‌ها واگذار می‌شود.

بهمنی به جهانگیری نامه نوشت

 

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به کاهش تولید خودرو

محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به کاهش تولید خودرو گفت: بهتر، ترافیک کمتر می‌شود. گویا در جلسه‌ای که با حضور خودروسازان در مجلس شورای اسلامی برگزار شده، محمود بهمنی پس از شنیدن صحبت‌های خودروسازان در مورد مشکلات نقدینگی و افت تولید، این جمله را گفته است. با این حساب ظاهرا مشکلات ترافیکی کشور، بهمنی را بیشتر از مشکلات صنعت خودرو نگران کرده است.

البته بهمنی در صحبت‌هایی که پیش‌تر نیز در مورد پرداخت وام به خودروسازان داشت، مواضع خود را نسبت به این صنعت صراحتا بیان کرده و گفته بود که مشکل صنایع کشور ازجمله «خودروسازی» نقدینگی نیست. بعدها نیز که بحث اختصاص وام دو هزار میلیاردی به خودروسازی مطرح و در کارگروه حمایت از تولید به تصویب رسید، بانک مرکزی به‌راحتی زیر بار پرداخت این مبلغ نرفت و وقتی هم رفت با نصف آن موافقت کرد.

هم‌اکنون حدود دو ماه از مصوبه کارگروه حمایت از تولید می‌گذرد و بانک مرکزی نه‌تنها با نصف وام مصوب موافقت کرده بلکه در ازای آن، وثیقه‌ای نامعمول به نام سهام خودروسازان را طلب کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید