نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 26 مهر

3 هزار بازرس بر قیمت‌ها نظارت می‌کنند

کدخبر: ۴۴۸۰۲۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 26 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: قیمت شاهین و آریا اعلام شد
3 هزار بازرس بر قیمت‌ها نظارت می‌کنند

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

26 مهر 1351؛ 3 هزار بازرس بر قیمت‌ها نظارت می‌کنند

نرخ‌گذاری، رسیدگی به تخلفات اصناف، نظارت بر قیمت‌ها به عهده اتاق اصناف خواهد بود.

121 اتحادیه صنفی پایتخت نمایندگان خود را برای شرکت در انتخابات اتاق اصناف که ماه آینده انجام می‌گیرد به وزارت کشور معرفی کردند.

اتاق  اصناف که پس از اخذ رای و انتخاب نمایندگان تشکیل خواهد شد و دارای یک رئیس و 6 معاون خواهد بود و گفته می‌شود که در انتخابات یک قائم‌مقام هم برای اتاق انتخاب خواهد شد.

پس از تشکیل اتاق، نزدیک به سه هزار بازرس صنفی به وسیله اتحادیه‌ها تعیین و استخدام می‌شوند و امر نظارت بر قیمت‌ها و درجه‌بندی کالاها را به عهده خواهند گرفت.

اتاق اصناف که درواقع می‌شود به آن پارلمان اصناف نام داد، احتیاج به ساختمان بزرگی دارد و از هم‌اکنون کارهای مقدماتی برای خرید یا اجاره یک ساختمان مناسب با بیش از 100 اتاق در جریان است

قیمت شاهین و آریا اعلام شد

امروز قیمت انواع اتومبیل‌های جیپ، آریا و شاهین اعلام شد. بررسی قیمت‌های جدید نشان می‌دهد که قیمت انواع جیپ و آریا و شاهین نسبت به سال قبل تغییری نکرده است.

قیمت ژیان هم‌اکنون در دست بررسی نهایی است و به‌زودی کارشناسان وزارت اقتصاد قیمت این اتومبیل را نیز تعیین خواهند کرد و برای اطلاع رسما اعلام خواهند کرد.

از اتومبیل‌های ساخت داخل قیمت انواع پیکان قبلا تعیین شده بود و قبل از عید امسال اعلام شد.

آریا با رنگ ساده 35 هزار و 500 تومان، آریا با رنگ متالیک 36 هزار و 400 تومان، آریا با کولر و شیشه رنگی 40 هزار تومان، آریا با کولر و رنگ متالیک 40 هزار و 900 تومان، شاهین 32 هزار تومان، جیپ وانت 41 هزار و 225 تومان، جیپ شهباز 30 هزار و 68 ا تومان، جیپ کالسکه‌ای 31 هزار و 390 تومان، جیپ استیشن 45 هزار و 291 تومان.

براساس مقررات وزارت اقتصاد همه ساله باید قیمت اتومبیل را اعلام کند. وزارت اقتصاد برای اجرای سیاست دولت قیمت اتومبیل‌ها را مورد کنترل شدید قرار می‌دهد و از گرانی بدون دلیل آن به شدت جلوگیری می‌کند.

 

16 مهر 1361؛ ایران قطع کمک آمریکا به سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را پرداخت می‌کند

هوانگ جانگ یوپ، رئیس مجلس نمایندگان جمهوری دموکراتیک خلق کرده و هیات همراه در ضیافت شامی که ازسوی حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در محل هتل استقلال ترتیب یافت، شرکت کردند.

آقای هاشمی رفسنجانی با اشاره به تهدیدات و اعمال فشار امپریالیزم آمریکا بر مجامع بین‌المللی انرژی اتمی گفت: بعد از آنکه اسرائیل از مجمع بین‌المللی انرژی اتمی اخراج شد، آمریکا تهدید کرد که کمک‌هایش را به این مجمع قطع خواهد کرد و این یک توهین بزرگ به مردم دنیاست.

آمریکا می‌خواهد با این تهدید مالی که هشت میلیون دلار بیشتر نیست، رای خود را به دنیا تحمیل کند و امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای اعلام کردند که ایران آمده است تا با همکاری هر کشور دیگر به‌منظور جلوگیری از فشار امپریالیسم آمریکا بر آرای اعضای سازمان بین‌المللی انرژی اتمی معادل کمک‌های آمریکا به این سازمان را پرداخت کند.

رئیس مجلس خطاب به همتای کره‌ای خود افزود: ما به خلق کره که یک ملت ضدامپریالیست است پیشنهاد می‌کنیم در این مرحله از مبارزات ضدآمریکایی با ما همکاری کند.

26 مهر 1371؛ مهلت بانک مرکزی برای واریز پیمان‌های ارزی

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: براساس مصوبه مورخ 71.6.22 هیات‌وزیران آن دسته از صادرکنندگان کالا که دارای پیمان ارزی واریز نشده مربوط به سال‌های 1358 تا 1368 هستند، می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت نرخ رسمی و نرخ ارز آزاد در روز تودیع پیمان نسبت به تسویه پیمان‌های ارزی و رفع تعهد خود اقدام کنند.

مهلت قبول تقاضا برای انجام این امر 6 ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه تا پنجم فروردین 72 تعیین شده است.

از تمامی متعهدین ارزی صادرکننده و یا بستگان آنها درخواست می شود، تقاضای کتبی خود را در مورد پرداخت مابه‌التفاوت ریالی با ذکر مشخصات کامل پیمان‌های ارزی، آدرس و شماره تلفن حداکثر تا پنجم فروردین‌ماه سال 72 به اداره دفتر‌کل بانک تسلیم کنند و به ثبت برسانند.

26 مهر 1391؛ جمع‌آوری نقدینگی از بازار

رئیس‌کل بانک مرکزی هدف از انتشار فروش 25 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت را نخستین گام بانک مرکزی در نیمه دوم امسال برای جمع‌آوری بخشی از نقدینگی اضافی از بازار عنوان کرده است.

به گفته محمود بهمنی براساس تحلیل‌ها وجود نقدینگی بیش از اندازه یکی از عوامل اصلی ایجاد نوسان در بازارهای مختلف خصوصا بازار ارز بوده و به همین دلیل بانک مرکزی تصمیم گرفت تا از ابزار در اختیار خود که همان اوراق مشارکت بانک مرکزی است برای جمع‌آوری بخشی از نقدینگی در جامعه و هدایت آن به سمت فعالیت‌های مولد، استفاده کند.

بر همین اساس از ابتدای هفته جاری فروش 25 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت از مجموع 100 هزار میلیارد ریال مصوب، در شبکه بانکی کشور آغاز شده است.

رئیس شورای پول و اعتبار ادامه داد: بانک مرکزی با انتشار و فروش این اوراق می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را جمع‌آوری و در زمان مقتضی در حوزه تولید تزریق کند تا به این ترتیب که از آثار و پیامدهای ناگوارتر جریان داشتن این نقدینگی در اقتصاد کاسته شود. از این رو پس از آنکه توانستیم نرخ سود علی‌الحساب 20 درصدی را برای اوراق مشارکت در نظر بگیریم، نسبت به انتشار آن اقدام کردیم.

با «انتشار و فروش اوراق مشارکت ازسوی بانک مرکزی» ارائه خطوط اعتباری به بانک‌ها با استفاده از این منابع صورت می‌گیرد و دیگر نیازی به خلق پول و افزایش پایه پولی نیست؛ بنابراین این اقدام موجب کنترل انبساط بیشتر نقدینگی می‌شود و از این ابزار مالی به عنوان ابزار «انقباض پولی» یاد می‌شود.

انتشار 25 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ازسوی بانک مرکزی به عنوان یکی از روش‌های جمع‌آوری نقدینگی مطرح است که بنا به آخرین آمارها، رقم آن به 387 هزار میلیارد تومان رسیده است.

بررسی روند 7 ساله نقدینگی در اقتصاد ایران نیز نشان از 5/5 برابر شدن حجم نقدینگی از بهار سال 84 تا بهار سال 91 دارد. آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که رقم نقدینگی در پایان سه ماه اول سال 84 بیش از 70 هزار میلیارد تومان بوده استغ این رقم در پایان بهار امسال و بنابر اعلام مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی به 376 هزار میلیارد تومان رسیده است. این یعنی حدود 434 درصد رشد نقدینگی طی 7 سال اخیر.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید