نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 12 بهمن

32 میلیارد دلار ادعای ایران علیه آمریکا

کدخبر: ۳۸۹۶۴۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 11 بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:اشتغال خارجیان به نصف تقلیل می‌یابد
32 میلیارد دلار ادعای ایران علیه آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

12 بهمن 1350؛ اشتغال خارجیان به نصف تقلیل می‌یابد

براساس عملکرد بودجه سال 1351 کل کشور تعداد صدور تجدید و یا تمدید پروانه کار اتباع بیگانه در کشور بیش از 50 درصد کاهش یافته و تعداد افراد خارجی که در ایران اشتغال دارند از 11 هزار و 250 نفر در سال 49 به 5 هزار نفر در سال‌جاری رسیده است.

این امر به‌دنبال کوشش در جایگزین کردن افراد ایرانی به جای اتباع بیگانه و حمایت از نیروی کار داخلی کشور از طریق اجرای مقررات اشتغال بیگانگان در کشور انجام گرفته و با ایجاد کار در طول برنامه عمرانی چهارم تعداد شاغلان و جمعیت فعال کشور در پایان سال آینده از 9 میلیون نفر بیشتر خواهد شد.

در برنامه چهارم پیش‌بینی شده سالانه حدود 200 هزار شغل به‌وجود آید و تاکنون رقم اشتغال در کشور براساس برنامه پیش‌بینی‌شده پیشرفت داشته است.

با ادامه این روند جمعیت فعال کشور در پایان برنامه عمرانی پنجم (1357) بیش از 11 میلیون نفر خواهد بود.

هدف اشتغال در برنامه عمرانی چهارم ایجاد اشتغال حدود 200 هزار شغل جدید به‌طور متوسط در هر سال است. طی چهار سال که از اجرای این برنامه می‌گذرد تعداد شاغلان جدید حدود 206 هزار نفر بوده است.

12 بهمن 1360؛ 32 میلیارد دلار ادعای ایران علیه آمریکا

مهندس بهزاد نبوی، مسوول هماهنگی دفتر بیانیه الجزایر پیرامون تخلفات آمریکا نسبت به بیانیه الجزایر اظهار کرد: آمریکا تخلفات بسیاری نسبت به بیانیه الجزایر کرده که ازسوی دولت جمهوری اسلامی ایران در دادگاه لاهه مطرح شده و قرار است که خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار گیرد. وی افزود: ما توانستیم 4 میلیارد دلار از 10 میلیارد دلاری که از آمریکا طلب داشتیم وصول کنیم و حدود 5/3 تا 4 میلیارد دلار از وام‌ها نقد شده بود که پرداختیم و یک میلیارد دلار در حساب دولت الجزایر است و 5/1 میلیارد دلار دیگر هم در حساب دولت الجزایر در لندن است که بخشی از آن متعلق به آمریکا می‌باشد.

نبوی گفت: مساله مهم دیگر اموال و دارایی‌های ایران در آمریکاست که هنوز به ایران تحویل نشده و یکی از موارد تخلف آمریکا محسوب می‌شود و ما امیدواریم در ظرف روزهای آینده اموالی را که متعلق به ایران است به این کشور برگردانیم.

نکته دیگر تشکیل داوری و ارجاع دادخواست‌های طرفین به داوری مرضی‌الطرفین است. وی گفت: ما در ابتدای امضای بیانیه تصور می‌کردیم که هیچ‌گونه دعوای مدون و مستندی علیه آمریکا نداریم؛ زیرا که هیچ سازمان ایرانی هیچ دادخواستی علیه آمریکا ارجاع نکرده بود. ما حتی تا آخر شهریور هیچ‌گونه اعتراضی در دست نداشتیم، اما با تلاش شبانه‌روزی برادران در دفتر هماهنگی بیانیه الجزایر تا آخر آذرماه دولت ایران موفق شد بیش از 1500 تا 1600 دادخواست علیه آمریکا تهیه کند که ارزش کل ادعاهای ما علیه آمریکا حدود 32 میلیارد دلار می‌باشد و ارزش کل ادعاهای آمریکا علیه ما 8 میلیارد دلار است. ما در حال حاضر خوشحالیم که می‌توانیم با دستی پر در دادگاه لاهه حاضر شویم تا حقوق از دست رفته ملت مستضعف را به دست آوریم.

12 بهمن 1390؛ فروش 32 تن طلا در دوره اول پیش‌فروش سکه

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به اجرای طرح پیش‌فروش سکه در بانک ملی در دو مرحله گفت: در مرحله اول 4 میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شد که معادل 32 تن طلا می‌شود.

فرشاد حیدری افزود: پیش از آنکه بانک مرکزی سیاست تک‌نرخی کردن ارز در بازار را اجرا کند، نرخ ارز در بازار 5 نرخی بود، اما هم‌اکنون این وضعیت ساماندهی شده است.

وی درباره سهمیه ارز وارداتی در کشور اشاره و تصریح کرد: هر میزانی که از مبادی قانونی کشور واردات انجام شود با نرخ 1226 تومان بوده و برای ارز غیر بازرگانی، دانشجویی و عتبات عالیات ارز از ناحیه بانک مرکزی تامین می‌شود.

رئیس شورای هماهنگی مدیران بانک‌های دولتی درباره سهمیه ارز مسافرتی بیان کرد: در بررسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدیم که ارز مسافری باید تامین شود، ضمن آنکه ارز موردنیاز را بانک مرکزی می‌تواند تامین کند.

  • اطلاعات 12بهمن 1350
  • اطلاعات 12بهمن 1360
  • اطلاعات 12بهمن 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید