نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 21خرداد

وضع اقتصادی مردم خوب است، اما مشکل هم داریم!

کدخبر: ۴۱۸۱۱۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات21 خرداد در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:یک اتوبان جدید به استادیوم آریامهر کشیده می‌شود
وضع اقتصادی مردم خوب است، اما مشکل هم داریم!

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

21 خرداد 1351؛ یک اتوبان جدید به استادیوم آریامهر کشیده می‌شود

یک اتوبان دیگر از انتهای زیباشهر، به استادیوم یکصد هزار نفری آریامهر کشیده می‌شود. این جاده جدید که با همکاری شهرداری پایتخت و وزارت راه احداث می شود، شامل 8 کیلومتر راه و یک پل بر روی رودخانه کن خواهد بود.

دکتر غلامرضا نیک‌پی، شهردار پایتخت ضمن تایید این برنامه اظهار کرد: پیشنهاد شهرداری به وزارت راه در باب ایجاد جاده سوم استادیوم آریامهر، مورد موافقت قرار گرفته است و حدود 10 میلیون اعتبار برای اجرای این پروژه تعیین شده است.

شهردار تهران افزود: به موجب این طرح، خیابان 45 متری تاج که بزرگراه ونک را به برق آلستوم متصل می‌کند، از آنجا تا زیباشهر ادامه خواهد یافت و پس از عبور از رودخانه کن به پشت استادیوم آریامهر، متصل خواهد شد.

وزارت راه موافقت کرده است پل رودخانه کن را احداث کند و آسفالت قسمتی را که متصل به استادیوم آریامهر می‌شد، ‌تقبل نماید. سهم هزینه شهرداری برای احداث این جاده 6 میلیون تومان و حدود 4 میلیون تومان هم به‌ عهده وزارت راه است.

بانک ملی بزرگ‌ترین پرداخت‌کننده مالیات

آمار وصول مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم انتشار یافت. براساس این آمار وزارت دارایی در یک ساله 1350 بیش از 83 میلیارد و 200 میلیون ریال مالیات مستقیم و غیرمستقیم وصول گردیده از این رقم 52 میلیارد و 728 میلیون ریال مالیات غیرمستقیم و 30 میلیارد و 471 میلیون ریال مالیات مستقیم بوده است. وصول مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم سال گذشته در عین حال که نسبت به وصولی سال «49» در مجموع بیش از 12 میلیارد ریال افزایش نشان می‌دهد، معهذا نسبت به رقم پیش‌بینی‌شده حدود 3 درصد کاهش دارد که وزارت دارایی معتقد است این کسری بیشتر به‌خاطر خشکسالی و تاثیر آن روی درآمدها بوده است.

به موجب آمار منتشره طی سال 1350 بزرگ‌ترین رقم وصولی مالیات‌های مستقیم مربوط به مالیات شرکت‌ها و موسسات انتفاعی دولتی و کمترین آن مالیات بر اراضی می‌باشد.

همین گزارش حاکی است که بزرگ‌ترین مودی مالیاتی بانک ملی ایران و منظم‌ترین وصولی ما مالیات حقوق است.

در ستون وصولی مالیات‌های غیرمستقیم درشت‌ترین رقم اختصاص به درآمد گمرکی دارد که در سال مورد بحث گمرک بیش از 29 میلیارد ریال درآمد داشته است.

همچنین 40 میلیون ریال مالیات از بابت 10 درصد حق اشتراک تلفن‌های خودکار و یک میلیارد و 510 میلیون میلیون ریال مالیات فروش الکل‌های صنعتی و ترکیبات الکلی دریافت شده است.

ارقام مالیات‌های غیرمستقیم نشان می‌دهد در سال گذشته با فروش بیش از 290 میلیون بطری نوشابه غیرالکلی 145 میلیون ریال مالیات اخذ شده که رقم مالیات نوشابه‌های غیرالکلی نسبت به سال «49» بیش از 10 میلیون ریال افزایش داشته است.

ممنوعیت صدور فرش‌های بدون شناسنامه

به‌منظور حمایت از صادرات فرش اصیل ایرانی از اول تیرماه سال‌جاری تمام فرش‌های صادراتی ایران باید دارای شناسنامه باشند.

خاموشی نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: اجرای این طرح اجباری است و در جهت حمایت از تولیدات داخلی در بازارهای بین‌المللی و مقابله با تقلید نقشه‌های اصیل ایرانی ازسوی کشورهای دیگر است.

به گفته مهندس خاموشی، با اجرای این طرح اطمینان بیشتری برای خریداران فرش‌های ایرانی در خارج به‌وجود می‌آید.وی تاکید کرد: در این راستا چنانچه کشورها و تولیدکنندگان خارجی، فرش‌های غیرایرانی را به نام فرش‌های ایرانی عرضه کنند، مورد تعقیب در دادگاه‌های حقوقی قرار خواهند گرفت.

این طرح قبلا ازسوی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اعلام شده بود که در این راستا از تاریخ اول تیرماه، صدور فرش با شناسنامه اجباری است.

21 خرداد 1381؛ نظام بانکی سالانه 250 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت می‌کند

مدیرعامل بانک تجارت گفت: نظام بانکی سالانه 250 هزار میلیارد ریال به بخش‌های دولتی و خصوصی پرداخت می‌کند.سیدعلی میلانی افزود: از این میزان 100 هزار میلیارد ریال مربوط به سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌ها و 150 هزار میلیارد ریال نیز مربوط به تنخواه‌گردان برای بخش‌های مختلف تولیدی است.

وی ادامه داد: ارقام مذکور معادل 1.7 برابر بودجه عمومی کشور و معادل 8 برابر اعتبارات عمرانی دولت در سال 1379 است.

میلانی با بیان اینکه بانک‌ها در حدود 90 درصد فعالیت‌های اقتصادی حضور مستقیم دارند، گفت: حدود 60 درصد سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی توسط نظام بانکی تامین می‌شود و حدود 60 درصد درصد منابع مربوط به اشتغال ایجاد شده در سال 79 از نظام بانکی تامین شده است.

21 خرداد 1391؛ برنامه رسمی برای نرخ دلار

رئیس‌کل بانک مرکزی سیاست‌های رسمی این بانک برای قیمت‌گذاری ارز در سال جاری را تشریح کرد. محمود بهمنی درخصوص برنامه این بانک برای احیای مجدد نظام یکسان‌سازی نرخ ارز و مکانیزم قیمت‌گذاری ارز در سال جدید گفت: بانک مرکزی برای یکسان‌سازی مجدد قیمت ارز در بازار هیچ‌گاه به نرخ‌های موجود در بازار آزاد نزدیک نخواهد شد. بهمنی معتقد است ارز در حال حاضر از نظر بانک مرکزی تک‌نرخی است و با قیمت 1226 تومان عرضه می‌شود؛ اما شکاف موجود میان قیمت رسمی و غیررسمی در بازار را ناشی از مسائل غیراقتصادی عنوان می‌کند. به گفته وی، دلیل دو نرخی شدن بازار، اعمال برخی محدودیت‌ها در نقل و انتقال ارزی، تقاضای سرمایه‌گذاران در بازار ارز، قاچاق و عواملی سود برنده از این وضعیت هستند. بهمنی با تاکید بر اینکه تمام تلاش بانک مرکزی همسان‌سازی قیمت ارز در بازار آزاد و در سیستم بانکی است، گفت: برای رسیدن به این هدف هرگز به این فکر نمی‌کنیم که قیمت  ارز را به قیمت‌های بازار آزاد نزدیک کنیم؛ چراکه در این صورت قیمت کالاهای وارداتی شدیدا بالا خواهد رفت.

بهمنی با تاکید بر اینکه در یکسان‌سازی مجدد نرخ ارز باید شرایط کنونی کشور به لحاظ محدودیت‌ها و شرایط روانی آن را در نظر داشت، افزود: اولین قدم در زمینه حرکت به سوی یکسان‌سازی مجدد نرخ ارز، حذف سفته‌بازی از این بازار است. به گفته وی، بانک مرکزی هرگز به این فکر نمی‌کند که قیمت ارز را به قیمت‌های بازار آزاد بچسباند.

وضع اقتصادی مردم خوب است، اما مشکل هم داریم

 معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر این مطلب که بعد از تحریم نفت، ایران نفت بهتری می‌فروشد، گفت: وضع اقتصادی مردم خوب است اما باید دانست نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

محمدرضا رحیمی در مراسم روز جهانی صنایع دستی با تاکید بر اینکه وضع اقتصادی کشور خوب است، اظهار کرد: صادرات غیرنفتی به 53 میلیارد دلار رسیده است و نفت را هم 100 دلار می‌فروشیم، آنها تحریم کردند، اما ما بهتر نفت را می‌فروشیم، وضع مردم خوب است اما مشکل هم داریم ولی باید دانست نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود.

وی در ادامه به سال حمایت از تولید ملی اشاره و تصریح کرد: در سال 89 همه استانداران کشور را دعوت کردیم و نتیجه آن ایجاد یک میلیون و 100 هزار شغل بود که حتی بیش از این میزان یعنی یک میلیون و 400 هزار شغل به‌وجود آمد.

وی ادامه داد: روزی آقای حائری شیرازی می‌گفت، بلدوزر بدهید تا بیکاران خراب کنند، اما بیکار نباشند. اعتیاد، آوارگی و بدآموزی از نبودن شغل ایجاد می‌شود؛ از این رو صنایع دستی می‌تواند برای همه جوانان شغل ایجاد کند و در این زمینه صداوسیما، مطبوعات و روحانیون در منابر نقش بسیاری دارند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید