نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ دوم بهمن

تقلیل نرخ‌های سه‌گانه ارز به دو نرخ

کدخبر: ۳۸۷۴۴۳
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات دوم بهمن‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:ترانسفورماتورهای ایران به اندونزی صادر شد

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دوم بهمن 1350؛ ترانسفورماتورهای ایران به اندونزی صادر شد

شرکت سهامی ایران ترانسفورماتور که تنها سازنده ترانسفورماتورهای توزیع فشار قوی در ایران می‌باشد، در سال 1345 به وسیله سهامداران اصلی آن – وزارت آب و برق، شرکت سهامی ساخت و تهیه کالای برق ، بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران و شرکت زیمنس آلمان تاسیس شد. بهره‌برداری از این شرکت در اواخر سال 1347 شروع شد که در آن زمان ظرفیت تولید شرکت ترانسفو به میزان 70 هزار کیلو ولت‌آمپر بود.

چندی پیش شرکت ترانفسو در مناقصه‌ای که در کشور اندونزی برگزار شد، شرکت نمود و با وجود شرکت کشورهای بزرگ ازجمله ژاپون پیروز شد و طی قراردادی که سه ماه پیش بین مقامات اندونزی و مسوولان شرکت ترانسفو منعقد شد، شرکت ایران ترانسفو تعداد زیادی از ترانسفورماتورهای 3 تنی خود را به کشور اندونزی صادر کرد. البته این نکته قابل‌توجه است که این اولین باری است که دستگاه‌های فشار قوی به کشورهای خارج صادر می‌گردد.

1.8 میلیارد تومان صادرات غیرنفتی در 9 ماه

صادرات کشور در 9 ماه اول امسال (بدون مواد نفتی) به یک میلیون و 36 هزار تن کالا به ارزش 18 میلیارد و 324 میلیون و 816 هزار ریال رسید. ارزش صادرات در این دوره در مقایسه با دوره مشابه سال قبل از رشد بسیار جالب توجهی در حدود 34 درصد برخوردار بوده است.

در 9 ماه اول سال‌جاری متجاوز از سه میلیارد و پانصد و چهار میلیون ریال پنبه از کشور صادر شده است و در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 52 درصد رشد در ارزش صادرات آن ملاحظه می‌گردد.آهنگ رشد ارزش صادرات میوه‌های تازه و خشک در دوره مورد بررسی و در مقایسه با 9 ماهه اول سال گذشته 18 درصد می‌باشد.

دوم بهمن 1370؛ نرخ‌های سه‌گانه ارز به دو نرخ تقلیل می‌یابد

اصغر کاشان، معاون بانک مرکزی گفت که نرخ سه‌گانه کنونی ارز در ایران در سال آینده دوگانه خواهد شد و تا پایان سال 1993 فقط یک نرخ برای ارز وجود خواهد داشت که برای هر دلار حدود 700 تا 1000 ریال است.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه اقتصادی «هندلز بلات» به چاپ رسید، گفت: قبل از یک نرخی شدن قیمت ارز، دولت اقداماتی درباره اقتصاد داخلی کشور انجام خواهد داد که ازجمله برداشتن سوبسیدهای دولتی و نیز بررسی قدرت رقابت بعضی کارخانه‌های ایرانی پس از واقعی شدن نرخ ارز در بازار است.

وی افزود: مسائل مورد بررسی وی با مقامات وزارت اقتصاد آلمان در بن مسائلی کم‌اهمیت بوده و عمده مسائل از جمله برداشتن سقف اعتبار بیمه دولتی «هرمس» در معاملات شرکت‌های آلمانی با ایران حل شده است.تنها مشکل اینک روش متفاوت است که آلمان در مورد بانک‌های ایرانی اعمال می‌نماید و بانک‌های بازرگانی ایرانی در مقایسه با بانک مرکزی جمهوری اسلامی در تسهیلات کمتری در آلمان برخوردارند.

تضمین‌های بیمه «هرمس» معمولا شامل مواردی می‌شود که بانک مرکزی آنها را تضمین کرده باشد. این در حالی است که تمام بانک‌های ایران از پوشش و پشتوانه دولت برخوردارند و باید با همه یکسان رفتار شود. بیمه «هرمس» از بانک‌های بازرگانی ایران 4 درصد بیشتر کارمزد دریافت می‌کند؛ درحالی‌که این بانک‌ها همه دولتی هستند.

در مورد تامین مالی پروژه‌های برنامه 5 ساله جمهوری اسلامی آقای کاشان گفت: 9 میلیارد مارک اعتبار از طرف آلمان برای معاملات با ایران اختصاص یافته است که 5.4 میلیارد مارک آن تضمین‌های بیمه دولتی «هرمس» است.دولت جمهوری اسلامی ایران برای برنامه 5 ساله جاری 17.4 میلیارد دلار اعتبار خارجی در نظر گرفته بوده که تاکنون 10 میلیارد دلار آن تامین و برای دریافت 7.4 میلیارد دلار دیگر آن هم مشکلی وجود ندارد.

این در حالی است که 4 میلیارد مارک آن اعتبار از طرف آلمان می‌باشد. بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم پس از بازدید و مطالعه اقتصاد ایران، با تامین قسمتی از اعتبارات موردنیاز ایران موافقت کرده و حتی 250 میلیون دلار وام به ایران داده‌اند.

دوم بهمن 1380؛ صادرات گاز طبیعی ایران به ترکیه آغاز شد

مراسم رسمی آغاز صادرات گاز ایران به ترکیه با شرکت وزیران انرژی و نفت ایران و ترکیه در مرز «بازرگان» ایران برگزار شد.

«ذکی چاکان» وزیر انرژی ترکیه در راس هیاتی 50 نفره از طریق مرز زمینی «گوربولاک» مقابل مرز بازرگان برای شرکت در این مراسم وارد ایران شده و مورد استقبال «بیژن نامدار زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. صادرات گاز ایران به ترکیه از نوزدهم آذر گذشته عملا آغاز شده است. ترکیه تا پایان سال گذشته (2001) در مدت 20 روز 165 میلیون مترمکعب گاز از ایران وارد کرد.

براساس قرارداد میان تهران و آنکارا میزان واردات گاز ترکیه از ایران در سال 2002 میلادی بالغ‌بر چهار میلیارد مترمکعب پیش‌بینی شده است.

میزان واردات گاز طبیعی ترکیه هر سال نسبت به سال قبل از آن افزایش می‌یابد و در سال 2007 میلادی به 10 میلیارد مترمکعب می‌رسد.

اعتراض تعاونی‌ها به پرداخت وام خوداشتغالی

تشکل‌های تعاونی کشور خواستار تجدیدنظر و اصلاح مصوب جدید دولت در مورد اعطای وام به متقاضیان خوداشتغالی شدند.

روسای اتاق‌های تعاون کل کشور در گردهنمایی ویژه‌ای با حضور وزیر تعاون ضمن انتقاد از کم‌توجهی هیات دولت به پتانسیل‌های اقتصادی بخش تعاون خواستار اصلاح مصوبه اصل «5» شدند. در قالب این مصوبه به متقاضیان خوداشتغالی در کشور تا سقف 30 میلیون ریال اعتبار برای تهیه ابزار کار پرداخت می‌شود.

تعاونگران معتقدند پرداخت این مبلغ به یک نفر با توجه به تورم اقتصادی موجود، بسیار بعید به‌نظر می‌رسد که توانایی فعال‌سازی چرخ‌های اقتصادی و رفع مشکل اشتغال در جامعه را داشته باشند؛ درحالی‌که اعطای این مبلغ به هر یک از اعضای یک اتحادیه تعاونی، یقینا مشکل نقدینگی تعاونی‌ها را برطرف و زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی مولد را فراهم می‌سازد، اضافه می‌شود به جمع این اعتبار 480 میلیارد ریال است.

  • اطلاعات 2 بهمن 1350
  • اطلاعات 2 بهمن 1370
  • اطلاعات 2 بهمن 1380
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید