نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ چهارم خرداد

هواپیمای مسافری ساخت ایران به زمین نشست

کدخبر: ۴۱۴۵۸۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 4 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:شروط جدید برای صدور دسته‌چک
هواپیمای مسافری ساخت ایران به زمین نشست

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

چهارم خرداد 1351؛ مسیر جاده سوم خریداری می‌شود

در فراکسیون پارلمانی حزب اکثریت که عصر دیروز به ریاست دکتر مصطفی الموتی تشکیل شد، گفته شد: مساله اتوبوسرانی در این شهر پرتراکم همیشه باعث نگرانی بوده است.قرار بود 400 دستگاه اتوبوس سریع‌السیر در تهران به کار افتد.

اکبر مسعودی گفت: کار ادامه جاده سوم از جردن به میدان 25 شهریور به کجا انجامید؟ آیا این جاده هم به سرنوشت جاده سوم دچار شد؟

شهردار تهران  درباره جاده سوم گفت: 10 میلیون تومان از بانک مرکزی وام گرفتیم و تا چند روز دیگر شروع به خریداری مسیر جاده سوم خواهیم کرد.

در سال‌جاری جاده سوم به طور خاک ریز ساخته خواهد شد و در سال آینده به آسفالت آن اقدام خواهیم کرد.

نیک‌پی، شهردار تهران درباره اتوبوسرانی گفت: دویست دستگاه اتوبوس دو طبقه و دویست دستگاه بنز و 150 ماگیروس برای شهر تهران خریداری شده که از اول تیرماه در خطوط اتوبوسرانی به کار خواهد افتاد. این اتوبوس‌ هالوکس نیستند، ولی سریع‌السیر هستند.

نیک‌پی سپس برنامه‌های شهرداری را در مورد ایجاد و ساخت پارکینگ و تونل‌های زیرزمینی و احتمالا مترو تشریح کرد.

چهارم خرداد 1361؛ اعلام کالاهای وارداتی موردنیاز کشور

روابط عمومی وزارت بازرگانی طی اطلاعیه‌ای لیست کالاهای وارداتی موردنیاز کشور را که می‌توان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کرد، اعلام نمود.

از آنجا که وزارت بازرگانی در نظر دارد براساس مقررات عمومی صادرات و واردات سال‌جاری به منظور حمایت از صادرکنندگان کالاهای مجاز ورود قسمتی از کالاهای موردنیاز کشور را که از محل ارز حاصل از صادرات تامین می‌شود در اختیار متقاضیان صدور کالا قرار دهد، لذا لیست کالاهای وارداتی موردنیاز کشور در مقابل صادرات کالاهای غیرنفتی می‌توان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کرد و به این شرح اعلام می‌شود.

بدیهی است که صادرکنندگان مزبور پس از کسب نظر وزارت بازرگانی و تایید مراکز تهیه و توزیع مربوطه می‌توانند اقدام به ورود کالاهای مذکور نمایند:

1- شیر خشک بچه، غذای بچه، ادویه‌جات ضروری، بذرهای گیاهی و پنبه صنعتی.

2- انواع مواد شیمیایی، داروهای ضروری که در داخل تولید نمی‌شود.

3- منسوجات نیمه‌ساخته، نخ، پارچه چادر مشکی

4- مواد اولیه کارخانجات صنایع فلزی، خشکه فولاد، فلزات رنگین، ورق برنج و شمش آلومینیوم و پیچ و مهره.

5- ابزارآلات صنعتی ماشینی، لوازم یدکی چرخ‌های صنعت، سوزن‌آلات، سوزن‌های صنعتی و خیاطی، لوازم یدکی ماشین‌های رسیدگی.

تولید خودرو سواری به 40 هزار دستگاه می‌رسد

 علیرضا صفری، مدیرعامل کارخانجات ایران ناسیونال رئوس و ویژگی‌های قرارداد اخیر ایران ناسیونال با کمپانی تالبوت موتورز و برنامه‌های کارخانجات مذکور را برای آینده اعلام کرد.

وی در مورد علت عقد قرارداد جدید گفت: مدیریت جدید طی بررسی‌های متمادی و ارزیابی موجودی قطعات تشخیص داد امکان کاهش تولید تا 40 درصد و ادامه تولید نیز برای 4 ماه دیگر در این کارخانه وجود دارد.

همچنین قطعات حدود 22 هزار دستگاه پیکان که به سفارش ایران ناسیونال توسط تالبوت ساخته شده بود، در انگلیس منتظر گشایش اعتبار و حمل به ایران بود.

صفری افزود: شرط آغاز مذاکره با این کمپانی حل اختلافات گذشته، ارائه اطلاعات، شامل میکرو فیلم‌های قطعات پیکان لیست ریز قیمت قطعات تالبوت، لیست فروشندگانی که تالبوت از طریق آنها قطعات پیکان به ایران می‌داد و رفع اشکال چهار دستگاه موتور پیکان که قبل از انقلاب به ایران فروخته شده و دارای نقایص فنی می‌باشند، حذف 1.2 درصد حق بیمه قطعات که به ایران ناسیونال تحمیل شده بود قرار داده شد که کلیه این شرایط ازسوی کمپانی مذکور مورد قبول قرار گرفت. این کمپانی با واسطه قرار دادن سفارت سوئد، خواستار شروع مذاکرات با ما شد.

وی افزود: طبق قرارداد جدید، تالبوت متعهد شده در جهت ایجاد سیستم‌های کامپیوتری انبارداری، برنامه‌ریزی تولید، آرشیو فنی ایران ناسیونال را یاری دهد. همچنین سالانه 60 نفر از پرسنل ایران ناسیونال به طور متوسط 3 ماه در انگلیس به هزینه تالبوت آموزش فنی خواهند دید که فقط هزینه مسافرت آنها با ما خواهد بود.

همچنین در زمینه تولید، سیاست کلی ایران ناسیونال، تولید خودرو براساس تولید خودروهای عمومی مانند اتوبوس، مینی‌بوس و وانت خواهد بود و تعدادی اتومبیل پیکان نیز برای خدمت عمومی مانند تاکسی و همچنین نیاز نهادهای انقلابی و دولتی و افرادی که واقعا نیاز به اتومبیل سواری داشته باشند، تولید خواهد شد

ظرفیت تولید اتوبوس به 3 تا 4 برابر تولید کنونی خواهد رسید. تولید مینی‌بوس به 2 برابر افزایش می‌یابد و در سال جاری 45 هزار وانت پیکان تولید می‌شود که در سال‌های آینده این رقم به 100 هزار دستگاه در سال افزایش خواهد یافت ولی تولید سواری در سال به 40 هزار دستگاه محدود خواهد شد.

چهارم خرداد 1371؛ پیکان یک میلیون تومان / پژو دو میلیون و 180 هزار تومان

 محمدحسن تهرانی‌نژاد، مدیرعامل شرکت ایران خودرو گفت: امسال 50 هزار دستگاه خودرو سواری شامل 10 هزار دستگاه پژو و  40 هزار دستگاه پیکان توسط این شرکت تولید و روانه بازار خواهد شد.

وی افزود: امسال همچنین 3500 دستگاه اتوبوس تولید خواهد شد که بخشی از آن از طریق سهمیه و بقیه به صورت آزاد به فروش خواهد رسید.میزان تولید مینی‌بوس بنز نیز 5 هزار دستگاه خواهد بود.وی با بیان اینکه سیاست وزارت صنایع سنگین و ازجمله شرکت ایران‌خودرو بر کاهش قیمت انواع خودرو از طریق افزایش تولید قطعات ساخت داخل و کاهش هزینه‌ها است، یادآور شد: به جز اتوبوس انواع محصولات ایران‌خودرو از این پس به صورت آزاد به فروش خواهد رسید، بر این اساس قیمت مینی‌بوس بنز 2 میلیون و 300 هزار تومان، وانت دوکابین بنز که جدیدترین محصول ایران‌خودرو بوده و قادر است 7 مسافر و 3.5 تن بار حمل کند، 2 میلیون و 200 هزار تومان به‌صورت تحویل چهارماهه، پیکان 1800 با موتور پژو به قیمت یک میلیون و چهارصد هزار تومان، تحویل سه ماهه، پژو 405 با نرخ 2 میلیون و 180 هزار تومان نقدی و وانت پیکان به قیمت 900 هزار تومان با تحویل چهارماهه خواهد بود.

مهندس تهرانی‌نژاد افزود: پیکان تالبوت مدل 1600 به‌صورت انبوه تولید خواهد شد و با قیمت یک میلیون تومان به فروش خواهد رسید که البته 27 درصد نیز هزینه نمره، مالیات آسفالت و سایر موارد به آن اضافه خواهد شد.

چهارم خرداد 1381؛ هواپیمای مسافری ساخت ایران در فرودگاه آبادان به زمین نشست

همزمان با سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، نخستین هواپیمای ساخت کشور به نام «ایران 140» در فرودگاه بین‌المللی آبادان بر زمین نشست.

این هواپیما به دست توانای صنعتگران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده و پس از مراحل تولید، نخستین پرواز آزمایشی خود را از فرودگاه شرکت «هسا» در شاهین‌شهر اصفهان به مقصد آبادان با موفقیت انجام داد.این هواپیما توسط شرکت «هسا» ابسته به سازمان صنایع هوایی نیرهای مسلح و با همکاری شرکت هواپیماسازی «آنتونوف» اوکراین به دنبال انعقاد قرادادی میان دو کشور در سال 1374 تولید می‌شود.

این هواپیما دارای موتور جت ملخ‌دار با برد دو هزار کیلومتر و گنجایش 52 مسافر است.این هواپیما که قابلیت چشمگیری در انجام مانورهای مختلف پروازی دارد، متناسب با وضعیت اقلیمی ایران طراحی و تولید شده است.

چهارم خرداد 1391؛ خط اعتباری مسکن مهر به 36 هزار میلیارد تومان رسید

کلیه بانک‌های کشور با ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور موظف شدند متفاوت از آنچه در بسته پولی بانک مرکی برایشان تعیین شده به بازار مسکن تسهیلات ارائه کنند.

براساس آنچه کارگروه مسکن – با اختیار تام از هیات دولت – تصویب کرده، امسال سیستم بانکی باید 20 درصد از کل منابعش را در قالب وام‌های 40 میلیون تومانی بدون نیاز به سپرده‌گذاری، به انبوه‌سازان پرداخت کند طوری که نیمی از سهم 20 درصد فقط به پروژه‌هایی که وزارت راه و شهرسازی اسامی آنها را اعلام می‌کند، تعلق خواهد گرفت. همچنین خط اعتباری مسکن مهر که تاکنون بیش از 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات روانه این پروژه کرده به اندازه 6 هزار میلیارد تومان شارژ شد.

آن‌طور که از متن این مصوبه برداشت می‌شود، دولت برای آنکه بتواند برنامه‌های کلیدی بخش مسکن همچون «مسکن ویژه شهر تهران» را تا پایان امسال به سرانجام برساند، این تغییرات را در مسیر پرداخت وام مسکن به وجود آورده است. اما بانک‌ها از امروز در شرایطی مکلف به پرداخت 40 میلیون تومان وام ساخت هستند که در بسته سیاسی – نظارتی بانک مرکزی سقف وام ساخت 25 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

انبوه‌سازان درباره این تناقض، نگران تدوین احتمالی آیین‌نامه سخت‌گیرانه در بانک‌ها برای پرداخت وام‌های 40 میلیونی هستند.

انتقاد احمدی‌نژاد از استحاله بودجه

محمود احمدی‌نژاد در نامه‌ای غیرمعمول، ضمن اعلام نارضایتی خود از مصوبه مجلس، قانون بودجه 91 را برای اجرا ابلاغ کرد. رئیس‌جمهوری در این ابلاغیه از تناقض بندهایی از مصوبه مجلس با قانون اساسی ضمن گفته و از «استحاله» لایحه دولت توسط نمایندگان انتقاد کرده است.

احمدی‌نژاد برخی از مفاد این قانون را مغایر با قانون اساسی دانست و با انتقاد از تغییرات مجلس در این لایحه آن را استحاله شده خواند و گفت: لایحه بودجه 91 دولت به طرح نمایندگان مجلس تبدیل شده است.

احمدی‌نژاد به‌رغم اینکه از این روند گلایه کرده بود، اما بودجه مصوب دولت را برای اجرا ابلاغ کرد و از جایگاه مجری قانون اساسی به بیان ایراداتی اجمالی و کلی از لایحه مزبور پرداخت.

شروط جدید برای صدور دسته‌چک

رئیس‌کل بانک مرکزی از مصوبه شورای پول و اعتبار برای اصلاح روند موجود صدور دسته‌چک خبر داد.

به گفته محمود بهمنی این مصوبه با عنوان «شرایط استفاده از حساب جاری» در قالب 35 ماده و 16 تبصر به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ خواهد شد و براساس آن «از این پس اعطای دسته‌چک منوط به رفع سوء‌اثر چک‌های پیشین و تعیین تکلیف مطالبات و معوقات بانک‌ها از متقاضی دسته‌چک خواهد بود.»

بهمنی اضافه کرد: براساس این مصوبه تنها متقاضیانی می‌توانند دسته‌چک دریافت کنند که تمام چک‌های پیشین آنها وصول شده و سوء‌اثری نداشته باشد و همچنین نظام بانکی، مطالبه وصول نشده بلاتکلیفی از آنها نداشته باشد.»

طی یک سال اخیر موضوع اصلاح دسته‌چک‌ها، طبقه‌بندی و ساماندهی دسته‌چک براساس رنگ‌بندی و سایر فاکتورهای اقتصادی در دستورکار بانک مرکزی قرار گرفته است. بانک مرکزی قصد دارد تا با ساماندهی اسناد مبادله پولی ازجمله دسته‌چک‌ها و ارائه آنها به افراد خاص از افزایش تعداد چک‌های برگشتی که طی سال‌های اخیر آمار آن رو به افزایش گذاشته است، جلوگیری کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید