نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 30 شهریور

کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد

کدخبر: ۴۴۱۹۶۰
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 30 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
کارت زرد مجلس به وزیر اقتصاد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

30 شهریور 1351؛ محموله‌های عظیم طلا از شوروی وارد زوریخ شد

منابع آگاه در زوریخ اعلام کردند طی دو روز اخیر محموله‌های عظیم طلای شوروی با هواپیما به فرودگاه زوریخ حمل شده است.

منابع اقتصادی اظهارنظر کردند معلوم نیست این مساله چه تاثیری بر روی بازارهای تجاری برجا خواهد گذارد چون مقامات مسوول زوریخ حاضر نیستند بگویند با این طلاها چه خواهند کرد.

طی چند ماه گذشته بهای رسمی طلا از 38 دلار به 70 دلار افزایش یافته است.

علت افزایش ناگهانی شایعاتی است مبنی‌بر اینکه قیمت رسمی طلا ممکن است همچنان قوس صعودی را بپیماید.

شایعه افزایش روزافزون قیمت طلا سبب شده که دلالان و سفته‌بازارن توجه خود را به طلا معطوف دارند.

خبرنگار اقتصادی روزنامه اطلاعات گزارش می‌دهد معاملات طلا در بازار ارز و طلا در ایران آرام بود و قیمت هر مثقال این فلز روی 780 ریال ثابت ماند. قیمت رسمی طلا کماکان هر کیلو 18 هزار و 150 تومان است.

قیمت مسکوکات  طلا کمی کاهش یافت و هر پهلوی طلا 1230 ریال معاصر شد.

30 شهریور 1371؛ افزایش تولید نفت ایران تغییری در سیاست نفتی عربستان به‌وجود نمی‌آورد

هفته‌نامه «پترولیوم آرگوس» در شماره اخیر خود نوشت: هشام ناظر، وزیر نفت عربستان پس از پایان آخرین اجلاس وزیران نفت اوپک اعلام کرد که کشورش در تولید نفت خود در صورت افزایش سطح تولید ایران، تغییری ایجاد نخواهد کرد.

هشام ناظر، وزیر نفت عربستان گفت: سیاست نفتی عربستان واکنشی نبوده و رئوس آن با توجه به اهداف درازمدت تعیین شده است که خط مشی کشورهای دیگر خصوصا در کوتاه‌مدت، روی آن بدون تاثیر هستند.

هفته‌نامه آرگوس افزود: به گفته هشام ناظر افزایش تولید توسط ایران در آغاز فصل سرما می‌تواند در کوتاه‌مدت به ایجاد آرامش در بازار نفت منجر شود.

پترولیوم آرگوس نوشت: براساس برآوردهای به‌عمل‌آمده تقاضا برای نفت اوپک در سه ماه آخر سال جاری به 25 میلیون بشکه در روز خواهد رسید درحالی‌که سقف تولید این کشورها در آخرین اجلاس وزیران نفت که در ژنو برگزار شد، 24.2 میلیون بشکه تعیین شده و کویت نیز مجوز دارد که تولید خود را در این مدت 300 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

14 سد در آذربایجان شرقی احداث می‌شود

با اجرای 14 پروژه سدسازی در استان آذربایجان شرقی، 2 میلیارد و 400 میلیون مترمکعب آب برای استفاده مصارف کشاورزی، ذخیره خواهد شد.

آقای سعیدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی افزود: در حال حاضر 4 سد در حال احداث و بقیه در دست مطالعه است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان شرقی ادامه داد: با استفاده از آب ذخیره شده در این سدها، 300 هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان با استعداد تولید 600 هزار تن گندم زیر کشت می‌رود که یک چهارم گندم وارداتی کشور را تامین خواهد کرد.

وی طرح آبرسانی به تبریز از طریق زرینه‌رود را یکی از پروژه‌های مهم خواند و افزود: اجرای این طرح با 10 میلیارد و 165 میلیون تومان اعتبار ریالی و 400 میلیون دلار اعتبار ارزی در سال 75 به پایان می‌رسد.

30 شهریور 1391؛ کارت زرد ارزی مجلس به وزیر اقتصاد

نمایندگان مجلس شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد را با یک کارت زرد بدرقه کردند تا او که آخرین وزیر اخطار گرفته از مجلس هشتم بود، اولین وزیر اخطار گرفته از مجلس نهم نیز لقب بگیرد.

کارت زردی که اگر دو بار دیگر تکرار شود، زمینه‌ساز استیضاح را باعث شد، پاسخ او در مقابل سوال ارزی نمایندگان بود که گفت: «موضوعات ارزی به من مربوط نمی‌شود.» البته وزیر اقتصاد در اواخر مجلس هشتم نیز چنین جوابی را به سوال نمایندگان داده بود؛ جوابی که منجر به دریافت آخرین کارت زرد یک وزیر از مجلس هشتم شد. اواخر فروردین‌ماه امسال بود که وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال نمایندگان گفته بود که «در این باره اختیاری ندارم» و موجبات نارضایتی مجلس را فراهم کرد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز در پاسخ به تذکرات و اخطارهای برخی نمایندگان مبنی‌بر اینکه وزیر اقتصاد مسوول پاسخگویی به سوالات ارزی نیست، گفت: وزیر اقتصاد مسوول کلیت اقتصاد کشور است و در اداره بانک‌ها نقش دارد و تاثرگذار است. وی ادامه داد: آقای حسینی لطف می‌کنند به مجلس می‌آیند، سوال از وزیران بخشی از پروسه دموکراسی است و ایشان نیز سخنگوی اقتصادی دولت هستند.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که دقایقی بعد به جای لاریجانی ریاست جلسه را برعهده گرفت، گفت: چند بار از آقای بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی برای حضور در مجلس دعوت کردیم؛ اما ایشان گفتند حضور وزیر اقتصاد کافی است؛ البته شاید اجازه نداشتند و به مجلس نیامدند.

شمس‌الدین حسینی در این جلسه گفت: موضوع روشن است، امور ارزی بر عهده رئیس کل بانک مرکزی است و اداره بانک مرکزی برعهده ایشان است.

حال آیا می‌توان به استناد ماده 193 آیین‌نامه داخلی از وزیر اقتصاد برای پاسخگویی به امور ارزی که مسوولیت آن با شخص دیگری است، سوال کرد؟

نادران پس از استماع اظهارات حسینی اظهار کرد: آقای وزیر خودشان هم اذعان کردند که به سوال پاسخ ندادند، پس جوابشان قانع‌کننده نیست؛ از پاسخگویی طرفه رفتند و از مجلس استدعا دارم که در این مورد رای‌گیری کنند.

درنهایت رای‌گیری انجام شد و مجلس با 81 رای موافق، 116 رای مخالف و 20 رای ممتنع اعلام کرد که اظهارات شمس‌الدین حسینی را قانع‌کننده نمی‌داند بنابراین حسینی از مجلس کارت زرد  گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید