نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 27 شهریور

توقف عرضه ارز تصمیم رئیس جمهور بود

کدخبر: ۴۴۱۱۷۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات27 شهریور در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:13 میلیارد تومان در جنوب تهران خرج می‌شود
توقف عرضه ارز تصمیم رئیس جمهور بود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

27 شهریور 1351؛ 13 میلیارد تومان در جنوب تهران خرج می‌شود

در دریاچه مصنوعی واقع در گودهای جنوب شهر آب انداخته شد. گنجایش دریاچه حدود 70 هزار مترمکعب است. شب و روز آب به داخل دریاچه ریخته خواهد شد تا ظرفیت آن تکمیل شود.دکتر نیک‌پی شهردار پایتخت و دکتر فرهودی رئیس انجمن شهر به اتفاق نمایندگان انجمن و گروهی از معتمدین جنوب شهر برنامه‌های عمرانی شهرداری در گودهای جنوب شهر را مورد بازدید قرار دادند.

دکتر نیک‌پی گفت: قرارداد طرح ایجاد پاس ترمینال (‌پایانه تهران) برای اتوبوس‌های مسافربری با پیمانکار به امضا رسیده است که در نیمه دوم مهرماه عملیات ساختمانی آن شروع خواهد شد.پس از توضیحات شهردار پایتخت، رئیس و نمایندگان انجمن شهر و دیگر بازدیدکنندگان از عملیات عمرانی از گودها دیدن کردند و سپس به کارخانه در دست احداث تبدیل زباله به کود عزیمت کردند.این کارخانه قادر است روزانه 500 تن زباله را تبدیل به کود شمیایی بکند و از هر 500 تن زباله 350 تن کود خالص به‌دست می‌آید.

27 شهریور 1371؛ جنگ تحمیلی برای ما برکت و نعمت بود

در آستانه سومین سال جنگ تحمیلی وزیران صنایع، کار و امور اجتماعی، صنایع سنگین، کشاورزی و معادن و ذوب فلزات با انتشار اطلاعیه مشترکی از کشاورزان، کارگران، مدیران، کارکنان و همه دست‌اندرکاران در جبهه نبرد اقتصادی با کفر، خواستند که برای افزایش تولید بیشتر تلاش کنند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است:

طی دو سالی که تنها و تنها بازوان و فکر متکی به ایمان به الله شما، تحت‌ رهبری رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی توانست تمام توطئه‌ها و نقشه‌های شیطان بزرگ را در جنگ بزرگ اقتصادی که قبل از جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی نوپای ما آغاز کرد، خنثی و نقش بر آب کند، نیک می‌دانیم چگونه با همه کمبودها در نبرد اقتصادی فی سبیل الله با دشمن کوشیدید و دشمنان اسلام را چونانکه در صحنه نبرد نظامی با سربازان اسلام زبون و رسوا شدند، در صحنه نبرد اقتصادی عاجز و درمانده ساختید.

اجرتان که اجری است عظیم و پایدار با خدا و از ما بندگان خدا خبر دعا برای توفیق بیشتر و کوشش و تلاش بیشترمان برای به اجرا درآوردن فرامین الهی که خواست یکایک شماست، در مقابل این ایثارتان کاری ساخته نیست.

و اینک در آستانه سومین سال جنگ تحمیلی که برای ما برکت بود و نعمت و برای دشمنان اسلام زبونی و ذلت از همه شما می‌خواهیم که آستین‌ها را بالا زده و به کوی چشم همه دشمنان اسلام برای به نمایش گذاشتن قدرتمان در کشاورزی و صنعت به جهانیان در چهارمین روز هفته جنگ تحمیلی تلاش افزون‌تر از پیش در تولید بنمایید. باشد تا تولید و کار بیشتر روزانه شما در روز نبرد اقتصادی علیه کفر جهانی مشت محکمی شود به دهان یاوه‌گویان و بلندگوهایشان.

27 شهریور 1381؛ سهمیه تولید نفت ایران به 5 میلیون بشکه در روز می‌رسد

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد، مصرف نفت در جهان در سال 2020 میلادی به 100 میلیون بشکه در روز و سهم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تامین آن به 50 درصد خواهد رسید.

محمدعلی عمادی در مراسم گشایش نمایشگاه عکس «تصاویری از ایران – دو نگاه موازی» افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در شرکت ملی نفت ایران برای افزایش ظرفیت تولید، سهم ایران از سطح کنونی 3.8 میلیون بشکه در روز به روزانه پنج میلیون بشکه در سال 2020 می‌رسد و به‌طور طبیعی شرکت‌های بین‌المللی در این بخش، فعال خواهند بود.

وی اظهار امیدواری کرد: شرکت ملی نفت ایران بتواند در زمینه انتقال فناوری به کشور نقش توسعه‌ای خود را ایفا کند و ثروت حاصل از نقش صنعت نفت در بخش‌های مختلف در سال‌های آینده به نحو مدبرانه‌ای توزیع شود و در بهبود وضعیت و ارتقای رفاه مردم موثر باشد.

27 شهریور 1391؛ توقف عرضه ارز تصمیم احمدی‌نژاد بود

غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده مجلس در حاشیه جلسه علنی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی هیچ نقشی در توقف عرضه ارز نداشته است، منظور خود از «یک نفر» را به روشنی اعلام کرد و گفت: توقف عرضه ارز تصمیم تشخیص رئیس‌جمهور است و هیچ یک از اعضای دولت و مسوولان بانک مرکزی نقشی در تصمیم‌گیری برای توقف عرضه ارز نداشتند.

وی افزود: ریشه اصلی وضعیت فعلی ارز در کشور توقف در عرضه آن بوده و بانک مرکزی در این خصوص هیچ نقشی در تصمیم‌گیری نداشته است.

مصباحی‌مقدم با مردود اعلام کردن برخی گفته‌ها مبنی‌بر اینکه بانک مرکزی، صرافی‌ها را مسوول وضعیت فعلی ارز می‌داند، افزود: اینکه صرافی‌ها در وضعیت نابسامان ارز در زمان حاضر مقصر باشند تنها توهمات و شایعات باشد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در پاسخ به سوال الیاس نادران درباره وعده مسوولان دولت برای گشایش ارزی و حل مشکلات بازار ارز حاضر شده بود با تاکید بر اینکه براساس ماده 10 و 11 قانون پولی و بانکی کشور مدیریت امور ارزی و پولی در اختیار بانک مرکزی است، گفت: براساس قانون، من مسوول پاسخگویی به امور ارزی نیستم؛ از این رو اگر پاسخی داده شود به طور حتم حق دستگاه‌های دیگر ضایع می‌شود.

استفاده از نام ائمه برای موسسات مالی ممنوع شد

براساس اعلام بانک مرکزی، استفاده از نام مقدس و متبرک ائمه اطهار (ع) برای موسسات مالی و اعتباری در شرف تاسیس، شرکت‌های تعاونی اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه ممنوع شد.

روابط عمومی بانک مرکزی در این باره اعلام کرد: پیرو اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی‌بر لزوم استفاده نکردن موسسات مالی و اعتبار در شرف تاسیس، شرکت‌های تعاونی اعتبار و صندوق‌های قرض‌الحسنه از نام مقدس و متبرک ائمه اطهار (رع) مجددا تاکید می‌شود استفاده از اسامی 14 معصوم (ع) برای این موسسات ممنوع است.

روابط عمومی بانک مرکزی اضافه کرد: هر موسسه، شرکت تعاونی اعتبار و صندوق قرض‌الحسنه که از اسامی این بزرگواران استفاده کرده باید هرچه سریع‌تر نسبت به اصلاح تابلوی خود اقدام کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید