نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19 بهمن

پلیس مسلح آب تشکیل می‌شود

کدخبر: ۳۹۱۲۱۶
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 19 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
پلیس مسلح آب تشکیل می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

یزدی: در مساله بند «ج» جوسازی‌های غیرمتناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد

 

19 بهمن 1350؛ صادرات غیرنفتی کشور از 2 میلیارد تومان گذشت

بیش از 21 یک و یک میلیارد ریال کالا به وزن یک میلیون و 99 هزار تن (بدون مواد نفتی) ظرف 10 ماه اول سال‌جاری از کشور صادر شد.

ارزش صادرات کشور در 10 ماه امسال حدود 302 میلیون ریال بیشتر از کل ارزش صادرات سال 49 است و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از 34.5 درصد رشد برخوردار می‌باشد.

در این مدت صادرات پنبه از رونق کافی برخوردار بوده و در این دوره 4.5 میلیارد ریال پنبه صادر شده است که ارزش صادرات آن با مدت مشابه سال 49 حدود 50 درصد افزایش نشان می‌دهد.

آهنگ رشد ارزش صادرات میوه‌های تازه و خشک طی همین مدت در مقایسه با 10 ماه اول سال قبل، 24 درصد می‌باشد.

روند افزایش در ارزش صادرات فرش دستباف از حیث ارزش اولین رقم صادراتی ایران در 10 ماه اول سال‌جاری و حدود 5 میلیارد ریال یعنی 51 درصد بیشتر از ارزش صادرات این کالا در دوره مشابه قبل بوده است.

درآمد سرانه ایرانیان 16 درصد افزایش یافت

درآمد سرانه در ایران در سال 1350، شانزده درصد افزایش داشته است.

طبق برآوردهای موجود در آرشیو و اسناد آمریکا مرکز آمار ایران درآمد ملی ایران به قیمت جاری از 9.6 میلیارد دلار در سال 1349 به 11.5 میلیارد دلار در سال 1350 افزایش یافته است که با احتساب جمعیت کشور در سال 1350 درآمد سرانه در سال مذکور بالغ‌بر 382 دلار یعنی 16 درصد بیشتر از رقم مشابه در سال 1349 می‌باشد.

برآورد مزبور نشان می‌دهد که تولید ناخالص ملی در سال 1350 به قیمت جاری بالغ‌بر 12.2 میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل حدود 19.4 درصد افزایش داشته است که با در نظر گرفتن جعیت سال مذکور تولید ناخالص سرانه به حدود 400 دلار (31 هزار ریال) بالغ‌ می‌گردد که با احتساب دنیای خارج تولید خالص ملی سرانه به قیمت جاری معادل 382 دلار یعنی معادل درآمد سرانه خواهد شد.

پلیس مسلح آب تشکیل می‌شود

پلیس مسلح آب برای اجرای قانون ملی شدن منابع آب کشور و به‌منظور حفظ و نگهداری و بهره‌برداری بیشتر از سدهای ساخته‌شده تشکیل خواهد شد هم اکنون 10 سد بزرگ در نقاط مختلف کشور با ظرفیت بیش از 18 میلیارد مترمکعب آب ساخته شده و ساختمان 2 سد بزرگ دیگر در حال اتمام است و در سال آینده نیز ساختمان چند سد دیگر من‌جمله لار در تهران با ظرفیتی بیش از یکصد میلیون مترمکعب و سد میناب و سد مارون در خوزستان شروع می‌شود که برای حفظ و نگهداری آنان احتیاج به پلیس خاصی است که بتواند از این منابع و سرمایه‌هایی که در آن مصرف شد و شبکه‌های آبیاری و چاه‌های عمیق نگهداری و نگهبانی کند.وزارت آب و برق طرحی در این زمینه تهیه کرده که از آغاز سال 1351 مقدمات آن به مرحله اجرا درمی‌آید.

19 بهمن 1360؛ فروش سکه‌های بهار آزادی از امروز آغاز شد

یک مقام آگاه در بانک ملی ایران نحوه توزیع سکه‌های بهار آزادی را که به مناسبت سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی عرضه خواهد شد، اعلام کرد. براساس اظهارات این مقام، سکه‌های مذکور از اول وقت اداری امروز تا پایان وقت اداری شنبه 24/11/60 توسط کلیه شعب بانک ملی ایران توزیع خواهد شد. نحوه توزیع به این ترتیب است که به هر نفر با ارائه شناسنامه و درج مشخصات، حداکثر یک بهار آزادی یا دو نیم بهار آزادی و یا 4 ربع بهار آزادی ارائه خواهد شد و شناسنامه خریداران نیز مهر خواهد خورد.

وی افزود: برای جلوگیری از هر گونه سوء‌استفاده، توزیع شعب توسط ماشین‌های کامپیوتری کنترل خواهد شد.

تشکیل کمیته معاملات دوجانبه در وزارت بازرگانی

مجید هدایت‌زاده، معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی گفت: کمیته‌ای به نام کمیته معاملات دوجانبه تشکیل شده است که فعالانه در ارتباط با خرید کالاهای صنعتی و مواد اولیه با کشورها و شرکت‌هایی که متقابلا نیازهای خود را از ما تهیه می‌کنند، مشغول مذاکره است. وی افزود: این کمیته فعالیت‌هایی در زمینه خرید تکنولوژی در مقابل فروش نفت با شرایط تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی کرده و کمیته دیگری هم برای بررسی افزایش صادرات تشکیل شده است.

هدایت زاده گفت: پس از کسب ثبات سیاسی و نظامی هم‌اکنون مقامات دولت در حال برنامه‌ریزی اقتصادی هستند و در این برنامه‌ریزی‌ها بررسی امکانات کشورهای مختلف به‌ویژه در زمینه انتقال تکنولوژی اهمیت بسزایی دارد. همچنین در این سفرها سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تجارت و اقتصاد مطرح می‌شود و امکاناتی را که کشور ما می‌تواند در اختیار کشورهای دیگر قرار دهد مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود با کشورهایی معامله می‌کنیم که آنها متقابلا کالاهای خود را از ما خریداری کنند و با انقلاب اسلامی ما دشمنی نداشته باشند.

یزدی: در مساله بند «ج» جوسازی‌های غیرمتناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد

محمد یزدی، نایب رئیس مجلس درباره طرح اصلاحات ارزی و بند «ج» گفت در مساله بند «ج» جوسازی‌های نامطلوب و نامناسب و اصلا غیرمتناسب با شأن جمهوری اسلامی ایران به‌وجود آوردند و در جلسه‌ای که در محضر امام بودم و به مناسبتی این بحث و بحثی مشابه آن مطرح بود، امام با اشاره به آن شعر معروف فرمودند که من می‌ترسم مثل همان جریان بشود که من چیزی بگویم و بعد برآورند غلامان درخت از بیخ. یعنی جو و محیط را چنان بکنند که واقعا خیال کنند که هر کس مخالفت بکند مرتجع و کهنه‌پرست هست و اصلا اسلام را نمی شناسد و هر کس موافقت کند از آسمان آمده و فرشته است. همچنین در محضر آیت‌الله منتظری به ایشان گفتند که شما سرمایه اسلام هستید و باید در آینده به درد اسلام بخورید، آیا باید اینطور بشود که به‌خاطر یک مساله فرعی بگویند که آقای رضا اصفهانی چنین گفته است، آیا این روش کار صحیح است؟ من معتقد هستم که شما مقامتان بالاتر از این است. اگر بند «ج» فتوای شماست مردم مقلّد شما نیستند مردم مقلّد امام و سایر مراجع هستند و اگر حکم شما نیست این حکم از طرف کیست؟ از طرف شخص شماست یا از طرف امام؟ اگر از طرف  امام است چرا یک کلمه به مردم می‌گویید مردمی که جان و مال و زندگیشان را می‌دهند یک کلمه بگویند که امام گفته‌اند و اگر امام نگفته است، گفته شما نمی‌تواند به اندازه گفته امام جا بیفتد آن وقت شما خرد می‌شوید و ما نمی‌خواهیم شما خرد شوید. برای اینکه هم‌ردیف‌های شما مثل شما مجتهد هستند و همان‌طور که شما نظر دارید آنها هم نظر دارند. شما می‌گویید جایز است آنها می‌گویند جایز نیست. به هر حال از ایشان پرسیدم بدون اعمال ولایت فقیه می‌توان زمین مشروع کسی را گرفت؟ گفتند: نه. گفتم با اعمال ولایت فقیه می‌شود گرفت؟ ایشان گفتند: بله.

19 بهمن 1370؛ پانزده کارخانه سیمان در کشور احداث می‌شود

پانزده کارخانه سیمان هر کدام با ظرفیت دو هزار تن در سال در کشور در دست احداث است که در چهار سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. دکتر توفیق، معاون آموزش و تحقیقات وزارت صنایع گفت: تولید واحدهای صنعتی نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است و اگر طرح استفاده از ارز رقابتی و شناور برای واردات مواد اولیه ادامه یابد، وضع تولید بهتر خواهد شد. وی گفت: به‌منظور گسترش و صادرات تولیدات صنعتی تسهیلات ویژه‌ای از قبیل حذف موانع صدور و اختصاص ارز تنخواه صادراتی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است که براساس آن دولت به‌صورت وام ارز در اختیار واحدهای صنعتی قرار خواهد داد و این واحدها پس از وارد کردن مواد اولیه و تولید و صدور کالا ارز دریافتی را بازپرداخت می‌کنند.

19 بهمن 1390؛ راهکار‌های نهاوندیان برای مدیریت بازار ارز

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر اینکه با امنیتی و پلیسی کردن بازار ارز نمی‌توان التهاب موجود را کاهش داد، گفت: باید تقاضای سفته‌بازانه را از بازار ارز خارج کرده و پیاده‌سازی سیاست تک‌نرخی را تداوم داد. محمد نهاوندیان درخصوص در نظر گرفتن نفت 85 دلاری و دلار 1150 تومانی در بودجه سال آینده گفت: نرخ ارز در لایحه بودجه تعیین نمی‌شود، اما با توجه به اینکه رقم درآمدهای دولت از محل فروش نفت در بودجه ذکر می‌شود. عضو شورای پول و اعتبار ادامه داد: برای تحقق سیاست تک‌نرخی باید گام‌های عملی برداشت و مرتب شکاف بین نرخ اعلام شده و نرخ ارز بازار را کم کرد. در این راستا از بانک مرکزی توقع می‌شود که برنامه عملی خود را به نحوی که همکاری بخش خصوصی را نیز در بر داشته باشد، اعلام کند.

مجلس احمدی‌نژاد را فراخواند

رئیس‌جمهور موظف است نیمه دوم اسفند برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس برود این تصمیمی بود که در پی عدم انصراف نمایندگان طراح سوال از احمدی‌نژاد در جلسه علنی روز گذشته مجلس ازسوی هیات رئیسه و براساس آیین‌نامه داخلی مجلس اتخاذ و اعلام شد.

محمدرضا باهنر که در غیاب علی لاریجانی ریاست بخشی از جلسه را در اختیار داشت، با اعلام اینکه نمایندگان سوال‌کننده از سوال خود منصرف نشده‌اند، گفت که براساس مواد 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس متن سوال را برای رئیس‌جمهور ارسال می‌کنیم و ایشان یک ماه وقت دارند تا در مجلس حاضر شده و به سوال نمایندگان پاسخ دهند.

  • اطلاعات 19بهمن 1350
  • اطلاعات 19بهمن 1360
  • اطلاعات 19بهمن 1370
  • اطلاعات 19بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید