نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 7 آبان

درخواست معافیت «شل» از تحریم ایران

کدخبر: ۴۵۰۷۲۹
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 7 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
درخواست معافیت «شل» از تحریم ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

خبر بد برای نفت ایران

هفتم آّبان 1381؛ استات اویل نروژ در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری می‌کند

به‌منظور تامین بخشی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری فازهای 6، 7 و 8 پروژه پارس‌جنوبی تسریع در اجرای پروژه، به‌کارگیری تخصصی  و تجربه یک شرکت نفتی معتبر در توسعه این میدان و عملیات بالادستی، همچنین ارتقای دانش فنی و توان مدیریتی، قرارداد مشارکت شرکت‌های پتروپارس ایران و استات اویل نروژ در بخش فراساحل پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی در تهران به امضا رسید.

به موجب این قرارداد که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین قراردادهای همکاری بین یک شرکت ایرانی و یک شرکت تراز اول نفتی جهان در بخش بالادستی صنایع گاز بسته می‌شود، شرکت استات اویل ضمن تقبل مدیریت عملیات بخش فراساحل فازهای 6، 7 و 8 پارس‌جنوبی به میزان چهل درصد (330 میلیون دلار) در این بخش سرمایه‌گذاری خواهد کرد، بخش فراساحلی فازهای 6، 7 و 8 پارس‌ جنوبی شامل سه سکوی سه چاهی، خطوط لوله‌ریزی دریایی، مطالعات مخزن و عملیات حفاری است که اجرای تاسیسات سکوها، خطوط زیردریایی از طریق مناقصه بین‌المللی به شرکت‌های ایرانی «صدرا» و شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس واگذار شده است.

شرکت پتروپارس نیز به‌عنوان پیمانکار اصلی توسعه فازهای 6، 7 و 8 پارس‌جنوبی مدیریت اجرای بخش خشکی پروژه را که شامل یک پالایشگاه عظیم تصفیه گاز، تاسیسات بندری، صادرات میعانات گازی و میعانات گازی است مستقیما به عهده دارد.

بر پایه گزارش روابط عمومی وزارت نفت فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی پس از پایان عملیات اجرایی روزانه 3 میلیارد فوت مکعب گاز از دریا استخراج و 2.8 میلیارد فوت مکعب گاز خشک ترش را برای تزریق به میادین نفتی آغاجاری تولید می‌کند.

سیاست‌های مالی دولت مهم‌ترین چالش اقتصاد

یکی از مهم‌ترین چالش‌های کنونی اقتصاد کشور عمدتا مرتبط با سیاست‌های مالی دولت است و اگر دولت بتواند تعادل و انضباط مالی خود را حفظ کند رشد و ثبات اقتصادی حاصل می‌شود.

دکتر محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی ایران گفت: رشد اقتصادی 4.8 درصدی سال قبل که پیش‌بینی می‌شود امسال به 6 درصد برسد به پایبندی دولت به سیاست‌های مالی و انضباط مالی دولت بستگی داشته و دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با پیش‌بینی اینکه نرخ تورم تا پایان سال‌جاری به 15 درصد برسد، رشد نرخ تورم در 6 ماه اول امسال را معادل 13 درصد اعلام کرد.

رئیس‌کل بانک مرکزی در تشریح وضعیت موازنه پرداخت‌های کشور در 5 ماه امسال گفت: از مجموع بیش از 9.9 میلیارد دلار صادرات کشور، 8 میلیارد و 26 میلیون دلار صادرات نفت و گاز و یک میلیارد و 958 میلیون دلار سایر صادرات بوده که به ترتیب 12.2 درصد کاهش و 4.4 درصد افزایش در مقایسه با 5 ماه سال 1380 داشته‌اند.

وی اضافه کرد: در پنج ماه امسال واردات کل کشور نیز با 16 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 8 میلیارد و 714 میلیون دلار رسید.

وی میزان نقدینگی کشور در پایان 5 ماه امسال را معادل 357 هزار میلیارد ریال دانست که 11.5 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

هفتم آبان 1391؛ درخواست معافیت «شل» از تحریم ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که شرکت هلندی – انگلیسی شل برای پرداخت 1.4 میلیارد دلار بدهی خود به ایران در پی یافتن راهی برای دور زدن تحریم‌هاست و با پیشنهاد صادرات غلات به ایران؛ آمریکا و اروپا را در دوراهی قرار داده است.

منابع آگاه گفتند، شرکت رویال داچ شل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان به دنبال دور زدن تحریم‌ها علیه ایران است تا بتواند از طریق صادرات غلات و در رقابت معاملات تهاتری با ایران توسط شرکت آمریکایی کارگیل، بدهی 1.4 میلیاردی خود به این کشور را تسویه کند.

شل قصد دارد بدهی خود را که به دلیل دیرکرد، هر روز سود آن افزایش می‌یابد به ایران بپردازد اما به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا قادر نیست از طریق معمول حساب خود را با شرکت ملی نفت ایران تسویه کند.

این شرکت امیدوار است بتواند اجازه مقامات آمریکایی، انگلیسی و آلمانی را برای تسویه بدهی خود در قالب صادرات غلات به تهران کسب کند. مقامات این کشورها برای موافقت با صدور کالاهای مرتبط با اهداف بشردوستانه به ایران تحت فشار قرار دارند. مقامات شرکت شل و شرکت کارگیل حاضر به اظهارنظر در این زمینه نشده‌اند. وزارت امور خارجه آمریکا از هر گونه اظهارنظر در این باره خودداری کرد. سخنگوی وزارت خزانه‌داری انگلیس نیز گفت نمی‌تواند درباره مواد خاص اظهارنظر کند، اما افزود: دولت انگلیس به طور کامل از رژیم سرسختانه تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت می‌کند. وزیر اقتصاد آلمان نیز از هر گونه اظهانظر در این خصوص خودداری کرد.

لیست آپارتمان‌های بالای یک میلیارد تومان

روز گذشته بیشترین فایل‌های فروش چند میلیاردی در بازار مسکن به واحدهای مسکونی در «محله فرمانیه» اختصاص داشت. واحدهای لوکس یا سوپرلوکس که تعداد محدودی از آشپزخانه آنها به‌صورت نیمه مبله و از طرف دیگر با حداقل یا حداکثر امکانات تفریحی و رفاهی به بازار عرضه شده بودند. ازسوی دیگر دو پارکینگ سندی حداقل امکاناتی است که در هر یک از این فایل‌های فروشی ازسوی مالک عنوان شده است.

 اگرچه کمترین قیمت برای هر مترمربع از این دسته از واحدهای مسکونی در منطقه شمال تهران حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان و بیشترین قیمت برای هر متر 10 میلیون تومان تعیین شده است، اما برخی از دلالان فروش اظهار کرده‌اند که نرخ‌های پیشنهادی «قیمت اکازیون» است.

نرخ‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در تهران

محله

متراژ

عمر بنا

قیمت هر مترمربع (تومان)

فرمانیه

145

نوساز

8.200.000

فرشته

160

4

6.870.000

یوسف‌آباد مستوفی

170

نوساز

7.050.000

فرمانیه – سنبل

205

-

6.200.000

فرشته – استانبول

205

-

8.700.000

نیاوران - مژده

210

-

5.550.000

محمودیه – خ ب

215

-

6.270.000

کامرانیه

230

نوساز

7.430.000

اقدسیه

250

-

6.000.000

سعادت‌آباد

300

-

7.000.000

 

دستگیری اخلالگران بازار ارز

معاون اول قوه قضائیه از عزم راسخ دستگاه قضا برای مبارزه با دلالان بازار سکه و ارز خبر داد.

ابراهیم رئیسی با بیان این مطلب اظهار کرد: در نخستین طرح مبارزه با دلالان ارز 20 نفر از افرادی که باعث به هم زدن نظام اقتصادی کشور شدند به‌وسیله دستگاه‌های امنیتی دستگیر و به دستگاه قضا تحویل داده شدند. تا برخورد لازم با این افراد صورت پذیرد. وی در ادامه با بیان اینکه در دومین طرح مبارزه با دلالان ارز تعداد 50 نفر دستگیر و تحویل قوه قضائیه شدند، افزود: افرادی که توسط دستگاه‌های امنیتی دستگیر می‌شوند، برای تکمیل پرونده و اقدامات لازم تحویل قوه قضائیه می‌شوند.

جمشید بسم‌الله کیست؟

سایت الف وابسته به احمد توکلی، نماینده تهران در مجلس نوشت: «جمشید بسم‌الله» یکی از خیل دلالانی است که در پاساژ افشار در خیابان منوچهری با خرید و فروش کاغذهای رنگینی به نام ارز کاسبی می‌کنند که پس از دستگیری بهتر است گفته شود کاسبی می‌کرد. نام اصلی او جمشید «الف» است و در بین رفقا به خاطر تیکه کلامی که در آغاز هر معامله به کار می‌برد به «جمشید بسم‌الله» معروف شده، جمشید در این بازار تنها نیست. او و پنج برادرش داود، مجید، مسعود، داریوش و حمید در کار سکه و ارز هستند.

سایت الف ادامه داد: این برادران تا قبل از اوج‌گیری قیمت‌ها چندان در بازار سرشناس نبودند، اما در یک سالی که قیمت ارز در بازار هر روز قد کشیده انگار دری به تخته خورد و جمشید و برادرانش توانستند از جمع خرده‌پاها قد بکشند، معاملات چند ده هزار دلاری سال‌های قبل در همین دوره تا روزی یکی، دو میلیون دلار رسید؛ آن هم زمانی که صرافی‌ها برای سفارش مشتری تا یکصد هزار دلاری به هم رو می‌انداختند، برادران «الف» ارز فراهم می‌کردند و البته مشکل‌گشای هم‌صنفی‌ها هم بودند. هرچند خودشان می‌گفتند ما برادرها پشت هم را داریم برای همین دست‌خالی نمی‌مانیم، اما شایعه‌ای در بازار می‌چرخید که رابطه‌ای که برادران «الف» با برخی از بانک‌ها داشتند، همیشه دستشان را پر نگه می‌دارد، حتی زمانی که صرافی‌های رسمی کم می‌آوردند، این شش برادر دستشان خالی نمی‌ماند.

سایت توکلی افزود: اما به هر شکل آنقدر درشت نبودند که در بازار سرشناس شوند، هرچند در صرافی‌های پاساژ افشار نامشان ناآشنا هم نبود، کسی چندان توجه نکرد  چون خیلی از دلال‌های بازار چند روزی برای بازجویی رفتند و برگشتند؛ اما زمانی که معاون اول رئیس‌جمهور از «جمشید بسم‌الله» به‌عنوان تعیین‌کننده قیمت ارز اسم برد، همه با این اسم مستعار آشنا شدند و آشناهای قدیمی متعجب. به هر شکل در جریان رسیدگی به پرونده‌هایی از این دست متهمان زیادی مورد بازجویی قرار می‌گیرند و تا اثبات جرم البته نمی‌توان از آنها به‌عنوان مجرم نام برد، اما سوال اینجاست که شش برادری که متوسط معاملاتشان در روز به زحمت از مرز یک میلیون دلار عبور می‌کرده، چطور بازار را به هم ریخته‌اند؟ آن هم در شرایطی که برخی از صرافی‌ها معاملات زیر چند میلیون دلار را اصلا قبول نمی‌کنند.

«الف» درنهایت نوشت، باید دید درنهایت فارغ از طرح موضوع صورت گرفته توسط محمدرضا رحیمی، معاول اول رئیس‌جمهور در جریان رسیدگی به پرونده متهمین به اخلال در بازار ارز چه پیش خواهد آمد، آیا واقعا با این حجم معامله صرافان بازار از برادران «الف» سراغ دارند این برادران به‌عنوان متهمان اصلی این پرونده معرفی شوند؟ آیا ممکن است مانند پرونده سه هزار میلیارد تومانی در این پرونده هم سروکله تعدادی از بانکی‌ها پیدا شود یا فهرست دستگیرشدگان به اسامی صرافان بزار ارز ختم خواهد شد.

عرضه ارز تقویت شود

 با گذشت یک ماه از آغاز به‌کار مرکز مبادلات ارزی، سخنگوی این مرکز از تامین‌کنندگان ارز درخواست کرده که «سهم خود را پرداخت کنند». صمد کریمی اعلام کرده است که هم‌اکنون این مرکز قرار است توسط چند مرجع تامین شود ازجمله صندوق توسعه ملی، پتروشیمی‌ها و شرکت نفت که باید ارز حاصل از صادرات را به این مرکز بیاورند.

اشاره سخنگوی مرکز مبادلات ارزی به بند 27 قانون بودجه سال 91 است که براساس آن کلیه وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی ازجمله شرکت‌های تابعه وزارت نفت و صندوق توسعه ملی موظف‌اند هر نوع تبدیل ارز خود به ریال را از طریق و با هماهنگی بانک مرکزی صورت دهند.

در فاز اول این مرکز قرار بود که منابع شرکت ملی نفت مورد استفاده قرار گیرد و در فازهای بعدی باید منابع جدیدی از طریق ارز صادراتی تامین می‌شد.

آقای کریمی به این موضوع اشاره کرد که با ورود عرضه صندوق توسعه ملی، پتروشیمی و عرضه حاصل از صادرات غیرنفتی به مرکز مبادلات ارزی کشور، جانب عرضه در بازار تقویت شده و منجر به افزایش درجه پوشش تقاضاها در کشور خواهد شد.

کریمی بروز برخی مشکلات در تخصیص ارز به واردکنندگان را ناشی از همین موضوع دانست و اظهار امیدواری کرد که با رفع مشکل در تامین منابع واردکنندگان نیز بتوانند به طور لازم و کافی ارز خود را دریافت کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید