نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 11 آبان

برنامه پنجم در تخت جمشید بررسی می‌شود

کدخبر: ۴۵۱۶۰۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 6 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
برنامه پنجم در تخت جمشید بررسی می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

11 آبان 1351؛ برنامه پنجم در تخت جمشید بررسی می‌شود

خداداد فرمانفرمائیان، مدیرعامل سازمان برنامه در راس هیاتی از مقامات و کارشناسان برجسته اجرایی و برنامه‌ریزی سازمان برنامه، رهسپار شیراز شد تا مقدمات تشکیل جلسات بررسی نهایی برنامه عمرانی کشور را در تخت جمشید فراهم سازد.

در این هیات روسای کمیته‌های عمران شهر و روستا، کشاورزی و دامپروری، آب و برق، ارتباطات، مخابرات، صنایع و معادن، نیروی انسانی، فرهنگ و هنر، صنعت و توریسم، سوخت و نیرو، بهداشت و خدمات اجتماعی، عمران ناحیه‌ای و معاونین سازمان برنامه شرکت دارند و بلافاصله پس از ورود به تخت جمشید آغاز به کار کرد.

جلسات بررسی نهایی برنامه پنجم که در پیشگاه شاهنشاه آریامهر گشایش می‌یابد، احتمالا یک هفته به طول خواهد انجامید و در طول تشکیل این جلسات علاوه‌بر رسیدگی نهایی به طرح‌ها و اعتبارات پیش‌بینی‌شده کمیته‌های فرعی با شرکت کارشناسان برنامه‌ریز و مقامات عالی‌رتبه اجرایی و سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی تشکیل می شود و هر یک از طرح‌های عمرانی در این کمیسیون‌ها ابتدا بررسی شده و پس از تایید به جلسات رسیدگی نهایی تسلیم خواهد شد.

شاهنشاه آریامهر در تمام مدتی که جلسات بررسی برنامه پنجم جریان دارد در شیراز اقامت خواهند فرمود و مقامات و کارشناسان برنامه‌ریزی را نسبت به تعیین هدف‌ها و خط‌مشی هر یک از بخش‌های اقتصادی، صنعتی و اجتماعی راهنمایی و ارشاد می‌فرمایند.

طرح مترو تهران مورد مطالعه قرار می‌گیرد

طرح متروی تهران که گزارش آن توسط کارشناسان فرانسوی تسلیم شهرداری پایتخت شده است، مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

امروز یک مقام مطلع در شهرداری تهران اعلام کرد: برای بهبود وضعیت ترافیک، طرح‌های متعددی در دست بررسی است. اولین قدم در این راه ایجاد پارکینگ‌های چندطبقه زیرزمین ورودی زمین است که مناقصه یکی از آنها اوایل سال آینده از طرف شهرداری تهران منتشر می‌شود.

شهرداری تهران دو برنامه بزرگ دیگر در پیش دارد یکی مربوط به طرح نوسازی عباس‌آباد است و دیگری مربوطبه ا حیای زمین‌های اطراف میدان شهیاد است. در این نقطه شهرداری تهران از بخش خصوصی دعوت کرده تا در اطراف بنای شهیاد آریامهر به ایجاد بناهای رفیع به سبک معماری اصیلی ایرانی اقدام کند.

یکی از کارشناسان ترافیک شهرداری پایتخت اظهار کرد: ایجاد مترو در تهران موثرترین وسیله برای کاهش با ترافیک است و به همین منظور از کارشناسان فرانسوی دعوت شد تا در این زمینه مطالعاتی به‌عمل آورند.

11 آبان 1361؛ احداث فرودگاه جدید تهران با حضور نخست‌وزیر بررسی می‌شود

در جلسه‌ای با حضورمیرحسین موسوی نخست‌وزیر و مسوولان هواپیمایی کشوری، موضوع ادامه احداث فرودگاه بین‌المللی جدید تهران که جایگزین فرودگاه مهرآباد خواهد شد، ظرف دو هفته آینده مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.

پروژه احداث این فرودگاه که بین جاده قم و ساوه قرار گرفته است و اکنون حدود 100 میلیون تومان از کارهای اجرایی آن و همچنین راه‌های ارتباطی فرودگاه مزبور به تهران نیز قبلا پیش‌بینی شده است، احتمالا با حذف قسمت‌های لوکس ساختمان ادامه خواهد یافت.

مهندس نوریان، رئیس‌کل هواپیمایی کشوری گفت: با برقراری مجدد برنامه پرواز شرکت‌های هوایی خارجی که به‌تدریج با گفت‌و‌گوهایی که با مسوولان آنها انجام گرفته، آغاز می‌شود و با توجه به این مطلب که فرودگاه مهرآباد به علت نزدیکی زیاد به منطقه مسکونی تهران از لحاظ استانداردهای بین‌المللی در مواقع اضطراری مورد قبول نیست، تصمیم گرفته شد با شرکت نخست‌وزیر و دست‌اندرکاران مسوول راجع به ادامه کار یا تعطیلی پروژه احداث فرودگاه جدید تهران تکلیف این مساله روشن شود.

11 آبان 1371؛ فرودگاه بین‌المللی امام خمینی آماده فرود هواپیماهای سبک شد

مراحل گوناگون ساخت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) مورد بازدید استاندارد تهران قرار گرفت. در جریان این بازدید یک ساعته چند تن از مهندسان ناظر روند کار این پروژه را مطلوب ارزیابی کردند و گفتند: تسریع در ساخت و بهره‌برداری از این فرودگاه سالانه حداقل 2 میلیون دلار به نفع دولت خواهد بود.

در این بازدید همچنین اعلام شد، با پایان یافتن کار آسفالت باند شمالی این فرودگاه که 4200 متر طول دارد، فرودگاه هواپیماهای سبک امکان‌پذیر شده است. در ادامه این بازدید استاندار تهران با قدردانی از تلاش‌های انجام‌شده به دست‌اندرکاران و کارشناسان این پروژه عظیم توصیه کرد برای جلوگیری از هرگونه ساخت‌وساز بی‌رویه که ممکن است در سال‌های آینده خطرات و مشکلاتی را به‌وجود آورد زمین‌های جنوبی رباط‌کریم هرچه سریع‌تر تملک شود.

ایران و افغانستان یک تفاهم‌نامه بانکی امضا کردند

یک هیات بلندپایه اقتصادی و بانکی افغانستان در اقامت چند روزه در جمهوری اسلامی ایران و ملاقات با رئیس‌کل بانک مرکزی ایران، وزیر بازرگان، رئیس اتاق بازرگانی و مدیرعامل بانک صادرات با امضای یک تفاهم‌نامه بانکی تهران را ترک کرد.

در این تفاهم‌نامه که به امضای روسای‌کل بانک مرکزی دو کشور ایران و افغانستان رسید، روابط متقابل بانکی دو کشور، افتتاح شعبه بانک ایرانی در کابل، چاپ اسکناس افغانی در سازمان تولید اسکناس و مسکوک و آموزش نیروی انسانی مورد توجه قرار گرفته است.

این هیات همچنین در ملاقات با دکتر عادلی، رئیس‌کل بانک مرکزی کشورمان شرایط اعطای اعتبار 50 میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران به افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

11 آبان 1381؛ دستورالعمل خصوصی‌سازی در شرکت مخابرات ایران نهایی شد

در چارچوب استفاده از توان بخش خصوصی، امسال عوامل ایجاد مراکز مخابراتی تا پنج هزار شماره مشخص می‌شود. ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به خصوصی‌سازی در شرکت مخابرات ایران اخیرا نهایی شده است.

این مطلب را دکتر بخشمندی، عضو هیات‌مدیره و مسوول امر خصوصی‌سازی در بخش تلفن ثابت شرکت مخابرات ایران بیان کرد و گفت: اگرچه کار تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های موردنیاز اندکی با تاخیر همراه بوده اما کار تصویب اکثر مصوبات و آیین‌نامه‌های مربوطه اخیرا به اتمام رسیده و به مجریان آنها ابلاغ شده است. وی با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌های خصوصی‌سازی مخابرات در زمینه تلفن همراه، دنیا، سرویس‌های ارزش افزوده و مراکز پنج هزار شماره‌ای گفت: در بحث تلفن ثابت در اواخر سال گذشته فراخوانی داشتیم که تمام شرکت‌های ثبت‌شده‌ای که در زمینه مخابرات فعالیت دارند، برای همکاری اعلام آمادگی کنند که استقبال خوبی شده است در حال حاضر در مرحله نهایی کردن بررسی پیشنهاد این شرکت‌ها هستیم که پس از مشخص شدن در موقع ضروری آنها را به استان‌ها معرفی می‌کنیم تا شبکه‌های مستقل و موازی با بخش دولتی مخابرات را ایجاد کنند.

وی خصوصی‌سازی در مخابرات را در چارچوب دست‌یافتن به یک سیستم موثر و کارآمد با توانی بالاتر از بخش دولتی، استفاده و هدایت بهینه از سرمایه بخش خصوصی، ایجاد اشتغال و فضای رقابتی و رسیدن به مدیریتی پویا دانست.

اولین مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا و ایران به تعویق افتاد

برگزاری اولین مذاکرات تجاری اتحادیه اروپا و ایران که سه‌شنبه در بروکسل پیش‌بینی می‌شده به ماه دسامبر (آذر-دی) موکول شد.

یک مقام اروپایی در یک همایش خبری گفت: این تعویق به خواست  اروپایی‌ها در گنجاندن یک بحث سیاسی در تمامی قراردادهای آتی تجاری با تهران مربوط می‌شود.

این مقام که خبرگزاری فرانسه اشاره‌ای به نام وی نکرده است، افزود: مقام‌های ایرانی در این ارتباط برای اعلام مفاد بیانیه‌ سیاسی مشترک هنوز آمادگی لازم را ندارند.

وزیران امور خارجه 15 کشور اروپایی در ماه ژوئن «خرداد-تیر» ضمن صدور مجوز انعقاد یک قرارداد همکاری تجاری با ایران، خواستار شدند که این قرارداد شامل گفت‌و‌گوهای سیاسی و مبارزه علیه تروریسم باشد.

این مقام اروپایی خاطرنشان کرد: اولین مذاکرات اتحادیه اروپا با تهران در ماه دسامبر در بروکسل صورت خواهد گرفت.

در بروکسل پیش‌بینی می‌شد به ماه دسامبر (آذر-دی) موکول شد.

یک مقام اروپایی در یک همایش خبری گفت: این تعویق به خواست اروپایی‌ها در گنجاندن یک بحث سیاسی در تمامی قراردادهای آتی تجاری با ایران مربوط می‌شود.

این مقام که خبرگزاری فرانسه اشاره‌ای به نام وی نکرده است، افزود: مقام‌های ایرانی در این ارتباط برای اعلام مفاد بیانیه سیاسی مشترک هنوز آمادگی لازم را ندارند.

وزیران امور خارجه 15 کشور اروپایی در ماه ژوئن «خرداد-تیر» ضمن صدور مجوز انعقاد یک قرارداد همکاری تجاری با ایران، خواستار شدند که این قرارداد شامل گفت‌و‌گوهای سیاسی و مبارزه علیه تروریسم باشد.

این مقام اروپایی خاطرنشان کرد: اولین مذاکرات اتحادیه اروپا با تهران در ماه دسامبر در بروکسل صورت خواهد گرفت.

آغاز این مذاکرات با گفت‌و‌گوی میان اروپا-ایران درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی همزمان خواهد شد.

آمریکا که به‌ویژه از تهران برای حمایت از تروریسم بین‌المللی انتقاد می‌کند، توسعه روابط اروپا و ایران را با سوء‌ظن می‌نگرد.

آمریکا، ایران را به همراه عراق و کره شمالی در ردیف کشورهای «محور شرارت» قرار داده است.

 

11 آبان 1391

صادرات طلا و مسکوکات ممنوع شد

معاون فنی و امور گمرکی گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نوسانات نرخ ارز و ایجاد برخی چالش‌های در عرصه تجارت خارجی، دلیل ممنوعیت صادرات برخی از کالاها را جلوگیری از احتمال کمبود آنها در بازار عنوان کرد و گفت: صادرات طلا و مسکوکات بدون مجوز بانک مرکزی ممنوع شد.

محمدرضا نادری با تاکید بر لزوم هماهنگی کامل گمرک‌های کشور درخصوص اجرای مصوبات دولت برای مدیریت صادرات و بهبود شرایط اقتصادی کشور اظهار کرد: گمرک همواره تاکید کرده است که صادرات محور توسعه است، اما نوسانات اخیر نرخ ارز این دغدغه را به‌وجود آورده که اگر به‌منظور کسب سود، همه تولیدات کشور صادر شود، از نظر معیشتی و رفاه مردم، ممکن است با کمبود مواجه شویم.

معاون فنی و امور گمرکی گمرک با اشاره به مصوبات اخیر دولت درخصوص مدیریت صادرات گفت مهم‌ترین مصوبه دولت، مصوبه مورخ 8/7/91 است که براساس آن کالاهایی که با ارز مرجع وارد کشور می‌شود، مشمول قیمت‌گذاری شده‌اند.

وی افزود: در مصوبه دیگری، وزارت صمت صادرات 52 قلم کالا را ممنوع اعلام کرده است و اخیرا نیز صادرات تعداد زیادی از کالاها منوط به دریافت مجوز از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان شده است.

نادری اظهار کرد: در این شرایط دستور وزیر اقتصاد این است که دقت گمرک‌ها، خصوصا در مورد صادرات طلا و مسکوکات ساخته شده از آن افزایش یابد. او گفت: اگرچه طبق قانون، مسکوکات ساخته شده از فلزات گرانبها تاکنون نیاز به مجوز بانک مرکزی نداشته است، اما شرایط فعلی اقتصادی باعث شده تا مصوبه‌ای مبنی‌بر لزوم دریافت مجوز بانک مرکزی برای صدور این قبیل کالاها به تصویب برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید