نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 12آبان

خرید و توزیع برنج داخلی آزاد شد

کدخبر: ۴۵۱۸۷۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 12 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
خرید و توزیع برنج داخلی آزاد شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

12 آبان 1361؛ خرید و توزیع برنج داخلی آزاد شد

براساس طرح جدیدی که در هیات دولت به تصویب رسیده است، خرید و توزیع برنج داخلی با نظارت دولت آزاد شد.

حبیب‌الله شفیق، مدیرعامل شرکت گسترش خدمات بازرگانی در زمینه وضعیت برنج در گذشته گفت: در گذشته از برنج داخلی استفاده می‌شد، یعنی همانقدر که برنج در سال تولید داشتیم، همانقدر نیز مصرف می‌کردیم تا اینکه به علت زیاد شدن جمعیت و همچنین کم شدن سایر مواد پروتئینی، مصرف برنج رو به افزایش گذاشت و دولت مجبور شد برنج خارجی وارد کند تا جوابگوی کسری‌ها باشد. در نتیجه برنجی که تولید می‌شد و برنجی که وارد می‌شد تکافوی نیازهای جامعه را می‌داد ولی به علت شروع جنگ و اینکه دولت باید روی مواد ضروری و مواد غذایی کنترل داشته باشد تا مبادا خدای نخواسته توسط ضدانقلاب و یا بعضی بی‌توجهی‌ها کمبودی در مواد غذایی از جمله برنج به‌وجود نیاید، تصمیم گرفت کنترلی روی برنج داخلی داشته باشد. طرح چنین بود که دولت برنج داخلی را خودش بخرد و طبق آیین‌نامه‌ای که تنظیم شده در سرتاسر کشور توزیع کند.

این طرح آن‌طور که باید و شاید موفقیت نداشت و باعث شد دولت آن مقدار پیش‌بینی شده را موفق به خرید نشود و از طرف دیگر برنج جنبه قاچاق پیدا کند و کسانی که نه تعهد اسلامی دارند و نه تعهد ملی، دست به کار قاچاق بزنند و برنج به قیمت گران در اختیار مردم قرار گیرد. شنیده شد که در بعضی جاها برنج از کیلویی 35 تا 45 تومان به فروش می‌رسد که این سود و بهره را نه کشاورز و نه تولید برده‌اند و نه کسبه متعهد، بلکه قاچاقچی برده است و حتی دولت مجبور شد تعدادی مقداری برنج بیشتر وارد کند تا جلوی گران شدن قیمت را بگیرد.

پس از گذشت مدتی دولت با تجدیدنظری که در این رابطه انجام داد، طرحی مورد تصویب قرار گرفت که در آن پیش‌بینی شده بود به بخش خصوصی اجازه داده شود برای خرید برنج سال 1360 اقدام به خرید کند با این شرط که 50 درصد برنج خریداری‌شده را تحویل دولت یعنی شرکت سهامی گسترش بدهد و 50 درصد دیگر را با نرخ تعیین‌شده ازسوی دولت، خودش به بازار عرضه کنند.

این طرح در مدت کوتاهی عمل شد چون نتیجه نسبتا موفق بود و مدت این طرح از روزی که تصویب شده بود سه ماه در نظر گرفته شده بود و باید برای آینده پیش‌بینی می‌شد.

دولت دوباره طرح برنج را بررسی کرد به این نتیجه رسید که برنجی که از خارج وارد می‌شود، در اختیار دولت باشد و طبق روال گذشته در تهران و سایر شهرستان‌ها توزیع شود و برنج داخلی نیز هم توسط دولت هم توسط بخش خصوصی خریداری و تحت‌نظارت دولت آزاد به فروش برسد که این کار عمل شده و الان مدت 40 روز از تصویب این طرح می‌گذرد نسبتا موفق بوده است و بخش خصوصی همکاری لازم را داشتند و شرکت گسترش کنترل را بر میزان خرید و حمل برنج به استان‌ها و شهرستان‌ها و همچنین به تهران را دارد.

همچنین سقف قیمت برنج هم از طریق کمیته‌هایی که در شمال توسط معتمدین محل زیر نظر فرمانداری‌ها و ائمه جمعه تشکیل شده، نظارت می‌شود.

مدیرعامل شرکت گسترش خدمات بازرگانی در مورد سقف قیمتی که برای برنج داخلی تعیین شده است، گفت: قیمت برنج داخلی به علت تفاوت نوع جنس طبقه‌بندی و نرخ‌گذاری شده است.

بهترین نوع برنج حداکثر 24 تومان است و آمل 2 و آمل 3 را الان در خیابان‌ها کیلویی 185 ریال می‌فروشند. شفیق در مورد قیمت برنج وارداتی یادآور شد: قیمت یک نوع برنج وارداتی کیلویی 8 تومان و نوع دیگرش کیلویی 9 تومان است.

12 آبان 1371؛ نفت قزاقستان از طریق ایران و ترکیه صادر می‌شود

تلویزیون مسکو گفت: با ساخت یک خط لوله 2200 کیلومتری قزاقستان نفت خود را از طریق خلیج اسکندرون ترکیه به کشورهای دیگر صادر می‌کند.

به گفته این تلویزیون و براساس خبر منتشره در روزنامه «حریت» چاپ آنکارا این خط لوله با عبور از ایران وارد ترکیه می‌شود و با عبور از شهر «وان» ترکیه به دریای مدیترانه می‌رسد. براساس قراردادی که بین نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان و سلیمان دمیرل نخست‌وزیر ترکیه امضا شده است این خطوط با هزینه 20 تا 30 میلیارد دلار ظرف دو سال ساخته خواهد شد.

12 آبان 1381؛ جمهوری آذربایجان چاه نفتی جدید در خزر حفر می‌کند

خبرگزاری غیردولتی «آذرپرس» گزارش داد: کنسرسیوم شرکت‌های نفتی خارجی فعال در حوزه دریایی «چراغ» جمهوری آذربایجان، حفر هجدهمین چاه نفتی در این حوزه را آغا زکرد.

این خبرگزاری به نقل از شرکت ملی نفت جمهوری آذربایجان، عمق این چاه را 6700 متر اعلام کرد و افزود: کنسرسیوم شرکت‌های نفتی خارجی براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته طی سال‌ آینده میلادی 7 حلقه چاه نفتی دیگر را در حوزه دریایی «چراغ» حفر کند. براساس گزارش آذرپرس، کنسرسیوم یادشده همچنین قصد دارد در سال‌جاری میلادی متوسط تولید روزانه نفت در حوزه «چراغ» را به 130 هزار بشکه برساند.

حوزه نفتی چراغ در 120 کیلومتری شرق باکو در دریای خزر واقع است.

کنسرسیوم یادشده که یک شرکت و پیمانکار آن است از سال 1997 تاکنون بیش از 22 میلیون تن نفت از حوزه چراغ استخراج کرده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید