نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 28 شهریور

بانک مرکزی در بازار ارز نوسان ایجاد می‌کند

کدخبر: ۴۴۱۴۴۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات28 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
بانک مرکزی در بازار ارز نوسان ایجاد می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 شهریور 1351؛ افتتاح ماشین‌سازی و آلومینیوم اراک با 12 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری

شاهنشاه آریامهر کارخانه‌های عظیم ماشین‌سازی اراک و ذوب آلومینیوم را که در آنها مجموعا بیش از 12 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است، افتتاح فرمودند.

کارخانه ماشین‌سازی اراک با 110 میلیون دلار سرمایه‌گذاری (متجاوز از 8.25 میلیارد ریال) تاسیس شده است.

این کارخانه و کارخانه ذوب آلومینیوم که در کنار آن قرار دارد در 15 میلیون متر از اراضی نزدیک اراک احداث شده است.

ظرفیت تولیدی کارخانه ماشین‌سازی اراک سالیانه 30 هزار تن ماشین آلات سنگین است. در این کارخانه 56 نوع ماشین‌آلات سنگی از قبیل انواع جرثقیل‌های برقی و متحرک، انواع نوارهای ناقل، دیگ‌های بخار و متعلقات آن، وسایل و ماشین‌آلات کارخانجات قند و سیمان و قطعات ریخته‌گری و ماشین‌های کشاورزی تولید می‌شود.

کارخانه ماشین‌سازی اراک با همکاری شوروی ساخته شده و توافق آن ضمن قرارداد ذوب‌آهن منظور شده است.

ظرفیت کارخانه ذوب آلومینیوم اراک سالانه 45 هزار تن است که ظرف پنج سال آینده تا 70 هزار تن توسعه خواهد یافت.

این کارخانه با هزینه‌ای معادل 50 میلیون دلار (3.75 میلیارد ریال) در 10 کیلومتری اراک تاسیس شده است. این کارخانه با مشارکت ایران و پاکستان و یک کمپانی آمریکایی احداث شده و سهم ایران در آن 70 درصد، پاکستان 5 درصد و کمپانی آمریکایی 25 درصد است.

برای تامین مواد اولیه کارخانه قراردادی منعقد شده است که در سال بیش از 100 هزار تن مواد اولیه «آلومینا» از استرالیا خریداری و به ایران حمل می‌شود.

به موجب برنامه‌ای که برای تولید و مصرف آلومینیوم کارخانه مذکور تهیه شده بیش از 20 هزار تن از تولیدات این کارخانه به مصارف داخل می‌رسد و قسمتی به پاکستان و بقیه به کشورهای دیگر صادر خواهد شد.

توافق‌های ایران و افغانستان درباره هیرمند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: هیات ایرانی که تحت ریاست محمود فروغی سفیر سابق ایران در افغانستان به تاریخ 51.6.9 برای مذاکره درباره آب رود هیرمند به کابل رفته بود با هیات افغانی تحت ریاست مهندس پیرمحمد اکبررضا، رئیس عمران وادی هیرمند و ارغند آب و والی ولایت هیرمند مذاکرات مفصلی انجام داد.

در این مذاکرات که در تعقیب تماس‌ها و مذاکرات چندین سال در محیط تفاهم برادرانه بین طرفین صورت گرفت راجع به تهیه و تنظیم یک معاهده در مورد آب رود هیرمند و دو پروتکل یکی مربوط به وظایف کمیسیون آب و دیگری مربوط به حل اختلاف ناشی از تغییر یا تطبیق معاهده از طریق حکمیت تبادل‌نظر‌های مفید به عمل آمد در تمام این مدت هر دو هیات با دولت‌های مربوطه خود در تماس بودند مرحله فعلی مذاکرات در کابل با موفقیت به پایان رسید.

28 شهریور 1361؛ واحد پیگیری و نظارت بر قیمت‌ها تشکیل شد

با سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: به اطلاع کلیه واحدهای تولیدی که قیمت محصولات آنها توسط این سازمان تعیین شده است، می‌رساند: به‌منظور کنترل قیمت‌ها و نظارت بر اجرای نرخ‌ها و شرایط فروش کالا این سازمان اقدام به تشکیل واحد پیگیری و نظارت بر قیمت‌ها کرده است.

همچنین براساس اختیارات واصله از دادسرای انقلاب اسلامی تهران ویژه امور صنفی، ماموران این سازمان به واحدهای تولیدی اعزام شده و ضمن اخذ نمونه فاکتورهای فروش و بررسی سایر مدارک مربوطه نسبت به چگونگی اجرای نرخ‌های تثبیتی نظارت مستمر خواهند داشت. بدین وسیله از کلیه مدیران و صاحبان کارخانجات تولیدی تقاضا می‌شود قبل از اعزام ماموران نسبت به رعایت کامل نرخ‌های تثبیتی و شرایط اعلام‌شده از طرف این سازمان اقدام و در هنگام مراجعه ماموران در مقابل ارائه کارت شناسایی و معرفی‌نامه کتبی به‌عنوان آن واحد همکاری لازم معمول دارند و اطلاعات و مدارک درخواستی را ارائه کنند.

بدیهی است اجرای ضوابط قیمت‌گذاری برای کلیه واحدهای تولیدی الزامی است و افزایش قیمت هر نوع محصول بدون کسب موافقت کتبی این سازمان غیرقانونی تلقی می‌شود و نسبت به موارد مختلف از طریق دادسرای انقلاب اسلامی تهران ویژه امور صنفی اقدمات قانون معمول خواهد شد.

28 شهریور 1371؛ آمادگی لهستان برای خرید نفت از ایران

جمهوری اسلامی ایران در سال آینده در مقابل فروش 5 میلیون تن نفت به لهستان از این کشور کشتی خریداری می‌کند.

پروتکل همکاری‌های ایران و لهستان در پنجمین اجلاس مشترک دو کشور بین عبدالحسین وهاجی، وزیر بازرگاین کشورمان و ارن دارسکی وزیر بازرگانی لهستان در تهران امضا شد.

در این دیدار، آقای دارسکی وزیر بازرگانی لهستان آمادگی کشورش را برای خرید نفت از ایران اعلام کرد و  افزود: کشور متبوعش همچنین علاقمند به همکاری در زمینه‌های صنعتی با ایران است.

28 شهریور 1381؛ تصویب لوایح پولشویی و مالیات بر ارزش افزوده در دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصویب آیین‌نامه قانون جلب سرمایه‌گذاری خارجی و لوایح تعیین مالیات بر ارزش افزوده و پولشویی در هیات دولت خبر داد.

طهماسب مظاهری گفت: آیین‌نامه قانون جلب سرمایه‌گذاری خارجی با نظر همه دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های علمی و فنی و صاحبنظران تهیه شده و اجرای آن از هفته آینده آغاز می‌شود.

وی افزود: در این آیین‌نامه،‌روش سرمایه‌گذاری خارجی، محدوده آن و ضمانت‌نامه‌ها و مزایای مربوطه به طور دقیق مشخص شده است.

به گفته وزیر اقتصاد، لایحه مالیات بر ارزش افزوده، جایگزین عوارض و تعرفه‌هایی که اینک به‌طور غیرمستقیم گرفته می‌شود، خواهد شد.

مظاهری ادامه داد: مالیات پیش‌بینی‌شده در این لایحه را با نرخ ثابت 7 درصد عنوان کرد و افزود: این لایحه متناسب با وضعیت اقتصادی و جامعه ایران و در نظر گرفتن معافیت‌ها و روش‌های سهل‌الوصول مالیات تدوین شده است.

وی، تصویب لایحه پولشویی در دولت را نیز یک اقدام سیاسی دانست و گفت: این لایحه، برای کنترل و هدایت اعتبارات و گردش وجوه در نظام اقتصادی کشور و با هدف شفاف‌سازی اقتصادی زیرزمینی تهیه شده است.

وزیر اقتصاد ابراز امیدواری کرد: مجلس شورای اسلامی در زمانی کوتاه لایحه پولشویی را به تصویب نهایی برساند تا دولت بتواند آن را به مرحله اجرا درآورد.

28 شهریور 1391؛ جنگ تجاری با چین، اهرم انتخاباتی اوباما

دیروز باراک اوباما در سفر انتخاباتی خود به ایالت اوهایو اعلام کرد که علیه چین به سازمان تجارت جهانی طرح دعوی خواهد کرد.او وضع یارانه‌های غیرمجاز بر صادرات خودرو و قطعات آن توسط دولت چین را علت این شکایت خود اعلام کرد و افزود: این اقدام چین موجب ترویج برون‌سپاری از آمریکا به چین می‌شود.رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین وعده داد که از پکن به WTO شکایت می‌کند.

بانک مرکزی در بازار ارز نوسان ایجاد می‌کند

مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این‌طور نیست که 2 نفر با یک مقدار فروش ارز بتوانند در بازار نوسان ایجاد کنند؛ بلکه بانک مرکزی با تدابیر خود این نوسانات را ایجاد می‌کند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود «عواملی بازار ارز و سکه را به هم ریختند و سوء‌استفاده کردند»، نیز گفت: بله دست‌هایی هست؛ اما آن دست‌ها، دست خود مجاری رسمی کشور است نه دست دو تا دلال و صراف. مگر 2 تا دلال و صراف می‌توانند به این راحتی در بازار ارز کشور نوسان ایجاد کنند؟ یک رقم مختصری در روز ممکن است؛ اما این اعداد کلان. اینها با یک قطب قدرتمند با پشتوانه‌ای مثل بانک مرکزی و مشابه آن میسر است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور درباره پرونده فساد بزرگ بانکی نیز یادآور شد: امکان ندارد که در هیچ پرونده بزرگی، سوء‌استفاده‌ای بدون حضور دولتی‌ها اتفاق بیفتد، زیرا یک طرف سوء‌استفاده افراد خاص و (طرف دیگر) افراد عادی هستند.

وی افزود: حمایت‌های جدی از مجاری عالی شده؛ اصلا حلقه نباشد، ما به حلقه نیاز نداریم خود حمایت صریح است، شما چرا دنبال واسطه پنهان می‌گردید؟ حمایت صریح صورت گرفته و اگر این حمایت اتفاق نمی‌افتاد این شبکه این قدر شارژ نمی‌شد و این قدر کارهای آن تسهیل نمی‌شد. مگر می‌شود این مقدار از عملیات به سادگی برای فردی اتفاق بیفتد؟

بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 23 برابر شد

تازه‌ترین آمار نشان می‌دهد که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از دو هزار میلیارد تومان در سال 83 به نزدیک 50 هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته رسیده است.بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی یکی از عوامل افزایش پایه پولی در چند سال اخیر بوده و این مساله موجب افزایش حجم نقدینگی و درنهایت رشد تورم شده است. بنابر آمارهای منتشرشده ازسوی بانک مرکزی، میزان بدهی بانک‌های تجاری و تخصصی طی هفت سال، 23 برابر شده است. بنابر اطلاعات، حجم این بدهی‌ها به رقم 49 میلیون و 732 هزار میلیارد تومان در پایان سال 90 رسیده است.

حجم زیادی از این بدهی مربوط به بانک‌های تخصصی است، گرچه رشد بدهی بانک‌های تجاری هم کم‌سابقه بوده است.بررسی داده‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که میزان بدهی‌های بانک‌های تخصی در این دوره با افزایش بسیار بیشتری نسبت به بانک‌های تجاری مواجه بوده است. به‌طوری که حجم 450 میلیارد تومانی بدهی بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی در پایان 83 با گذشت 7 سال، با رشد بسیار بالایی که داشته، تقریبا 77 برابر شده است و بالغ‌ بر 34 هزار و 904 میلیارد تومان شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید