نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 20 مهر

دلیل نوسانات ارزی از نگاه دستگاه قضایی

کدخبر: ۴۴۶۳۹۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 20 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
دلیل نوسانات ارزی از نگاه دستگاه قضایی

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

20 مهر 1351؛ مبادلات ایران و شوروی 10 برابر می‌شود

همزمان با سفر شاه به شوروی و با امضای قرارداد اقتصادی 15 ساله حجم مبادلات و تجارت میان ایران و شوروی تا 5 سال دیگر 10 برابر افزایش خواهد یافت.

هم‌اکنون حجم مبادلات سالیانه ایران و شوروی بیش از 16 میلیارد ریال است و بدین ترتیب تا سال 1356 این مبادلات رقمی متجاوز از 160 میلیارد ریال خواهد بود. موافقت‌نامه 15 ساله اقتصادی در نوع خود اولین قراردادی است که ایران با یک کشور دیگر امضا می‌کند، گسترش همکاری در زمینه‌های گوناگون را نیز در بر دارد.

در این موافقت‌نامه ایجاد یک سلسله صنایع سنگین و همچنین دو برابر کردن محصول کارخانه ذوب‌آهن مورد توافق قرار گرفته و انتظار می‌رود که در مورد توسعه صنایع وسایل ماشین‌سازی توجه زیادتری مبذول شود.

یکی دیگر از مواردی که مورد موافقت قرار گرفته ایجاد کارخانه‌ای به‌منظور تولید قسمت‌های پیش‌ساخته شده خانه و آپارتمان در ایران است. در ظرف 5 سال آینده در حدود 11 کارخانه از نوع کارخانه‌ مذکور در ایران ساخته خواهد شد. این کارخانه ها در شهرهای صنعتی جدید ایران مثب تبریز، اهواز، کرج، اراک، کرمان و احتمالا بندرعباس ساخته خواهد شد.

20 مهر 1361؛ قانون کار اسلامی از دو بخش الهی و مشورتی تدوین شده است

وزیر کار و امور اجتماعی درباره نظرخواهی از کارگران برای تهیه پیش‌نویس قانون کار اسلامی با اشاره به نحوه کار تهیه این پیش‌نویس که براساس رهنمودهای امام امت انجام شده است، گفت: شمول قانون کار اسلامی نه فقط کارگران صنعتی و کشاورزی را دربرمی‌گیرد بلکه کلیه افرادی که به هر نحو خدمت و کار خود را در مقابل دریافت اجرت عرضه‌ می‌کنند شامل می‌شود و مواد این قانون از دو بخش تشکیل شده؛ یک بخش که قسمت عمده آن را تشکیل می‌دهد از احکام الهی نشات گرفته و بخش دیگر مسائلی است که جای مشورت دارد.

در مورد آن قسمت از پیش‌نویس قانون کار اسلامی که براساس احکام الهی تنظیم و تدوین شده نه فقط نظر و رای کارگران بلکه نظر و رای من وزیر کار یا هر بشر دیگری دخیل نبوده و نیست در این رابطه ما تنها کاری که انجام دادیم منعکس‌کننده احکام از قول فقهای این بوده‌ایم.

احمد توکلی درباره مبانی تهیه قانون کار اسلامی که از احکام اجاره فقه اسلامی گرفته شده توضیحاتی داد و در پایان به مساله مالکیت و ثروت در اسلام اشاره کرد و گفت: افزایش ثروت چنانچه براساس احکام اسلامی باشد مساوی است با برکت و ما با رژیم سرمایه‌داری مخالف هستیم نه با داشتن سرمایه حلال و سرمایه‌گذاری این مال حرام است که بی‌اعتبار می‌باشد و بی‌حرمت است.

20 مهر 1371؛ کوپن جدید پنیر اعلام شد

کوپن جدید پنیر اعلام شد. امور اجرایی ستاد بسیج اقتصادی وزارت بازرگانی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کوپن شماره 36 شهری از سری کوپن‌های مرحله نهم برای سهمیه پنیر بسته‌بندی به ازای هر نفر 250 گرم و قیمت هر کوپن یک نفره 125 ریال در نظر گرفته شده است.

یادآوری می‌شود پنیرها در این دوره در سراسر شهر و استان تهران به‌صورت بسته‌بندی‌های مقوایی و 500 گرمی توزیع می‌شود و عاملین موظفند در قبال دریافت کوپن یادشده، پنیرهای بسته‌بندی موجود خود را تحویل دهند.

20 مهر 1381؛ 1.2 میلیون نفر برای تلفن همراه ثبت‌نام کردند

در آخرین مرحله از ثبت‌نام تلفن همراه در مجموع یک میلیون و 190 هزار و 419 نفر برای دریافت تلفن همراه ثبت‌نام کردند.

روابط عمومی شرکت مخابرات ایران اعلام کرد، بیشترین متقاضیان تلفن همراه این دوره متعلق به استان تهران با 245 هزار و 902 متقاضی است و پس از این استان، استان‌های خوزستان با 118 هزار و 416 متقاضی، اصفهان با 115 هزار و 292 متقاضی و فارس با 102 هزار و 235 متقاضی، بیشترین آمار ثبت‌نام‌کنندگان تلفن همراه را به خود اختصاص داده‌اند.ضمن آنکه استان ایلام با 1612 متقاضی کمترین سهم ثبت‌نام‌کنندگان را داشته است.

قرعه‌کشی به منظور تعیین اولویت‌ها در تاریخ 17 آذرماه 81 و با حضور خبرنگاران انجام خواهد شد که پس از آن جدول و تاریخ واگذاری‌ها براساس اولویت‌ها به اطلاع عموم خواهد رسید.

20 مهر 1391؛ ابهام در واردات 600 میلیون دلار برنج

درحالی‌که براساس آمار گمرک 627 هزار تن برنج وارد کشور شده است اما وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید در نیمه نخست سال برنجی وارد کشور نشده است.

حدود یک ماه پیش معاون وزیر صمت اعلام کرد: از ابتدای سال هیچ برنجی وارد کشور نشده است. این در حالی است که گمرک به تازگی اعلام کرد، در 6 ماه نخست امسال 627 هزار تن برنج به ارزش 592 میلیون دلار وارد کشور شده است.

دلیل نوسانات ارزی از نگاه دستگاه قضایی

دادستان کل کشور با اشاره به وضعیت بازار ارز در روزهای اخیر می‌گوید که در برخورد با این پدیده نمی‌توان گفت که همه برنامه‌های اقتصادی دولت درست بوده و فقط 14 نفر در بازار ارز اخلال ایجاد کردند.

رئیس قوه قضائیه هم دلیل التهاب در بازار ارز را علاوه بر وجود اخلالگران و سودجویان، نبود سیاست‌های ارزی منطقی، معقول و منظم، افزایش نقدینگی از سوی دولت و سوق ندادن نقدینگی به سمت تولید و همچنین تحریم‌ها و فشارهای خارجی می‌داند. همچنین رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با بیان اینکه تحریم یکی از دلایل نوسانات ارز است، می‌گوید: باید خوب تدبیر کنیم، هماهنگ دور هم جمع شویم، از نگاه کارشناسانه استفاده کنیم و با قدرت تمام مقابل عوامل مخرب بایستیم تا اقتصادی پویا و فعال در جامعه داشته باشیم.

این در حالی است که رئیس‌جمهور در آخرین کنفرانس خبری‌اش با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت گفته بود که هیچ دلیل اقتصادی برای نوسانات تند ارز وجود ندارد و به عقیده او دو عامل خارجی و داخلی باعث شکلگیری این نوسانات شده است.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، دادستان کل کشور در مراسم معارفه دادستان جدید عمومی و انقلاب استان سمنان اظهار کرد: یکی از نکاتی که امروز واقعیت دارد، این است که قدرت خرید مردم پایین آمده و جامعه با مشکلات اقتصادی روبه‌رو است.

وی با اشاره به مشکلات بازار ارز گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی به واسطه فعالیت‌های دشمن و تحریم‌ها رخ داده و این درست است اما نمی‌توان گفت که همه برنامه‌های ما درست بوده و فقط 14 نفر در بازار ارز اخلال ایجاد کرده‌اند.

تضمین پرداخت سپرده‌های ارزی به صورت اسکناس

بانک مرکزی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد، برخی بانک‌ها در ماه‌های گذشته سپرده‌های ارزی سپرده‌گذاران را برخلاف مقررات به جای بازپرداخت به صورت ارزی براساس ریال پرداخت کرده‌اند.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای که جنبه تاکیدی داشت بانک‌ها را ملزم کرد سپرده‌های ارزی و سود آن را به صورت ارزی به صاحبان آنها بازپرداخت کنند.

صمدی کریمی، مشاور ارشد اداره بین‌الملل با تاکید بر اجرای این بخشنامه گفت: بانک مرکزی اجرای آن را از طریق اداره نظارت بر بانک‌ها پیگیری خواهد کرد و هیچ بانکی حق ندارد ارز مردم را به صورت ریال به آنها بازگرداند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی برای اجرای این مقررات به شکل کامل با نظام جلسه گذاشته شده است، گفت: مردم اطمینان داشته باشند در صورت سپرده‌گذاری در هر لحظه‌ای که بخواهند و به صورت عندالمطالبه سپرده‌های آنان عودت داده خواهد شد.

کریمی با استناد به مقررات بانک مرکزی گفت: براساس این مقررات دارندگان ارز (اسکناس) می‌توانند نسبت به افتتاح حساب ارزی (قرض‌الحسنه / مدت‌دار) اقدام کنند. سود سپرده‌ها نیز به صورت ارز ازسوی بانک‌های عامل باید پرداخت شود.

کریمی بار دیگر به مردم اطمینان داد: در صورت سپرده‌گذاری بانک‌ها موظف خواهند بود عین ارز را بازگردانند. بنابراین گزارش مردم می‌توانند در صورت تخلف بانکی به بانک مرکزی اطلاع دهند تا با بانک متخلف برخورد شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید