نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 13 آبان

احمدجنتی: نمی‌توان انتظار معجزه داشت

کدخبر: ۴۵۲۱۱۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 13 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
احمدجنتی: نمی‌توان انتظار معجزه داشت

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

13 آبان 1351؛ افتتاح عظیم‌ترین اسکله بارگیری نفت

جزیره چهارم خارک که جزیره پولادین نام گرفته و رسما به نام جزیره «آذرپاد» نام‌گذاری شده، امروز در حضور شاهنشاه افتتاح شد.

این جزیره که یکی از مدرن‌ترین اسکله‌های بارگیری نفت در جهان محسوب می‌شود و قادر است بزرگ‌ترین نفت‌کش را دربر گیرد، در هر 24 ساعت 800 هزار تن در دو کشتی 300 و 500 هزار تنی بارگیری کند.

بندر خارک از امروز بزرگ‌ترین بندر نفتی و مدرن‌ترین آن محسوب می‌شود و همچنین میزان نفتی که از این بندر بارگیری می‌شود در جهان بی‌سابقه است.

در محل مراسم ابتدا دکتر اقبال، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت خوشامد گفت و اظهار کرد: افتخار دارد نزول اجلال موکب مبارک قائد عظیم‌الشان شاهنشاه آریامهر را به جزیره خارک ازسوی همه کارکنان صنعت نفت ایران خیرمقدم عرض نماید.

در اجرای اوامر عالیه شاهنشاه آریامهر مبنی‌بر گسترش هرچه بیشتر صنعت نفت ایران، امروز یکی از مدرن‌ترین و مجهزترین تاسیسات صدور نفت جهان در پیشگاه ملوکانه گشایش می‌یابد.

این هماهنگی و همگامی صنعت نفت ایران با پیشرفت سریع تکنولوژی تنها در پرتو هدایت و ارشاد آن رهبر عالیقدر حاصل گردیده و امید است نیات عالیه همایونی که فرموده‌اند شرکت ملی نفت ایران باید در طراز بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان قرار گیرد در آینده‌ای نزدیک تحقق یابد.

در سال 1957 اولین اسکله‌های بارگیری نفت برای پهلو گرفتن نفتکش‌هایی به گنجایش حداکثر 100 هزار تن طرح‌ریزی شد و تا سال 1966 با توسعه و تکمیل این وسائل و تاسیسات کشتی‌هایی به ظرفیت حداکثر 250 هزار تن قادر به پهلوگیری و بارگیری شدند.

امروزه این جزیره پولادین که پدیده غرورآمیز و مکمل تاسیسات وسیع بارگیری موجود در این مرکز است و طی مدت 18 ماه به هزینه تقریبی 15 میلیون لیره استرلینگ ساخته و تکمیل شده قادر است نفتکش‌‌هایی به ظرفیت 500 هزار تن نفت را پهلو دده و بارگیری کند.

ورود سیمان آزاد شد

وزارت اقتصاد به‌منظور فراهم کردن ذخیره کافی سیمان برای فعالیت‌های ساختمانی کشور واردات سیمان را آزاد اعلام کرد و به بانک مرکزی اطلاع داد که ثبت سفارش سیمان مشمول تعرفه گمرکی ردیف 192 است.

به این ترتیب واردکنندگان می‌توانند در هر مورد بدون مراجعه به وزارت اقتصاد مستقیما از طریق بانک‌های مجاز اقدام به ثبت‌سفارش و وارد کردن سیمان بکنند.

خبرنگار اطلاعات اضافه می‌کند که در ماه‌های گذشته به علت افزایش مصرف سیمان و سودجویی برخی از فروشندگان، قیمت سیمان از کیسه‌ای 75 ریال حتی به دو برابر قیمت نیز رسید.

در حال حاضر قیمت سیمان در بازار آزاد تهران حدود کیسه‌ای 90 ریال است، ولی کمبود سیمان در نواحی جنوبی و برخی نقاط دیگر کشور هنوز به چشم می‌خورد و قیمت‌ها بالا است.

خبرنگار اطلاعات اظهار می‌کند که مهم‌ترین علت اتخاذ تصمیم برای آزادی ورود سیمان، پیش‌بینی افزایش مصرف سیمان در سال آینده می‌باشد. باید توجه داشت که سال 1352 اولین سال اجرای برنامه پنجم عمرانی است و فعالیت‌های عمرانی جدید وسیعی در سطح کشور آغاز خواهد شد و مجموع این عوامل و به‌خصوص برنامه‌های وسیع آپارتمان‌سازی و خانه‌سازی مسلما بازار گرم سیمان را گرم‌تر خواهد کرد و به همین جهت لازم بود از هم‌اکنون اقدامات لازم برای پیشگیری از گرانی قیمت سیمان صورت گیرد.

13 آبان 1371؛  جنتی: در شرایط پس از جنگ نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

احمد جنتی، عضو و سخنگوی شورای نگهبان و نماینده مقام معظم رهبری در امور بوسنی هرزگوین در گفت‌و‌گو با ایرنا در پاسخ به این سوال که درباره موفقیت‌های دولت هاشمی را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: دولت جناب آقای هاشمی دوران بسیار سختی را می‌گذراند. دوران پس از هشت سال جنگ، دوران توطئه دشمن وحشت‌زده از اسلام، دوران تجربه اقتصادی و دوران بازسازی در این شرایط نمی‌توان انتظار هیچ معجزه‌ای را داشت که دین و دنیای مردم را تامین کند. البته به‌دلیل کمی تجارب در این نظام نوپا نارسایی‌های فراوانی داریم که باید آرام‌آرام برطرف شود.

دولت آقای هاشمی به‌رغم نامرادی‌ها، از موفقیت نسبی برخوردار بوده است و هر کس جای ایشان بود، تا این حد هم موفق نمی‌شد.

البته موفقیت نسبی معنایش این نیست که خیلی کارها را می‌توانستند انجام دهند و ندادند، بلکه مشکلات و موانعی بر سر راهشن بوده است که اگر نبود، موفقیت بیشتری به‌دست می‌آمد. ولی به‌نظر می‌رسد که در وضع موجود هم امکان موفقیت زیادتری وجود دارد.

من فکر می‌کنم از افرادی که آشنایی بیشتری به مسائل اقتصادی دارند، می‌توانستیم استفاده کنیم و مشاوران و کسانی را که تجاربی در مسائل اقتصادی دارند به‌کار بگیریم تا مجموعه نظرهای آنان بتواند راهگشای حل مسائل و مشارکت باشد.

ما مغزهای متفکر و اندیشمند هم در بخش خصوصی و هم در میان مسوولانی که مسوولیت اقتصادی ندارند، ولی با مسائل اقتصادی آشنا هستند، فراوان داریم که اگر از آنان دعوت می‌شد، شاید موفقیت بیشتری هم به‌دست می‌آمد.

13 آبان 1381؛ ایران در احداث جاده باکو-آستارا مشارکت فعال خواهد داشت

علی صوفی، وزیر تعاون و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان در دیدار با رئیس مجلس جمهوری آذربایجان در باکو گفت: مشارکت فعال و موثر در احداث جاده «باکو-آستارا» ازسوی ایران نمونه بارز علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران به تحکیم روابط با جمهوری آذربایجان است.

وی تحکیم روابط بین پارلمانی را در گسترش مناسبات دو کشور مثبت ارزیابی کرد و نسبت به گشایش هرچه سریع‌تر کنسولگری آذربایجان در تبریز اظهار امیدواری کرد.

صوفی با اشاره به درگیری‌های مرزی جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان گفت: ایران همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان در نهادهای بین‌المللی حمایت کرده و به آوارگان آذری نیز کمک کرده است ولی این حمایت به معنی قطع روابط با سایر کشورها نیست.

علی عسگراف، رئیس مجلس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار تصریح کرد: مناسبات جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان در نتیجه تلاش گروه‌های دولتی فعال در مجالس دو کشور تحکیم بیشتری پیدا کرده است.

وی افزود: به‌رغم فعالیت کنسولگری ایران در نخجوان، کنسولگری جمهوری آذربایجان در تبریز هنوز افتتاح نشده است. رئیس مجلس آذربایجان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اشغال 20 درصد از اراضی کشورش ازسوی ارمنستان، خواستار حمایت ایران از این کشور شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید