نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ اول مهر

دانشگاه آزاد سازمان اقتصادی تاسیس می‌کند

کدخبر: ۴۴۲۵۷۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات اول مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:صادرات چای ایران به افغانستان
دانشگاه آزاد سازمان اقتصادی تاسیس می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

اول مهر 1361؛ در مرحله جدیدی برای رسیدن به استقلال اقتصادی هستیم

محمدتقی بانکی، وزیر مشاور و رئیس سازمان برنامه و بودجه که به چکسلواکی سفر کرده است، گفت: کلیه محاسبات معمولی نشانگر این نکته بود که ایران قادر به مقابله با آمریکا نیست به‌خصوص این فکر پس از عزل بنی‌صدر در محافل غربی قوت بیشتری گرفت زیرا او به دلیل موقعیتی که داشت توانست به دشمنان انقلاب اسلامی آمار و ارقامی نادرست ارائه دهند.

وی افزود: به همین دلیل توطئه‌ها علیه انقلاب ما اوج گرفت، اما آنچه غربی‌ها و غرب‌زدگان قادر به محاسبه آن نبودند، همان ایمان و ایثار و حضور مردم در صحنه بود که تمام معادلات را به نفع انقلاب اسلامی برهم زد، به نحوی که دولت جمهوری اسلامی ایران امکان آن را یافت که در بدترین شرایط اقتصادی ضمن کنترل اوضاع توانست به برنامه‌ریزی دو جهت توسعه اقتصادی آینده کشور بپردازد.

بانکی افزود: ما هم‌اکنون در مرحله شروع حرکت جدیدی برای رسیدن به استقلال اقتصادی هستیم، هرچند این کار، مهم و بلندپروازانه تلقی می‌شود، اما برای ملت ما همچون پیروزی در جنگ یک ضرورت محسوب شده و درنهایت با تلاش همگی ما امکان‌پذیر خواهد بود.

اول مهر 1371؛اصفهان بالاترین میزان برداشت گندم در هکتار را ثبت کرد

با وجود کمبود آب و پایین بودن میزان بارندگی در استان اصفهان، کشاورزان این استان توانستند به میزان برداشت محصول بیشتری در هر هکتار نسبت به سایر نقاط کشور دست یابند.

مدیرکل کشاورزی استان اصفهان گفت: در سال زراعی 71-70 کشاورزان اصفهان با برداشت 11 هزار و 120 کیلوگرم گندم در هر هکتار، بیشترین محصول را نسبت به دیگر استان‌ها برداشت کردند.

کشاورزان اصفهانی همچنین در هر هکتار 8 تن سیب‌زمینی و 8.5 تن پیاز برداشت کرده‌اند.

اول مهر 1381؛صادرات چای ایران به افغانستان

شرکت چای طلا از واحدهای تولیدی فعال در زمینه صنایع عمل آوری و بسته‌بندی در منطقه آزاد چابهار اولین محموله صادرات خود به افغانستان را ارسال کرد.

سید محمود عبدی اسکویی، مدیر خدمات سرمایه‌گذاری این منطقه اظهار کرد: شرکت چای طلا که با سرمایه‌گذاری یکی از ایرانیان مقیم خارج از کشور در فاز یکم کارگاهی منطقه آزاد چابهار، واحد عمل‌آوری و بسته‌بندی چای راه‌اندازی کرده است، در مردادماه امسال موفق به صادرات 600 کارتن چای به وزن خالص 7 هزار و 200 کیلوگرم به افغانستان شد.

اسکویی میزان سرمایه‌گذاری ریالی این شرکت را یک میلیارد و 846 میلیون ریال و سرمایه‌گذاری ارزی را 46 هزار دلار عنوان کرد و گفت: شرکت چای طلا از آغاز فعالیت در سال 1377 تاکنون 18 مرحله صادرات به کشورهای آسیای میانه، دبی و بازارچه‌های مرزی کشور انجام داده است.

وی ادامه داد: این شرکت با وارد کردن چای فله از کشورهای تولیدکننده و عمل‌آوری و بسته‌بندی چای ضمن فراهم کردن زمینه صادرات برای 12 نفر شده است.

اول مهر 1391؛دانشگاه آزاد سازمان اقتصادی تاسیس می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از آغاز رایزنی با وزارت نفت برای همکاری‌های اقتصادی خبر داد و گفت: این دانشگاه هیچ برنامه‌ای برای انتقال مالکیت اموال و املاک خود ندارد. فرهاد دانشجو در حاشیه بازدید وزیر نفت از واحد علوم و تحقیقات تهران با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی قصد ایجاد یک سازمان اقتصادی را دارد، گفت: بر همین اساس بحث سرمایه‌گذاری‌های سودآور در سیستم‌های وزارت نفت برای دانشگاه آزاد اسلامی حائز اهمیت است؛ چراکه این اهداف را برای ایجاد منابع پایدار دنبال می‌کنند تا در سال‌های آتی بار هزینه خانواده‌های دانشجویان کاهش یابد.

دانشجو یکی از فعالیت‌های سازمان اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی را همکاری با وزارت نفت برشمرد و افزود: به دنبال سرمایه‌گذاری در پروژه‌های سودده وزارت نفت هستیم. البته تمام این برنامه‌ها با همکاری تیم‌های اقتصادی عمرانی، و علمی دانشگاه آزاد در حال بررسی است که بعد از تصویب وارد هیات امنا می‌شود و درنهایت بعد از اصلاح، تصحیح و تصویب، اجرایی خواهد شد.

تیم تخصیص ارز تشکیل شد

اولین گام اجرای سیاست جدید ارزی با تشکیل «کارگروه تخصیص ارز برای واردات کالا» برداشته شد. کارگروه تخصیص ارز با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، نفت، اطلاعات و جهاد کشاورزی تحت مدیریت و نظارت بانک مرکزی تشکیل شده است. هدف از تشکیل این کارگروه بررسی و تایید ثبت سفارش کالاهای خارج از اولویت «یک و دو» عنوان شده است. بانک مرکزی اعلام کرده ثبت سفارش‌های خارج از این اولویت‌ها را از محل منابع درآمدهای نفتی، صندوق توسعه ملی و ارز حاصل از صادرات تامین خواهد کرد.

کارگروه یادشده براساس توافق مشترک دولت و مجلس برای ساماندهی بازار ارز و در راستای اجرای بند 27 قانون بودجه سال 91 مجلس شورای اسلامی تشکیل و تحت مدیریت و نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید