واکنش ربیعی به ادعای نائب رئیس مجلس درباره پنهان کردن ارز توسط دولت

کدخبر: ۳۸۵۵۴۳
ربیعی گفت: در بودجه یکساله نمی‌توان قانون دائمی را لغو کرد. ما مجوز دادیم و گفتیم هرکسی در مناطق آزاد کار می‌کند این مقدار از مالیات معاف است. افراد زندگی و سرمایه‌گذاری‌شان را بر این اساس سامان دادند. ما نمی‌توانیم با یک قانون یکساله برنامه ریزی ۱۰ تا ۲۰ ساله افراد را زیر سوال ببریم.
واکنش ربیعی به ادعای نائب رئیس مجلس درباره پنهان کردن ارز توسط دولت

به گزارش اقتصادنیوز، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پاسخ به سوالی درخصوص تصمیم مجلس برای تغییر نرخ ارز مبنا به ۱۷۵۰۰ تومان در بودجه ۱۴۰۰، گفت: امیدواریم در جلسات مشترکی که میان دولت و مجلس برگزار می‌شود، دیدگاه‌ها به هم نزدیک شود. آنچه تاکنون درخصوص ارز مبنا از سوی کمیسیون تلفیق اعلام شده تصمیم قطعی نیست زیرا نیاز دارد که اکثریت مجلس درباره آن تصمیم بگیرند.


>>>> بیشتر بخوانید؛

>>>> ربیعی به قالیباف: بگویید کجا بودجه ۱۴۰۰ موجب رانت می شود؟ /چرا می گویید دولت ارزها را پنهان کرده است


 

ربیعی گفت: با افزایش مبنای نرخ ارز و سپس با افزایش پیش‌بینی‌های مالیاتی، یک درآمد واهی پیش‌بینی شده که در مقابل هزینه‌های قطعی را خواهیم داشت. اولین نگرانی ما درآمدهای واهی است، هزینه‌ها به قوت خودش باقی خواهند ماند و درآمدهای واهی دو دولت را در ۱۴۰۰ با چالش بزرگی مواجه خواهد ساخت.

وی تاکید کرد: تاکید دولت بر این است که ارقام بودجه واقع‌بینانه و براساس واقعیت‌های اقتصادی باشد. ضرر پیش‌بینی درآمدهای واهی و غیرقابل وصول، آن است که با عدم تحقق آن به کسری واقعی بودجه تبدیل می‌شود و پایه پولی و نقدینگی به سمت تورم کشیده خواهد شد.

سخنگوی دولت گفت: در مالیات بر ارزش افزوده امسال هم محقق نشده است، با اینکه ما در سایر عرصه‌ها موفق بودیم اما امسال این بخش نتوانسته به طور کامل محقق شود، بعد مجلس می‌خواهد این را برای سال آینده بیشتر کند.

ربیعی گفت: در بودجه یکساله نمی‌توان قانون دائمی را لغو کرد. ما مجوز دادیم و گفتیم هرکسی در مناطق آزاد کار می‌کند این مقدار از مالیات معاف است. افراد زندگی و سرمایه‌گذاری‌شان را بر این اساس سامان دادند. ما نمی‌توانیم با یک قانون یکساله برنامه ریزی ۱۰ تا ۲۰ ساله افراد را زیر سوال ببریم.

وی گفت: مثلا در برخی از تصمیم گیری‌های دیگر گفتند ورود خودرو از مناطق آزاد شود. اما آیا این خودروها می‌توانند در داخل پشتیبانی شوند؟ اگر قرار است در داخل شماره شود چرا از سایر مرزها وارد نشوند؟ این مساله کلی ابهام درخصوص شیوه اجرا و اثر آن خواهد داشت. نگرانی بزرگ ما این است که افزایش درآمدها محقق نشوند.

سخنگوی دولت گفت: مثلا گفتند دولت بودجه خود را به نفت گرره زده است. ما درآمد حاصل از نفتی که در بودجه پیش بینی کرده بودیم، بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به جای اینکه از سمتی به دولت فشار بیاورید که نفت بیشتری بفروش و از سوی دیگر بگویید شما نمی‌توانید نفت بفروشید، ما اعلام کردیم در بودجه جاری بنا نداریم نفت را بیش از دوران تحریم اختصاص دهیم و اضافه آن را باید برای توسعه کشور ببریم.

ربیعی گفت: درخواست من این است که تعابیر تندی مثل فروپاشی نظام و اینکه سهم دلالان در بودجه زیاد است را بکار نبریم. ما این تعابیر را از آن سوی آب‌ها بیشتر می‌شنیدیم، اینها تعابیر درستی نیست و روح جامعه را آزرده می‌کند، جامعه خسته ای که تحریم و کرونا به اندازه کافی به آن فشار آورده و زندگی ها را تلخ کرده است.

وی گفت: من تعبیری دیدم که می‌گفت دولت منابع ارزی را ذخیره کرده است تا با روی کار آمدن بایدن، قیمت دلار کاهش زیادی پیدا کند. این حرف را نایب رئیس مجلس می‌گوید، البته ایشان گفته من این را شنیدم و معلوم نیست صحت داشته باشد. من نمی‌دانم چرا دوستان ما از آثار و تبعات این گفتار مطلع نیستند. این موضوع اگر اندکی هم صحت داشته باشد یک خیانت بزرک محسوب می‌شود، بیان این موضوع بودن تحقیق هم جفای بزرگ در حق ملت و دولت است.  

سخنگوی دولت تاکید کرد: این سخت کذب محض است و تکرار افترائاتی است که معمولا از رسانه های ضد ایرانی شنیده می‌شود. در صحبت گفته می‌شود که نمی‌دانم درست است یا نه، خب مطلبی که نمی‌دانید درست است نباید بیان بکنید. من واقعا از وزارت نفت و بانک مرکزی پرسیدم و کسی همچنین اطلاعی ندارد، کافی است یک مورد را اعلام کنند که این پول کجاست؟ یک کارشناسی برای من محاسبه می‌کرد که اگر قرار باشد ظرف سه ما ارز را به ۱۱ هزار تومان کاهش دهیم، چند ملیارد دلار ارز نیاز داریم. خب این پول کجاست؟

ربیعی افزود: آثار روانی ترامپ حتما نرخ ارز را کاهش داد، روی کار آمدن دولت جدیدی که تهدید نمی‌کند قطعا ارز را پایین آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید