نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 15مهر

ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان را دارد

کدخبر: ۴۴۵۶۳۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 15 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان را دارد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

5 مهر 1351؛ ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان را دارد

دومین اجلاسیه ششمین دوره قانونگذاری سنا و بیست و سومین دوره قانونگذاری مجلس شورای ملی با بیانات شاهنشاه آریامهر گشایش یافت.

محمدرضا شاه پهلوی در این نشست اعلام کرد: در دوره اجلاسیه گذشته تا پیشرفت‌های مملکت ما به خواست خداوند حتی از آن اندازه که انتظار می‌رفت نیز فراتر رفت به‌طوری‌که سال 1350 را ما با رشد اقتصادی 20.5 درصدی به قیمت‌های جاری و 14.3 درصد به قیمت‌های ثابت به پایان رساندیم و بدین ترتیب کشور ما از این حیث مقام اول را در میان کلیه کشورهای جهان به دست آورد.

برای درک اهمیت این امر کافی است توجه کنیم که طبق آمارهای منتشره از طرف سازمان ملل متحد رشد اقتصادی متوسط کشورهای صنعتی غرب در سال 1971 معادل 3.4 درصد و رشد اقتصادی متوسط کشورهای در حال توسعه در همان سال 5.4 درصد بوده است.

امیدواریم در سال جاری نیز رشدی در همان حدود سال قبل بدست بیاوریم و درآمد سرانه ایران که در برنامه پنج ساله چهارم 405 دلار پیش‌بینی شده بود به حدود 500 دلار برسد.

کار مهمی که اکنون در پیش داریم تدوین برنامه پنج ساله پنجم است که طی آن تولید ملی ایران دو برابر خواهد شد و وسعت این برنامه مطابق مجموع تمام برنامه‌های چهارگانه قبلی خواهد بود. به طوری که تا خاتمه دوره پنج ساله پنجم ما در موقعیت کاملا ممتاز و بی‌سابقه‌ای قرار خواهیم داشت. ولی از هم‌اکنون ما به برنامه ششم نیز می‌اندیشیم و حتی در فکر دوره بعدی آن هستیم که آن را دوره آغاز تمدن بزرگ نامیده‌ایم و امیدواریم در پایان برنامه ششم جامعه ایرانی را در مرزهای این تمدن بزرگ بیابیم.

در دوره اجلاسیه گذشته پیشرفت‌های منظمی در کلیه شئون صنعتی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی کشور و در سایر رشته‌ها صورت گرفت که احتیاجی  به تذکر همه آنها نیست. در سال 1350 حجم سرمایه‌گذاری صنعتی کشور به 58 میلیارد ریال بالغ گردید. سرمایه‌گذاری خارجی برای شرکت در اجرای طرح‌های عظیم توسعه اقتصادی ایران گسترش فوق‌العاده یافت و اجرای طرح‌هایی که جمع سرمایه‌گذاری در آنها متجاوز از 1.5 میلیارد دلار خواهد بود، مورد موافقت قرار گرفت.

درآمد ما از محل صنعت نفت کشور در سال 1350 به 155 میلیارد ریال بالغ شد که افزایش برابر 76.7 درصد را نسبت به سال 49 نشان می‌دهد.

15 مهر 1371؛ بانک ملی به شبکه خدمات بانکی «ویزا» پیوست

بانک ملی ایران اعلام کرد: همزمان با برپایی هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی تهران این بانک به عنوان نخستین بانک ایرانی به شبکه جهانی ویزا پیوست.

این سیستم یکی از پیشرفته‌ترین و گسترده‌ترین خدمات بانکی است به زودی پذیرش کارت‌های اعتباری ویزا را آغاز خواهد کرد.

این گزارش حاکی است، استفاده از این ابزار می‌تواند از نقل و انتقال پول تا حد گسترده‌ای جلوگیری کند و عامل مهمی در جلب سیاحان و رونق صنعت جهانگردی در ایران باشد.

15 مهر 1381؛ یک میلیون تن گندم به افغانستان ترانزیت می‌شود

وزیر تجارت و بازرگانی افغانستان گفت: از این پس بخشی از کالاهای موردنیاز آن کشور به‌ویژه یک میلیون تن گندم صادراتی از هندوستان از طریق بندر آزاد چابهار به افغانستان ترانزیت می‌شود.

در جلسه‌ای که به‌منظور گسترش فعالیت‌های بازرگانی ایران و افغانستان در چابهار تشکیل شد.

سیدمصطفی کاظمی، وزیر تجارت و بازرگانی افغانستان بر توسعه فعالیت‌های تجاری بین ایران و کشورش تاکید کرد.

در این جلسه استاندار سیستان و بلوچستان از عملیات بهسازی محور چابهار - زاهدان و مرز میلک زابل با 140 میلیارد ریال اعتبار خبر داد و گفت: به‌منظور افزایش ترانزیت جاده‌ای، پل مرزی میلک زابل با 37 میلیارد ریال اعتبار ساخته خواهد شد. حسین امینی با اشاره به ساخت جاده دوغارون – هرات و اتصال راه‌آهن تربت حیدریه به خواف افزود: با پایان این طرح‌ها کالاهای افغانستان از طریق بندر چابهار و بندرعباس سریع‌تر به افغانستان ترانزیت می‌شود.

15 مهر 1391؛ بازار آزاد ارز را به رسمیت نمی‌شناسیم

صندوق توسعه ملی بازار آزاد ارز را برای تبدیل منابع ارزی به ریال به رسمیت نمی‌شناسد و موظف به رعایت چارچوب نظام ارزی کشور است.

محمود دودانگه درباره آثار مرکز تبادلات ارز بر بازار اظهار کرد: مرکز مبادلات ارزی یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند در اداره فعالیتش با استفاده از شبکه گسترده‌ای که پیش‌بینی کرده و با کمک نظام بانکی به‌عنوان عامل ایجاد‌کننده نیاز ارزی متقاضیان مختلف را پوشش دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اکنون این بازار به اولویت‌های سوم تا پنجمارز ارائه می‌دهد، تصریح کرد: حتما در ادامه سایر نیازها نیز از این طریق تامین می‌شود.

دودانگه در پاسخ به این سوال که با توجه به بالاتر بودن نرخ ارز در بازار آزاد چرا صندوق توسعه ارز خود را از این طریق به ریال تبدیل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: قیمت موجود در بازار آزاد مبنای قضاوت نیست و دو نرخ مرجع و نرخ مبادلاتی مبنای عمل قرار می‌گیرد و صندوق توسعه ملی موظف به رعایت چارچوب نظام ارزی کشور است و بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد.

موز وارداتی ارز می‌گیرد

اولویت ششم از گروه‌های 10گانه کالایی نیز به صف دریافت‌کنندگان ارز از اتاق معاملات ارزی پیوستند. براساس دسته‌بندی صورت‌گرفته ششمین گروه کالایی از 10 اولویت به واردات موز، نشاسته‌ها، چای، نخ، روغن صنعتی، پروفیل، لاکتوز و... اختصاص دارد که با توجه به شرایط جدید این گروه کالایی نیز از این پس می‌تواند ارز موردنیاز خود را از طریق اتاق تامین کند.

ساسان خدایی، معاون دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت می‌گوید: با توجه به اختصاص منابع کافی ازسوی بانک مرکزی از روز پنج‌شنبه متقاضیان ثبت سفارش اولویت 6 کالایی شامل اجزا و قطعات خط تولید و ماشین‌آلات واحدهای تولیدی می‌توانند به مرکز مبادلات ارز مراجعه کنند. تا پیش از این اولویت‌هی 1 و 2 ارز مرجع و اولویت‌های 3، 4 و 5 نیز از ارز مرکز مبادلات می‌توانستند استفاده کنند که با این تصمیم اولویت 6 نیز به لیست قبل اضافه شد.

از سرگیری فعالیت بازار تهران

شورای اصناف کشور اعلام کرد که فعالیت بازار تهران از امروز (شنبه) از سر گرفته می‌شود.

در پی رخدادهای روز چهارشنبه اخیر و تعطیل شدن بازار تهران، جامعه انجمن‌های  اسلامی اصناف و بازار و شورای اصناف در بیانیه‌های جداگانه‌ای اعلام کردند: به‌رغم انتقادهایی که به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و شخص رئیس‌جمهور داریم، مطمئن هستیم از این شرایط عبور می‌کنیم؛ زیرا تا پای جان از کشور و نظام دفاع می‌کنیم.

عوامل عمده اختلال ارزی بازداشت شدند

پایگاه اطلاع‌رسانی دادستانی تهران اعلام کرد که 16 نفر از عوامل عمده اختلالات ارزی اخیر را بازداشت کرده است. براساس اعلام دادستانی تهران، 16 نفر از عوامل عمده اختلالات ارزی که با استفاده از فضای ناشی از جنگ روانی دشمن با کمک جریانات شایعه‌پراکن داخلی و خارجی و تبانی با یکدیگر موجبات تشدید شرایط پیش‌آمده را فراهم و از فضای موجود به طریق غیرقانونی در راستای منافع شخصی و مطامع خارجی با هدف اخلال در امور اقتصادی کشور بهره‌برداری کرده بودند، بازداشت شدند.

خبرگزاری فارس در همین رابطه گزارش داد که تحقیقات از 16 متهم اخلال در بازار ارز آغاز شده است و مشخص شد که فقط یکی از این متهمان یک هزار میلیارد تومان گردش مالی خرید و فروش ارز داشته است و برخی متهمان نیز خرید و فروش صوری ارز داشته‌اند.

یک منبع آگاه در دادستانی گفت: وضعیت تمام این افراد تقریبا مثل هم است و چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان گردش مالی داشته‌اند.

این منبع آگاه در دادستانی خاطرنشان کرد: متهمان افرادی بودند که با اجیر کردن عده‌ای دیگر اقدام به خرید و فروش صوری ارز می‌کردند. وی افزود: تحقیقات از این متهمان آغاز شده است اما هنوز مرجع رسیدگی‌کننده به اتهامات آنها مشخص نشده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید