نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 21 مهر

حراج فرش‌های دولتی اجرا می‌شود

کدخبر: ۴۴۶۹۴۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 21 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:پرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری برای خرید مسکن
حراج فرش‌های دولتی اجرا می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 مهر 1361؛ فرش ابریشم قرن 17 ایران در لندن به فروش رسید

یک فرش ایرانی متعلق به قرن هفدهم در حراجی «ساوزبای» لندن با رکوردزنی به مبلغ 231 هزار لیره (حدود 385 هزار دلار) به فروش رسید.

موسسه «ساوزبای» خاطرنشان کرد، این بالاترین قیمتی است که تاکنون یک فرش در حراجی به فروش رفته است.

رکورد قبلی 170 هزار لیره (حدود 270 هزار دلار) و متعلق به یک فرش تبریز بود که در سال 1978 در ژنو به فروش رسید. این فرشی که دیروز به فروش رفت با ابریشم و تارهای فلزی به «سبک لهستانی» بافته شده و توسط یک ناشناس خریداری شده است.

حراج فرش‌های دولتی بار دیگر اجرا می‌شود

برادر حاج احمد نوری، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی فرش ایران در مورد حراج فرش‌‌های کهنه ادارات دولتی که به دستور شورای انقلاب در اختیار شرکت‌‌های فرش گذاشته شده است، گفت: یک سوم این فرش‌ها که کلا حدود 4 هزار قطعه ]تخته[ بود، در سال 59 و 60 به فروش رفت که از این بابت مبلغ 41 میلیون تومان به حساب 100 سازمان مسکن برای خانه‌سازی در روستاهای کشور واریز شد.

وی افزود: دو سوم بقیه این فرش‌ها از شنبه آینده 24 مهرماه سال جاری به معرض حراج گذاشته خواهد شد. قیمت این فرش‌ها حدودا از 1500 تا 5 هزار تومان خواهد بود.

حراج زیر نظر کارشناسان شرکت سهامی فرش ایران و چند کارشناس خارج از سازمان صورت می‌گیرد.

نوری همچنین در مورد عملکرد سازمان اظهار کرد: در سال‌های بعد از انقلاب فروش ما نسبت به سال‌های گذشته دو برابر شده است.

به‌عنوان مثال در سال 60 مبلغ 120 میلیون تومان فرش به کارمندان دولت به اقساط 36 ماهه فروخته شده است. همچنین در 22 شهرستان نیز فروشگاه فرش تاسیس کرده‌ایم.

21 مهر 1371؛ نشست وزرای  اقتصاد 45 کشور اسلامی در تهران

وزرای اقتصاد و دارایی 45 کشور اسلامی 10 و 11 نوامبر (19 و 20 آبان) در هفدهمین اجلاس سالانه شورای روسای بانک توسعه اسلامی در تهران با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

روزنامه «الشرق الاوسط» نوشت، در این اجلاس گزارش سالانه بانک توسعه اسلامی که مرکز آن در جده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و مشی نوینی برای سال آینده تنظیم خواهد شد.

شورای روسای بانک‌ها طی یک اجلاس ویژه پیشتر سرمایه بانک را از 2 میلیون دلار به 6 میلیارد دلار و سرمایه اعلام شده را از 2.9 میلیارد دلار به 8 میلیارد دلار افزایش داد.

تولید نفت ایران به 4 میلیون بشکه رسید

مقامات نفتی ایران اعلام کردند که این کشور برای نشان دادن قدرت بالقوه خود در زمینه تولید نفت، میزان تولید خود را به روزانه 4 میلیون بشکه نفت افزایش داده است.

نصرت‌الله اسپیاری، معاون مدیر منطقه نفت‌خیز جنوب گفت: شرکت ملی نفت ایران از جانب دولت دستور دارد که از 7 اکتبر تا 15 اکتبر (15 تا 23 مهر) روزانه 3.6 میلیون بشکه نفت خام از حوزه‌های برون ساحلی تولید کند.

دیگر مقام‌های رسمی ایران در جمع خبرنگاران که از حوزه‌های نفتی ایران دیدن می‌کنند، گفتند که این کشور همچنین روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت از حوزه‌های درون ساحلی تولید می‌کند.

اسپیاری گفت: ما قدرت بالقوه خود را در زمینه تولید نفت به نمایش می‌گذاریم.

وی افزود: میزان تولید از حوزه‌های برون ساحلی می‌تواند در سطح بالای روزانه 3.58 میلیون بشکه همچنان باقی بماند.

اسپیاری و دیگر مقامات نفتی ایران همچنین گفتند: فعالیت‌هایی برای بهبود بخشیدن به میزان تولید نفت از حوزه‌های درون ساحلی جریان دارد و با حفر چاه‌های اضافی، میزان تولید نفت از این میادین از اواسط سال 1993 به روزانه 4 میلیون بشکه افزایش می‌یابد.

21 مهر 1381؛ واحدهای مسکونی ایران با همیاری بانک جهانی در برابر زلزله بیمه می‌شود

وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: با کمک و همیاری بانک جهانی و تاسیس شرکت بیمه، واحدهای مسکونی کشور در برابر زلزله بیمه می‌شوند.

علی عبدالعلی‌زاده گفت: اگر شرکت‌های بیمه، خانه‌ها را بیمه و پس از وقوع زلزله خسارت ناشی از زلزله را پرداخت کنند، بخش قابل توجهی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های مردم پس از وقوع زلزله کاسته خواهد شد.

وزیر مسکن و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه پس از انقلاب اسلامی با دولتی کردن برخی فعالیت‌ها و نهادها متضرر شده‌ایم، تصریح کرد: بیمه که در ایران دولتی است، حاضر به ورود به بخش مسکن و بیمه کردن خانه‌ها در برابر سوانح نیست، درحالی‌که در بسیاری کشورها بیمه کردن ساختمان‌ها در مقابل سوانح طبیعی و زلزله امری طبیعی و رایج است.

پرداخت تسهیلات 20 میلیون تومانی بدون سپرده‌گذاری برای خرید مسکن

بانک اقتصاد نوین با اجرای یک طرح ابتکاری بدون سپرده‌گذاری تا 200 میلیون ریال وام برای خرید مسکن پرداخت می‌کند. اخذ این وام ازسوی متقاضی منوط به این است که ارزش مسکن طبق نظر کارشناسی 400 میلیون ریال باشد و عمر ساختمان از 15 سال تجاوز نکند.

ضیاء الملکی، مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در مراسم افتتاح رسمی اولین شعبه استانی بانک اقتصاد نوین در مشهد با اعلام این مطلب گفت:  تا این تاریخ مبلغ 150 میلیارد ریال انواع تسهیلات به‌ویژه در بخش مسکن و صنعت (در آن قسمت که مربوط به سرمایه در گردش موردنیاز متقاضیان بوده) پرداخت شده و با توجه به افزایش تعداد شعب جدید در تهران و استان‌ها که چند واحد راه‌اندازی و واحدهای جدید بانکی دیگر در راه تجهیز و راه‌اندازی هستند، رقم تسهیلات رو به افزایش خواهد بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • اعلام آمار تامین ارز کالاهای اساسی، صنایع و واردات در برابر صادرات از ابتدای سال تاکنون

      اقتصادنیوز: بر اساس بررسی‌ها از ابتدای فروردین سال جاری تا ۲۸ ام مجموعا حدود ۲.۵ میلیارد دلار ارز به گروه‌های مختلف…

    کارگزاری مفید