نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 10 مهر

شرکت سرمایه‌گذاری افغانستان تاسیس شد

کدخبر: ۴۴۴۳۹۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات10 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: واردات اسباب‌بازی آزاد شد
شرکت سرمایه‌گذاری افغانستان تاسیس شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

10 مهر 1351؛ تعداد پارک‌های تهران اضافه می‌شود

شهردار تهران اعلام کرد: هر زمان که سازمان آب آماده برای دادن انشعاب به منطقه‌ای از خارج محدوده باشد شهرداری بلافاصله آن منطقه را در محدوده قرار خواهد داد.

دکتر نیک‌پی اضافه کرد: براساس اطلاعاتی که کسب کرده‌ام کار آبرسانی سد لار به تهران تا 3 سال دیگر انجام خواهد شد.

شهردار با اشاره به عمران جنوب شهر و گودهای سابق گفت: کار احداث دومین دریاچه در گودهای سابق آغاز شده است.

این دریاچه در منطقه‌ای به وسعت 500 هزار مترمربع که شهرداری خریداری و تسطیح کرده است، احداث می‌شود. عمق این دریاچه یک متر خواهد بود و در آن انواع وسایل تفریح ازجمله قایقرانی برای مردم پیش‌بینی شده است.

شهردار اضافه کرد: سفارش خرید 6 قایق بادبانی و 6 قایق عادی دده شده است که به‌زودی وارد خواهد شد. قسمت‌های دیگر این منطقه با درختکاری به صورت بیشه درخواهد آمد و محیط مناسبی با تهیه وسایل تفریحی برای اطفال بین 4 تا 12 سال در نظر گرفته شده است.

غرس درختان این منطقه از آذرماه امسال آغاز خواهد شد و چون تجربه نشان داده است که احداث پارک به سبک کشورهای اروپایی به علت شرایط اقلیمی ایران چندان مناسب نیست، سعی خواهد شد حتی‌المقدور در اطراف این دریاچه و نقاط تعیین‌شده از وجود درختان بیشتری به‌منظور لطیف کردن هوا و سایه زیادتر استفاده شود.

10 مهر 1381؛ واردات اسباب‌بازی آزاد شد

واردات اسباب‌بازی به کشور تحت ضوابطی و به‌صورت مشروط آزاد شد.محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: واردات اسباب‌بازی با پیگیری‌های کانون آزاد شده است و شورای نظارت بر طراحی و تولید اسباب‌بازی و سرگرمی‌های فکری، ضوابط و شرایطی در نظر گرفته است که علاقه‌مندان به واردات این وسایل می‌توانند با مراجعه به دبیرخانه این شورا که ریاست آن برعهده کانون است، از این ضوابط اطلاع یابند.

وی تصریح کرد: آزاد شدن واردات اسباب‌بازی کودکان به معنای بی‌توجهی به طراحی و تولید اسباب‌بازی در داخل کشور نیست، بلکه انتظار این است که رقابت تولیدکنندگان داخلی وارد مرحله جدیدتری شود و محصولات آنها نیز بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

وی با رد گرانی قیمت، عروسک‌های دارا و سارا آن را از نظر قیمت و کیفیت تولید و پیام فرهنگی، مناسب و در حد استاندارد ذکر کرد و گفت: پیش‌بینی ما این است که تا پایان سال تمامی 100 هزار عروسک تولید شده دارا و سارا به فروش برسد.

وی با اشاره به اینکه تا پایان آبان‌ماه عروسک فوتبالیست دارا به بازار عرضه می‌شود، استقبال از عروسک‌ها را در داخل خوب دانست و گفت: در بسیاری از کشورها ازجمله کویت، قطر و آمریکا و کانادا تقاضای خرید این عروسک‌ها افزایش یافته است.

شرکت سرمایه‌گذاری افغانستان تاسیس شد

شرکت سرمایه‌گذاری افغانستان با اعتباری معادل 100 میلیارد ریال و با هدف اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی در افغانستان تاسیس شد.

اصغر فخریه کاشان، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران اظهار کرد: این شرکت با مشارکت شخصیت‌های حقیقی و شرکت‌های خصوصی غیردولتی تاسیس شده است و هیاتی برای نهایی کردن برنامه‌های عملی و اجرایی عازم افغانستان خواهد شد.

وی افزود: این شرکت اجرای طرح‌هایی ازجمله تاسیس بانک، تاسیس شرکت بیمه، احداث مرکز تجاری، ایجاد شبکه گازرسانی، سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی و احداث کارخانه برق دیزلی در افغانستان را با هماهنگی و مجوز دولت مرکزی افغانستان در دستورکار خود دارد.

بدهی 20 هزار میلیارد ریالی وزارت نیرو به سیستم بانکی

معاون امور برق وزارت نیرو و مدیرعامل سازمان توانیر گفت: این وزارتخانه با 20 هزار میلیارد ریال بدهی به سیستم بانکی کشور را از نظر وضعیت مالی با مشکلات جدی روبه‌رو است.

محمد احمدیان افزود: بخشی از این بدهی، وام‌های دریافتی وزارت نیرو برای توسعه‌بخشی تاسیسات و مابقی مابه‌التفاوت استفاده از نرخ ارز است.

وی اظهار کرد: اگر دولت مایل به پرداخت یارانه به برخی از مصرف‌کنندگان است، باید به‌منظور رفع بخشی از مشکلات وزارت نیرو، در بودجه آن تجدیدنظر کند.

وی افزود: بر همین اساس تا پایان سال 1385 با ساخت 6 نیروگاه 6 هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده خواهد شد.

به گفته احمدیان، در تابستان امسال 24 هزار و 700 مگاوات برق در کشور تولید و به مصرف رسید.

مدیرعامل سازمان توانیر گفت: در زمینه ذخیره برق نیز به‌طور میانگین نیروگاه‌های کشور دارای سه تا چهار درصد ذخیره هستند. براساس استاندارد جهانی این رقم در دیگر کشورها حدود 20 درصد است.

10 مهر 1391؛ سپرده‌های ایران در بانک‌های خارجی از 15 میلیارد دلار گذشت

 بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی اعلام کرد: میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌های 39 کشور دنیا در پایان مارس 2012 میلادی با 1.09 میلیارد دلار افزایش طی سه ماه به 15.44 میلیارد دلار رسید.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌های خارجی 39 کشور دنیا در پایان ماه مارس به 15.44 میلیارد دلار رسیده است.

تشکیل بانک نفت در انتظار مجوز بانک مرکزی

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت گفت: برای تشکیل بانک نفت به مجوز بانک مرکزی نیاز داریم و از صدور مجوز در این باره استقبال می‌کنیم.

محسن خجسته‌مهر اضافه کرد: بودجه کشور با توجه مقدورات و متناسب با برنامه‌های دولت و اولویت طرح‌های تملک دارایی تدوین می‌شود و هم‌اکنون نمی‌توان گفت که انبساطی یا انقباضی است.

وی با بیان اینکه همیشه تمام درآمدهای نفتی هزینه نمی‌شود، درباره مازاد درآمدهای نفتی کشور اظهار کرد: قیمت نفت در بودجه براساس هر بشکه 85 دلار تعیین شده، اما قیمت نفت روند صعودی دارد و بیش از رقم پیش‌بینی شده است.

انتقاد بخش خصوصی از فروش ارز به دو درصد زیر بازار

برخی از فعالان بخش خصوصی اعلام کردند: فروش ارز به دو درصد زیر قیمت بازار برای بخش خصوصی جذاب نیست.

مخالفت فعالان اقتصاد غیردولتی با اتاق مبادلات ارزی از آنجا ناشی می‌شود که به اعتقاد آنها، صادرکنندگانی که با زحمت دلار حاصل از صادرات را وارد کشور می‌کنند نیازی به فروش آن به قیمت دو درصد زیر نرخ بازار ندارند.

حمیدرضا طاهری‌زاده، نایب‌رئیس انجمن فولاد نیز ارزی که از طریق مرکز مبادلات ارزی عرضه می‌شود رقم کمی است و جوابگوی نیاز واحدهای فولادی نیست.

دلار به 3000 تومان رسید

دلار بالاخره با نرخ 3000 تومانی پیش‌بینی شده رسید، اما پس از دقایقی از این سطح بازگشت. عقب رفت سریع نرخ به سطوح نزدیک به 2900 تومان تکرار دیگری از رفتار هیجانی بازار بود.

پس از آغاز به کار مرکز مبادلات ارزی بازار آزاد کمتر روزی را به خود دیده که در آن قیمت دلار کمتر از 100 تومان افزایش یافته باشد. همزمان با آغاز به کار این مرکز قیمت دلار در بازار آزاد 2540 تومان بود. این قیمت دیروز در بازار به مرز 3000 تومان رسید. همانند روزی که دلار برای اولین بار مرز 2000 تومان را پشت‌سر می‌گذاشت، کانال قیمتی جدید، تحمل نشد و بازار شاهد تزریق دلار بود. امروز هم ورود دلارهای جدید به بازار قیمت را از سطح افزایش یافته تا حدودی پایین‌تر آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید