نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 9آبان

مرکز تجارت آمریکا در ایران تاسیس می‌شود

کدخبر: ۴۵۱۱۵۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 9 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
مرکز تجارت آمریکا در ایران تاسیس می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم آّبان 1351؛ تعداد سدهای ایران به 12 عدد می‌رسد

با آغاز بهره‌بردازی از سد داریوش که در آبان‌ماه جاری صورت خواهد گرفت سطح اراضی زیر کشت با استفاده از آب سدهای کشور به 850 هزار هکتار افزایش می‌یابد. طی برنامه‌های عمرانی سوم و چهارم اعتبارات قابل‌توجهی به طرح‌های آبیاری و سدسازی اختصاص یافت و با استفاده از این اعتبارات هم‌اکنون 12 سد کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور ساخته شده است.

هزینه احداث سد داریوش حدود سه میلیارد ریال بوده که این هزینه کلا از اعتبارات عمرانی کشور تامین شده و از منابع خارجی کمک گرفته نشده است.

سد داریوش کبیری علاوه‌بر تولید 10 هزار کیلووات برق، 80 هزار هکتار اراضی زیر سد را مشروب می‌سازد و آب آشامیدنی شهر شیراز را نیز تامین خواهد کرد.

مرکز تجارت آمریکا در ایران تاسیس می‌شود

ژوزف فارلند، سفیر ایالات‌متحده آمریکا در تهران از تصمیم آمریکا به تاسیس یک مرکز تجاری برای توسعه تجارت میان دو کشور و سایر فعالیت‌های اقتصادی مربوط و وابسته به این تجارت پرده برداشت و اعلام کرد: مرکز مورد بحث تا حداکثر دی‌ماه سال آینده در تهران آغاز به فعالیت خواهد کرد.

سفیر آمریکا که به‌تازگی از ماموریت چند هفتگی مشورتی به واشنگتن به تهران مراجع کرده، تصمیم به تاسیس مرکز تجاری ایالات‌متحده را ناشی از گسترش روزافزون حجم تجارت و امکانات و همکاری‌های اقتصادی و «درونمای درخشان» اقتصادی ایران دانست و گفت: گسترش تجارت و همکاری‌های اقتصادی با ایران موضوعی است که واشنگتن برای آن اهمیت زیادی قائل است.

سفیر آمریکا در سخنان خود در یک جلسه ناهار مطبوعاتی که به دعوت «دیوید دوبویز»، رئیس اداره اطلاعات سفارت آمریکا ترتیب یافته بود، اظهار عقیده کرد که گشایش مرکز تجارت آمریکا نشانه سطح جدید علاقه‌مندی واشنگتن به توسعه تجارت با ایران است. وی گفت: ایجاد نمایشگاه‌ها، برگزاری سمینارهای فنی و کنفرانس‌های بازرگانی نیز از جمله فعالیت‌های این مرکز خواهد بود.

نهم آبان 1361؛ لایحه حدود فعالیت‌های بخش خصوصی تصویب شد

میرحسین موسوی، نخست‌وزیر پس از پایان جلسه هیات دولت اعلام کرد: در مورد قانون فعالیت‌های بخش خصوصی، شورای اقتصاد حدود 8 ماه کار کرده و این زحمات بحمدالله به نتیجه رسید و بعد از بحث‌های زیادی که مخصوصا در چند جلسه اخیر به عمل آمد و نمایندگان امام امت نیز حضور داشتند و مسائل بررسی شد و شورای عالی اقتصاد این مساله را تصویب کرد و امروز به هیات دولت برده شد و در جلسه دولت نیز به تصویب رسید و به زودی به مجلس تقدیم خواهد شد.

این قانون دقیقا براساس موازین اسلامی تهیه شده و حدود فعالیت‌های بخش خصوصی را معین می‌کند. تصوری که ما داریم این است که براساس  این فعالیت سرمایه‌ها بیشتر به طرف تولید جذب خواهد شد و اصولا شکل و قیافه اقتصادی ما شباهتی به قبل نخواهد داشت و به این موضوع اضافه کنم که در شورای‌عالی اقتصاد، بخش تعاونی و بخش دولتی نیز به‌دنبال این لایحه مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم تا آخر سال این دو بخش نیز کارش به پایان رسیده و تصویب شده و به مجلس تقدیم شود.

تصویب این لایحه و تقدیم آن به مجلس سیاست مشخص دولت را نشان می‌دهد و موقعیتی برای سرمایه‌گذاری می‌تواند به‌وجود آورد و به کلیه ابهامات پایان خواهد داد و به همین خاطر ما فکر می‌کنیم در رشد و شکوفایی اقتصاد ما انشاء‌الله اثر خوبی خواهد داشت.

ما تصمیم گرفته‌ایم در صورت امکان با برادران مجلس شورای اسلامی صحبت کرده و از اصل 85 قانون اساسی استفاده کرده و این لایحه را سریع‌تر به مرحله اجرا درآوریم.

نهم آبان 1371؛ صدور پیاز و سیب‌زمینی آزاد اعلام شد

روابط عمومی وزارت بازرگانی اعلام کرد: براساس بخشنامه اداره‌کل مقررات صادرات و واردات این وزارتخانه به گمرک ایران صدور سیب‌زمینی، پیاز، اغال و غوزه پنبه، زیرجین، جلوجین و لینز پنبه بدون مجوز این اداره‌کل و وزارت کشاورزی و با رعایت سایر مقررات بلامانع است.

براساس این بخشنامه صدور پیاز و سیب‌زمینی تا پایان آذر امسال آزاد است.

نهم آبان 1381؛ تجار ایرانی برای صدور کالا به جمهوری آذربایجان وام دریافت می‌کنند

«فاضل محمداف» وزیر مالیات جمهوری آذربایجان و علی صوفی وزیر تعاون ایران در باکو امضای اسناد تسهیلات مالیاتی میان دو کشور را ضروری دانستند.

وزیر مالیات جمهوری آذربایجان از امضا نشدن قرارداد لغو مالیات مضاعف میان دو کشور اظهار تاسف کرد و گفت: جمهوری آذربایجان قراردادهای مشابهی با سایر کشورها که گردش تجاری ناچیز دارند، امضا کرده است.

محمد اف با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری نهادهای مالیاتی دو کشور، امضای قرارداد مبادله اطلاعات میان آنها را لازم دانست.

وی افزود: نهادهای مالیاتی دو کشور باید در مقابل خودداری از پرداخت مالیات با یکدیگر همکاری کنند.

محمد اف فعالیت بیش از 100 شرکت ایرانی در جمهوری آذربایجان را مورد اشاره قرار دارد و گفت: یک گروه ویژه در سفارت ایران در باکو باید حل سریع مشکلات مالیاتی بازرگانان و شرکت‌های ایرانی فعال در این کشور را پیگیری کند.

وی افزود: ایران یکی از نخستین کشورهایی است که بلافاصله بعد از استقلال جمهوری آذربایجان، روابط بازرگانی با این کشور برقرار کرد و ما ارزش زیادی برای گسترش مناسبات اقتصادی با ایران قائل هستیم.

علی صوفی، وزیر تعاون همچنین در این دیدار با بیان اینکه رئیس‌جمهوری ایران همواره گسترش مناسبات میان دو کشور را توصیه می‌کند، حل سریع مشکلات موجود را ضروری دانست.

وی بر گرفتن مالیات عادلانه ازسوی دو کشور تاکید کرد و افزود:

وی همچنین از آمادگی ایران برای تخصیص وام به تجار ایرانی که کالا به جمهوری آذربایجان صادر می‌کنند خبر داد و اضافه کرد: در زمان حاضر 40 میلیون دلار اعتبار نیز برای پروژه‌های جمهوری آذربایجان مشخص شده است.

وی آمادگی ایران برای تامین مالی 85 درصد آزادراه باکو-آستارا را یادآور شد و گفت: این جاده در مسیر بین‌المللی شمال-جنوب موثر خواهد بود.

فعالیت شبکه «گلدکوئیست» غیرقانونی است

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی اطلاعیه‌ای فعالیت موسسه گلدکوئیست را غیرقانونی اعلام کرد. متن اطلاعیه به این شرح است: اخیرا مشاهده شده است موسسه‌ای با نام شبکه «گلدکوئیست» اقدام به فعالیت و معاملات ارزی نموده و با ترغیب و تشویق مردم مبنی‌بر انجام سرمایه‌گذاری مطمئن و سودآوری با دریافت حق عضویت ارزی، مبالغ دریافت شده از متقاضیان را در حساب خود متمرکز می‌کند.

نظر به اینکه این شبکه فاقد هرگونه مجوز قانونی از مراجع ذیصلاح و نیز بدون جا و مکان مشخص است و متقاضیان هم هیچ‌گونه تضمینی حتی به دریافت معادل اصل وجوه پرداختی خود از شبکه مزبور ندارد، لذا به کلیه هموطنان گرامی توصیه می‌شود از انجام هرگونه معامله با شبکه موصوف و دیگر موسسات غیرمجاز به منظور مصون ماندن از خسارت‌های احتمالی پرهیز کنند.

جنرال موتورز خط تولید خودرو در روسیه احداث می‌کند

کمپانی جنرال موتورز احتمالا تولید مدل دیگری از خودروهای خود در روسیه را آغاز خواهد کرد.

کمپانی جنرال موتورز در اوایل سال آینده میلادی درباره تولید مدل دیگری از خودروهای خود در کارخانه خودروسازی شرکت سرمایه‌گذاری مشترک «آفتوواس» روسیه تصمیم خواهد گرفت. مدیرکل جنرال موتورز در گفتگوی با خبرنگاران گفت: اولویت بعدی ما در همکاری با شرکت «آفتوواس» روسیه تولید مشترک یک مدل دیگر خودرو است که البته هنوز به تصویب نرسیده است، اما در فصل اول سال آینده میلادی در این باره تصمیم‌گیری خواهد شد. شرکت‌های جنرال موتورز «آفتوواس» روسیه در اواخر ماه سپتامبر سال‌جاری یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با سرمایه 332 میلیون دلار برای تولید خودرو اسپورت چیوی – نیوا به‌وجود آوردند. این شرکت که «جی‌ام.آفتوواس» نام دارد و در منطقه تاگلیاتی واقع در سواحل رود ولگای مرکزی روسیه مستقر است، امسال 450 دستگاه و در سال آینده مسیحی 35 هزار دستگاه خدرو تولید خواهد کرد. ظرفیت نصب‌شده این کارخانه 750 هزار دستگاه خودرو در سال است. آقای مک کورماک توضیحات بیشتری در مورد مدل دوم نداد، اما هر دو شرکت پیش از اعلام کرده بودند این خودرو ممکن است مدل دیگری از خودروی اپل-استراتی3000 باشد.

جنرال موتورز همچنین در حال مذاکره با «آفتوواس» درباره امکان تاسیس یک کارخانه سازنده موتور خودرو در منطقه تاگلیاتی روسیه است.

نهم آبان 1391؛ 10 میلیارد دلار ارز صادراتی در راه بازار

سلسه جلسات بین صادرکنندگان و دولت به‌منظور بررسی نحوه اختصاص ارز حاصل از صادرات به واردات که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، عصر روز یکشنبه به پایان رسید و توافقاتی مبنی بر عرضه 10 تا 12 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در چرخه واردات، میان دولت و بخش خصوصی حاصل شد.

آن‌طور که اعضای کنفدراسیون صادرات ایران به «دنیای اقتصاد» می‌گویند، قرار شده صادرکنندگان با توافق واردکنندگان، ارز صادراتی خود را در چرخه واردات، عرضه کنند. به گفته صادرکنندگان، عرضه این حجم عظیم ارزی در چرخه واردات که با احتساب خدمات فنی و مهندسی به 15 تا 18 میلیارد دلار و بدون احتساب خدمات فنی مهندسی به 10 تا 12 میلیارد دلار می‌رسد، قطعا در کاهش و ثبات نسبی نرخ ارز تاثیرگذار خواهد بود.

کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت و دبیر کارگروه توسعه صادرات می‌گوید: توافق بر سر توزیع ارز حاصل صادرات در مرکز مبادلات ارزی نهایی شده است و بر این اساس باید صادرکنندگان از این پس در اتاق مبادلات مشارکت کنند.

وی افزود: به زودی مقدمات حضور صادرکنندگان در مرکز مبادلات فراهم می‌شود. به این ترتیب ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی، پس از 14.5 درصد ارز حاصل از صادرات که در اختیار وزارت نفت قرار دارد، بخشی از ارز حاصل از صادرات پتروشیمی و منابع ارز موجود در صندوق توسعه ملی، چهارمین منبع تامین هزینه واردات خواهد بود.

تغییر رئیس‌کل بانک مرکزی ضروری است

نایب رئیس مجلس با تاکید بر ضرورت تغییر رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی گفت: زمانی که می‌گفتیم رئیس کل بانک مرکزی را تغییر ندهیم، گوش نمی‌کردند. الان هم که می‌گویم بهمنی را تغییر دهید باز گوش نمی‌دهند.

محمدرضا باهنر با بیان اینکه شخص رئیس‌کل فعلی بانک مرکزی متدین، صادق و خوب است، تصریح کرد: ولی بانک مرکزی به آدم مقتدرتری نیازمند است تا اوضاع را بهتر کند. وی در بیان تغییر برخی مسوولان اجرایی از جمله استاندارد که از چندی پیش و در آستانه انتخابات یازدهم دوره ریاست‌جمهوری آغاز شده است، اظهار کرد: متاسفانه یکی از ایرادات مهم دولت‌های نهم و دهم تغییرات مستمر مسوولان است، چراکه این کار هزینه جدی به نظام تحمیل می‌کند.

وی افزود: این دولت تنها دولتی است که سه بار رئیس‌کل بانک مرکزی را تغییر داده است و حتی دیدیم تغییرات وزرا به چه صورت بود؛ به‌طوری‌که در دولت قبلی اگر یک وزیر دیگر جابه‌جا می‌شد، دولت از رسمیت می‌افتاد.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه این تغییرات، تغییرات بی‌خودی است، اظهار کرد: معتقدم اگر می‌خواهیم کسی را تغییر دهیم باید مطمئن باشیم که نفر بعدی حداقل 20 درصد نسبت به شخص فعلی کارآمدتر است. وی افزود: اگر شخصی را جایگزین مسوولی کنیم که در یک مرتبه از مدیریت قرار دارند، ضرر کرده‌ایم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید