نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 24خرداد

برای بیمه‌شدگان امارات در شیراز خانه ساخته می‌شود

کدخبر: ۴۱۸۹۳۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات24 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:نقدهای جدی به کارنامه اقتصادی دولت دهم
برای بیمه‌شدگان امارات در شیراز خانه ساخته می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 خرداد 1351؛ برای بیمه‌شدگان امارات عربی در شیراز خانه ساخته می‌شود

نخستین کلنگ عملیات ساخت خانه برای بیمه‌شدگان عمر امارات عربی خلیج فارس به وسیله آقای پیروز استاندار فارس به زمین زده شد.

در این مراسم که با حضور   فرهنگ مهر، رئیس دانشگاه پهلوی، آقای کاتوزیان رئیس شرکت بیمه ایران و جمعی از مقامات استان برگزار شد، ابتدا آقای میرفندرسکی رئیس شرکت بیمه ایران در فارس خیرمقدم گفت. عبدالقادر فقیهی، نماینده شرکت سهامی بیمه ایران در امارات متحده عربی (خلیج فارس) گفت: این یک حقیقت محض و غیرقابل‌انکار است که کشور بزرگ و کهنسال ایران و مردم نجیب و زحمتکش آن تحت قیادت و رهبری شاهنشاه آریامهر در مسیر توسعه و ترقی قرار گرفته و جهانیان هر روز شاهد افتتاح کارخانه‌ها، سدهای بزرگ، بیمارستان‌ها، مزارع نمونه، مدارس مدرن و هزاران پروژه بزرگ اصلاحی و عمرانی دیگر هستند ولی آنچه مراسم امروز را از دیگر نظایر آن متمایز می‌کند این است که در اجرای طرح حاضر نمایندگی بیمه ایران در امارات خلیج فارس توفیق یافت توجه عده کثیری از ساکنان آن سوی خلیج فارس را به تحولات ایران جلب و آنان را به سرمایه‌گذاری در این کشور امیدوار کند.

 فقیهی افزود: برای اینکه استحضار پیدا کنید که موسسات ایرانی حتی در خارج از کشور مورد احترام و اعتماد کامل ملل دیگر هستند به عرض می‌رساند که نمایندگی دوبی در مدت کمتر از دو سال که از تاسیس آن می‌گذرد، علی‌رغم رقابت‌های پردامنه 26 شرکت بیمه معتبر و درجه اول خارجی که هر یک بین 10 تا 15 سال سابقه کار در آن مناطق را داشتند، با افتتاح نمایندگی بیمه ایران در عرصه رقابت نه‌تنها نتوانستند بر ما سبقت جویند، بلکه بعضی از آنها دچار زیان فاحشی نیز گردیدند و در این مدت اندک شرکت سهامی بیمه ایران توفیق یافت که 5134 بیمه‌نامه در رشته‌های باربری، اتومبیل، آتش‌سوزی، دزدی و عمر صادر کند.

نماینده بیمه ایران با تشکر از آقای دکتر فرهنگ‌مهر تهیه‌کننده این طرح و آقای کاتوزیان اجراکننده آن به سخنان خود پایان داد و سپس آقای دکتر کاتوزیان، مدیرعامل شرکت گزارش داد و آن گاه اولین کلنگ این طرح به وسیله استاندار فارس به زمین زده شد.

برای این منظور زمینی به مساحت 16 هزار مترمربع در نظر گرفته شده که فعلا در آن 13 منزل مسکونی برای بیمه‌شدگان عمر شیخ‌نشین دوبی ساخته می‌شود.

24 خرداد 1371؛ 2.5 میلیون هکتار از مراتع کشور به مردم واگذار می‌شود

ازسوی سازمان جنگل‌ها و مراتع، امسال 2.5 میلیون هکتار از مراتع کشور در قالب طرح‌های مرتع‌داری برای حفاظت، احیا و بهره‌برداری از آنها در اختیار مرتع‌داران قرار می‌گیرد.

مهندس ربیع فلاح، معاون وزیر جهاد سازندگی با بیان اینکه 130 میلیون هکتار از مساحت کشور را منابع طبیعی شامل جنگل، مرتع، بیشه‌زار، بیابان و کویر تشکیل می‌دهد، گفت: 120 میلیون هکتار از این سطح را مراتع و بیابان‌ها تشکیل می‌دهند که از این میزان 50 میلیون هکتار آن بیابان و کویر است.

معاون وزیر جهاد سازندگی تخریب منابع طبیعی را در گذشته ناشی از عدم اعمال مدیریت صحیح، نبود فعالیت‌های ترویجی برای این عرصه‌ها و همچنین نبود انگیزه برای سرمایه‌گذاری توسط بهره‌برداران ذکر کرد و ضرورت توجه همه‌جانبه به منابع طبیعی و برخورد فعال در جهت حفظ و احیای آنها را مورد تاکید قرار داد و گفت: سازمان جنگل‌ها و مراتع پس از انتقال به جهاد سازندگی، برای کاهش روند تخریب مراتع که چندین برابر روند احیاء بوده است و همچنین ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاری در امر احیاء و بهره‌برداری از آنها، با توجه به اختیارات قانونی خود نسبت به واگذاری مراتع در قالب طرح‌های مرتع‌داری برای حفاظت، احیا و بهره‌‌برداری از آنها به مدت حداکثر 30 سال به مرتع‌داران اقدام کرد.

24 خرداد 1391؛ 30 درصد گمرک‌های کشور تعطیل می‌شوند

30 درصد گمرک‌های کشور تا پایان سال 92 تعطیل می‌شوند. براساس برنامه پنجم توسعه که افزایش بهره‌وری گمرک‌ها را به‌عنوان یکی از دستاوردهای کار تکلیف کرده است، به‌زودی سرنوشت گمرک‌های غیرفعال مشخص می‌شود.

عباس معمارنژاد، رئیس‌کل گمرک ایران می‌گوید که تعطیلی گمرک‌ها در دست اجرا نیست و به احتمال زیاد گمرک‌های غیرفعال با گمرک‌های فعال ادغام می‌شوند.

براساس ماده 106 برنامه پنجم توسعه است. براساس این ماده 106 برنامه پنجم توسعه است. براساس این ماده باید تا پایان سال 92 تعداد گمرک‌های کشور 30 درصد کاهش یابد تا نظام گمرکی کشور سروسامان گیرد.

نقدهای جدی به کارنامه اقتصادی دولت دهم

نمایندگان مجلس نهم در اولین جلسه مشترک خود با وزرای «صنعت، معدن و تجارت» و «اقتصاد» و رئیس‌کل بانک مرکزی سیاست‌های اقتصادی دولت را به باد انتقاد گرفتند؛ «انتقاد از سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل نقدینگی»، «عدم‌هدایت سرمایه‌های سرگردان به سمت بخش تولید»، «سوء‌مدیریت در بخش اقتصاد»، «بی‌ثباتی سیاست‌های اقتصادی»، «ناامنی در فضای کسب‌و‌کار و سرمایه‌گذاری» «گرانی‌ نان»، «عدم‌ارائه آمارهای به‌روز اقتصادی»، «روند نزولی اشتغال و نرخ رشد» و «قانون‌شکنی دولت در صندوق توسعه ملی» از مهم‌ترین محورهای انتقادی بهارستان‌نشینان نسبت به دولت بود.

غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران با اشاره به مصاحبه‌های متعدد محمود بهمنی در سال گذشته گفت: رئیس‌کل بانک مرکزی نباید مصاحبه کند؛ اگر هم مصاحبه کرد سالی یک بار و حرف‌هایش هم باید حرف‌های مورد تایید اقتصاددانان باشد.

وی خطاب به بهمنی افزود: مصاحبه‌های متعدد شما در باب نرخ ارز و عدم‌شفافقیت صحبت‌هایتان باعث نوسانات بازار ارز و ایجاد فشارهای زیادی در تولید شد.

وی پرسید: چه کسی مسوول رانت‌هایی است که در اثر این صحبت‌ها به جیب برخی افراد رفت؟

تاجگردون با بیان اینکه براساس قانون برنامه نرخ ارز باید در طول برنامه شناور و مدیریت شده باشد، گفت: نرخ فعلی ارز خطر جدی است و باعث ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان شده است.

احمد توکلی نیز با انتقاد از به‌روز نبودن آمارهای بانک مرکزی گفت: آخرین نماگر بانک مرکزی متعلق به سال 1389 است؛ یعنی متعلق به 15 ماه پیش است. کدام سرمایه‌گذار می‌تواند با اطلاعات 15 ماه قبل تصمیم بگیرد؟ در این نماگر حساب‌های ملی مربوط به سال 1386 است، یعنی سرمایه‌گذار نمی‌داند از سال 86 تاکنون چقدر سرمایه‌گذاری و در چه رشته‌هایی سرمایه‌گذاری شده و چگونه باید سرمایه‌گذاری کند.

وی یکی از قانون‌شکنی‌های دولت را تغییرات صورت‌گرفته اخیر در هیات امنای صندوق توسعه ملی عنوان کرد و آن را قانون‌شکنی عجیب و غریب و بسیار خطرناک خواند.

توکلی تصریح کرد: دولت قصد دارد به صندوق توسعه ملی نیز دست‌درازی کند. هیات امنای صندوق توسعه ملی دکتر قربانی مدیرعامل صندوق را که زیر بار دستورهای ویژه نمی‌رفت، تغییر دادند و آقای فرزین را به‌عنوان مدیرعامل انتخاب کردند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم خطاب به نمایندگان گفت: ازجمله تصمیمات عجیبی که گرفته‌اند این است که وظایف و اختیارات و مسوولیت‌های هیات امنا به هیات‌عامل واگذار کرده‌اند؛ به‌عبارت دیگر هیات امنا را کاملا مسلوب‌الاختیار کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید