نیم قرن با اقتصاد ایران در 25 مرداد

تحقیق و تفحص از بانک مرکزی /دلیل؛ ضعف مدیریت

کدخبر: ۴۳۳۶۷۹
25 مرداد 1391 برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده به دلیل ضعف مدیریت بازار ارز و سکه و تامین مالی مسکن مهر از بانک مرکزی تحقیق و تفحص می کنند.
تحقیق و تفحص از بانک مرکزی /دلیل؛ ضعف مدیریت

در نیم قرن با اقتصاد ایران وقایع 25 مرداد بررسی می شود می دانید در چنین روزی و در سال 1391 به خاطر ضعف بانک مرکزی در بازار ارز و سکه برخی نمایندگان قصد داشته اند اقدام به تحقیق و تفحص کنند.

 

25 مرداد 1351

هزینه ساخت 8 درصد کاهش یافت

سرمایه‌گذاری ساختمانی بخش خصوصی طی سال 50 در شهرهای کشور به قیمت جاری رقمی بالغ‌بر 29.9 میلیارد ریال شد که نسبت به رقم سال 49 معادل 13.5 درصد افزایش یافت.

از این مبلغ سرمایه‌گذاری 49.9 درصد سهم تهران، 27.7 درصد مربوط به شهرهای بزرگ و 22.4 درصد متعلق به سایر نقاط شهری کشور بوده است.

طی سال گذشته بخش خصوصی 14.9 میلیارد ریال در ساختمان‌های جدید تهران سرمایه‌گذاری کرد که 11 درصد بیشتر از رقم مشابه سال 49 می‌باشد.

به موجب گزارش بانک مرکزی ایران، متوسط زیربنای ساختمان‌های تکمیل‌شده طی 5 سال اخیر مرتبا افزایش یافته است. این متوسط در سال 49 معادل 124 مترمربع و در سال 50 برابر با 138 مترمربع بود.

متوسط هزینه یک ساختمان در سال مورد گزارش حدود 149 هزار ریال برآورد شد که نسبت به رقم مشابه سال 49 معادل 11.9 درصد کاهش دارد.

در سال‌های اخیر اکثر ساختمان‌های شهرها از آجر و تیرآهن بنا شده است.

هزینه هر مترمربع از این نوع ساختمان‌ها در سال مورد بررسی به 3038 ریال رسید که 8.3 درصد نسبت به رقم مشابه سال 49 کاهش داشته است.

 

25 مرداد 1371

افزایش تسهیلات بانک‌ها به مترو تهران

شورای پول و اعتبار که به ریاست دکتر عادلی، رئیس کل بانک مرکزی و با حضور مدیران عامل بانک‌های تجارت و ملت و نیز مدیرعامل شرکت مترو تشکیل شد، با افزایش سقف مشارکت این دو بانک در طرح مترو تا مبلغ 350 میلیارد ریال برای تکمیل و بهره‌برداری از خطوط شماره 1 و 2 مترو موافقت کرد.

در این جلسه موضوع درخواست تسهیلات موردنیاز شرکت پتروشیمی اراک با حضور معاون وزارت نفت و مسوولان شرکت پتروشیمی و بانک ملی مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت و شورا با اعطای 50 میلیارد ریال تسهیلات دیگر به‌منظور تسریع در تکمیل و بهره‌برداری پروژه موافقت کرد.

 

25 مرداد 1391

تحقیق و تفحص از بانک مرکزی

استقراض از بانک مرکزی برای تامین مالی پروژه‌های مسکن مهر، زمینه «تحقیق و تفحص از بانک مرکزی در مجلس» را فراهم کرد.

به‌نظر می‌رسد نمایندگان شاخص مجلس برخلاف سال‌های گذشته دیگر نمی‌خواهند چشم بر پرداخت‌های بی‌حساب و کتاب بانک مرکزی به دولت، آن هم بدون کسب مجوز از مجلس ببندد؛ چراکه غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرده است: کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تحقیق و تفحس تفحص از منابع مالی مسکن مهر و قیمت‌گذاری آن، علت بدهکاری بزرگ بانک مسکن به بانک مرکزی را بررسی می‌کند.

علاوه‌بر استقراض‌ها، «ضعف مدیریت بازار ارز و سکه» نیز موضوعی است در ماه‌های اخیر زمینه انتقادات تند مجلس به رئیس‌کل بانک مرکزی و حتی تشکیل جلسات غیرعلنی برای توضیح در این باره را فراهم کرده است. هرچند که این انتقادات همواره با دفاعیان محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی از عملکردش همراه بوده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به استقراض بزرگ بانک مسکن از بانک مرکزی برای پروژه‌های مسکن مهر گفت: کمیسیون برنامه و بودجه با تحقیق و تفحص از منابع مالی مسکن مهر و قیمت‌گذاری آن، علت بدهکاری بزرگ بانک مسکن به بانک مرکزی را بررسی می‌کند.

نماینده تهران افزود: تامین مالی مسکن مهر از طریق استقراض از بانک مرکزی انجام شده است و با این تحقیق و تفحص علل تبدیل بانک مسکن به بزرگ‌ترین بدهکار بانک مرکزی را بررسی می‌کنیم.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید