هشدار واعظی درباره اثرات منفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه۱۴۰۰

کدخبر: ۳۸۴۳۸۱
رییس دفتر رییس جمهوری با بیان اینکه طبق قانون دولت مسئول نوشتن بودجه و اجرای آن است، گفت: مجلس حق ارائه اصلاحات و پیشنهادات دارد و ما پیشنهادات خوب را می‌پذیریم اما اگر شاکله بودجه برهم بخورد دولت دیگر نمی‌تواند آن را اجرا کند.
هشدار واعظی درباره اثرات منفی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه۱۴۰۰

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمود واعظی، درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰  تومانی توسط کمیسیون تلفیق بر تورم  گفت:‌ آنچه در کمیسیون تلفیق بحث می‌شود برای ماه‌های اولیه سال آینده است، ‌لذا خبر رسانی امروز برای نان و آب است.

وی ادامه داد:‌ پرداختن بسیار به این مساله و دامن زدن به آن باعث می‌شود کسانی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالای اساسی وارد کردند به جای فروش آن را در انبارهای خود نگه دارند و این باعث گرانی بیشتر کالاها می‌شود.

واعظی با اشاره به برگزاری نشست رییس جمهوری، رییس مجلس و کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت:‌ دولت اعتقاد دارد هر توافقی که انجام می شود، بایدبا هدف اثرگذاری مثبت برای وضعیت زندگی مردم باشد؛ اگر بودجه می‌نویسیم باید شرایط زندگی مردم را در نظر بگیریم نه اینکه از همین الان تبلیغات کنیم که این و آن را بر می‌داریم یا بگوییم که در بودجه انواع و اقسام ارزها وجود دارد.

وی اضافه کرد: دولت اعلام کرد قیمت ارز سال آینده کاهش می‌یابد و نرخ ارز را ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار داد. اینکه الان در کمیسیون تلفیق قیمت ارز را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین می کنند، این علامت بسیار بد را به بازار می‌دهد که قیمت ارز پایین نمی‌آید.

رییس دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: دولت درباره نفت اعلام کرد که  می‌تواند روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت فروخته و ارز آن را وارد کشور کند در حالی که نظر مجلس فروش یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است و بین این دو عدد تفاوت زیادی باهم دارند.

وی ادامه داد: برای پر کردن این تفاوت، رقمی که منبع برای ارز گذاشته بودیم را بالا بردند. رییس جمهور اشاره کرد و در قانون هم آمده که بودجه را دولت می‌نویسد چون دولت باید آن را اجرا کند. البته مجلس حق دارد اصلاحات و پیشنهادات داشته باشد و پیشنهادات خوب را با همکاری می‌پذیریم اما اگر شاکله بودجه به هم بخورد دولت دیگر نمی‌تواند آن را اجرا کند.

واعظی افزود: مجلس و کمیسیون تلفیق باید هدفشان را از تغییرات در شاکله بودجه بیان کنند. اینکه نفت را از ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه به یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه می‌رسانند این قطعا موجب به هم زدن شاکله بودجه می‌شود.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومان مالیات را افزایش می‌دهد. درحالی‌که افزایش مالیات بر مردم فشار وارد می‌کند یا اینکه تعرفه ها را بالا بردند؛ وقتی تعرفه برای صادرات و واردات بالا برود شاید پول بیشتری دریافت کنیم اما فشار آن را مردم متحمل خواهند شد.

واعظی در بخش دیگری از گفت‌وگو درباره اظهارات اخیر ولیعهد عربستان سعودی علیه ایران گفت: حمایت جامعه جهانی از برجام در چهار سال اخیر بهترین پاسخ به ولیعهد سعودی است. حرف‌هایی که وی زده همان مطالبی است که آقای ترامپ به مدت چهار سال تکرار کرده و گفته است که برجام نتوانسته جلوی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را بگیرد، اما دنیا و کشورها با او همکاری نکردند.

وی با اشاره به عدم همراهی جامعه جهانی با ترامپ در رای گیری اخیر در سازمان ملل گفت: کسی که ولیعهد عربستان از او خط می‌گرفت، همه تلاش و انرژی‌اش را صرف این کار کرد اما به هیچ جا نرسید و مشخص است ولیعهد عربستان حرف خودش را هم باور ندارد و فقط خواسته مخالفتی کند و یک کار تبلیغاتی انجام دهد.

رییس دفتر رییس جمهوری همچنین درباره آخرین وضعیت کشتی کره‌ای، اظهار کرد: قوانین بین‌المللی باید در آب‌های بین‌المللی رعایت شود و آنچه برای محیط زیست چه انسانی و چه آبزیان سیار مهم است معمولا تذکر داده می‌شود و اگر رعایت نشود با برخورد عملی متوجه می‌شوند و ایران روی این مسائل جدی است.

وی اضافه کرد: راجع به این قضیه درحال گفت‌و گو هستیم و سعی ما براین است که سر این مسائل اختلاف نکنیم و قصد ما هشداری است که باید رعایت شود. طبیعتا این مشکل حل خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید