نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 2 آذر

باکو استخراج از حوزه نفتی مورد اختلاف با ایران را متوقف کرد

کدخبر: ۴۵۶۴۹۸
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات2 آذر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:
باکو استخراج از حوزه نفتی مورد اختلاف با ایران را متوقف کرد

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

هجوم مردم به بازار ارز / در میدان فردوسی چه خبر است؟

 

دوم آذر 1351؛ اوامر شاهنشاه در مورد ماشینی شدن نان

هنگام معرفی معاونان جدید وزارت تعاون و امور روستاها، شاهنشاه آریامهر ضمن بیاناتی خطاب به وزیر تعاون و امور روستاها فرمودند؛ در مورد تامین نان موردنیاز مردم به همان ترتیب که هنگام بررسی برنامه پنجم در تخت جمشید نیز تذکر دادم باید به‌تدریج موجبات ماشینی کردن تهیه نان در کشور فراهم شود.

و این امکان به‌وجود آید که ضمن تامین حداکثر شرایط بهداشتی و کیفی نان از گرانفروشی و کم‌فروشی و سایر بی‌ترتیب‌های موجود در امر تهیه و توزیع نان جلوگیری و بدین ترتیب گام موثر دیگری در جهت رفاه مردم به جلو برداشته شود و این اقدام نیز باید هم به وسیله بخش خصوصی و هم به وسیله دولت انجام پذیرد. برای جلوگیری از انجام دوباره‌کاری‌ها و حداکثر استفاده از نیروهای انسانی شاغل در دستگاه‌های وابسته به وزارت تعاون و امور روستاها باید مطالعات لازم انجام و ترتیبی اتخاذ شود که سازمان‌هایی مانند سازمان غله و سازمان قند و شکر و حتی شرکت سهامی چای در دستگاه‌ اداری واحدی متمرکز شود.

به همان ترتیبی که بارها تذکر داده‌ام باید با استقرار یک نظام ملی تعاون به معنا و مفهوم واقعی کلام و تعمیم عنوان بیمه‌های اجتماعی در شهر و روستا مردم این مملکت بتوانند با استفاده از مزایای تعاونی‌ها و بیمه‌های اجتماعی مشکلات اقتصادی و اجتماعی خود را حل‌و‌فصل کنند و از مواهب خدادادی این کشور بهره‌مند شوند.

مشارکت ایران برای احداث پالایشگاه در آمریکا

شرکت ملی نفت ایران، سال آینده در حدود 25 میلیون تن نفت خام به بازار عرضه خواهد کرد.

همچنین با سه شرکت آمریکایی مذاکراتی در زمینه همکاری ایران برای ساخت یک پالایشگاه در ایالات‌متحده شروع شده است.

این مطلب را آقای پرویز مینا، عضو علی‌البدل هیات‌مدیره شرکت ملی نفت در یک مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز اظهار کرد.

مینا اضافه کرد: مذاکراتی برای فروش نفت خام در سه تا پنج سال آینده مذاکراتی با شرکت‌های مستقل آمریکایی به‌عمل آمد.

نتیجه انعقاد موافقتنامه‌های مورد بحث پس از اتمام مذاکراتی که در حال حاضر بین شرکت ملی نفت و کنسرسیوم به‌عمل می‌آید، معلوم می‌شود.

در این مذاکرات روشن خواهد شد چه مقدار از نفت تولیدی کنسرسیوم به شرکت ملی نفت واگذار می‌شود.

همکاری شرکت ملی نفت در ساخت یک پالایشگاه در ایالات‌متحده یکی از گام‌هایی است که در جهت توسعه فعالیت‌های بین‌المللی نفتی ایران برداشته می‌شود.

مینا گفت: در ضمن مذاکراتی که برای همکاری ایران در ساخت پالایشگاه به‌عمل می‌آید، گفت‌و‌گوهایی در زمینه فروش نفت خام در بازار ایالات‌متحده به‌عمل می‌آید. مینا خاطرنشان کرد که شرکت ملی حمل‌و‌نقل نفت که وابسته به شرکت ملی نفت است، احتمالا در سال آینده سفارش ساخت در نفت‌کش 250 هزار تنی می‌دهد.

دوم آذر 1381؛ باکو استخراج از حوزه نفتی مورد اختلاف با ایران را متوقف کرد

جمهوری آذربایجان عملیات استخراج در حوزه نفتی مورد اختلاف با ایران را متوقف کرد.

شرکت ملی نفت آذربایجان اجرای تمام عملیات در میادین نفتی «الو و شرق اراز» را در دریای مازندران متوقف کرد.

به نوشته نشریه روس انرژی تلاش‌های قبلی آذربایجان برای آغاز بهره‌برداری از این میادین نفتی به وسیله نیروی دریایی ایران متوقف شده بود.

طرف آذری برای اجتناب از مناقشه قصد دارد تا پایان تقسیم حقوقی خزر به بخش‌های ملی صبر کند.

بزرگراه چابهار-کابل با مشارکت ایران و هند احداث می‌شود

 یک روزنامه پاکستانی از طرح مشترک ایران و هند برای احداث بزرگراه چابهار کابل گزارش داد.

«فرنتیر پست» چاپ پیشاور نوشت: هند و ایران موافقت کرده‌اند که بندر چابهار در ایران را به کابل وصل کنند.

این روزنامه به نقل از یک منبع مطلع که به اسم آن اشاره نکرد، افزود: با احداث این راه، اهمیت پاکستان به‌عنوان راه تجارتی بین افغانستان و هند کاهش می‌یابد.

این منبع افزوده است، کار این پروژه با هدف توسعه روابط تجارتی به‌زودی آغاز خواهد شد.

این روزنامه اظهار کرده تکمیل این پروژه به انتقال کالاهای هند به افغانستان و آسیای میانه کمک می‌کند.

دوم آذر 1391؛ سوال از رئیس‌جمهور منتفی شد

در پی توصیه مقام معظم رهبری به توقف طرح سوال از رئیس‌جمهور در مجلس، نمایندگان سوال‌کننده از محمود احمدی‌نژاد امضاهای خود را پس گرفتند و طرح سوال منتفی شد. مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از بسیجیان به موضوع سوال مجلس از رئیس‌جمهور پرداختند و تصریح کردند: اقدام قوه مقننه در عمل به وظیفه و نیز اعتقاد قوه مجریه به صحت و صداقت اقدامات خود، امتحان خوبی برای دو قوه بوده، اما معتقدم این حرکت تا همین جا کافی است و دیگر ادامه نیابد.

ایشان افزودند: مردم هم با بصیرتند و تشخیص می‌دهند که ادامه این کار همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

در پی این سخنان، نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهور با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند: «با لبیک به مقام معظم رهبری، نمایندگان سوال‌کننده مراتب انصراف خود را از ادامه طرح سوال اعلام می‌نمایند.»

ساعتی بعد نیز رئیس مجلس در نامه‌ای خطاب به مقام معظم رهبری نوشت: «حضرت‌عالی در مورد سوال از رئیس‌جمهور امر فرمودید که این اقدام همین جا متوقف گردد. قطعا نظر ولی‌امر مسلمین که اشراف بر همه مصالح مسلمین دارند، برای جامعه اسلامی قرین سعادت بوده و اطاعت از اوامر حضرت عالی فریضه و مایه افتخار اینجانب و نمایندگان مجلس می‌باشد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید