نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 24 آبان

نظر وزیر اقتصاد در باره نرخ یکسان ارز

کدخبر: ۴۵۴۵۳۵
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 24 ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
نظر وزیر اقتصاد در باره نرخ یکسان ارز

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

24 آبان 1361؛ خانه کارگر: پیش‌نویس قانون جدید کار پس گرفته شود

علیرضا محجوب، عضو شورای مرکزی خانه کارگر گفت: علت تشکیل جلسه، پیش‌نویس قانون جدید کار است، این پیش‌نویس قرار است در هیات دولت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

لغو قوانین طاغوتی از ابتدای انقلاب مورد توجه و خواست همه بوده است ازجمله قانون کار که در عرض این سه تا چهار سال مورد توجه بوده است.

وی افزود: به‌نظر ما باید قانون کار کاملا منطبق بر قوانین فقاهتی اسلام باشد و ذره‌ای تردید در این نداریم منتهی خواهان آنیم که نظر کارگران که در سمینارها و کنگره‌های متعدد بیان شده است در این قانون گنجانده شود.

به‌نظر ما مسوولان محترم وزارت کار به‌دنبال تحقق و اجرای ذهنیت خاص خود هستند و به همین دلیل، پیش‌نویسی که تهیه کرده‌اند که نه خواست کارگران را مطرح کرده و نه برای کارفرما روشن است.

به عبارت دیگر مساله اساسی ما مساله روابط‌کار است و این چیزی است که در این پیش‌نویس موردتوجه قرار نگرفته است.

محجوب با اشاره به قانون اساسی گفت: براساس مقدمه این قانون، کارگر هم در یک محیط فرهنگی به‌سر می‌بردغ درحالی‌که در پیش‌نویس قانون کار فعلی، امر تربیت و ارتقای فرهنگی کارگران خیلی ضعیف بوده و صرفا روح معامله بر آن حاکم است.

24 آبان 1371؛ نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد نرخ یکسان ارز

محسن نوربخش، وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین قیمت واحد برای ارز را راهی در جهت رسیدن به تعادل اقتصادی و ایجاد فضای مطلوب‌تر برای تولید و سرمایه‌گذاری ذکر کرد و گفت: اکنون در مرحله طراحی بودجه سال 72 کل کشور این بحث با مجلس شورای اسلامی در میان گذاشته شده بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر امکان صحبت درباره یک نرخ مشخص برای ارز وجود ندارد، گذر از مرحله چندنرخی و تعیین قیمت واحد برای ارز را اجتناب‌ناپذیر خواند، اما اعلام قیمت واحد برای ارز را منوط به اتمام کار کارشناسی دانست و  اظهار کرد: اگر برای سال 72 این بحث در مجلس شورای اسلامی نهایی شود، قاعدتا در بودجه سال 72 به مرحله اجرا درخواهد آمد.

نوربخش در مورد چگونگی اجرای این طرح گفت: سعی ما بر این است که با پیش‌بینی‌های همه‌جانبه اثرات منفی احتمالی طرح مذکور را به حداقل برسانیم.

وی گفت: تبلیغات انجام‌شده برای این طرح خیلی بیشتر از محتوای اصلی آن است.

وی افزود: این طرح تغییر زیادی در زندگی عامه مردم ایجاد نمی‌کند و بیشتر متوجه طرح‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری‌های دولتی است که در صورت اجرای آن شرایطی فراهم می‌شود که همه از ارزی مشابه برخوردار شوند، با رعایت این نکته که خدمات عمومی دستگاه‌های دولتی شرایطی مثل حال حاضر داشته باشند.

 24 آبان 1391؛ طلای 14 عیار سیاه می‌شود

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت طلا، جواهر و نقره استان تهران معتقد است به‌دلیل قیمت بالای مصنوعات طلا حجم زیادی از سرمایه مردم به سمت بزار بدلیجات حرکت کرده، این در حالی است که بدلیجات به هیچ‌وجه قابلیت بازیافت و برگشت سرمایه خانوارها جلوگیری کرد.

درخواست پیشنهادی این شائبه را به‌وجود آورده که طرح پیشنهادی تنها برای دور زدن ممنوعیت‌های جدید صورت گرفته، به‌طوری‌که برخی از کارشناسان معتقدند درخواست صورت‌گرفته با هدف دور زدن ممنوعیت صادرات طلا و جواهر مطرح شده و نیاز متقاضیان در آن کمتر مدنظر قرار گرفته است.

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز در این خصوص می‌گوید: طرح مذکور در حد پیشنهاد است و هنوز بررسی برای اجرای آن نهایی نشده و احتمال رخ دادن آن بسیار اندک است. به گفته او سال‌هاست که عیار 18 در کشور پذیرفته شده و تغییر آن موجب می‌شود تا مردم عیار جدید را نپذیرند.

بازنگری دولت در ممنوعیت‌های وارداتی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازنگری در فهرست کالاهای ممنوعه وارداتی خبر داد و گفت: هم‌اکنون این بازنگری در حال انجام است و شنبه هفته آینده فهرست جدید کالاهای ممنوعه وارداتی اعلم خواهد شد.

به گفته صافدل، این بازنگری بسته به شرایط تولید داخلی آن کالاها و میزان وابستگی کشور به آنها و مصرفی بودن یا نبودن این کالاها هم اکنون ازسوی کارشناسان در حال بررسی است.

آن‌طور که معاون بازرگانی خارجی وزیر صمت توضیح می‌دهد: 77 قلم کالای ممنوع از واردات در گروه‌های 9 و 10 اولویت ارزی یعنی کالاهای غیرضروری قرار دارند.

اسدالله عسگراولادی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در این مورد معتقد است ممنوعیت 77 قلم کالای وارداتی تشویق قاچاق این کالاهاست.

به گفته این بازرگان سرشناس ایران لیست 77 قلم کالای وارداتی که حکم ممنوعیت آنها صادر شده است، اشکال دارد و بعضی از کالاها در این لیست وجود دارد که کالای واجب و ضروری است و اگر واردات آن ممنوع شود درواقع این کالاها به سمت قاچاق سوق پیدا می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید