نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 19 آبان

عمان خواستار پیوستن به کریدور شمال-جنوب شد

کدخبر: ۴۵۳۴۲۱
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 19ابان در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
عمان خواستار پیوستن به کریدور شمال-جنوب شد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

19 آبان 1361؛ نحوه جدید توزیع تیرآهن در تهران

از این پس متقاضیان انواع تیرآهن در تهران برای تامین آهن موردنیاز خود با در دست داشتن مجوز قانونی باید به شرکت تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات واحد مرکز مراجعه کنند.

شرکت گسترش خدمات بازرگانی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در جهت رفع مشکلات و نابسامانی‌های ناشی از امر توزیع تیرآهن از تاریخ 1361.8.17 امر توزیع تیرآهن از تعاونی‌های اسلامی و تهران سلب شده است.

متقاضیان احداث ساختمان در تهران می‌توانند برای تهیه انواع تیرآهن موردنیاز خود به شرکت تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات واحد مرکز واقع در خیابان هدایت، اتحادیه صنف آهن‌فروشان، شماره 484 و 486 مراجعه کنند.

19 آبان 1371؛ کشورهای اسلامی به امید توسعه اقتصادی نظام حاکم جهانی باشند

هفدهمین اجلاس سالانه بانک توسعه اسلامی با سخنرانی دکتر نوربخش، مدیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و با حضور وزیران و نمایندگان اقتصادی 45 کشور اسلامی در تهران گشایش یافت.

وی اعلام کرد: کشورهای اسلامی نباید به امید توسعه اقتصادی از طریق نظام اقتصادی حاکم جهانی باشند.

جهان اسلام باید به نیروهای داخلی خود اعتماد و اتکا کند و از طریق همکاری‌های جمعی بین کشورهای اسلامی به هدف رشد و توسعه اقتصادی دست یابد.

توجه به خودکفایی جمعی، توسعه زیربناهای اقتصادی به‌منظور تحریک گردش سرمایه افزایش سهم بخش خصوصی، افزایش بهره‌وری، توسعه منابع انسانی، توجه به نقش برجسته علوم و تکنولوژی از تکالیف اساسی کشورهای عضو است.

نوربخش در اجرای برنامه پنج ساله اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود که اکنون چهارمین سال آن را می‌گذرانیم توانسته است با به‌کارگیری سیاست‌های تعدیل و اصلاحات اقتصادی به موفقیت‌های رضایت‌بخشی در زمینه تحقق اهداف برنامه دست یابد.

اعمال سیاست‌های مناسب مالی و پولی، کنترل حجم نقدینگی، اجرای سیاست خصوصی‌سازی مالکیت‌های دولتی، مقررات‌زدایی، به جریان انداختن مکانیزم‌های بازار در زمینه تولید و توزیع سبب شد بتوانیم طی سه سال اول برنامه به‌طور متوسط به رشدی معادل 11 درصد در تولید ناخالص داخلی دست یابیم که این رقم 3 درصد بیش از رقم پیش‌بینی‌شده در برنامه می‌باشد. همچنین در سال 1991 صادرات غیرنفتی ایران به میزان 81 درصد افزایش یافت.

19 آبان 1381؛ عمان خواستار پیوستن به کریدور شمال-جنوب شد

دولت پادشاهی عمان درخواست رسمی خود را برای پیوستن به کریدور شمال-جنوب به ایران ارسال کرد. محمدجواد عطرچیان مسوول دبیرخانه کریدور شمال-جنوب ضمن اعلام مطلب فوق افزود: دولت عمان درخواست رسمی خود برای الحاق به موافقتنامه کریدور شمال-جنوب را رسما به جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان موافقتنامه ارسال کرده است.

وی ادامه داد: موافقتنامه کریدور شمال-جنوب بین سه کشور ایران، هند و روسیه در شهریور 1379 برای عبور و مرور کالاهای ترانزیتی بین آسیا و اروپا به امضا رسیده است که براساس این موافقتنامه کشورهایی که تقاضای پیوستن به این کریدور را دارند باید درخواست خود را به جمهوری اسلامی ایران ارسال دارند تا از طریق دبیرخانه کشور امین موافقتنامه رسما برای نظرخواهی در کشور هند و روسیه ارسال شود.

مسوول دبیرخانه کریدور شمال-جنوب گفت: در حال حاضر 7 کشور قزاقستان، بلاروس، بلغارستان، آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان و عمان رسما تقاضای خود را برای الحاق به موافقتنامه ارسال داشته‌اند که با الحاق آنان تعداد کشورهای عضو موافقتنامه کریدور شمال-جنوب به 10 کشور می‌رسد.

ایران ظرف 10 سال آینده در تولید گندم خودکفا می‌شود

معاون امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کرد: طرح‌محوری خودکفایی در تولید گندم در مدت 10 سال آینده عملی می‌شود.

ابراهیم بهادرانی گفت: در زمینه طرح خودکفایی گندم، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت جهاد کشاورزی به تفاهم رسیده‌اند و مقرر شده است این طرح که کشور را ظرف مدت 10 سال از واردات گندم بی‌نیاز می‌کند به شورای اقتصاد پیشنهاد شود.

تیتر یک
اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
کارگزاری مفید