نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 18مهر

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: قیمت واقعی دلار دو هزار تومان است!

کدخبر: ۴۴۶۱۲۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 18 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: استقبال ژاپن از تصویب قانون سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس ایران
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح: قیمت واقعی دلار دو هزار تومان است!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

18 مهر 1351؛ برنامه پنجم در حضور نخست‌وزیر بررسی می‌شود

برنامه‌ریزی و ترسیم دورنمای اقتصادی، صنعتی و اجتماعی کشور در طول برنامه پنجم عمرانی پایان پذیرفت و فردا جلسه مهمی به منظور بررسی آن در حضور نخست‌وزیر در شمال تشکیل می‌شود.

در این جلسه مهم آقای دکتر خداداد فرمانفرماییان، مدیرعامل سازمان برنامه و معاونین این سازمان وعده‌ای از مقامات و کارشناسان عالیرتبه برنامه‌ریزی شرکت دارند. در همین جلسه آخرین مطالعات روی طرح‌های صنعتی، اقتصادی و اجتماعی برنامه پنجم انجام می‌گیرد و نسبت به اجرای هر یک از طرح‌های بزرگ و اعتبارات فصول مختلف برنامه پنجم تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

جلسات بررسی طرح‌های برنامه پنجم عمرانی کشور دو روز صبح و عصر به طول می‌انجامد و احتمالا در این بررسی چند تن از وزیران شرکت خواهند داشت.

برنامه عمرانی پنجم به احتمال زیاد در آبان‌ماه آینده پس از مراجعت شاهنشاه آریامهر و علیاحضرت شهبانو از سفر شوروی در حضور شاهنشاه مورد بررسی نهایی قرار خواهد گرفت و سپس دولت تا پایان سال‌جاری لایحه قانونی برنامه پنجم عمرانی کشور را تقدیم مجلسین می‌کند.

18 مهر 1371؛ چاپ اوراق  بانکی تاجیکستان توسط بانک مرکزی ایران

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعلام کرد، سازمان تولید اسکناس و مسکوک، سفارش‌های جمهوری تاجیکستان را که شامل طراحی، بلیت‌سازی و چاپ اوراق بانکی به وزن 12 تن بود، به نحو مطلوب و زودتر از زمان قید شده در قرارداد آماده کرد و تحویل مقام‌های کشور مذکور داد:

روابط عمومی بانک مرکزی همچنین اعلام کرد، این قرارداد 335 هزار دلار ارزش داشته و در مدت کمتر از سه ماه توسط سازمان مذکور انجام شده است.

18 مهر 1381؛ استقبال ژاپن از تصویب قانون سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس ایران

هیرویوکی کوراتا، رئیس مجلس مشاوران ژاپن در دیدار با محمدرضا خاتمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار تقویت روابط تهران و توکیو شد. کوراتا همچنین تصویب قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس شورای اسلامی را امری مثبت خواند.

تاکه ئو هیرانوما، وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن (متی) نیز در دیدار با محمدرضا خاتمی نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، تصویب قانون جدید سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را مثبت خواند.

خاتمی نیز در این دیدار بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط دوجانبه تاکید کرد و گفت: مانعی در راه تقویت پیوندهای متقابل وجود ندارد.

کشتی لرزه‌نگاری ایران وارد دریای خزر شد

وزیر نفت درخصوص آخرین تحولات اکتشافی و لرزه‌نگاری جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر گفت: با اقدامات انجام‌شده تا قبل از پایان امسال یک ناوگان دریایی متناسب برای حفاری پشتیبانی حفاری و لرزه‌نگاری در دریای خزر خواهیم داشت.

بیژن زنگنه پس از جلسه هیات دولت با اشاره به توانمندی دستگاه‌های لرزه‌نگاری اکتشافی کشورمان در دریای خزر افزود: کشتی‌های لرزه‌نگاری جمهوری اسلامی از ولگا عبور کرده و وارد دریای خزر شده است.

وی گفت: در آینده نزدیک با عقد قرارداد و معرفی پیمانکاران، لرزه‌نگاری اکتشافی در خزر آغاز خواهد شد.

زنگنه درباره استخراج نفت و گاز در خزر ازسوی جمهوری آذربایجان گفت: جمهوری آذربایجان از هیچ میدان نفتی و گازی که در محدوده‌های مورد ادعای جمهوری اسلامی ایران است، نفت و گاز برداشت نمی‌کند و تنها از میدان‌های سنتی خود استخراج نفت را شروع کرده است.

آغاز برداشت «موز» از گلخانه‌های استان گیلان

مسوول روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: برداشت محصول موز از کشتزارهای گلخانه‌ای استان آغاز شده است. محمدعلی یگانه افزود: تاکنون بیش از سه هکتار از زمین‌های جلگه‌ای حاصلخیز گیلان به کشت موز گلخانه‌ای اختصاص یافته که برای تجهیز این مزارع بیش از 6 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی گفت: از این میزان زمین زیر کشت موز، سالانه حدود 100تن موز مرغوب در چند نوبت در طول سال برداشت می‌شود. یگانه ادامه داد: توسعه کشت موز گلخانه‌ای از سال 79 به عنوان یک راهکار عملی و مطلوب خروج کشاورزی استان از تک محصولی، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانوارهای روستایی مورد توجه کارشناسان کشاورزی قرار گرفته است.

وی گفت: برای ایجاد اشتغال برای فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی طرح واگذاری زمین برای پرورش «موز گلخانه‌ای» در استان به اجرا درآمده است.

18 مهر 1391؛ قیمت واقعی دلار دو هزار تومان است

رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: در قضیه اخیر، بانکی‌ها یکسری غفلت کردند و بانک مرکزی نیز مطلب را ساده گرفت و این اتفاقات افتاد و این عملیات روانی صورت گرفت وگرنه اقتصاد کشور ما به این سمت نمی‌رفت.

سرلشکر حسن فیروزآبادی در نشست ویژه استادان دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان اینکه قیمت دلار دو هزار تومان است و بقیه چیزهای مطرح شده در این زمینه حباب است، گفت: اگر بتوانند کنترل کنند، باید روی همان دو هزار تومان ثابت شود و مشکلی ایجاد نمی‌شود و آنچه ما در این زمینه در حال حاضر می‌بینیم، حقیقت ندارد و صوری، ساختگی و حباب است و دیدیم که با یک حرکت چقدر تغییرات ایجاد شد.

وی با اشاره به اعتراف یک نفر از دستگیرشدگان به جرم اختلال در بازار ارز که گفته بود در قضیه اخیر چندین میلیارد تومان گردش ارزی داشته است، افزود: آیا ما قادر نبودیم که 30 نفر را کنترل کنیم؟ در این قضیه سادگی، ساده‌اندیشی یا سیاسی‌کاری شده که یکی از این اتفاقات رخ داده است.

معاون سیاسی سپاه هم درباره کنترل بحران بازار ارز توسط سپاه گفت: در این زمینه تعدادی از عوامل شناسایی شدند و موضوع در حال پیگیری است و به کمک دستگاه‌های اطلاعاتی سپاه این کار صورت گرفت.

سردار علی اشرف نوری تصریح کرد: این کار توسط خود آقای رئیس‌جمهور به سپاه تنفیذ شد و در جلسه‌ای که این مساله مورد بحث قرار گرفت، آقای رئیس‌جمهور درخواست می‌کند که سپاه برای حل مشکل کمک کند. وی درباره شناسایی حلقه 23 نفره بازار ارز مورد اشاره احمدی‌نژاد، اظهار کرد: تقریبا این افراد شناسایی و بازداشت شده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید