نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 6تیر

انتقاد محمد نهاوندیان از نظام بانکی

کدخبر: ۴۲۲۰۶۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 6تیر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
انتقاد محمد نهاوندیان از نظام بانکی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

ششم تیر 1361؛ اتوبان تهران – قم افتتاح شد

اتوبان تهران – قم که به پاس خون پاک شهدای هفتم تیر، از این پس «آزادراه هفت‌تیر» نامیده می‌شود، طی مراسمی با حضور نژادحسینیان، وزیر راه و ترابری، وزیر نیرو و حجت‌الاسلام خلخالی و شاه‌آبادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، وزیر عمران و خدمات و استاندار تهران و همچنین تنی چند از خانواده‌های شهدای هفتم‌تیر ازجمله خانواده شهید کلانتری رسما گشایش یافت.

وزیر راه و ترابری ضمن تجلیل از خدمات و تلاش‌های شهید کلانتری در گسترش راه‌ها، کشور یادآور شد که در طول سه سال بعد از انقلاب وزارت راه جمعا 220 کیلومتر آزادراه را مورد بهره‌برداری قرار داده است.

اتوبان تهران – قم 127 کیلومتر طول دارد که قطعه الف آن امروز افتتاح شد و قطعه ب آن قبلا در سال 59 افتتاح شده بود.

بدین ترتیب از امروز تمام 127 کیلومتر طول این اتوبان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.وزارت راه و ترابری اعلام کرد مسافرانی که قصد عبور از این محور را دارند، باید از انتهای اتوبان بهشت زهرا وارد بزرگراه مذکور شوند.

طبق تصویب‌نامه جدید هیات‌وزیران حقو تردد از بزرگراه تهران – قم به این شرح است.

وسایط نقلیه سواری 100 ریال – مینی‌بوس 150 ریال، اتوبوس 300 ریال.

ششم تیر 1381؛ پیکان با قیمت قطعی 4.5 میلیون تومان عرضه می‌شود

 در صورت تصویب کمیته قیمت‌گذاری خودرو وزارت صنایع، ایران‌خودرو آماده است پیکان را با قیمت قطعی 4.5 میلیون تومان و با زمان انتظار یک ساله عرضه کنند.

رحیم اسماعیلی، نایب رئیس هیات مدیره ایران خودرو گفت: هم‌اکنون خودرو سمند به همین روش و با قیمت قطعی 9.8 میلیون تومان به‌صورت یکساله عرضه می‌شود و این شرکت آمادگی دارد در صورت موافقت کمیته قیمت‌گذاری همه محصولات خود را با همین روش عرضه کند.

اسماعیلی در مورد علت افزایش نسبی قیمت خودرو طی هفته‌های اخیر گفت: توقف فروش تراکم و کاهش سوددهی بخش مسکن باعث سرازیر شدن سرمایه‌ها به بخش خودرو شده و این امر به تغییر برخی قیمت‌ها انجامیده است.

وی تاکید کرد: با افزایش عرضه خودرو توسط شرکت‌های خودروساز قیمت‌ها متعادل خواهد شد.

وی در مورد توقف تولید پیکان گفت: این کار باید به آهستگی انجام شود تا تنشی در بازار خودرو به وجود نیاید.

افزایش قیمت انواع برنج در استان گیلان

قیمت انواع برنج در بازارهای استان گیلان در هفته جاری باز هم با افزایش قیمت همراه بود.

هر سال از بهمن‌ماه تا اواسط تابستان به دلیل کاهش عرضه برنج تولید داخلی، قیمت این محصول کشاورزی در بازار روند افزایش را می‌پیماید که این افزایش قیمت با ورود محصول جدید به بازار در اواخر تابستان دوباره تا حد متعادل کاهش می‌یابد.

 

نوع برنج

عمده‌فروشی

(تیرماه)

خرده‌فروشی (تیرماه)

عمده‌فروشی (خردادماه)

خرده‌فروشی (خردادماه)

صدری ممتاز

9600 ریال

9800 ریال

9200 ریال

9600 ریال

صدری درجه یک

8650 ریال

9000 ریال

8400 ریال

8700 ریال

صدری معمولی

8100 ریال

8500 ریال

7800 ریال

8100 ریال

بی‌نام

7600 ریال

7900 ریال

7300 ریال

7500 ریال

حسنی

6900 ریال

7200 ریال

6500 ریال

7000 ریال

سپیدرود

6850 ریال

7550 ریال

5100 ریال

55000 ریال

 

 

ششم تیر 1391؛ انتقاد نهاوندیان از نظام بانکی

به گفته رئیس اتاق ایران، «بر سیستم بانکی کشور که در آن سودهای نامتعارف و غیرشرعی برای تسهیلات تعیین و جریمه‌های کلان از تولیدکنندگان بدهکار دریافت می‌شود، براساس اعلام بسیاری از فقها، نمی‌توان  عنوان بانکداری اسلامی گذاشت و اینکه بانک‌ها صنعتگران را به بهانه بدهکار بودن ممنوع‌الخروج کنند، معنا ندارد؛ چراکه صنعتگران بدهکار، بابت وصول نشدن طلب‌هایشان از دستگاه‌های دولتی، در چاه بدهی‌های بانکی افتاده و در حال سقوط به اعماق آن هستند.»

این انتقادات صریح را محمد نهاوندیان در آستانه روز صنعت و معدن و در شرایطی مطرح می‌کند که براساس گزارس رقابت‌پذیری جهانی که اخیرا ازسوی اتاق ایران منتشر شد، مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان در ایران، عدم‌دسترسی به منابع بانکی و انحصار منابع بزرگ در دست عده‌ای خاصی است که بنگاه‌های تولیدی را از رقابت‌پذیر شدن دور نگاه داشته است. آن‌طور که رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران و عضو شورای عالی پول و اعتبار در انتقاد از عملکرد نظام بانکی کشور می‌گوید: اقلیت کمتر از 10 درصد به‌دلیل برخورداری از انحصار در استفاده از منابع بزرگ بانکی، ‌تخلف و مسیر اعتبارات را منحرف کردند، اما اکنون سایر تولیدکنندگان باید چوب این تخلفات را بخورند؛ زیرا بانک‌ها به بهانه داشتن مشکل در وصول بدهی‌های معوقه، از اعطای اعتبارات به بخش تولید سرباز می‌زنند و این در حالی است که رویکرد سیستم بانکی باید روان‌سازی فعالیت‌ها باشد.

نهاوندیان اعلام می‌کند: تا وقتی که پول نفت وارد بودجه می‌شود، قدرت خرید و حجمی از نقدینگی در جامعه‌ ایجاد می‌شود که برای آن عرضه‌ای وجود ندارد و از این رو با «بیاری هلندی» و تورم مزمن مواجه می‌شویم؛ بنابراین باید ریشه گرانی را در بودجه دولت دید و به فکر کوچک کردن دولت بوده؛ نه اینکه صرفا به بنگاه‌ها پرداخت و مسیر تفحص درباره گرانی‌ها را منحرف کرد.

قیمت ملک خود را ببینید

برای خرید و فروش مسکن در تهران از ساعات ابتدایی صبح امروز می‌توانید با مراجعه به سامانه اعلام قیمت مرجع به مانور قیمت‌های پیشنهادی مالکان خاتمه دهید.

سامانه اعلام قیمت مرجع که قرار بود از ابتدای شروع فصل نقل و انتقالات در بازار معاملات املاک تهران برای کلیه موارد اعم از خرید و فروش و اجاره به‌عنوان مرجع قیمتی مورد وثوق ازسوی بنگاه‌های املاک و متعاملین مورد استفاده قرار گیرد، از ساعات اولیه صبح امروز برای متقاضیان خرید و فروش و از هفته آینده برای متقاضیان اجاره قابل دسترسی و استناد خواهد بود.

آن‌طور که معاون امور مسکن وزارت راه و شهرسازی در این زمینه اعلام کرده است، قیمت‌های مرجع براساس داده‌های ثبت‌شده در بازه زمانی آبان تا اسفند 90 به علاوه اطلاعات معاملات انجام‌شده مربوط به فروردین و اردیبهشت 91 براساس کد پستی با اعلام قدرت خرید متقاضی، در وهله اول برای شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی به بازار معاملات ارائه خواهد شد و اجباری نخواهد بود؛ اما در وهله دوم این امکان برای مسوولان مسکن محفوظ خواهد بود که در صورت لزوم از اطلاعاتی که از این طریق فراهم می‌شود برای کنترل بازار مسکن استفاده کنند.

حساب کشی 42 میلیارد دلاری از بانک‌ها

با گذشت بیش از سه ماه از گشوده شدن پرونده برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک‌ها، عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: 18 بانک دولتی و خصوصی بیش از 42 میلیارد دلار از بانک مرکزی برای هزینه در مصارف مشخص‌شده، دریافت کردند ولی هیچ گزارشی از نحوه هزینه‌کرد دلارهای دریافتی به این بانک ارائه نداده‌اند.

وی اعلام نکردن صورت وضعیت هزینه کرد دلارهای دریافتی را مشکوک و تخلف از قانون دانست و تاکید کرد: بالا گرفتن نابسامانی‌های بازار ارز در طول سال گذشته موجب شد پرداخت بیش از 42 میلیارد دلار از سوی بانک مرکزی به 18 بانک دولتی و خصوصی برای ساماندهی این بازار را انجام شود اما تا این لحظه به دلیل عدم همکاری بانک‌های عامل هیچ گزارشی از لیست دلارهای فروخته‌شده به بانک مرکزی ارائه نشده است.

این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: صورت وضعیت دلارهای دریافت‌شده از سوی بانک‌های عامل برای هزینه در مصارف معین باید به بانک مرکزی ارائه می‌شد، ولی تا این لحظه این اتفاق نیفتاده است و برای بانک مرکزی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مشخص نیست این دلارها صرف چه مصارفی شده است.

وی تاکید کردکه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مصمم است دلارهای دریافت‌شده از بیت‌المال را به بانک مرکزی بازگرداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید